بازار آریا

آخرين مطالب

انتقاد خودروسازان به سهمیه ارزی

ارز تولید خودرو کجاست؟ گزارش ویژه

ارز تولید خودرو کجاست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - آنچه مشخص است از ابتدای سال جاری تاکنون دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا با افت تولید همراه شدند و خودروسازان مونتاژی نیز بر اساس اظهارات برخی از منابع آگاه تولید را به شدت کاهش دادند.

وزیر اقتصاد از تخصیص ارز یک میلیارد دلاری برای واردات خودرو خبر داده است. این در حالی است که خودروسازان به‌ویژه مونتاژکاران، نسبت به سهمیه ارزی تولید موضع گرفته و عنوان می‌کنند با فشار ارزی نمی‌توان خودرو را در شیب تند داخلی‌سازی در خودروسازی‌ها انداخت.
سهیمه ارزی که وزارت صمت برای خودروسازان در نظر گرفته با انتقاد فعالان این صنعت روبه‌روست. روند تخصیص ارز حالا این سوال را مطرح کرده که چرا ارز به کفایت در اختیار تولید نیست و اینکه ارز تولید کجاست؟ وزارت صمت در اواخر سال گذشته دستورالعمل 80‌ ماده‌ای به منظور تشریح نحوه انجام و تایید ثبت سفارشات ارزی واحد‌های تولیدی بازرگانی و سهمیه ارزی سال 1403 تهیه کرده که در این دستورالعمل متوسط ارزبری سبد خودرو‌های تولیدی مشخص شده است.
در دستورالعمل وزارت صمت که در دولت سیزدهم تهیه شده و ظاهرا دولت چهاردهم نیز به آن پایبند است، سهمیه ارزی هر خودرو با عمق داخلی‌سازی مورد اشاره قرار گرفته است. به عنوان نمونه تاکید شده که برای «انواع خودروی سواری و وانت‌بار با عمق تولید داخل بیش از 50درصد» سه‌هزار و 500 دلار اختصاص پیدا خواهد کرد. بدین معنا که به هر خودرویی که عمق داخلی‌سازی بالا داشته باشد سه هزار و 500 دلار اختصاص می‌یابد. این در شرایطی است که برای هر خودرویی که به صورت مونتاژ در کشور تولید می‌شود (CKD)، برای هر خودروی تولیدی 9هزار و 500دلار اختصاص پیدا خواهد کرد.
وزارت صمت پیش‌بینی کرده تا انتهای سال جاری 13 میلیارد دلار به صنعت خودرو تخصیص داده می‌شود. طبق آخرین اطلاعات بانک مرکزی تا 26 شهریورماه امسال 4.2 میلیارد دلار ارز نیمایی و حاصل از صادرات به صنایع حمل‌و‌نقل تخصیص داده شده است.
آنچه مشخص است بیشتر ارز صنایع حمل‌و‌نقل به خودرو‌های مونتاژی و بعد از آن موتورسیکلت اختصاص یافته و خودرو‌هایی که 50درصد به بالا داخلی‌سازی دارند، سهم کمتری در 4.2 میلیارد دلار مصرفی در صنایع حمل‌ونقل دارند. حالا خودروسازان نسبت به آنچه سهمیه ارزی برای تولید خودرو‌ها خوانده شده انتقاد کرده و معتقدند سهمیه در‌ نظر گرفته شده کفاف تولید خودرو را نمی‌دهد.
وزارت صمت به خودروسازان تاکید کرده که ارز بیشتری، خارج از آنچه برای گروه‌های خودرویی در نظر گرفته، تخصیص نخواهد داد. به عنوان مثال برای خودرو‌های مونتاژی، وزارت صمت 9 هزار و 500 دلار اختصاص داده است؛ اما اگر خودرویی 12 هزار دلار ارزبری داشته باشد، وزارت صمت مازاد ارزی را به خودروساز نخواهد داد.
با این‌حال، آنچه مورد انتقاد خودروسازان واقع شده، تخصیص ارز 9 هزار و 500 دلاری به قطعات منفصله انواع خودروی سواری و وانت‌بار (CKD) است. خودروسازان عنوان می‌کنند خودرو‌های مونتاژی تولید‌شده حدود 15 هزار دلار ارزبری دارند و اگر خودرویی با ارز تخصیصی وزارت صمت تولید شود با امکانات و کیفیت متفاوت به بازار عرضه خواهد شد.
اما پاسخ وزارت صمت در این زمینه قابل‌توجه است، چرا که مسوولان صنعتی معتقدند مونتاژکاران بهتر است داخلی‌سازی قطعات را افزایش دهند تا در این زمینه با مشکلی روبه‌رو نشوند. آنچه مسلم است کاهش ارزبری خودرو‌ها با شیب تند به‌خصوص برای خودرو‌هایی که تیراژ پایین دارند، در مدت‌زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست. در این زمینه خودروسازان معتقدند اختصاص 9500‌ دلار برای سی‌کی‌دی کلیه سواری‌ساز‌ها یا 16‌ هزار‌ دلاری برای سی‌کی‌دی کامیونت‌ها با برند‌های چینی و کره‌ای غیرکارشناسی است.
خودروسازان، اما ارقام دیگری را برای دریافت ارز عنوان می‌کنند؛ به عنوان نمونه تاکید دارند برای محصولاتی که از مبدا غیرچینی، یعنی اروپایی و کره‌ای، قطعات آن وارد می‌شود لااقل 30درصد بیشتر از قطعات مشابه چینی باید ارز اختصاص پیدا کند. این در شرایطی است که وزارت صمت تاکنون به درخواست خودروسازان توجهی نداشته و طبق جدولی که برای تخصیص ارز به خودرو‌ها تعیین شده، عمل کرده است. این امر حالا به چالش اصلی کاهش تولید خودرو در خودروسازی‌ها تبدیل شده است.
چاله خودروسازی کشور
روز گذشته محمد اتابک در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که «ما باید با خودروساز‌ها در مورد افزایش تولید صحبت کنیم که برنامه‌ریزی در حال انجام است. خودروسازان مقداری ارزبری دارند و باید ارز بدهیم که بتوانند افزایش تولید دهند.»
ظاهرا مشکلات ارزی خودروسازان، به‌خصوص تولید محصولات مونتاژی، به وزیر صمت نیز رسیده و وی خواستار تامین ارز بیشتر به بخش تولید است. اتابک در اظهار‌ نظر روز گذشته خود تاکید کرده که مشکل ارزی خودروسازان باید رفع شود؛ این در شرایطی است که برخی منتقدان خودروسازی معتقدند خودروساز‌ها باید ارز کمتری مصرف کرده و بر لزوم کاهش ارزبری خودروسازان تاکید می‌کنند.
اظهارات منتقدان در شرایطی است که طرح داخلی‌سازی خودرو که با عنوان طرح نهضت داخلی‌سازی از سال 97 آغاز شد، در نهایت شکست خورد و سرانجامی نداشت. حالا وزارت صمت از دو خودروساز داخلی و همچنین خودروسازان بخش خصوصی یا مونتاژی خواسته است که با کاهش مصارف ارزی، تولید داخل را افزایش دهند و اگر این اقدام در دستور کار قرار نگیرد ارزی به خودروساز داده نمی‌شود. تاکید وزارت صمت در شرایطی است که طبق گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس از صنایع بورسی منتشر کرد، تولید قطعات خودرو در بدترین شرایط خود قرار دارد و تیراژ در شرکت‌های قطعه‌سازی افت کرده است.
از سوی دیگر بدهی تولید‌کنندگان خودرو به قطعه‌سازان نیز اوج گرفته، به‌طوری‌که فعالان صنعت قطعه یکی از عوامل کاهش تولید را نبود نقدینگی در این شرکت‌ها می‌خوانند. حالا مشخص نیست که خودروسازان اگر قرار است داخلی‌سازی را به منظور کاهش ارزبری در دستور کار قرار دهند، با کدام واحد قطعه‌سازی قرار است این مساله را پیش ببرند.
آنچه مشخص است از ابتدای سال جاری تاکنون دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا با افت تولید همراه شدند و خودروسازان مونتاژی نیز بر اساس اظهارات برخی از منابع آگاه تولید را به شدت کاهش دادند. دلیل این امر در کنار مشکلات نقدینگی، عدم‌تخصیص ارز مورد نیاز است. در شرکت‌های خصوصی خودروسازی، بسیاری از متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان خودرو نسبت به عدم تعهد خودروسازان در تحویل خودرو و رشد معوقات گلایه‌مند هستند؛ این در شرایطی است که خودروسازان داخلی نیز همچنان با معوقات خود دست‌به‌گریبان هستند.
به نظر می‌رسد مشکل اصلی در این زمینه دستورالعمل ارزی است که در ابتدای گزارش شرح آن رفت. در حال حاضر عنوان شده برای انواع خودروی سواری و وانت‌بار با عمق تولید داخل بیش از 50 درصد، سه‌هزار و 500 دلار تخصیص داده می‌شود؛ حال آنکه برای خودرو‌های مونتاژی یا سی‌کی‌دی 9 هزار و 500 دلار. برای قطعات منفصله انواع موتور‌سیکلت نیز 800 دلار در نظر گرفته شده است. همچنین وزارت صمت سهمیه ارزی برای تولید انواع اتوبوس را 100 هزار دلار در نظر گرفته و برای انواع خودروی سواری نوی برقی نیز 14 هزار دلار اختصاص یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1190744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حرکت در مدار صفرها؛ اسکناس های جدید مشکل اقتصاد را می کند؟

نرخ سود تسهیلات بانکی منطقی می‌شود

سازمان هواشناسی به این 10 کلانشهر هشدار زرد داد

بازگشایی سفارت این کشور در سوریه بعد از 13 سال

واریز 33 همت سود به حساب بیش از 20 میلیون سهامدار

واکنش دولت به خبر حذف 4 صفر از پول ملی

توضیح دبیری درباره حذف 4 صفر از پول ملی

گران‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه پرسپولیس کیست!

تخلفات بانکی،بیمه و بورس را گزارش کنید

سرانجام لایحه حذف 4صفر از پول ملی!

تشکیل کارگروه تخصصی برای بررسی مشکلات فعالان اقتصادی بوشهر

بیانیه دولت جدید سوریه منتشر شد

قیمت لاستیک افزایش می‌یابد؟

افزایش قیمت ها در بازار لوازم خانگی

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ قیمت خودرو جدید سایپا چقدر است؟

بازدید مدیرعامل شرکت متن از تلمبه‌خانه غرب کارون

نخستین تصویر از کارمند محلی سفارت ایران که در دمشق شهید شد + عکس

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق

توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تکمیل زنجیره ارزش

اداره آمار ژاپن اعلام کرد: شاخص کل تورم سالانه ژاپن روی عدد 110 قرار گرفت

محرومیت هواداران استقلال مقابل سپاهان، جریمه رضاییان و فولاد

منطقه آزاد انزلی می‌تواند الگوی موفق سیاست اقتصاد دریامحور باشد

واکنش معاون پزشکیان به حذف 4 صفر از پول ملی

مجاهد: افغانستان در مسیر خودکفایی گام برداشته است

دلیل سقوط اتوبوس اسکانیا به دره‌ در پلدختر + عکس

معاون رئیس‌جمهور: دولت تقاضای جدیدی از مجلس برای حذف 4 صفر از پول ملی نداشته است

پیام تبریک معاون وزیر نفت برای تأسیس 2 شرکت نفتی

بورس زمستان را جهشی آغاز کرد

نخستین فرماندار اهل سنت گیلان معرفی شد + عکس

استعفای مسعود پزشکیان تکذیب شد

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران: قیمت‌ تخم مرغ تغییری نمی‌کند

هرچه گاز تولید کنیم، غول مصرف آن را می‌بلعد

شهرداران شب و شهرهای 24 ساعته؛ نیاز جوامع امروز

عملکرد مطلوب ‘گروه بهمن در بحران جاری اقتصادی صنعت تولید خودرو

تکذیب این لایحه توسط معاون پزشکیان

چرا این داوطلبان حق شرکت در کنکور 1404 ندارند؟ + فیلم

وزیر خارجه دولت انتقالی سوریه تعیین شد + عکس

تخصیص ارز از ثبت سفارش پیشی گرفت؛ قیمت دلار کاهشی می‌شود؟

استراتژی‌های رقابتی شدن صنعت خودرو بررسی می‌شود

مناطق آزاد جای جذب سرمایه گذاری خارجی است

چرا گردشگری به یکی از محرک‌های اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده است؟

یارانه؛ از 45 هزار تومان تا 3 میلیون تومان

هشدارهای فرشاد مومنی نسبت به پیامد افزایش شدید نرخ ارز/ چرا درباره تعطیلی ها، اصل ماجرا را به مردم نمی گویید؟

تغییر ساعت کاری کارکنان صنعت نفت ابلاغ شد

انتصاب یک زن در وزارت راه و شهرسازی

ترامپ و سه‌گانه ایران، روسیه و چین

نامه الهام علی‌اف به پزشکیان

ارقام رهن و اجاره در منطقه 2 تهران

اولویت مهار تورم به جای حذف صفر؛ ماجرای لایحه ارسالی دولت چه بود؟

افزایش قیمت برنج و حبوبات در بازار

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی