بازار آریا

آخرين مطالب

کارشناسان در گفت‌وگو با «الجزیره» مطرح کردند

خودروسازان چینی؛ برنده ناخواسته تعرفه‏‏‌های ترامپ اقتصاد ایران

خودروسازان چینی؛ برنده ناخواسته تعرفه‏‏‌های ترامپ
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل : در حالی که از روز پنج‌شنبه تعرفه 25 درصدی آمریکا بر خودروها و قطعات وارداتی اعمال خواهد شد، برخی تحلیلگران بر این باورند که خودروسازان چینی ممکن است از جمله ذی‌نفعان غیرمنتظره جنگ تجاری رئیس‌‌‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ باشند.
بر اساس گزارش الجزیره، کاخ سفید استدلال می‌کند که این تعرفه برای حفاظت از صنعت خودرو ایالات متحده و تقویت پایه صنعتی و زنجیره‌‌‌های تامین این کشور ضروری است. بر اساس آمار اداره تحلیل اقتصادی آمریکا، این کشور در سال گذشته 475 میلیارد دلار قطعات خودرو، موتور و وسایل نقلیه وارد کرده که بخش اعظم آن از مکزیک، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان و کانادا بوده است.
حضور چین در صنعت خودروی ایالات متحده از زمان آغاز اولین جنگ تجاری ترامپ در سال 2018 و اعمال تعرفه بر 380 میلیارد دلار کالای چینی، محدود بوده است.
بر اساس داده‌‌‌های شرکت تحقیق بازار خودروسازی جاتو دینامیکس، در سال 2024، تنها 0.4‌درصد از فروش خودروهای سبک در آمریکا متعلق به وسایل نقلیه ساخت چین بوده است. این حضور محدود تا حد زیادی به دلیل شناخت پایین از برندهای چینی در آمریکا و تعرفه 100 درصدی است که سال گذشته توسط جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور سابق ایالات متحده، اعمال شد. از سال 2027، فروش هرگونه سخت‌‌‌افزار یا نرم‌‌‌افزار خودروهای اصطلاحا «متصل» ساخت چین در آمریکا به بهانه نگرانی‌های امنیت ملی ممنوع خواهد شد. این سیستم‌ها که معمولا در خودروهای برقی یافت می‌‌‌شوند، امکان تبادل داده‌‌‌ها از طریق بلوتوث، وای‌‌‌فای یا ماهواره را فراهم می‌کنند.
سم فیورانی، معاون پیش‌بینی جهانی وسایل نقلیه در شرکت راه‌حل‌‌‌های اتوفارکست در این باره می‌گوید، خودروسازان چینی نسبت به رقبای جهانی خود، تاثیر فوری کمتری از تعرفه‌‌‌های آمریکا می‌‌‌پذیرند و این می‌تواند به آنها مزیت بلندمدت بدهد. او به الجزیره گفت، «در حالی که برندهای اروپایی، ژاپنی و کره‌‌‌ای به دلیل حضور در بازار آمریکا به ‌‌‌لحاظ مالی تحت فشار قرار خواهند گرفت، برندهای چینی با رقبای ضعیف‌‌‌تری مواجه‌‌‌ خواهند بود. هزینه حضور در بازار آمریکا به همه خودروسازان ضربه می‌‌‌زند، اما برندهای چینی به درآمد حاصل از فروش در آمریکا وابستگی چندانی ندارند.»
مزیت رقابتی
فیورانی افزود که با بالا رفتن هزینه‌‌‌ها برای رقبا به دلیل تعرفه‌‌‌ها، برندهای چینی ممکن است در بازارهای دیگر از مزیت رقابتی بیشتری برخوردار شوند. طبق نظر کارشناسان، این مزیت‌‌‌ها به ‌‌‌ویژه در بازار خودروهای برقی مشهود خواهد بود، حتی اگر خودروسازان چینی کماکان از بازار آمریکا کنار گذاشته شوند.
چین در هر دو زمینه تولید خودروهای برقی و باتری‌‌‌های آنها تسلط دارد و سال گذشته شرکت بی‌‌‌وای‌‌‌دی چین با فروش داخلی قوی، از تسلا (متعلق به ایلان ماسک) از نظر درآمد سالانه در بازار جهانی پیشی گرفت. همچنین، شش شرکت از 10 تولیدکننده برتر باتری خودروهای برقی در جهان، چینی هستند.
اگرچه تاثیر تعرفه‌‌‌های ترامپ بر شرکت تسلا که کمتر به قطعات خارجی وابسته است، محدود خواهد بود، اما کارشناسان می‌‌‌گویند این تعرفه‌‌‌ها به رقبای بالقوه بی‌وای‌‌‌دی مانند هیوندای کره‌جنوبی، نیسان ژاپن و بی‌‌‌ام‌‌‌و و مرسدس آلمان آسیب خواهند زد.
تو له، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سینو اتو اینسایتس می‌گوید، سیاست‌‌‌های تعرفه‌‌‌ای ترامپ و تلاش برای انتقال تولید به داخل آمریکا می‌تواند در بلندمدت برندهای آمریکایی را در زمین رقابت تضعیف کرده و در نهایت به نفع چین تمام شود.
او به الجزیره گفت، «واقعیت این است که اگر روند فعلی برای صنعت خودروی آمریکا ادامه یابد، ممکن است تا چهار سال دیگر رقابت‌‌‌پذیری خود را از دست بدهد. به‌‌‌ جای سرمایه‌گذاری در انرژی پاک یا زیرساخت‌‌‌های شارژ، آنها بر بازگرداندن کارخانه‌‌‌ها به خاک آمریکا تمرکز کرده‌‌‌اند.»
اثر دومینویی
با این حال، طبق نظر نیک مارو، اقتصاددان ارشد آسیا در واحد اطلاعات اکونومیست، تامین‌‌‌کنندگان قطعات خودرو در چین ممکن است به دلیل وابستگی بیشتر به بازار آمریکا نسبت به خودروسازان چینی، از تعرفه‌‌‌ها آسیب بیشتری ببینند.
او به الجزیره گفت، خودروسازان چینی خیلی در آمریکا فروش ندارند، به ‌‌‌ویژه به خاطر تعرفه‌‌‌های بالای وضع‌‌‌شده بر خودروهای برقی که چین در آنها پیشتاز است. اما تولیدکنندگان قطعات خودرو در چین تاریخی طولانی از صادرات به آمریکا دارند.
مارو افزود، اگر اختلالی رخ دهد، احتمالا بخش قطعات میانی زنجیره تامین تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، که می‌تواند «اثرات دومینویی» بر مونتاژ نهایی خودروها در آمریکا داشته باشد.
یکی از سوالات مهم در مورد تعرفه‌‌‌های ترامپ این است که چگونه تولیدکنندگان چینی و دیگر کشورها که کارخانه‌‌‌های خود را برای بهره‌‌‌گیری از توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) به مکزیک منتقل کرده‌‌‌اند، تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت.
پس از جنگ تجاری ترامپ با پکن در سال 2018، بسیاری از تولیدکنندگان چینی فعالیت عملیاتی خود را ابتدا به آسیای جنوب شرقی و سپس به مکزیک منتقل کردند تا از تعرفه‌‌‌ها در امان بمانند. در نتیجه، تجارت مکزیک با آمریکا افزایش چشمگیری داشته و این کشور در سال 2023 جای چین را به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایالات متحده گرفت. در سال 2024، بیش از 40‌درصد قطعات خودرو وارداتی آمریکا از مکزیک تامین شد، اما بسیاری از آنها در اصل توسط کارخانه‌‌‌های چینی تولید شده بودند که در هشت سال گذشته در مکزیک راه‌‌‌اندازی شده‌‌‌اند.
در حالی که خودروسازی مکزیک و کانادا به لطف USMCA از برخی معافیت‌‌‌ها از تعرفه‌‌‌های 25 درصدی ترامپ برخوردار خواهند بود، مارو از واحد اطلاعات اکونومیست می‌‌‌گوید که انتظار می‌رود دولت مکزیک حضور تولیدی چین در این کشور را مجددا ارزیابی کند و در مذاکرات برای کاهش تعرفه‌‌‌های اضافی، بازنگری‌‌‌هایی انجام دهد. در جریان کارزار انتخاباتی خود در سال گذشته، ترامپ به اشتباه مدعی شد که مکزیک به خودروسازان چینی اجازه داده تا کارخانه‌‌‌هایی بسازند که خودروهای نهایی را بدون پرداخت مالیات به آمریکا صادر کنند. این مساله همچنان به‌ویژه پس از بازگشت ترامپ به کاخ سفید در ژانویه، محل اختلاف است. روزنامه فایننشال تایمز، به نقل از منابع آگاه، ماه گذشته گزارش داد که وزارت بازرگانی مکزیک تصویب احداث یک کارخانه تولیدی بی‌‌‌وای‌‌‌دی را به ‌‌‌دلیل نگرانی‌ها از احتمال انتقال فناوری خودروهای هوشمند به خاک آمریکا، به تاخیر انداخته است.
فرصت بزرگ
تو له از شرکت سینو اتو اینسایتس می‌‌‌گوید ممکن است برخی شرکت‌های چینی به دنبال مجوز برای تاسیس کارخانه در آمریکا باشند. او افزود، «فکر می‌‌‌کنم فرصت بزرگی برای خودروسازان چینی به‌‌‌ وجود خواهد آمد تا راهی برای تولید در ایالات متحده پیدا کنند.»
این اتفاق مشابه اقداماتی است که برخی دیگر از خودروسازان آسیایی انجام داده‌‌‌اند، از جمله هیوندای کره‌جنوبی که اخیرا پیش از موعد مقرر اعمال تعرفه، یک سرمایه‌گذاری 21 میلیارد دلاری را در آمریکا اعلام کرد.
ایلاریا مارزوکو، عضو ارشد متخصص در کسب و کار و اقتصاد چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی معتقد است که چشم‌‌‌انداز خودروسازان چینی همچنان به دلیل محدودیت‌های فعلی در مورد «خودروهای متصل» که در ژانویه توسط دفتر صنعت و امنیت آمریکا وضع شده، نامشخص است.
او به الجزیره گفت، «بسیاری درباره توافق احتمالی برای سرمایه‌گذاری خودروسازان چینی در آمریکا گمانه‌‌‌زنی می‌کنند. اما جدای از مسائل سیاسی که چالش‌‌‌برانگیز هستند، محدودیت‌های فعلی بر خودروهای متصل این کار را بسیار دشوار می‌کند.»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1290323/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عارف در دیدار رهبری چه گفت؟

درخواست اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور

رهبر انقلاب: به گفت‌و‌گو‌های عمان نه افراطی خوش‌بین و نه افراطی بدبین هستیم

دلارها کجا می‌رود؟ نگاهی به دخل و خرج پنهان اتاق بازرگانی ایران

معاون اجرایی رئیس جمهور: نباید به آسیب‌های اجتماعی نگاه تک بعدی داشت

دولت چهاردهم برای ثبات اقتصادی و مهار تورم و حل مشکل ناترازی‌ها برنامه مدون دارد

نظارت و مطالبه‌گری قضایی برای تحقق شعار سال و تضمین امنیت سرمایه‌گذاری مولد

فشار اقتصادی و تعرفه‌های ترامپ: تغییرات در صندلی فدرال به زودی اتفاق می‌افتد

کدام کشورهای جهان ساعت خود را تغییر می‌دهند؟

ادعای رژیم صهیونیستی درباره شهادت فرمانده گردان شجاعیه حماس

پیش‏‏‌بینی طلای 3700 دلاری

یک خودرو در اتوبان مدرس تهران آتش گرفت + عکس

چشم‌انتظاری متقاضیان برای عرضه 2 خودروی محبوب ایران‌خودرو

ورود وزیر آموزش‌وپرورش به ضرب‌وشتم چند دانش‌آموز در سنندج

آژیر آبی

روایت تجارت نیوز از سراب واردات بنزین سوپر

حتی یک مترمکعب گاز در زمستان 1403 از دست نرفت

بیش از 46 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در راه همدان

حل مسائل اقتصاد کشور از طریق تکیه بر توانمندی بخش خصوصی

حمایت از تولیدات داخلی با کیفیت، کاهش پدیده قاچاق کالا را سبب می شود

تقویت پیوندهای اقتصادی بین کردستان و روستوف روسیه

مدیریت ناترازی‌ها بر پایه داده‌های مصرف

خودداری آمریکا از امضای بیانیه مشترک گروه 7 علیه روسیه

تکمیل طرح‌های اولویت‌دار برای پایداری شبکه گاز

ضرورت تکمیل طرح‌های اولویت‌دار برای پایداری شبکه گاز

ابر بحران آب؛ چه باید بکنیم؟

ثبت رکورد بی‌سابقه انتقال گاز در زمستان 1403

رونمایی از بسته تأمین مالی بتا؛ گام نوین در توسعه بالادست نفت و گاز

کاهش تولید پرفروش‌ترین مدل نیسان در آمریکا

واکنش کرملین به ادعای انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه

فروش سوخت در مرز پرویزخان ساماندهی می‌شود

وزیر ارتباطات: اجرای پروژه جی‌نف، کلید اصلی تحقق دولت الکترونیکی است

اعتمادسازی، کلید جذب سرمایه در صنعت نفت و گاز

آمادگی نفت ایران برای میزبانی از سرمایه‌گذاران در طرح‌های توسعه‌ای

آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای میزبانی از سرمایه‌گذاران در طرح‌های توسعه‌ای

خودرو در پسامذاکرات؛ تحریم های هفت ساله چه بر سر خودرو آورد؟

سرمایه‌گذاری در تولید راهکاری اساسی رونق اقتصادی در بم است

نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به آیت الله آملی/ FATF به معنی گروگان گرفتن اقتصاد کشور توسط دشمن است

سخنگوی دولت: شورای عالی راهبری برنامه هفتم تشکیل شد

عارف در دیدار با رهبری: دولت در زمینه وضعیت معیشتی برنامه‌ دارد

تاکید ایران و اقلیم کردستان عراق بر توسعه همکاری‌ اقتصادی

اولین نشست شورای عالی بورس در سال 1404 برگزار شد

وزیر کار به کارگرانوعده داد: فقط در 3 سال خانه‌دار می‌شوید!

در دیدار نوروزی مدیرعامل گروه سرمایه گذاری غدیر با مدیران ارشد هلدینگ صنعت و معدن مطرح شد؛برنامه‌ریزی برای فتح قله‌های جدید در بازارهای جهانی و بورسی

اختصاص قبض پلکانی برق به این مشترکان

صدور هشدار بارش‌های سیلابی در 11 استان

رونمایی از 200 فرصت سرمایه‌گذاری/ نفت ایران بهشت سرمایه‌گذاران

رونمایی از 200 فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت/ ایران بهشت سرمایه‌گذاران

مبنای گزینش در دولت چهاردهم اعلام شد

پاسخ مشاور عراقچی به برخی شایعات درباره غریب‌آبادی + عکس

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی