بزرگنمايي:
بازار آریا - چندی پیش خبرهایی مربوط به ورود مجدد پژو به ایران با محصولی به نام 408X مطرح شد. حالا با گذشت زمان، ایران خودرو رسما این خودرو را به کشورمان آورده و در اختیار خبرنگاران قرار داده است.
چندی پیش خبری مبنی بر عرضه محصولات پژو توسط یک شرکت خصوصی منتشر شد. بلافاصله پس از این خبر، مطلع شدیم که
ایران خودرو فورا دست به کار شده و قصد واردات
پژو 408X به
ایران را دارد. این خبر در حالی منتشر شد که همکاری
ایران خودرو و
پژو چند سال است که به واسطه تحریمها قطع شده و با محدودیت و موانعی بسیاری که وجود دارد، احتمال ورود این خودروهای فرانسوی به شدت کم به نظر میرسید.
حالا پس از گذشت تقریبا یک ماه از انتشار این خبر،
ایران خودرو از خبرنگاران دعوت کرده تا به تست و بررسی
پژو 408X، یکی از جدیدترین محصولات این خودروساز فرانسوی در
ایران بپردازند. جالب اینجاست که 408X دقیقا با خود نشان
پژو در کنار لوگوی
ایران خودرو و ایکاپ حضور پیدا کرده است. شرکت ایکاپ یک شرکت سرمایهگذاری مشترک با سهم 50٪
ایران خودرو و 50٪
پژو بود که در سال 1395 با امضای قرارداد بین
ایران خودرو و
پژو در تهران افتتاح شد. هدف از ایجاد این شرکت، تولید محصولات جدید
پژو در
ایران و صادرات به خاورمیانه و در نهایت ایجاد هاب تولید محصولات
پژو در غرب
آسیا بود که در سال 97 با اعمال مجدد تحریمها، این همکاری لغو شد.
نکته جالب دیگر این است که لوگوی ایکاپ نیز متناسب با لوگوی جدید
پژو تغییرات زیادی کرده و میتواند بیانگر این باشد که ایران
خودرو و
پژو احتمالا به شکل دیگری با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
نمونه وارد شده به
ایران حاصل همکاری
پژو و دانگ فنگ بوده و در
چین به تولید رسیده است. 408 در دو نمونه سدان و کراس کوپه در
چین عرضه میشود که نسخه کراس کوپه با پسوند X از نسخههای دیگر بازار جهانی متمایز میشود.
نسل جدید 408 یک کراس اوور اسپرت و کوپه یا به عبارت بهتر یک کراس کوپه است. البته بسیاری از خبرنگاران در سراسر دنیا آن را یک فستبک با ارتفاعی بلندتر از حد معمول نامیدهاند؛ این تعریف چندان هم غلط به نظر نمیرسد، چراکه طریقه نامگذاری این محصول که از کد دو صفر بین 4 و 8 استفاده نشده است، نشان از آن دارد که شاید خود کمپانی پژو نیز نمی خواسته به صورت صد درصدی 408 جدید را یک کراس اوور کوپه تمام عیار بنامد. در نمای جلو برخلاف 3008 و 5008 و 508 جدید خبری از موتیف سه خطی پژو به عنوان دی لایت نیست و صرفاً مانند 308 یک انشعاب عمودی را از چراغ های جلو شاهد هستیم. استفاده از فلاپ های ضربهگیر در قسمت پایینی بدنه هم چهرهای خشن و تا حدی آفرودی طور به 408 بخشیده است.
این
خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با 4687، 1859 و 1478 میلی متر بوده و فاصله محوری آن 2787 میلی متر است. صندوق بار این خودرو، 536 لیتر فضا دارد. جمع کردن صندلیهای ردیف دوم، این فضا را به 1611 لیتر افزایش میدهد.
پژو 408 در بازار جهانی مشخصات فنی گوناگونی اعم از 1.2 لیتری توربوشارژ بنزینی تا انواع پلاگین و برقی دارد. نسخه وارداتی به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس 8 سرعته AT ساخت آیسین مجهز است. این پیشرانه در بازار
چین قادر به تولید 175 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم بوده و رینگ های 18 و 19 اینچی در بازار
چین برای این
خودرو قابل سفارش هستند.