بازار آریا

آخرين مطالب

کد دستوری استعلام کالابرگ الکترونیکی یا سبد کالا چیست؟ گزارش ويژه

کد دستوری استعلام کالابرگ الکترونیکی یا سبد کالا چیست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (210 هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از 120 به 220 افزایش یافته، شرط خرید 200 هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از 220 هزار تومان پرداخت می‌شود.
مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید 200 هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.
طرح فجرانه با یارانه مضاعف 220 هزار تومانی از 20 بهمن 1402 تا 20 اردیبهشت 1403 اجرا می‌شود. دولت در حوزه تغذیه مردم دارای راهبرد کلان است و باوجود مشکلات بودجه‌ای، این راهبرد را که قسمت بزرگ آن مربوط به کالابرگ الکترونیکی است، به نفع مردم پیگیری می‌کند.
از اواخر سال 1401 اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک شروع شد و حالا کالابرگ عمومیت پیدا کرده و دهک 6 و 7 هم به آن ملحق شده‌اند.
میزان استقبال خانوار‌های یارانه بگیر از طرح کالابرگ به 16 درصد رسیده است، اکنون در طرح کالابرگ اگر معادل 200 هزار تومان از یارانه فرد به خرید 11 قلم کالای موجود در سبد کالابرگ اختصاص پیدا می‌کرد، 120 هزار تومان اعتبار تشویقی به یارانه او اضافه می‌شد که باید تا پایان همان ماه صرف خرید آن 11 قلم کالا می‌شد.
متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (210 هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.
افزایش اعتبار تشویقی یارانه از 120 به 220 هزار تومان
در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از 120 به 220 افزایش یافته است، شرط خرید 200 هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از 220 هزار تومان پرداخت می‌شود.
مزیت بزرگ طرح فجرانه حذف شرط خرید 200 هزار تومان است البته مبلغ اعتبار تشویقی قابل ذخیره شدن نیست و باید در همان ماهی که اختصاص داده می‌شود، صرف خرید کالا‌های موجود در سبد شود.
طرح فجرانه به مدت سه ماه و تا 20 اردیبهشت ادامه دارد و 35 هزار میلیارد تومان منابع برای هر ماه برای این طرح در نظر گرفته شده است.
یارانه نقدی اعضای خانوار‌ها متعلق به مردم است و اختیار دارند که در هرجایی می‌خواهند مصرف کنند. این اعتبار یارانه تشویقی مازاد به یارانه 300 و 400 هزار تومانی نقدی است و کسانی از آن بهره‌مند می‌شوند که در طرح کالابرگ خرید کنند.
جزئیات بیش‌تر درباره یاران تشویقی
یارانه نقدی اولین نمایش خود را آذرماه 1389 با رقم 45 هزار و 500 تومان روی صحنه برد و حالا پس از گذشت 13 سال، حداقل به 300 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. خانوار سه نفره که در دهک درآمدی چهار تا 9 قرار دارند به این ترتیب ماهیانه دست کم 900 هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری 400 هزار تومان محاسبه می‌شود. کالابرگ، تغییر بعدی در پرداخت یارانه‌ها را رقم زد، اما استفاده از آن اختیاری است و به‌منظور تشویق سرپرست خانوار برای خرید کالای اساسی و 11 قلم خوراکی، یارانه تشویقی را منظور می‌کنند.
یارانه تشویقی به‌شکل اعتبار خرید پرداخت می‌شود و اگر از آن استفاده کنید یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه به 620 هزار تومان و یارانه هر نفر حاضر در دهک چهار تا هفت به 520 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. سرپرست خانوار سه‌نفره در هر کدام از این دهک‌ها ماهی یک میلیون و 560 هزار تومان و یک میلیون و 860 هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد. یارانه خانوار دهک هشت و 9 همچنان مانند گذشته نفری 300 هزار تومان است و هنوز امکان استفاده از کالابرگ را پیدا نکرده‌اند. یارانه کودکان شیرخوار و مادران دارای فرزند هم جداگانه محاسبه و واریز می‌شود.
به عبارت دیگر یارانه تشویقی خانوار دهک یک تا هفت، از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. افزایش 45 درصدی یارانه تشویقی فعلا در بازه زمانی 17 بهمن تا 17 اردیبهشت انجام می‌شود و در حقیقت نوعی هدیه از سوی دولت به مناسبت دهه فجر به‌حساب می‌آید.
یارانه تشویقی شامل حال خانوار حاضر در دهک یک تا هفت درآمدی می‌شود. تعداد این افراد تقریبا 60 میلیون نفر برآورد شده است. اگر جمعیت ایران را 80 میلیون نفر درنظر بگیریم، نزدیک 75 درصد جمعیت کشور، می‌توانند از یارانه تشویقی استفاده کنند.
یارانه تشویقی پیش از این 120 هزار تومان بود که به‌شرط استفاده از کالابرگ در قالب اعتبار به مشمولان یارانه نقدی برمی‌گشت، اما از روز سه‌شنبه 17 بهمن، رقم یارانه تشویقی از 120 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و ضمنا شرط استفاده از کالابرگ برداشته می‌شود هرچند یارانه تشویقی هنوز اعتباری است غیرقابل برداشت و با آن باید یکی از اقلام خوراکی مشخص شده را خریداری کرد.
یارانه تشویقی، خردادماه 1402 به ادبیات اقتصادی و اجتماعی ایران اضافه شد. همزمان با رونمایی از طرح کالابرگ برای سه دهک اول، شامل خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اعلام شد به‌منظور ایجاد انگیزه نزد مشمولان دریافت یارانه، سرپرستان خانوار در صورت خودداری از برداشت نقدی مبلغ یارانه و اختصاص مبلغ آن به خرید اقلام خوراکی حاضر در سبد کالای ضروری، اعتباری مضاعف به‌نام یارانه تشویقی دریافت می‌کنند.
کالابرگ به‌شکل اختیاری قابل استفاده است و سرپرستان خانوار در صورت تمایل می‌توانند همچنان رقم یارانه نقدی را از عابربانک دریافت کنند.
یارانه تشویقی به مرور برای سایر خانوار حاضر در دهک‌های درآمدی چهار، پنج، شش و هفت درنظر گرفته شد. تا بتوانند با استفاده از کالابرگ 11 قلم کالای اساسی شامل برنج، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر را خریداری کنند.
یارانه تشویقی از سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه، با افزایش 100 هزار تومانی روبرو می‌شود و به رقم 220 هزار تومانی می‌رسد. این روند تا 17 اردیبهشت به‌مدت سه‌ماه ادامه خواهد داشت، ولی احتمال تمدید شدن مهلت استفاد از یارانه تشویقی وجود دارد.
یارانه تشویقی برای کسانی واریز می‌شود که به‌جای برداشت پول، اقدام به خرید ک11 قلم کالای تعیین شده کنند. قیمت سبد کالای اساسی شامل 11 قلم، به‌طور کامل برای هر نفر 743 هزار تومان است. با کسر 220 هزار تومان یارانه تشویقی، شما باید 523 هزار تومان از جیب خودتان بپردازید. رقم یارانه نقدی، در طول پرداخت یارانه تشویقی و تخصیص اعتبار کالابرگ، همچنان طبق روال گذشته پرداخت می‌شود و به‌ازای هر نفر در خانوار دهک چهار تا 9 یارانه 300 هزار تومانی و به‌ازای هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، 400 هزار تومان به‌حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.
یارانه تشویقی طبق آخرین برآورد‌ها در 210 هزار فروشگاه سراسر کشور قابل استفاده است. 10 فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در این طرح مشارکت می‌کنند و متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملی اعتبار؛ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا خرید کنند.
همه چیز درباره واریز یارانه نقدی
یارانه نقدی دی ماه برخلاف همیشه برای گروهی از مشمولان واریز نشد و از آن زمان تا حالا که در آستانه واریز یارانه بهمن قرار داریم، زمزمه‌هایی درباره حذف و اصلاح دوباره فهرست سازمان هدفمندی یارانه به‌گوش می‌رسد. سرمنشا این شایعات، اخباری درباره تغییر شیوه شناسایی مشمولان بود که به دهک‌بندی، صدک‌بندی، تغییر فرمول وسع‌سنجی و مواردی مثل بررسی رفتار مالی و اقتصادی خانواده‌ها در یک دوره مشخص و نهایتا تغییر رتبه بعضی خانوار مربوط می‌شود.
پرداخت یارانه بر اساس میزان درآمد خانوار انجام می‌شود. نتایج آزمون وسع‌سنجی مداوم به‌روزرسانی خواهد شد، ولی پس از تحولات تازه، حداقل تا شش‌ماه آینده قرار نیست شاهد تغییرات جدید باشیم.
ثبت‌نام یارانه برای خانوار جدید نیز در همین زمان بررسی خواهد شد. برای ثبت درخواست واریز یارانه می‌توانید با از سامانه hemayat.mcls.gov.ir استفاده کنید.
یارانه نقدی براساس شاخص‌های مورد استفاده در پایگاه رفاه ایرانیان، اقتصادی و اجتماعی پرداخت می‌شود و مسائلی مثل داشتن خودرو و ارزش آن، رقم تراکنش‌های مالی و بانکی، درآمدها، معلولیت، بیماری خاص و... می‌تواند روی دهک‌بندی خانوار تاثیر بگذارد.
سازمان هدفمندی، اطلاعات مربوط به بخش خودرو را از پلیس راهور، اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی را از بانک مرکزی، درآمد خانوار را از خزانه و صندوق‌ها دریافت می‌کند و آن‌ها را با مواردی مثل اطلاعات مربوط به ساختار خانوار، معلولیت، بیماری خاص و... ادغام می‌کند تا در نهایت پرونده رفتار مالی و اقتصادی خانواده در یک دوره مشخص تهیه شده و جایگاه خانوار در دهک‌بندی را نشان دهد.
علت پرداخت نشدن یارانه نقدی را می‌توان با ثبت اعتراض در سامانه حمایت پیگیری کرد. در این سایت سرپرستان خانوار علاوه بر رویت شناسنامه اقتصادی خانواده و مشاهده آخرین وضعیت دهک‌بندی خانوار زیرپوشش خود می‌توانند، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ارائه دهند. درخواست واریز یارانه برای فرزند تازه متولد شده نیازمند مراجعه حضوری است و همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اعلام شده، باید به دفاتر پلیس به‌اضافه 10 ارائه شود.
نکات مهم طرح فجرانه یا اعتبار تشویقی کالابرگی
طرح فجرانه در بستر شبکه ملّی اعتبار (شما) با عاملیت شرکت مجری طرح (فارا) و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد، در این راستا موارد زیر باید مدنظر قرار گیرد:
1- میزان حمایت دولت از 120 هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به 220 هزار تومان افزایش می‌یابد.
2- یارانه‌بگیران متقاضی باید توجه داشته باشند قیمت روز اقلام فوق براساس کالا‌های مرجع بوده و در خصوص کالا‌هایی با قیمت بالاتر مابه‌التفاوت را از محل حساب خود پرداخت خواهند کرد.
3- شرط خرید 200 هزار تومان جهت دریافت 220 هزار تومان اعتبار تشویقی در این طرح حذف شده است.
4- دهک‌های یک تا هفت درآمدی، مشمول اعتبار جدید بوده و یارانه‌بگیران این دهک‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های عضو طرح ملّی کالابرگ الکترونیک نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره‌مندی از این حمایت تشویقی اقدام کنند.
5- متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (210 هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق‌کوروش، جانبو، هفت، دیلی‌مارکت، گندم، هایپرفامیلی، وال‌مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاه‌های اینترنتی اسنپ مارکت و دیجی کالا) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.
هموطنان عزیز برای شناسایی این فروشگاه‌ها می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی شما مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده نمایند. برای دریافت این نرم افزار می‌توانند به سکو‌های بازار، مای‌کت و یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنند. همچنین از طریق اجرای کد دستوری #1463*500* می‌توانند لینک نصب این نرم‌افزار را دریافت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1135964/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر عبدالفتاح السیسی به ترکیه نشان از رفع تنش دارد/ روابط تجاری، ستون فقرات مناسبات قاهره و آنکارا

آغاز تغییرات مثبت؛ گزینه ریاست جدید بورس کیست؟

خوش‌خبری اقتصادی؛ تورم کم شد!

حسن آبادی:بیش از 1500 مرقع از دورۀ تیموری تا دورۀ معاصر در کتابخانۀ آستان قدس است/ محبوب:اسناد موجود در آستان قدس بیشتر اجتماعی و اقتصادی است تا سیاسی

نهادهای مدنی؛ منجیان اقتصاد

آموزش سواد مالی در «پول، خدا، بچه‌ها»

اکران فیلمی از آلن دلون در ارسباران

نمایش مستند زندگی جواد یساری در خانه هنرمندان

اهدای تندیس «سی‌صد» به علی دایی

اسطوره‌ها بازنشسته نمی‌شوند

350 هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی لرستان اضافه می‌شود

کشف ذخایر عظیم فلزی و غیرفلزی در هرمزگان

جاده‏‏‌های مستعد تخلفات رانندگی

10علامت که نشان می‌دهد آماده مدیر شدن هستید

راهنمایی برای یافتن ارزش در واقعیت افزوده

نکاتی برای برندسازی شخصی و شرکتی

دربی در شهری غیر از تهران؟

قابل توجه آقای قلعه‌نویی!

چه خبرتان است؟

این چه جشنی است؟

ولی ممنون که گل خوردی!

ارسال پیام از واتس‌اپ به پیام‌رسان‌های دیگر در آینده

نخستین معاهده بین‌المللی الزام‌آور هوش مصنوعی امضا شد

آمریکا جلوی رشوه دادن گوگل به تولیدکنندگان موبایل را می‌گیرد

آمریکا به دنبال توسعه وی‌پی‌ان‌ها در ایران و روسیه

چطور پیام‌رسان‌های رمزنگاری شده جهان را فتح کردند؟

روشنگری بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران درباره یک خبر اشتباه

تعلل هشت ماهه در ارائه آمار خرید برنج ایرانی

هزار و یک مجوز برای سرمایه‌گذاری ساختمانی

ناجوانمردی در حق فولادساز

زنجیره فولاد - 1403/06/18

بازار فولاد - 1403/06/18

بازار آتی - 1403/06/18

پیش‌بینی جهانی از تغییر بهای فلزات

ثبت معاملات 48 درصدی آهن اسفنجی

اولین واکنش دولت سیزدهم به وام عشقی

بهبود شاخص نرخ بیکاری ایران در رده‌‌‌‌‌‌‌بندی صندوق بین‌المللی پول

خودروی 375‌هزار دلاری هیوندایی

همکاری هیدروژنی تویوتا و بی‌ام‌و

امروز؛ اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو

شاهد تقاضای رانتی خودرو

پیگیری مستمر اوضاع توزیع بنزین

حضور 813شرکت در نمایشگاه ایران‌‌‌‌‌پلاست

پنج‌‌‌گانه موفقیت در عصر جدید پتروشیمی

افسوس یک میلیارد دلاری شرکت‌ها

اختصاص 2 پایانه خرید تخم‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ جهت صادرات، به استان خراسان‌جنوبی

سیاستمدار محافظه‌کار

ضرورت تشکیل اتاق بازرگانی مستقل در مناطق آزاد

سایه ناامنی بر محیط کار

سیاست‌نامه بریتانیایی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی