بازار آریا

آخرين مطالب

تعیین قیمت محصولات خارجی در فاز بلاتکلیفی؛

خودروی وارداتی با دو فرمان قیمتی اقتصاد ایران

خودروی وارداتی با دو فرمان قیمتی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : شورای رقابت با خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت‌گذاری، مسیر آزادسازی قیمت‌ها را باز کرد؛ اما سازمان حمایت با ابلاغیه‌ای جدید، خواستار کنترل قیمت‌ها شده است. این در شرایطی است که تنها شورای رقابت اختیار تشخیص انحصار یا رقابتی بودن بازار را دارد و سازمان حمایت مقرراتی برای ورود مستقیم به فرآیند قیمت‌گذاری ندارد.
در حالی شورای رقابت با صدور مصوبه‌‌‌ای صریح، قیمت‌‌‌گذاری خودروهای وارداتی را منتفی اعلام کرده و بازار این محصولات را رقابتی دانسته بود که اکنون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان با موضع‌‌‌گیری جدید خود عملا به‌‌‌عنوان مدعی تازه‌‌‌ای در عرصه قیمت‌‌‌گذاری ظاهر شده است.
شورای رقابت 21 اسفندماه سال گذشته با اصلاح «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب 543»، خودروهای وارداتی را از شمول این مصوبه خارج و با مصوبه 730 بر خروج از قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی تاکید کرد. وارد‌کنندگان خودروهای خارجی با استناد به این مصوبه، نسبت به افزایش قیمت برخی از محصولات اقدام کردند که با واکنش شدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان روبه‌رو شده به طوری که این سازمان روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «هر چند خودروهای وارداتی از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مستثنی شده‌‌‌اند اما کلیه واردکنندگان خودروهای سواری بنزینی و هیبریدی مکلفند قبل از هرگونه تعیین و تغییر قیمت، گزارش لازم را به همراه مستندات مربوطه جهت بررسی کارشناسی به این سازمان ارائه و پس از تایید کارگروه تنظیم بازار، این موضوع عملیاتی خواهد شد.»
بنابراین در حالی شورای رقابت قیمت‌‌‌گذاری خارجی‌‌‌ها را به شرکت‌‌‌های واردکننده محول کرده که حالا سازمان حمایت مصرف‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان در غیاب شورای رقابت، مدعی تعیین قیمت این نوع محصولات است. کشمکش قیمتی محصولات وارداتی اگر چه باعث ایجاد بلاتکلیفی در بازار، افت شفافیت و افزایش ریسک برای واردکنندگان و خریداران می‌شود اما پیام ناخوشایندی برای صنعت و بازار خودرو دارد. پیامی با این مضمون که اگر شورای رقابت به عنوان یک نهاد قانونی کالایی را از لیست انحصار خارج کند، با اصرار سازمان حمایت این کالا بازهم مشمول قیمت‌گذاری دستوری قرار خواهد گرفت .
آنچه مشخص است این نهاد که در ساختار قانونی نقش نظارتی دارد، با ورود به حوزه تعیین قیمت، در عمل به سدی در برابر آزادسازی بازار خودروهای وارداتی تبدیل شده است. چنین رویکردی را می‌‌‌توان واکنش محافظه‌‌‌کارانه‌‌‌ای به سیاستگذاری رقابتی دانست که به جای اعتماد به سازوکار بازار، مجددا به ابزارهای کنترلی متوسل می‌‌‌شود. بنابراین در این شرایط، عقب‌‌‌نشینی شورای رقابت از تنظیم قیمت، نه تنها منجر به تسهیل رقابت نشده، بلکه خلأ آن با نظارت سفت‌‌‌وسخت نهادی دیگر پر شده است. نتیجه، بازاری دوگانه و مبهم است که در آن نه واردکننده می‌‌‌داند تابع کدام مرجع است و نه مصرف‌‌‌کننده اطمینانی به مشروعیت قیمت‌‌‌ها دارد.
با اصرار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان به قیمت‌گذاری محصولات وارداتی این سوال مطرح است که از جنبه حقوقی آیا این نهاد می‌تواند قیمت‌گذار محصولات خودرویی باشد ؟ به خصوص آنکه در شرایط کنونی مدیریت ایران خودرو به بخش‌خصوصی واگذار شده و گروه صنعتی سایپا نیز در انتظار واگذاری است.
انبوهی از مراجع تصمیم‌گیر خودرو
بازار خودرو در ایران در سال‌‌‌های اخیر، به یکی از حساس‌‌‌ترین حوزه‌‌‌های اقتصادی تبدیل شده است؛ بازاری که با کمترین تغییرات سیاستی یا ارزی، با واکنش‌هایی همراه می‌شود. در این میان، بازگشت واردات خودرو پس از چند سال ممنوعیت، امیدواری‌‌‌هایی را نسبت به تنظیم‌‌‌گری بهتر، ایجاد رقابت و افزایش تنوع در بازار ایجاد کرد. کاهش التهابات و نوسانات قیمتی در بازار خودروی سال گذشته، نتیجه رشد ورود خودروهای خارجی به کشور است. با این حال اما سیاستگذار در این بازار کم نیست و اخذ هر تصمیمی نیاز به مجوز از مقامات بالادستی دارد. به عنوان نمونه مجوز افزایش یک میلیارد ارز اضافه به واردات خودرو در سال جاری، از سران سه قوه اخذ شد یا موضوعات مربوط به قیمت‌گذاری خودرو نیز باید با موافقت مقامات انجام شود . تعیین حقوق ورودی خودروها نیز که خود ماجرایی دیگر دارد. اما در کنار عدم تامین ارز مناسب به وارد‌کنندگان، تعرفه 100درصدی و... حالا قیمت‌گذاری نیز به داستان دیگر واردات خودرو در کشور تبدیل شده است .
در اسفندماه سال گذشته، شورای رقابت به‌‌‌عنوان مرجع رسمی تشخیص انحصار، اعلام کرد که بازار خودروهای وارداتی رقابتی است و از این رو، دیگر نیازی به قیمت‌‌‌گذاری دستوری وجود ندارد. این تصمیم در نگاه اول، سیگنالی مثبت برای آزادسازی بازار و تشویق واردات تلقی شد و حتی امیدواری‌هایی نسبت به افزایش واردات خودرو با وجود تعرفه 100درصدی ایجاد کرد. اما در سال جدید، سازمان حمایت از مصرف‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان، موضعی کاملا متفاوت اتخاذ کرد و نسبت به افزایش قیمت خودروهای وارداتی هشدار داد. این نهاد اعلام کرد که واردکنندگان، مجاز به بالا بردن قیمت محصولات خود نیستند و باید با ضوابط سازمان حمایت هماهنگ باشند.
اکنون، بازار خودروهای وارداتی در میانه یک جدال حقوقی و نهادی گرفتار آمده است؛ واردکنندگان نمی‌‌‌دانند به کدام نهاد باید پاسخگو باشند و مصرف‌‌‌کنندگان نیز با تردیدهایی جدی نسبت به روند قیمتی و کیفیت نظارت‌‌‌ها مواجه شده‌‌‌اند.
از سوی دیگر این اختلاف موضع باعث افت شفافیت و افزایش ریسک برای واردکنندگان و خریداران شده است؛ واردکننده در تنگنای قیمتی هست و نمی‌‌‌داند باید قیمت را آزادانه تعیین کند یا منتظر ورود نهاد نظارتی بماند و مصرف‌‌‌کننده هم سردرگم است که آیا قیمت‌‌‌های موجود رسمی‌‌‌اند یا دستخوش تغییر خواهند شد. در این زمینه یک فعال بازار خودروهای وارداتی عنوان می‌کند که «متأسفانه ما در اقتصاد خودرو با انبوهی از نهادهای تصمیم‌‌‌گیر مواجه‌‌‌ایم. این تنوع نهادی، وقتی به تعارض می‌‌‌رسد، بازار را دچار ابهام می‌‌‌کند. سیاست‌‌‌های خودرویی باید از یک مرجع متمرکز، منسجم و پاسخگو صادر شود.»
سازمان حمایت در فاز قیمت‌گذاری
همان‌طور که عنوان شد سازمان حمایت همچنان اصرار دارد که واردکنندگان حق افزایش قیمت ندارند. حالا این دستور سازمان حمایت با تضادهای حقوقی و نهادی روبه‌رو است. بر اساس قانون، شورای رقابت مرجع تشخیص انحصار و بازار غیررقابتی است و تصمیمات آن، دارای ضمانت اجرای قانونی است. این شورا می‌‌‌تواند بازارهایی را رقابتی اعلام کرده و از دایره قیمت‌‌‌گذاری خارج سازد.
در مقابل، سازمان حمایت وظیفه دارد از حقوق مصرف‌‌‌کننده در مقابل اجحاف و گران‌‌‌فروشی محافظت کند، اما نه به‌‌‌معنای اعمال نظارت قیمتی بر کالاهایی که از شمول قیمت‌‌‌گذاری خارج شده‌‌‌اند.
در این زمینه یک کارشناس خودرویی به دنیای اقتصاد می‌گوید که «تصمیم شورای رقابت مبنی بر رقابتی شدن بازار وارداتی، نوعی خروج رسمی از قیمت‌‌‌گذاری تلقی می‌‌‌شود. سازمان حمایت نمی‌‌‌تواند برخلاف این تصمیم، وارد فاز تعیین یا کنترل قیمت شود، مگر آنکه شورای رقابت مصوبه خود را لغو کند.»
وی تاکید دارد که سازمان حمایت تنها می‌‌‌تواند در چارچوب مصوبات شورای رقابت و به‌‌‌عنوان نهاد اجرایی پشتیبان عمل کند، نه تصمیم‌‌‌گیر مستقل؛‌‌‌ بنابراین، وقتی شورای رقابت اعلام می‌‌‌کند که بازار خودروهای وارداتی از انحصار خارج شده و قیمت‌‌‌ها می‌‌‌توانند بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین شود، از نظر حقوقی، سایر نهادها از جمله سازمان حمایت نمی‌‌‌توانند به‌‌‌صورت مستقل وارد فرآیند قیمت‌‌‌گذاری شوند.
با این حال، سازمان حمایت استدلال می‌‌‌کند که در شرایط فعلی، برخی خودروهای وارداتی به دلیل عرضه محدود یا سهم بالای بازار، همچنان در موقعیتی شبه‌‌‌انحصاری قرار دارند و بدون نظارت، ممکن است قیمت‌‌‌ها به‌‌‌صورت غیرمنطقی افزایش یابد. به‌‌‌ همین دلیل، این سازمان خود را همچنان مسوول نظارت و کنترل قیمت‌‌‌ها می‌‌‌داند؛ اما نظارت بر گران‌‌‌فروشی با تعیین قیمت پایه تفاوت دارد. سازمان حمایت طبق قوانین موجود، می‌‌‌تواند با فروش‌‌‌های نامتعارف و تخطی از قیمت‌‌‌های مصوب مقابله کند، اما بدون مجوز از مرجع بالادستی، نمی‌‌‌تواند خودسرانه وارد قیمت‌‌‌گذاری شود.
اما در این گیرودار عملکرد ضعیف دولت بیش از هر چیزی به چشم می‌آید به طوری که اگر دولت از ابتدا چارچوب مشخص و هماهنگ‌‌‌شده‌‌‌ای برای سیاستگذاری بازار خودروهای وارداتی تدوین کرده بود، چنین تناقضی بروز نمی‌‌‌کرد. اینکه شورای رقابت سیاست آزادسازی را دنبال کند و سازمان حمایت مسیر محدودسازی را، تنها یک معنا دارد: نبود وحدت فرماندهی در اقتصاد خودرو.
بازار وارداتی‌ها در تعارض نهادها
همان‌طور که عنوان شد تصمیم اخیر شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت وارداتی‌ها و پس از آن اعلام تعیین قیمت از سوی سازمان حمایت، شوک دیگری به بازار وارداتی‌ها وارد کرد. این تصمیم می‌تواند به رکود در بازار وارداتی‌ها دامن بزند. به طوری که عدم قطعیت در تصمیم‌‌‌گیری‌‌‌ها منجر به کاهش عرضه و تقاضا می‌شود و واردکنندگان به دلیل ترس از تبعات حقوقی، عرضه را متوقف کرده‌‌‌اند. آنچه وارد‌کنندگان در دو ساله بعد از آزادسازی واردات به چشم دیدند تنها تبعیض و مقررات متناقض و مشکلات ارزی است؛ بنابراین قیمت‌گذاری سازمان حمایت می‌تواند به کاهش جذابیت سرمایه‌‌‌گذاری در واردات منجر شود.
به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران بازار محصولات وارداتی ، بازاری که قیمت آن فاقد ثبات قانونی است، محل مناسبی برای سرمایه‌‌‌گذاری نیست. از سوی دیگر مصرف‌‌‌کنندگان نیز سرگردان شده‌اند که آیا قیمت اعلام‌‌‌شده توسط واردکننده، رسمی است یا خیر؟ و اینکه قیمت‌گذاری سازمان حمایت چه مبنای قانونی دارد. این تردیدها تصمیم‌‌‌گیری خرید را مختل می‌کند. در ادامه این گزارش با سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت نیز گفت وگو کردیم و از وی سوال کرده‌ایم آیا قیمت‌گذاری محصولات وارداتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قانونی است که وی پاسخ داد: خروج شورای رقابت از بازار خودروهای وارداتی با هدف تسهیل عرضه انجام شده بود تا با افزایش عرضه بازار این دست از خودروها تنظیم شود.
دادجوی توکلی می‌‌‌گوید ورود این شورا با تکلیف قانونی در مورد بازارهای انحصاری بوده و با تکلیف قانونی هم از بازار خودروهای وارداتی خارج شد، با وجود این، شورای رقابت تنها نهاد تصمیم‌گیر برای بازار خودرو نیست و تعداد زیادی نهاد در مورد این بازار تصمیم‌‌‌گیری می‌‌‌کنند. بنابراین نامه اخیر سازمان حمایت نیز نه به پشتوانه شورای رقابت بلکه با مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده که اعتبار خود را از هیات‌وزیران می‌‌‌گیرد. بنابراین شورای رقابت نمی‌‌‌تواند در این موضوع دخالتی داشته باشد و مشخص هم نیست که چرا تنظیم‌‌‌گر فنی بازار در این مورد منفعل عمل می‌‌‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1296519/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کردستان با کوله‌باری از پتانسیل در ایران اکسپو 2025 حاضر می‌شود

تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر درباره غزه و مذاکرات تهران-واشنگتن

معجزه باورنکردنی تنظیم ساعت غذا خوردن برای «قلب»

پرداخت وام 400 میلیون تومانی مسکن روستایی از امروز

رشد 8 درصدی اقتصاد نیازمند 7984 هزار میلیارد تومان است

دیدار سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با تشکل‌های شاهد و ایثارگر

مخالفت سازمان توسعه تجارت با افزایش تعرفه خودرو‌های وارداتی

دفتر آیت‌الله سیستانی درگذشت پاپ فرانسیس را تسلیت گفت

رکورد تاریخی قیمت طلای جهانی شکسته شد

انحلال شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی

عربستان سعودی و خیز بلند لجستیکی / بازتعریف نقش در جغرافیای تجارت جهانی

توسعه اقتصادی پایدار در بهارستان با احداث شهرک صنفی خدماتی در صالحیه

صادرات انرژی به همسایگان، فرصتی برای افزایش درآمدهای ارزی

شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی منحل شدند

صعود طلای جهانی در اولین روز اردیبهشت؛ نبض بازار فلزات گرانبها چگونه می‌زند؟

هزینه نقل و انتقال خودرو در 1404 مشخص شد

طلا در مسیر جدید صعود؛ بازار سکه در نوسان

باشگاه الشمال قطر قرارداد امید ابراهیمی را تا 2026 تمدید کرد

فرمول ثبات بورس

پیش بینی قیمت دلار 2 اردیبهشت 1404

ریزش ناگهانی قیمت کوییک صفر، خریداران چقدر ضرر کردند؟

دوشنبه سیاه بیت‌کوین

تشکیل کارگروه ملی زیارت برای نخستین بار در قم

صندلی صوراسرافیل به چه کسی می‌رسد؟

قیمت انواع مرغ اول اردیبهشت 1404

تا 200 میلیون تسهیلات بدون ضامن ویپاد؛ دیجیتال بانک پاسارگاد

خریداران طلا در فروردین 1404 چقدر ضرر کردند؟

تسریع روند سرمایه‌گذاری و بهبود وضعیت اقتصادی شهر اراک دنبال خواهد شد

زیان‌دیدگان توافق

صهیونیست‌ها در کمین نیروهای قسام در شرق غزه

واکنش اولیانوف به نتایج دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا

یمت انواع مرغ اول اردیبهشت 1404

نایب رئیس خانه مطبوعات کشور انتخاب شد

1.6 میلیارد دلار در بازار ارز تجاری معامله شد

فرصت‌های نفتی (12)؛ مایعات گاز طبیعی

البرز تبدیل به نگین اقتصادی ایران و منطقه می شود

کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور تصویب شد

وقتی کمک بوی خون می‌دهد:جنایات پنهان اسرائیل زیرسایه «ماشاو»

شرطو شروط کارتال برای مدیرعال جدید چیست؟

«ایران اکسپو 2025»، مهم‌ترین گردهمایی صادراتی کشور

پوتین و سلطان هیثم درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو می‌کنند

حزب‌الله به درگذشت پاپ فرانسیس واکنش نشان داد

محسنی اژه‌ای بخشنامه انحلال شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی را صادر کرد

تولید سوخت هواپیماهای سبک در پالایشگاه آبادان

کپسول آتش نشانی در خودرو الزامی شد/ ویدیو

کرایه‌ها گران شد

فرصت‌های نفتی (11)؛ دورنمای سرمایه‌گذاری در توسعه ال‌ان‌جی

فرصت‌های نفتی (11)؛ توسعه ال‌ان‌جی

ققنوس نفت؛ روایتی از برخاستن دوباره

فرانسه بر حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی