طوفان قیمتی در بازار خودرو: چه عواملی در کارند؟
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از ایلنا؛ محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در توضیحاتی درباره افزایش قیمت خودروها گفت: "حدود 80 درصد خودروهای تولیدی کشور توسط دو شرکت خودروسازی بزرگ تولید میشود و این شرکتها در 18 ماه گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشتهاند." وی افزود که عدم افزایش قیمت خودروها باعث ایجاد زیان انباشته برای این شرکتها شده و در نتیجه نارضایتیهایی را به همراه داشته است.
اتابک تأکید کرد که با توجه به تورم 18 ماه اخیر و افزایش هزینههای تولید مانند فولاد و لاستیک، طبیعی است که قیمت خودروها نیز باید بهروز شود. وی گفت: "شرکتها باید توازن اقتصادی داشته باشند و ما هم تمایل نداشتیم که قیمتها بالا برود، اما شرایط ایجاب میکند." این اظهارات در حالی مطرح میشود که برخی کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت خودروها به دلیل سوءمدیریت در صنعت خودروسازی و انحصار در بازار، به مردم تحمیل میشود. افزایش قیمت خودروها نصف قیمت مصوب شده است محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره افزایش قیمت خودروها توضیحاتی ارائه کرد و گفت که این افزایش ناشی از مصوبهای است که باید در دولت قبلی اجرا میشد اما رها شده بود. او تأکید کرد که از آغاز کار دولت جدید کمتر از 100 روز گذشته و زیانهای انباشته خودروسازان به یک معضل تبدیل شده است. وی افزود: "افزایش قیمت خودروها نصف آن چیزی است که 18 ماه پیش مصوب شده بود" و این اقدام تأثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و 20 میلیون سهامدار داشته است. اتابک همچنین اشاره کرد که عدم افزایش قیمتها میتوانست به مشکلات اقتصادی بیشتری منجر شود و برای حفظ توازن اقتصادی، تصمیم به افزایش قیمت گرفته شد. وزیر صمت تصریح کرد که در مورد خودروهایی که پیشسفارش شده و پول آن پرداخت شده، قیمتها به نرخ قدیم محاسبه خواهد شد و مابقی باید با نسبت جدید تعیین شود. او افزود که این تصمیمات به خودروسازان کمک میکند تا بتوانند تولید را افزایش دهند و در عین حال قول کاهش قیمت در عناصر تشکیلدهنده خودرو را نیز از آنها گرفتهاند. اتابک در پایان گفت: "صنعت خودروسازی تقریباً 12 درصد ارزش افزوده صنعت کشور را تشکیل میدهد و این تصمیمات در بلندمدت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود."
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1215695/