بازار آریا

آخرين مطالب

کیفیت خدمات بندری ایران در آینه شاخص‌های بین‌المللی اقتصاد ایران

کیفیت خدمات بندری ایران در آینه شاخص‌های بین‌المللی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دکتر زهرا آقاجانی* با توجه به اهمیت لجستیک دریایی در تجارت و سهم بیش از 80‌درصدی آن از تجارت کالا در جهان، نهادهای بین‌المللی شاخص‌های متنوعی را برای ارزیابی وضعیت لجستیک دریایی کشورها ارائه کرده‌اند. یکی از این موارد، شاخص جهانی کارآیی خدمات بندری(سابقا کیفیت زیرساخت‌های بندری) است که توسط مجمع‌جهانی اقتصاد و به‌عنوان یکی از مولفه‌‌‌‌‌‌‌های شاخص جهانی رقابت‌پذیری(ذیل رکن زیرساخت) منتشر می‌شود.
مبنای محاسبه این شاخص و استخراج آن، نظرسنجی تک سوالی از مدیران تجاری از سرتاسر جهان است که به‌صورت سالانه در فاصله سال‌های 2006 تا 2019 توسط این مجمع صورت‌گرفته‌است. تا سال‌2017، عنوان شاخص «کیفیت زیرساخت‌های بندری» بود. درنظرسنجی این شاخص، مدیران باید ارزیابی ذهنی خود را از کیفیت بنادر (گستردگی زیرساخت‌ها و خدمات و شرایط کلی آنها) در قالب‌عددی بین یک تا 7 (1 به‌معنای ضعیف و امتیاز 7 به‌معنای عالی) اعلام می‌کردند که در نهایت امتیاز شاخص معادل میانگین امتیازات حاصل از نظرسنجی بود. 
از سال‌2018 به بعد، عنوان شاخص به «کارآیی خدمات بندری» تغییر یافت که نشانگر ارزیابی ذهنی مدیران تجاری از کارآیی نسبی خدمات ارائه‌شده در بنادر از نظر معیارهایی نظیر سرعت ارائه خدمات، قیمت خدمات و پاسخگویی به‌موقع است. لازم به توضیح است که در مورد کشورهای محصور‌شده با خشکی، امتیازدهی بر اساس سهولت دسترسی این کشورها به خدمات بندری دیگر کشورها ارزیابی می‌شود.
اگرچه این شاخص به‌صورت کیفی ارزیابی شده و حاصل ادراکات ذهنی مصاحبه‌‌‌‌‌‌‌شوندگان است، اما این به‌معنای کم‌اهمیت‌بودن آن در ارائه تصویر کلی از وضعیت لجستیک بنادر در کشورها نیست. همچنان‌که شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی نیز که یک شاخص بین‌المللی مورد وثوق در زمینه عملکرد لجستیکی کشورهاست، به شیوه کیفی و بر اساس ادراک ذهنی فعالان بین‌المللی لجستیک ارزیابی و محاسبه می‌شود، در نتیجه شاخص کارآیی خدمات بندری را می‌توان بازتاب واقعی از مطلوبیت و کارآمدی خدمات بنادر یک کشور دانست.

بازار آریا

اهمیت بررسی وضعیت این شاخص در ایران زمانی آشکار می‌شود که بدانیم بیش از 90‌درصد تجارت خارجی کشورمان از طریق بنادر صورت می‌گیرد. با توجه به قرارگیری ایران از سال‌2010 در فهرست کشورهای مورد ارزیابی گزارش رقابت‌پذیری جهانی، مقادیر شاخص کیفیت زیرساخت‌های بندری کشورمان برای سال‌های 2010 تا 2016 و مقادیر شاخص جدیدتر یعنی کارآیی خدمات بندری برای سال‌های 2017 تا 2019 موجود است. در آخرین سال‌انتشار این شاخص(2019)، ایران با میانگین امتیاز 3.7، رتبه 87 را در بین 139 کشور به خود اختصاص داد. نمودار زیر روند تغییرات رتبه‌‌‌‌‌‌‌های ایران از سال‌2010 تاکنون را نمایش می‌دهد. 
همان‌طور که قابل‌مشاهده است، ‌‌‌‌‌‌‌ رتبه کشورمان از سال‌2014 به‌طور مرتب بهبود یافته و در سال‌2017 به رکورد رتبه71 رسیده‌است، اما پس از بازگشت تحریم‌ها، این روند معکوس شد؛ به‌طوری که در سال‌2019 یکی از بدترین رتبه‌‌‌‌‌‌‌های ایران از زمان حضور در گزارش‌های رقابت‌پذیری جهانی کسب‌شد.
در سال‌2019، سنگاپور با امتیاز 6.5، رتبه اول کشورهای جهان را در این شاخص کسب کرده‌است. در منطقه جغرافیایی دربرگیرنده خاورمیانه، آسیای‌میانه، قفقاز و روسیه، دو کشور امارات و قطر به ترتیب با امتیاز 5.46 و 5.38، به ترتیب رتبه‌‌‌‌‌‌‌های 12 و 15 جهان را به خود اختصاص داده‌اند که از این نظر کشورهای برتر منطقه در این شاخص محسوب می‌شوند. ایران در بین 20 کشور منطقه فوق که در رتبه‌‌‌‌‌‌‌بندی شاخص حضور داشته‌‌‌‌‌‌‌اند، به لحاظ امتیاز در جایگاه سیزدهم قرار دارد. ترکیه نیز به‌عنوان مهم‌ترین رقیب لجستیکی کشورمان، با امتیاز 4.72، جایگاه هشتم منطقه(و رتبه 44 جهان) را به خود اختصاص داده‌است. 
با این توصیف‌ها، به‌رغم پتانسیل‌های بالای ایران در حوزه اقتصاد دریا پایه و جایگاه مهم کشور در سطح منطقه، وضعیت کشورمان در این شاخص، چندان شایسته نیست؛ در واقع با وجود برخورداری ایران از زیرساخت‌های بندری مناسب در بسیاری از زمینه‌‌‌‌‌‌‌ها، بنادر کشورمان به دلایل گوناگونی همچون تحریم‌ها و مسائل و مشکلات داخلی، طی سال‌های اخیر نتوانسته‌اند‌‌‌‌‌‌‌ به‌جایگاه واقعی خود در منطقه دست‌یابند. در این ارتباط، در برنامه هفتم پیشرفت ایران، تدابیر و اقداماتی در حوزه بنادر تعریف‌شده که اجرای آنها می‌تواند در ارتقای عملکرد و جایگاه بنادر راهگشا باشد. 
به‌طور دقیق‌تر، در بند‌«ت» ماده‌58 قانون برنامه، بحث مشارکت با شرکت‌های معتبر بین‌المللی(داخلی و خارجی) برای تشکیل شرکتی جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی مطرح شده‌است، همچنین بند‌«پ» ماده‌61 قانون برنامه نیز اصلاح نظام تعرفه‌‌‌‌‌‌‌گذاری خدمات بندری و ایجاد سازوکارهای لازم برای رقابتی کردن آن در مقایسه با بنادر منطقه را مدنظر قرارداده‌است. در نهایت، امید است با تحقق این بندها، شاهد اعتلای جایگاه بنادر ایران در تجارت‌جهانی باشیم.
* استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1271346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشنهاد متفاوت یک نماینده به دولت: یک سخنگو برای ارز داشته باشید تا دیگران بازار را ملتهب نکنند

مهدی چمران برای تشییع سیدحسن نصرالله به لبنان رفت

سوء قصد به رئیس آموزش و پرورش سراوان+ جزئیات

جزئیات پرداخت وام فرزندآوری؛ 394 هزار نفر هنوز در صف هستند

خبر کاخ سفید از توافق صلح روسیه و اوکراین ظرف چند روز آینده

مادر شهیدان والامقام «نعمت و محمدرضا کلول» آسمانی شد

جمع‌آوری 15 میلیون مترمکعب گاز همراه تا پایان سال 1404

قیمت محبوب ترین دوربین های بازار برای تولید محتوا

دیوارنگاره جدید میدان انقلاب همزمان با تشییع سیدحسن نصرالله+ عکس

این کشور زیباترین پاسپورت جهان را دارد+ عکس

خبر بد برای تهرانی‌ها؛ بلیت مترو گران شد

قیمت تخم مرغ در بازار اعلام شد

نقش کلیدی فناوری‌های نوین در توسعه صنعتی کشور

حضور نمایندگان رهبر انقلاب در مراسم تشییع شهیدان حسن نصرالله و صفی الدین

گزارشی از تحولات پولی کشور/ خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی افزایش یافت

بلیت اتوبوس BRT و اتوبوس‌های عادی چقدر گران می‌شود؟

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به کانال 92 هزار تومان بازگشت

رشد 21 هزار واحدی شاخص کل بورس

بغداد فشار واشینگتن برای ازسرگیری صادرات نفت کردستان عراق را رد کرد

ساخت 50 کالای بار اول در پروژه خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک

اتوبوس برقی امروز تهرانی‌ها را به مقصد رساند + عکس

واکنش یک نماینده به ادعای جنجالی حاجی‌دلیگانی درباره پرداخت هدیه به نمایندگان

اولین تصاویر از محل تدفین شهیدان نصرالله و صفی الدین+ فیلم

مدارس و دانشگاه‌های مازندران تا پایان هفته غصرحضوری شد

نرخ بلیت مترو در سال 1404 تعیین شد

قیمت طلا، سکه و ارز 5 اسفندماه 1403؛ ریزش قیمت سکه، میلیونی شد

انتقاد تند مقام کارگری از حقوق 14 میلیون تومانی؛ فاجعه است

توسعه فناوری‌های هوشمند در صنعت نفت؛ راهبرد اصلی شرکت ملی نفت ایران

آمادگی حماس برای انجام مذاکرات درخصوص مرحله دوم توافق

نرخ افزایش بلیت مترو در سال 1404 مشخص شد

نمایندگان مجلس بیانیه دادند/ تجدید بیعت با آرمان‌های شهید نصرالله

انواع نهال به مدت 3روز فقط 28هزارتومن

قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 5 اسفند 1403/ کاهش قیمت‌ها+ جدول

امادگی حماس برای انجام مذاکرات درخصوص مرحله دوم توافق

قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز یکشنبه 5 اسفند 1403/ کاهش قیمت سکه امامی

قیمت دلار، یورو و پوند امروز یکشنبه 5 اسفند 1403/ افزایش قیمت دلار

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز یکشنبه 5 اسفند 1403/ کاهش قیمت‌ها

هشدار جدی وزیر نیرو به مشترکان ب مصرف: برخورد جدی خواهیم کرد

هفته وکیل مدافع و استقلال کانون وکلا

نماینده مجلس: دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارند که با خرید یک جای برنج قیمت تعیین می‌کنند

قیمت طلا، سکه و دلار امروز یکشنبه 5 اسفند 1403/ کاهش قیمت‌ها

پزشکیان: مشکلات ما حل شدنی است

وضعیت سلامت «پاپ فرانسیس» وخیم شد

تأکید بر تکریم جانبازان در مراکز درمانی

مصرف روزانه 20 میلیون لیتر بنزین در پایتخت

نفت ناچار به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی است

صنعت نفت ناچار به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی است

انتشار یک تصویر متفاوت در توئیتر قالیباف با هشتگ لبیک یا نصرالله

زمان واریز سود سهام عدالت مشخص شد؟

دیدار قریب الوقوع مکرون با ترامپ

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی