با رقیب ریرا بیشتر آشنا شوید
خودرو
بزرگنمايي:
بازار آریا - سایپا سیلک احتمالا پاتک سایپا به ریرا ایرانخودرو خواهد بود.
سایپا سیلک درحالی به تیتر سایتهای تخصصی خودرو برگشته که تاریخچه هفت ساله دارد.
تحریمهای نیمه دوم دهه 90، پروژه سایپاسیتروئن در طراحی M44 را متوقف کرد و حالا با همکاری چینیها قرار به عرضه محصولی با داخلیسازی 50 درصدی تحتعنوان سایپا سیلک شده. سایپا سیلک هنوز جنبه رسمی ندارد، اما بهخاطر سروشکل ظاهری، از همین الان به عنوان رقیب ریرا ایرانخودرو معرفی میشود و طبق اخبار غیررسمی با پیشرانه ME16 یعنی موتور شاهین پلاس پا به بازار میگذارد.
سایپا سیلک از کجا آمد؟
سایپا سیلک از چیزی که فکرش را میکنید، تاریخچه قدیمیتر دارد. سالهای 96 و 97 یعنی قبل از ماجرای تحریم ایران در نیمه دوم دهه 90، چیزی تحتعنوان سیتروئن C3-XR در یکی، دو نمایشگاه خودرو در معرض دید عموم قرار گرفت.
سایپا سیلک آن زمان با اسم سایپا M44 معرفی شد و قرار به عرضه محصولی در قالب نسخه فیسلیفت سیتروئن C3-XR بود. اما بهخاطر ماجرای تحریم، عرضه سایپا M44 بهشکل موقت به دست فراموشی سپرده شد و دوباره درجریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال 1401، شاهد رونمایی از سایپا M44 بودیم.
سایپا سیلک فعلی نهایتا طبق وعده مدیران وقت وزارت صمت با همکاری شرکت سایپاسیتروئن و قراردادی که با شرکت دانگ فنگ چین حاصل شد، به صحنه برگشت و قرار به عرضه محصولی با داخلیسازی 50 درصدی شد.
وعده عرضه سایپا سیلک به بازار
سایپا سیلک قرار بود نهایتا نیمه اول امسال روانه بازار شود. محمد علی تیموری مدیرعامل پیشین سایپا در ماههای ابتدایی سال گذشته از پیشرفت پروژه سایپا سیلک خبر داده بود. آنطور که تیموری گفته بود، اواخر 1402 یا نهایتا نیمه اول امسال باید منتظر عرضه سایپا سیلک به بازار میبودیم که خب این یکی وعده هم مثل عرضه ال 90 ایرانی و شاهین پلاس و ... در موعدی غیر از تاریخ تعیین شده از سوی مدیران خودروسازی به راهی بازار میشود.
سیتروئن C3-XR که نسخه اولیه سایپا سیلک است، در
چین حدود 16 هزار
دلار یعنی کمتر از یک میلیارد
قیمت دارد
سایپا سیلک طبق آخرین خبرها راهی خط تولید کاشان میشود و در
کارخانه سایپا سیتروئن واقع در کیلومتر 14 جاده کاشان- اردستان به مرحله تولید میرسد. نامگذاری سایپا سیلک نیز اتفاقا از به همین موضوع ارتباط دارد. پروژه M44 سایپا به نام تپه مشهوری در کاشان، یعنی تپه سیَلک، نامگذاری شده است. سیَلک جزو نخستین تمدنهای ایرانی در مرکز کشور بوده و قدمتی چند هزار ساله دارد.
سایپا سیلک؛ مشخصات فنی
سایپا سیلک طبق انتظارهای اولیه باید پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر روانه بازار میشد، اما دستآخر مدیران سایپا خبر از عرضه سایپا سیلک با موتور 1.6 لیتری ME16 دادند.
سایپا سیلک با این اوصاف از حیث فنی بیشباهت به شاهین پلاس سایپا ندارد. موتور 1.6 لیتری ME16 سایپا سیلک میتواند 111 تا 116 اسببخار قدرت و 150 نیوتنمتر گشتاور خروجی را چرخها منتقل کند.
سایپا سیلک طبق جدیدترین پیشبینیها با گیربکس ششسرعته اتوماتیک روانه بازار میشود و از نوع دیفرانسیل جلو خواهد بود. هنوز اطلاعات رسمی از وزن و ابعاد دقیق ظاهری سایپا سیلک در دسترس نیست و به همین خاطر نمیتوانیم با قاطعیت از حداکثر سرعت و شتاب صفر تا 100 کراساوور جدید سایپا صحبت کنیم. با این حال گفته میشود سایپا سیلک طولی نزدیک چهار متری و 20 سانتیمتر دارد و عرض و ارتفاع بهترتیب به یک متر و 70 سانتیمتر و یک متر و 50 سانتیمتر میرسد.
سایپا سیلک هنوز کاتالوگ رسمی ندارد و از همینرو اعداد و اطلاعاتی که درباره مصرف سوخت، حجم باک و استاندارد آلایندگی آن در رسانهها مطرح میشود، جنبه گمانهزنی دارد.
قیمت سایپا سیلک و رقبای احتمالی
سایپا سیلک هنوز روانه خط تولید نشده و صحبت کردن از
قیمت سایپا سیلک زود است. محصولی که ابتدا با اسم سیتروئن C3 XR قرار به تولید بود و در بازار
چین قیمتی معادل 16 هزار
دلار دارد. یعنی به
پول خودمان کمتر از یک میلیارد تومان.
قیمت سایپا سیلک البته میتواند در حد و اندازه ریرا ایرانخودرو تعیین شود. یعنی حولوحوش یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان. اینطوری، علاوه بر ریرا ایرانخودرو رقیبی برای اغلب شاسیبلندهای مونتاژی خواهد بود.
سایپا سیلک از همین حالا برای امثال هایما S5 مونتاژی ایرانخودرو نیز رقیب است. در همین سگمنت میتوانیم از ام وی ام X55 پرو مدیرانخودرو اسم ببریم و حتی کیامسی X5 را جزو رقبای سایپا سیلک بدانیم.
-
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰:۱۴
-
۲۳ بازديد
-
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1181085/