بازار آریا

آخرين مطالب

دلیل اصلی طلاق‌ها در ایران چیست؟ مقالات اقتصادي

دلیل اصلی طلاق‌ها در ایران چیست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - آفتاب‌‌نیوز :
این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که اردیبهشت ماه سال جاری نیز، محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور اعلام کرده بود، آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست و پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور با موضوع خانواده در فروردین‌ماه بیش از 800 فقره بوده است؛ پرونده‌هایی که به گفته او، بیشتر مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق است.
این آمار‌ها و اطلاعات در شرایطی منتشر شده که مدت هاست سازمان ملی جوانان و قوانینی مثل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تلاشند نرخ ازدواج و فرزندآوری را افزایش دهند. با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که چرا ازدواج‌ها در کشور ما ناپایدارند و چرا قوانینی که به دنبال افزایش نرخ ازدواج هستند، موفقیت چندانی کسب نمی‌کنند؟ سعید معیدفر، جامعه‌شناس و عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:
در ایران طلاق با چالش‌های اضافی همراه است بسیاری از افراد تحت فشار اقتصادی قید ازدواج را کاملا زده اند/ مشکلات اقتصادی خطر طلاق را افزایش داده استسعید معیدفرد به فرارو گفت: «پدیده طلاق در کشور ما همزمان تحت تاثیر شرایط داخلی و جهانی است. به لحاظ جهانی ما امروز شاهدیم که تحولاتی در سبک زندگی، باورها، ارزش‌ها و اعتقادات جوامع به وجود آمده است و متناسب با آن نیز، معیار‌های زندگی تغییر کرده است. آن چه که در گذشته باعث پایداری خانواده می‌شده، عموماً نوعی پذیرش یک طرفه شرایط توسط بانوان بوده است.
ثبت 12 هزار طلاق با عمر رابطه کمتر از یک سال در کشور این درحالی است که دو نفری که با هم زندگی می‌کنند به لحاظ نوع تربیت یا بیوگرافی که دارند، با هم تفاوت‌هایی گسترده دارند، اما در طول تاریخ عمدتا مردان سلطه گری و خانم‌ها سلطه پذیری داشته اند و در نتیجه زنان چاره‌ای جز پذیرش شرایط یک طرفه در یک قرارداد ناعادلانه را نداشتند. اکنون وارد جهانی شده ایم که آن رابطه یک سویه و سلطه گرانه به چالش کشیده شده است.»
وی افزود: «در نتیجه همین تغییر و تحولات است که زوج‌ها در جامعه جهانی وقتی احساس می‌کنند زندگی موفقی ندارند، گزینه جدایی را انتخاب می‌کنند. اما این جدایی نیز سویه‌های مختلفی دارد. در کشور‌های غربی، افراد چندین بار جدا می‌شوند، ازدواج می‌کنند یا وارد روابطی می‌شوند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد و طلاق گرفتن، یک وضعیت عادی است.
افراد وقتی می‌بینند که رابطه موفقی ندارند به راحتی جدا می‌شوند و این موضوع هم برای مردان و هم برای زنان کاملا عرفی است. اما در ایران شرایط متفاوت است، چرا که باور‌های پیشین هم وجود دارد و در نتیجه طلاق از یک امر عادی به یک امر غیرعادی تبدیل می‌شود. آمار و ارقام طلاق در کشور‌های توسعه یافته اگر بیشتر از ما نباشد، قطعا کمتر نیست، اما در این کشورها، طلاق یک مسئله اجتماعی در نظر گرفته نمی‌شود.
با توجه به این که ما یک جامعه در حال گذار هستیم، وقتی که افراد وارد یک رابطه می‌شوند و به هر دلیلی امکان تداوم رابطه را ندارند، تعدادی مسائل و مشکلات اضافی را تجربه می‌کنند و طلاق را به عنوان یک مسئله ناهنجار تجربه می‌کنند.»
قوانین خانواده با حقیقت جامعه ناهمخوان است این جامعه شناس در ادامه گفت: «در ایران به ویژه برای زنان، طلاق می‌تواند مشکل آفرین باشد. طلاق در کشور ما به عنوان «مشکل» شناخته می‌شود که می‌تواند به زوجین و کودکان آسیب بزند این موضوع در کشوری توسعه یافته مفهومی ندارد و با طلاق همزیستی افراد از بین نمی‌رود. اگرچه موارد استثنایی وجود دارد، اما طلاق همچنان مشکلاتی را به وجود می‌آورد. می‌دانیم که متاسفانه سالهاست در کشور ما مسائل اقتصادی حادی وجود دارد که این مشکلات همزمان با تغییراتی که در سبک زندگی خانواده‌ها به وجود آمده، چالش‌هایی سخت را به خانواده‌ها تزریق می‌کند. سطح انتظارات خانواده‌های امروز با سال‌های گذشته نیز بسیار تفاوت دارد و این در حالی است، که تورم سرسام آور عملا عرصه را بر نان‌آور خانواده تنگ کرده و آن‌هایی که امکان تامین زندگی را ندارند یا از خیر ازدواج می‌گذرند و بسیاری از افراد قید ازدواج را کاملا زده اند یا در صورت ازدواج به شدت در معرض خطر طلاق قرار دارند.»
وی افزود: «تامین حداقل‌های زندگی در تلاطم بحران‌های بزرگ اقتصادی، کاری بسیار دشوار است. بخش زیادی از طلاق‌ها در کشور ما ناشی از ناتوانی در تامین حداقل‌های زندگی است. در چنین شرایطی ازدواج و ادامه زندگی به ویژه در شهر‌های بزرگ عملا برای برخی از بین رفته است. اما سطح انتظارات خانواده‌ها چطور بالا رفته؟ رسانه ها، فرایند جامعه پذیری و ظهور شبکه‌های اجتماعی باعث شده این روز‌ها بسیاری از خانواده ها، به خواسته‌های مشترکی برسند. مثلا این روز‌ها داشتن برخی امکانات رفاهی به عرف تبدیل شده اند و دیگر نه فقط خانواده‌های ثروتمند، بلکه حتی خانواده‌های سطح پایین که به لحاظ اقتصادی در شرایط سختی قرار دارند نیز تمایل دارند به این امکانات دست پیدا کنند. حالا با این سطح انتظارات که در فضای مجازی همه را به سمت انتظارات بالاتر می‌کشاند، فردی که در چنین جامعه‌ای قصد ازدواج یا ادامه زندگی مشترک را دارد با بحران رو به رو است.»
عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه اظهار کرد: «تحولات جامعه بین الملل از یک سو و تغییر ارزش‌ها و سبک زندگی از یک سو و مشکلات اقتصادی و قانونی از سوی دیگر، خانواده‌ها را قربانی می‌کند. باید بسیاری از مسائل قانونی نیز در کشور ما حل شده یا تغییر پیدا کند. متاسفانه قوانین ما به ویژه در حوزه خانواده با آن چه که در جامعه وجود دارد ناهمخوان است. جامعه ما با تحولات و نگرش‌های جهانی آشنا و همسو شده، اما قوانین ما به چندین دهه پیش باز می‌گردد و در نتیجه همین موضوع نیز به بحران‌های زندگی خانوادگی دامن زده است. ما نمی‌گذاریم متناسب با تحولات جهانی، هنجار‌های خانواده ایرانی به روزرسانی شود و هنجار‌های تحمیلی برای خانواده ایرانی در نظر می‌گیریم. هنجار‌هایی که از سوی خانواده‌ها پس زده می‌شود، بحران ایجاد می‌کند و حتی نرخ طلاق را تشدید می‌کند. یک نظریه نیز وجود دارد که می‌گوید طلاق یک راه حل است، مسئله نیست و همین دیدگاه نیز به افزایش نرخ طلاق کمک کرده است.»
منبع: فرارو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1173626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاینه فنی این خودرو‌ها رایگان شد

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

نشست اعطای اقامت ویژه به فعالان اقتصادی برگزار شد

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

100 همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد

نگاهی به همه سوالات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رسانه‌ای‌هـا از رئیس‌جمهورشـان | او چه شنید و چه‌هـا گفت؟

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

رسانه‌ها درباره ناترازی برق، گاز و بنزین به ما کمک کنند و ایده دهند

درخواست مهم رئیس‌جمهوری از رسانه‌ها برای حل مسئله ناترازی انرژی/ کمک کنید و ایده دهید

تأثیرات گسترده مهاجران افغان بر بافت اجتماعی و اقتصادی تهران

چین در این بندر ایرانی سرمایه گذاری می‌کند

کشف زمین خواری 180 میلیارد تومانی در شهریار

پزشکیان همان پزشکیان بود /نگاهی به 15 سوال سیاسی، 12 سوال اقتصادی و 4 سوال فرهنگی - اجتماعی اهالی رسانه از رئیس جمهور +جدول

نظرات جدید کارشناسان درباره قیمت اتریوم

رییس اتاق تهران: همه کشورهای دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند

آخرین فرصت خرید اینترنت تابستانی ارزان با تعرفه ویژه

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

با اشاره به اولین نشست خبری پزشکیان رضازاده: مجلس از گسترش روابط با کشورهای همسایه و اسلامی استقبال می‌کند

اتاق اهواز و استان شمال الشرقیه عمان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

مشوق‌های اقتصادی از جمله بخشودگی مالیاتی نیاز امروز ورزش کارگری و ایجاد انگیزه برای حمایت کارفرمایان

حضور وزیر صمت در سیستان و بلوچستان اقدامی مثبت و امیدبخش برای منطقه

سخنگوی صنعت آب: با سال آبی خشک و نسبتا گرم مواجه هستیم

رفع موانع رونق اقتصادی و رفع بیکاری در سبزوار

رضازاده: مجلس از گسترش روابط با کشورهای همسایه و اسلامی استقبال می‌کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: طرح مالیات بر سوداگری این هفته به صحن علنی مجلس ارائه می شود

70 درصد از تجهیزات کارخانه بیواتانول باشت تولید داخل است

ممنوعیت خرید نان با کارت بانکی واقعیت دارد؟

مجلس ختم طبقه متوسط

اجرای بیش از 15هزار طرح اقتصادی در منطقه ترکمن صحرای گلستان

فرزین: در حال توزیع منابع بین بانک‌ها برای تخصیص وام ازدواج و فرزندآوری هستیم

رئیس‌ کل بانک مرکزی: 100 همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد

گل جی3، یک نمونه زیبا خوراک ماشین بازها!/ تصاویر

پزشکیان: بدون FATF سرمایه‌گذاری خارجی میسر نخواهد بود /حتماً از جوانان، بانوان در مناصب دولتی استفاده می‌کنم

تقویت فضای کسب و کار می‌تواند در ایجاد اشتغال راهگشا باشد

پزشکیان: بدون FATF سرمایه‌گذاری خارجی میسر نخواهد بود

ناترازی اقتصادی، اشکال بزرگ صنعت برق کشور

یارانه پولدارها روی کاغذ حذف می‌ شود

رفع موانع از مسیر واحدهای تولیدی شهرستان‌ها، رونق اقتصادی به همراه دارد

پیش‌بینی مهم درباره قیمت مسکن در آینده

ارمنستان و آذربایجان بر سر 80 درصد از مفاد پیمان صلح به توافق رسیده‌اند

مجلس به دنبال افزایش حقوق کارگران

توسعه پالایشگاه گاز بیدبلند و خارج‌شدن از مسیر تک‌محصولی

اعلام جزییات آزادشدن منابع کارگزاری‌ها در صندوق توسعه

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ افزایش قیمت دنا پلاس

همکاری همه‌جانبه با صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت

طرح بنزین به نفر؛ راهکاری برای کنترل مصرف بنزین و حفظ منابع انرژی کشور

وزیر نیرو: اشکال بزرگ صنعت برق ناترازی اقتصادی است

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها صدای فعالان اقتصادی را در آورد/ فروزان‌فر: می‌خواستند نشان دهند بخش خصوصی را جدی نمی‌گیرند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی