بازار آریا

آخرين مطالب

تنها گروه راضی از خودروسازی اقتصاد ایران

تنها گروه راضی از خودروسازی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا عنوان کرده که به جز دلال‌ها، همه اعم از تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت از [شرایط] خودروسازی ناراضی هستند.
این گفته محمدباقر قالیباف قرین به صحت است، اما این پرسش را ایجاد می‌کند که قانون‌گذار و سیاستگذار چقدر در شکل‌گیری لشکر ناراضیان خودروسازی نقش داشته و دارند؟اینکه چرا تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت از شرایط خودروسازی ناراضی هستند، دلایل مختلفی دارد. تولیدکننده ناراضی است، چون مجبور است محصولات خود را با قیمت دستوری بفروشد، بنابراین زیان می‌کند و توانایی جهش تولید و ارتقای کیفیت را ندارد. بعضا نیز با تاخیر در اجرای تعهدات و عقبگرد کیفی مواجه می‌شود.
مصرف‌کننده واقعی نیز ناراضی است چون وقتی سطح کیفی و قیمت خودروهای داخلی را با محصولات خارجی مقایسه می‌کند، سرخورده می‌شود و به این نتیجه می‌رسد که به اسم تولید داخل، در حقش اجحاف صورت می‌گیرد. دولت هم از خودروسازی راضی نیست چون این صنعت نتوانسته نماینده خوبی از سمت دولت نزد مردم باشد.
این وسط، دلال‌ها و واسطه‌گران از شرایط بازار خودرو راضی‌اند، چون رانتی عظیم در آن گسترده شده و به جیب آنها می‌رود. بنابراین اگر این رانت نبود، اصلا دلال و واسطه‌گری در بازار خودرو وجود نداشت.
بنابراین، این گفته رئیس مجلس شورای اسلامی که به جز دلال‌ها، همه اعم از تولیدکننده، مصرف‌کننده و دولت از [شرایط] خودروسازی ناراضی هستند، بدیهی است. پرسش اینجاست که مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون‌گذار چقدر در شکل‌گیری این شرایط نقش داشته و دارد؟
رئیس مجلس شورای اسلامی از دلالی در بازار خودرو می‌گوید، در‌حالی‌که تکالیف قانونی مجلس، خود به دلال‌پروری در بازار خودرو کمک کرده است. مثلا قانون تخصیص خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر، فارغ از اثربخشی آن در رشد فرزندآوری، در گسترش رانت بازار خودرو نقش دارد. بسیاری از مشمولان این قانون، به دلایلی از جمله عدم تمکن مالی، امتیاز خود را به دلالان می‌فروشند، بنابراین رانتی هنگفت به جیب دلالان سرازیر می‌شود.
یا مثلا مجلس در حالی قانون ساماندهی خودرو را با محوریت واردات تصویب و ابلاغ کرده که هدف از آن، تنظیم بازار و افزایش رضایت مصرف‌کنندگان واقعی است. با‌این‌حال، واردات خودروهای کارکرده اجرا نشده و خودروهای صفرکیلومتر نیز به‌نوعی به صورت قطره‌چکانی وارد می‌شوند و روند واردات هرگز شباهتی به وعده‌های سیاستگذار ندارد.
اگرچه مجلس شورای اسلامی وظیفه اجرایی ندارد، اما افکار عمومی توقع دارد اولا مجلس قوانین رانت‌زا تصویب نکند و ثانیا پیگیر اجرای قوانینی که مصرف‌کنندگان واقعی را منتفع می‌کند، شود. به عنوان مثال، مجلسی‌ها می‌توانند چرایی کندی واردات خودرو و عدم اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده را (فارغ از چالش‌های پیرامون این قانون) از وزیر صمت پیگیری کنند. اتفاقا قالیباف در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، تاکید کرد که در صورت رفتن به پاستور، اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده را پیگیری خواهد کرد. حالا این پرسش مطرح است که چرا وی در قامت رئیس مجلس، اجرای این قانون را که یک سال و چهار ماه از ابلاغ آن می‌گذرد، از دولت پیگیری نمی‌کند؟
موضوع دیگری که مجلسی‌ها می‌توانند از وزارت صمت پیگیری کنند، اجرای دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت است. طبق این دستورالعمل، وزارت صمت باید قیمت خودروهای داخلی را بر اساس فرمول هزینه واقعی تولید به علاوه سود، تعیین کند.
مجلس شورای اسلامی همچنین می‌تواند در تکالیف قانونی رانت‌زایی که روی دوش خودروسازان وابسته به دولت گذاشته نیز تجدیدنظر کند، از جمله همین تخصیص خودرو با قیمت کارخانه به مادران دارای دو فرزند و بیشتر.
--> اخبار مرتبط ابزار؛ صنعتی در حال توسعه و نیازمند حمایت نوسازی فرسودگی صنایع تیمارداری دولت در صنعت صنعت ناتراز ریسک‌های توسعه متوازن صنعت پتروشیمی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1212710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیران خودرو با اقساط بلند مدت: شرایط ویژه

قیمت محصولات ایران خودرو امروز: خودروها گران‌تر شدند؟

غذا به مثابه سلاح جنگی؛ شواهد تاریخی تسلیحاتی شدن غذا

برپایی «شب مهرداد بهار» در خانه اندیشمندان

جدال منتقدان پیش از حماسه گلادیاتورها

«نوستالژی» هنرمندان معاصر در گالری «کوین»

آشنایی با هشت عادت پنهان ثروتمندان در یک کتاب

کامیونت 6 تنی در سبد محصولات تراکتورسازی

10 توصیه کاربردی برای افزایش بهره‏‏‌وری تیم

مقوله مصرف در اندیشه گئورگ زیمل

نورواکونومیکس

استقلال، صباباتری شده است

من از رامین رضاییان بهتر بودم

باختیم، بهانه نمی‌آوریم

خلاصه عـــمر طارمی!

تاب‏‏‌آوری دیجیتال مارکتینگ در سایه فیلترینگ

پیوند شفافیت با جهش تولید

بازار جهانی - 1403/08/26

پلیمر خاورمیانه - 1403/08/26

بازار آتی - 1403/08/26

واکنش‌های منفی به محرک‌های چینی

نبض بازار - 1403/08/26

تولید هوشمندترین مدل بنز از زمستان

تنها گروه راضی از خودروسازی

تکذیب کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها

قیمت بنزین‌سوپر متناسب با هزینه واردات

کاهش ذخایر گازوئیل و نفت‏‏‏‏‏‌کوره نیروگاه‌ها

افزایش 9‌درصدی مصرف فرآورده‌های نفتی

نبرد بی‏‏‏‏‌فرجام با سوخت‌های فسیلی

دولت علیه دولت

تظاهر اسرائیل به دیپلماسی

رشد 48درصدی پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

موج اخبار مثبت در بازار دلار

لزوم احتیاط در کاهش نرخ بهره فدرال

تداوم سبزی بورس

آغاز ماراتن سبز بورس؟

استقبال بورسی از بنیادی‏‏‏‏‌ها

چرخش اقلیمی با مشارکت توریست‏‏‌ها

فراموشی یک فاجعه تکراری

فناوری‌های سبز چینی زیر تیغ عوارض

زنگ خطر برای کسب‌و‌کارهای لندتکی

جهان زیر ضرب اقتصاد ترامپی

پرتگاه نامرئی «سرمایه‌ اجتماعی»

هویت ایرانی در این رویدادها باید حفظ شود

فنحاب؛ تحولی دیجیتال در صنعت بیمه

خطر عقب‌ماندگی تمدنی

روز سرد کتاب

تغییر قیمت خودروهای داخلی؟

دور باطل ناترازی

بندبازی در رسانه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی