چالشهای پیشروی کارآفرینی گردشگری
تحلیل بازار آریا
بزرگنمايي:
بازار آریا - سعید ترابیان* بازار اقتصاد در ایران همیشه در حال دگرگونی بوده است. صنعت، تولید، تجارت، صادرات، واردات، خدمات و... به صورت ماهانه و فصلی درگیر تغییرات قیمتی عجیب و غریب میشوند.
چند روز پیش متنی دیدم در فضای مجازی که جالب بود. البته از صحت آن اطلاعی ندارم اما همینکه چنین موضوعی مطرح شده بود برایم نکات آموزنده زیادی داشت. در این خبر آمده بود که «در منوی عجیب یک رستوران قیمت غذا و نوشیدنی روی بتن دیوار رستوران حک شده، چون صاحبش از عدم تغییر قیمتها برای مدت نسبتا طولانی مطمئن است. در حالی که در ایران نرخ تورم سالانه برای خانوارها به 45.5درصد رسیده، تصویری از منوی یک رستوران در کشور ژاپن، نگاهها در فضای مجازی را به خود جلب کرده است.» این رفتار رستوراندار، نشان از یک فرآیند بزرگ اقتصادی در کشور ژاپن دارد. اما آیا در ایران میشود روی فضای اقتصادی کشور به این شکل حساب باز کرد؟ در اینجا به برخی از چالشها و بحرانهای حاکم بر فضای اقتصادی کارآفرینی در گردشگری اشاره میکنم که باعث ناپایداری در تصمیمات کارآفرینان این بخش میشود.
تغییرات اقتصادی، نوسانات بازار و بیثباتی قیمتها: فضای اقتصادی در ایران، منشعب از فضای سیاسی است، فضای سیاسی هم محدود به فضای سیاست داخلی و رخدادهای آن نیست؛ بلکه به شدت به تحولات بینالمللی و منطقهای وابسته است. در ایران تغییرات قیمتها به نسبت ارز دچار فراز و فرود میشود. حتی اگر برخی از تولیدات و خدمات، به صورت مستقیم با مواد اولیه داخلی باشد، باز هم ارز روی آنها تاثیر میگذارد. حالا بیاییم روی تغییرات در بخش گردشگری و خدمات به گردشگر؛ تمام بخشها در این حوزه دچار تغییر قیمت میشود و برای کارآفرین بسیار دشوار است با این شرایط هماهنگ شود.
البته برخی هم معتقد هستند که «با نوسانات ارزی اخیر، ارزش پول ملی کشور کاهش یافته که این مساله در زندگی روزمره بسیاری از مردم نیز تاثیرات نامطلوبی برجای گذاشته است، اما کاهش ارزش پول ملی کشور برای صنعت گردشگری یک فرصت تلقی میشود، زیرا میتواند گردشگران خارجی را برای سفر ارزان به ایران ترغیب کند. درواقع میتوان با برنامهریزی کارشناسی از این وضعیت در مسیر توسعه صنعت گردشگری بهره برد.» قوانین مزاحم: کافی است در موتور جستوجوی گوگل کلمه «قوانین مزاحم» را درج کنید، نتایجی که میآید فهرستی از مشکلاتی است که در حوزههای مختلف تولید و صنعت و گردشگری وجود دارد.
جمیع این مشکلات، سد راهی در برابر سرمایهگذاری، افزایش سرمایه و برنامههای توسعهای کارآفرینی در گردشگری است، بخش تقنینی حاکمیت میتواند تمام این موارد را اصلاح کند. اگر این اصلاحات صورت پذیرد بخش خصوصی میتواند تحول عظیمی در اقتصاد گردشگری ایجاد کند. رقابت سالم و ناسالم: بازار گردشگری مثل بازارهای رقابتی است. در این بخش رقبای بزرگ و کوچک زیادی حضور دارند. به تبع این فضا برخی با رعایت نکردن اخلاق، این فضای به شدت رقابتی را دستخوش بیاخلاقی میکنند که سختی کار رقابت سالم را زیاد میکند. کارآفرین غیر از نبرد با رقبای سالم، باید مراقب رقبای بیاخلاق هم باشد که کار را دشوار میکنند. فصلی بودن کار: برخی از مناطق گردشگری در طول سال با نوسانات فصلی مواجه هستند و این نوسانات میتواند درآمد کسب و کارها را تحتتاثیر قرار دهد.
مدیریت منابع مالی و انسانی در دوران کمفصلی یکی از چالشهای اساسی است. تغییرات آبوهوایی: تغییرات آبوهوایی و مسائل محیطزیستی میتوانند بر صنعت گردشگری تاثیرگذار باشند. حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و آتشسوزی میتوانند برنامههای گردشگری را مختل کنند. مسائل فرهنگی و اجتماعی: شناخت و احترام به فرهنگها و آداب و رسوم محلی یکی از چالشهای مهم در کارآفرینی گردشگری است. تعامل مثبت با جامعه محلی و احترام به محیطزیست از اهمیت ویژهای برخوردار است. این موارد و بسیاری از موارد دیگر هستند که در کارآفرینی تاثیرگذارند و فرد سرمایهگذار در حوزه کارآفرینی را نگران آینده میکنند.
* کارآفرین حوزه گردشگری
-
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰:۴۱ AM
-
۹ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1275782/