آینده کارگران بزرگترین خودروساز اروپا در خطر است
رویاهای بربادرفته فولکسواگن
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیایاقتصاد - گروه اقتصاد بینالملل : درست پنج سال پیش، آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان، کارخانه جدید تمامبرقی فولکسواگن در تسویکاو را افتتاح کرد و آن را «پرچمدار» تحول صنعت نامید. اما امروز، کارگران این کارخانه با آیندهای بسیار نامطمئن و دشوار روبهرو هستند.
بر اساس گزارشی از فایننشالتایمز، طبق توافقی که در دسامبر بین بزرگترین خودروساز اروپا، شورای کارگری قدرتمند آن و اتحادیه ای جی متال صورت گرفت، تولید این کارخانه کاهش مییابد. این توافق، خطر اخراج کارکنان تا سال 2030 و تعطیلی کارخانهها در آلمان را برطرف کرد. با این حال، فولکسواگن ظرفیت تولید خود را به نصف کاهش میدهد تا کارخانههایی مانند تسویکاو را در رقابت برای جذب سرمایهگذاریهای آینده قرار دهد.
آرنو آنتلیتز، مدیر ارشد مالی گروه فولکسواگن، در ژانویه خطاب به کارکنان اعلام کرد که در آینده «سرمایهگذاریهای ما صرفا در کارخانهها رقابتی خواهد بود. آلمان نیز نمیتواند از این امر مستثنی باشد.» یکی از کارکنان کارخانه تسویکاو با تاکید بر اینکه این توافق چند مدل را که در تسویکاو تولید میشود به ولفسبورگ منتقل میکند، گفت: «این قطعا معامله خوبی برای ما نیست.»
دنی آورسوالد، رئیس عملیات فولکسواگن در ایالت زاکسن (نزدیک مرزهای چک و لهستان)، با اشاره به شرایط دشوار تجاری این خودروساز گفت: «نمیتوانیم واقعیت را نادیده بگیریم.» فروش این شرکت در اروپا به 3.8 میلیون دستگاه در سال رسیده که بیانگر کاهش نزدیک به یک میلیون دستگاهی در مقایسه با زمان بازدید مرکل در سال 2019 است. این کاهش فروش، ناشی از استقبال کم از محصولات خط تولید خودروهای برقی این شرکت بوده است. آورسوالد گفت که کارخانههای زاکسن این شرکت از جمله تسویکاو و درسدن، که به دلیل کاهش تولید خودرو در سالجاری، برای «استفاده جایگزین» در نظر گرفته شدهاند، باید هزینههای خود را تقریبا 20درصد کاهش دهند تا برای تولید مدلهای آینده فولکسواگن در رقابت باقی بمانند.
عقبنشینی فولکسواگن از زاکسن، پیامدهایی فراتر از دروازههای کارخانه برای منطقهای دارد که گرایشهای سیاسی آن به سمت راست افراطی است. با نزدیک شدن آلمان به انتخابات فدرال در اواخر ماه جاری، ناامیدی ناشی از رکود اقتصادی به افزایش حمایت از حزب آلترناتیو برای آلمان (AFD) دامن زده است. این حزب، گذار به خودروهای برقی را یک «داستان خیالی» میداند و آن را رد میکند.
بر اساس این گزارش، نگرانی درباره معیشت در نظرسنجیها کاملا مشهود است، زیرا حمایت از احزاب سنتی آلمان در این منطقه کاهش یافته است. حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات پارلمان زاکسن سال گذشته به رتبه دوم رسید و در تسویکاو، به عنوان بزرگترین حزب شناخته میشود. کارخانههای فولکسواگن خارج از ایالت نیدرزاکسن، جایی که دفتر مرکزی این خودروساز قرار دارد و 20درصد از حق رای شرکت را در اختیار دارد، نفوذ چندانی در مذاکرات سال گذشته بین مدیران اجرایی و اتحادیه نداشتند.
چشمانداز مبهم
خانواده پورشه-پیئش، سهامداران عمده فولکسواگن، خواستار تعدیلهای اساسی، از جمله تعطیلی برخی کارخانهها بودند. تسویکاو، که مالک آن زمانی از آن به عنوان «کارآمدترین کارخانه تولید خودروهای برقی در اروپا» یاد میکرد، با وجود سطح بالای خودکارسازی در مقایسه با کارخانه اصلی شرکت در ولفسبورگ، در فهرست واحدهای در معرض تعطیلی قرار گرفت. اگرچه از تعطیلی کامل کارخانهها جلوگیری شده است، تصمیم به نصف کردن ظرفیت تولید آلمان از حدود 1.5میلیون دستگاه به 750هزار دستگاه یعنی کمتر از 900هزار دستگاهی که این برند سال گذشته در این کشور تولید کرد، نشانهای واضح است که این شرکت انتظار بهبود فروش در اروپا را در آیندهای قابل پیشبینی ندارد.
دیوید پاولز، مدیر ارشد مالی برند شاخص فولکسواگن، در این باره به فایننشالتایمز گفت: «در اروپا بازاری داریم که دیگر رشد نمیکند و احتمالا در آینده، راکد خواهد ماند.» وی همچنین گفت که رقابت در بازار اصلی این شرکت خودروسازی از سوی شرکتهای چینی تولیدکننده خودروهای برقی که به سرعت در حال پیشرفت هستند، افزایش خواهد یافت. پاولز در این خصوص افزود، موضوع فقط ورود بازیگران جدید با فناوریهای نوین نیست، بلکه این بازیگران جدید از مزایای پایه هزینه کمتر و کارآیی و بهرهوری بسیار بالاتر نیز برخوردار هستند.
بر اساس گزارش فایننشالتایمز، توافق فولکسواگن برای تغییر کاربری دو کارخانه خود در آلمان، که شایعاتی درباره احتمال فروش آنها به رقبا را به همراه داشته است، این پرسش را مطرح کرده است که آیا این اقدام در نهایت به تعطیلی کامل کارخانهها منجر خواهد شد یا خیر؟ پاولز در واکنش به این موضوع گفت: «به هدف خود رسیدهایم: تعدیل و کاهش ظرفیت.» وی اطمینان داشت که کاهش هزینههای ثابت، که از طریق توافق با کارگران تضمین شده است، به کاهش قیمت مدلهای برقی آینده و افزایش فروش در اروپا کمک خواهد کرد. پاولز با اشاره به انتقادهایی مبنی بر اینکه فولکسواگن، یا همان «خودروی مردم»، بیش از حد گران شده است، گفت: «هدف ما این است که فناوری جدید و رقابتی را با قیمتی ارائه کنیم که مشتریان با بودجه محدود هم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.» شورای کارگری فولکسواگن به رهبری دانیلا کاوالو، این توافق را که چند روز قبل از کریسمس به دست آمد، پیروزی خواند و در یادداشتی به کارکنان گفت: «بالاخره موفق شدیم.»
اما در تسویکاو، کارگران فولکسواگن نگرانیهایی دارند. از سال 2027، تولید خط ID برقی فولکسواگن به ولفسبورگ منتقل خواهد شد و تسویکاو تنها مدل آئودی Q4 ایترون را تولید خواهد کرد. در مقابل، به این کارخانه وعده داده شده که در زمینه تجارت آینده در بازیافت خودرو فعالیت کند، که این امر به طور تقریبی به ایجاد هزار شغل جدید منجر خواهد شد. یکی از کارگرانی که تمام عمر کاری خود را در کارخانه تسویکاو گذرانده است، با نگرانی میپرسد: «آینده برای ما چگونه خواهد شد؟ اگر تولید خودرو متوقف شود، تامینکنندگان در زاکسن هم تولید خود را متوقف خواهند کرد. ما در حال ایجاد یک منطقه فقیر هستیم.»
تسویکاو حتی قبل از توافق دسامبر نیز اثرات عقبنشینی فولکسواگن از تولید خودروهای برقی را احساس کرده بود. این شرکت در سال 2019، زمانی که کارخانه را به یک مرکز تولید مدرن خودروهای برقی تبدیل کرد، نزدیک به سههزار کارگر موقت استخدام کرد، اما از آن زمان بیشتر این مشاغل حذف شدهاند. تا پایان امسال، هزار کارگر موقت دیگر نیز از کارخانه اخراج خواهند شد. اگر تسویکاو نتواند تولید مدلهای آینده را تضمین کند، موقعیت فعلی کارگرانی که شغلهایشان تنها تا سال 2030 تضمین شده است، حفظ نخواهد شد. کنستانس آرندت، شهردار تسویکاو، میگوید: «افراد زیادی در منطقه من از فولکسواگن امرار معاش میکنند. اکنون یک عدمقطعیت بزرگ در این مورد وجود دارد.»
-
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷:۴۴
-
۱۲ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1266299/