تهاتر نفت و غلات/ هزینه واردات کاهش یافت؟
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - ایسنا : عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران اظهار کرد: مسئله اصلی در اصلاح الگوی واردات کالای اساسی از کشورهای هدف «تسویه ارزی» است که دولت باید برای آن تدبیر کند و یکی از تدابیر انجام شده، تهاتر نفت و غلات بود که طی یک سال اخیر اجرایی شده و هزینههای واردات را کاهش داده است و باید ادامه پیدا کند.
محمد مهدی نهاوندی ـ عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران ـ در دومین نشست همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوعیت امنیت غذایی؛با اشاره به اینکه چالش های حوزه واردات به دو بخش درونزا و برون زا تقسیم میشود که برهم اثر نیز میگذارند، اظهار کرد:در اینجا فقط یه عوامل درونزا میپردازم؛ یکی از مسائل مهم، ابهام در تعادل منابع مورد نیاز و میزان مصرف در کشور برای تأمین حداقل سفره مردم است.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی سعی کرده است این تعادل را ایجاد کند ولی هنوز کامل نیست، پس یکی از کارهایی که وزارت جهاد باید انجام دهد تنظیم مصارف و منابع برای الگو قرار گرفتن همه دستگاه ها است.
نهاوندی با اشاره به اینکه مسئله بعدی، حکمرانی جزیرهای در کشور است گفت: هر دستگاهی در کشور دنبال این است که از این سفره برای خودش مثلا با تعرفه گذاری و… جمع کند. به نظر میرسد یک اتاق فکر فرا قوه ای برای حل این موضوع نیاز است.
وی افزود: همچنین تغییرات سریع مدیریتی در کشور بغرنج است که طی چند سال چند وزیر و سایر مدیران عوض شده اند؛ وزرا اگر مدت بیشتری بمانند فهم مشترکی پیدا میکنیم و زبان همدیگر را میفهمیم.
نهاوندی با اشاره به اینکه رسوب برخی سیاست های کهنه و برخی دستگاه های معتاد به اجرای این سیاست ها، یک مسئله است، گفت: مثلا از سال 93 شرکت بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام نوع تنظیم بازاری که فرض گرفته اند همچنان ادامه دارد.
وی افزود: مسائل دیگر شامل بی اعتمادی دولتیها به بخش خصوصی، تأثیرگذاری گروه ها و افراد خاص بر سیاست های کشور است که نباید نظام تصمیم گیری با الگو گیری از ذی نفعان خاص باشد و همه باید در تصمیم گیری مشارکت داشته باشند.
خبر مرتبط
انتقادات تند رییس
مجلس از مخالفان واردات خودرو/ 8 میلیارد قطعه میآورند، برای واردات
خودرو پول ندارند دنیای آریا بازار: رییس
مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اجرای قانون واردات خودروی کارکرده گفت: متاسفانه برای واردات 8 میلیارد
دلار قطعه
پول دارند؛ ولی برای واردات
خودرو ارز اختصاص داده نمیشود.
نهاوندی با اشاره به اینکه از وقتی اتحادیه
اروپا بنادر دریای خزر را تحریم کرد 10
دلار کرایه دریای خزر گران شد، گفت: قطعا چالش های بیرونی زیاد و آسیب زا است و برای ما چالش هایی ایجاد میکند، در مورد محدودیت های برون زا ابزارهای ما کمتر است اما در مورد موارد درون زا ابزارهای زیادی وجود دارد که به شدت تاثیر گذار است.
وی در پایان با اشاره به اینکه «تسویه ارزی» اولویت حل مسئله در واردات کالای اساسی است، تصریح کرد: تهاتر
نفت از اقدامات خیلی خوب و موثر در دو سه سال گذشته بوده و هزینه های تهاتر نسبت به سایر روش ها کمتر است. تهاتر
نفت و غلات هزینههای واردات را کاهش داده است و باید ادامه پیدا کند.
--> اخبار مرتبط
ارز ترجیحی موضوع صفر و صدی نیست نمایشگاهها،چشم شرکتهای تولیدی محسوب میشوند حذف
ارز ترجیحی ازحوزه تجهیزات پزشکی نگرانکننده است سه چالش واردات
خودرو از سوی جانبازان/ آیا روند مجوزدهیها تسهیل خواهد شد؟ خبر خودرویی
مجلس برای جانبازان بالای 50 درصد
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.
-
يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰:۰۴
-
۶ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1216657/