بازار آریا

آخرين مطالب

تاثیرپذیری اقتصاد کشورها از کریدور شمال-جنوب اقتصاد ایران

تاثیرپذیری اقتصاد کشورها از کریدور شمال-جنوب
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تین نیوز |
کریدور حمل ونقل بین المللی شمال-جنوب در سال 2000 در سن پترزبورگ روسیه توسط ایران، روسیه و هند برای گسترش ترانزیت بین اعضا تاسیس شد.مبدا این کریدور، فنلاند در اروپای شمالی و مقصد آن آسیای جنوب شرقی، خلیج فارس و دریای عرب است. مسیر کریدور، بنادری همچون هامبورگ و آمستردام، همچنین کشورهای نروژ و سوئد را به بندر سن پترزبورگ متصل کرده و از بنادر روسی تا بنادر جنوبی دریای خزر همچون امیرآباد و از ترکمنستان تا بنادر جنوبی ایران مثل بندر شهید رجایی امتداد یافته و به بنادر جنوبی خلیج فارس تا کشورهای جنوب شرقی آسیا از قبیل سنگاپور و هند، منتهی می شود.
در ادامه چکیده ای از اهداف و اهمیت این کریدور بین المللی برای کشورهای عضو، مخصوصا ایران ارائه می شود.
امیر مسعود ملک فر، پژوهشگر اقتصادی در نوشتاری به اقتصادمعاصر آورده است: کریدور شمال-جنوب می تواند به ارمنستان در تضعیف قدرت آذربایجان و ترکیه در پیشبرد کریدور زنگه زور کمک کند تا مرز ایران و ارمنستان تغییری نکند.
مسیر ترانزیتی کریدور شمال-جنوب کریدور شمال-جنوب مسیری ترانزیتی بین ایران، هند، روسیه، آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، فنلاند، سوئد، نروژ، هلند، لهستان و آلمان ایجاد می کند.
در سال 2021، نخستین ترانزیت چندوجهی از روسیه به هند از طریق ایران ارسال شد که نشان دهنده احیای فعالیت های این کریدور پس از سال ها مذاکره و رایزنی بود. چالش های احداث کریدور شمال-جنوب بر عدم موفقیت این کریدور در فاصله سال های 2000 تا 2021 تاثیرگذار بوده که می توان به مواردی همچون مشکلات زیرساختی جاده ای و ریلی، عدم جذب سرمایه گذارهای خارجی به علت تحریم های بین المللی علیه ایران و روسیه، رقابت کریدورهای کشورهای رقیب مانند ترکیه و عراق، چالش های سیاسی و امنیتی ایران با برخی همسایگان مانند آذربایجان، مشکلات در تشریفات گمرکی، تعرفه ها، دیجیتالی شدن و هماهنگ سازی رویه های گمرکی و عدم تحقق وعده های اقتصادی از سوی کشورهای شریک کریدور، اشاره کرد. از اهداف مطرح سازی کریدور شمال-جنوب می توان به اقتصادی کردن و سرعت بخشیدن به حمل ونقل بین المللی از طریق کاهش 40 درصدی مسافت و زمان حمل کالا نسبت به کانال سوئز، ارزان سازی 30 درصدی هزینه های حمل ونقل نسبت به سایر مسیرها، دور زدن بنادر شلوغی همچون دبی به منظور کاهش هزینه ها و زمان ترانزیت، افزایش امنیت ترانزیتی با کاهش دزدی دریایی ناشی از کاهش مسیر ترانزیت دریایی، استفاده از زیرساخت های مدرن به منظور کارایی و شفافیت زنجیره تامین، اشاره کرد.
در چشم انداز کریدور شمال-جنوب، تاثیرات قابل توجهی برای اقتصاد کشورهای مذکور از طریق افزایش حجم تجارت و درآمد، کاهش هزینه ها و زمان حمل ونقل، توسعه زیرساخت ها با جذب سرمایه گذاری های خارجی، ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش رقابت پذیری کالاها در بازارهای جهانی با کاهش وابستگی به مسیرهایی همچون کانال سوئز، رشد و افزایش ثبات اقتصادی و سیاسی کشورهای مسیر کریدور، ایجاد هاب های تجاری و تولیدی جدید در مسیر کریدور و حفظ محیط زیست با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از کاهش مسیر حمل ونقل، دیده شده است.
کریدور شمال-جنوب پتانسل بالقوه ای برای ایجاد هاب گازی در جنوب ایران، از چندین روش کلیدی همچون تسهیل حمل ونقل گاز کشورهای اصلی تولیدکننده به بازارهای جهانی، جذب سرمایه گذار برای توسعه انرژی، تنوع بخشی به منابع انرژی کشورهای همسایه، افزایش صادرات گاز ایران، افزایش امنیت انرژی با تقویت روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای همسایه، افزایش درآمدهای ارزی با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، تقویت موقعیت ژئوپلیتیک ایران در سیاست های منطقه ای و بین المللی از طریق حوزه انرژی و کاهش هزینه های انتقال انرژی برای ایران و جهان دارد.
حمل هر 100 تن بار، 10 شغل مستقیم و تقریبا50 شغل غیرمستقیم ایجاد می کند. این امر موجب کاهش فقر و کاهش مشکلات اجتماعی در کشورهای این مسیر خواهد شد. استفاده مستمر از ظرفیت کریدور شمال-جنوب می تواند به افزایش اشتغال پایدار در اوراسیا، مخصوصا ایران از طریق چندین عامل کلیدی همچون توسعه زیرساخت ها با افزایش سرمایه گذاری در این حوزه، افزایش ترانزیت کالا و تاثیر آن بر نیروی کار در بخش های حمل ونقل و انرژی، تقویت روابط تجاری، جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه انرژی، توسعه صنایع وابسته ترانزیتی و تجاری و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، کمک کند.
از تاثیرات بالقوه کریدور شمال-جنوب بر امنیت و اقتصاد ایران می توان به ناکارآمدسازی کریدور عرب-مدیترانه، تقویت روابط ایران با کشورهای همسایه و افزایش نفوذ ایران بر کشورهای عربی، افزایش وابستگی اروپا به انرژی ایران و استفاده از بندر چابهار به عنوان یک هاب ترانزیتی، اشاره کرد.
کریدور شمال-جنوب، این پتانسیل را دارد که طرح بازگشت امپراطوری عثمانی موسوم به «ترک سوی» را از چند جنبه تضعیف کند که می توان به مواردی همچون افزایش وابستگی اقتصادی ترکیه به همسایگان از طریق تقویت ارتباطات اقتصادی، افزایش فشار اقتصادی بر ترکیه با تسهیل دسترسی به بازارهای جدید برای ایران و همسایگان، تقویت امنیتی مرزها و کاهش تهدیدات جدایی طلبانه، تقویت موقعیت ژئوپلیتیک ایران و همسایگان و به تبع آن محدودسازی نفوذ ترکیه با توسعه زیرساخت ها و تقویت همبستگی با ناکارآمدسازی کریدورهای تجاری ترکیه، اشاره کرد. کریدور شمال-جنوب می تواند به ارمنستان در تضعیف قدرت آذربایجان و ترکیه در پیشبرد کریدور زنگه زور کمک کند تا مرز ایران و ارمنستان تغییری نکند. در این راستا می توان به تقویت موقعیت اقتصادی ارمنستان، تبدیل ارمنستان به هاب ترانزیتی بین ایران و کشورهای دیگر، کاهش وابستگی ارمنستان و منطقه به مسیرهای تجاری آذربایجان، افزایش همکاری های نظامی و امنیتی ارمنستان با ایران در بطن امنیت کریدور، تقویت موضع ژئوپلیتیکی ارمنستان و جلوگیری از تغییرات جمعیتی در مناطق مرزی ارمنستان با ایران، اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1215573/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأکید اوپک و روسیه بر ثبات بازار نفت

سیاست دولت در مورد قیمت بنزین یکی به نعل و یکی به میخ است/ بنزین 10 هزار تومانی در راه است؟

مذاکرات بغداد و مسکو درباره ثبات بازار نفت

دارندگان سهام عدالت بخوانند/سود جدید تا پایان آذر واریز می‌شود؟

وزیر صمت در خصوص افزایش قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا توضیح داد

لزوم راه اندازی مسیر گردشگری میمند به پاسارگاد در جهت رونق اقتصادی منطقه

مسئولان کشور نقش تعیین کننده‌ای در بهبود مشکلات اقتصادی مردم دارند

نفت در مدار افزایش قیمت

طوفان قیمتی در بازار خودرو: چه عواملی در کارند؟

چین و برزیل؛ روابطی که در 50 سال آینده هیجان انگیزتر خواهد بود

گزیده‌های نفتی هفته

ناچیز بودن عملکرد بانک‌ها در حوزه مسکن تایید شد

عوارض خطرناک استفاده از موبایل در دستشویی

کشف معدن 1000 تنی طلا در چین

توزیع برنج تنظیم بازار با قیمت 45 هزار تومان

خودرو را گران کنند که تعدادی به منافع اقتصادی برسند!

خودرو را گران می کنند که تعدادی به منافع اقتصادی برسند!

حباب سکه چقدر است؟

قیمت جدید و نهایی محصولات سایپا اعلام شد

دولت تمام تمرکز خود را بر مسئله معیشتی و اقتصادی مردم بگذارد

شرکت ترامپ سرویس پرداخت ارز دیجیتال راه اندازی می‌کند

دارندگان کارت های بانکی بخوانند

مولاوردی: خشونت علیه زنان طبقه اجتماعی نمی‌شناسد

چرا پزشکیان به سیستان و بلوچستان سفر کرد؟

بسیج ارزشمندترین و ماندگارترین یادگاری امام خمینی(ره) است

بانک‌ها ملزم به آزادسازی منابع و خروج از بنگاه‌داری هستند

طلای جهانی دوباره اوج گرفت

قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد

تصویب بسته 250 میلیارد دلاری محرک رشد ژاپن

رونمایی آمارها از ارزان‌ترین استان کشور + نمودار

عکسی از وزیر پزشکیان در فروشگاه مگاصیص ونزوئلا

یک آمار هشدار دهنده؛ 25 درصد اساتید دانشگاه مهاجرت کردند

ایران مال؛ نمونه‌ای از فساد ناشی از خلق پول بانک‌ها و تضاد با قوانین اسلامی

وزیر اقتصاد: مصمم به کاهش کسری بودجه و رانت هستیم

آخرین وضعیت متناسب سازی حقوق بازنشستگان

دولت هیچ تمایلی به افزایش قیمت خودرو نداشت

ارزان ترین استان کشور به روایت آمار

جهان اسلام باید با اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی گام بردارد

دیدار مسئول سازمان بسیج اصناف با عارف

انتقاد شدید علم‌الهدی از گرانی خودرو: تعدادی به آلاف و الوف و منافع اقتصادی برسند و کسی نگوید چرا؟

جهان برای بهبود زندگی بشر نیازمند گاز بیشتر است

دولت بر رفع مسائل معیشتی و اقتصادی مردم تمرکز کند

رشد اقتصادی مثبت در نیمه اول سال

2 شرکت خودروساز در 18 ماه گذشته مجوز هیچ افزایش قیمتی را نگرفته بودند

‌مشکل اساسی مردم وضعیت اقتصادی و معشیت است

‌مشکل اساسی مردم وضعیت اقتصادی و مشیعت است

«نفت» موهبت ایزدی است

انتقاد امام جمعه موقت برازجان از گرانی‌ها

ممنوعیت ورود پسته ایران از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شد

فوری؛ مرغ 140 هزار تومان می‌شود!

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی