آغاز فرآیند تسویهحساب گواهیهای صرفهجویی گاز
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ثبت قیمت بیسابقه برای گواهیهای صرفهجویی گاز در سال1403 و آغاز فرآیند تسویه این گواهیها در صورتحساب مشترکان خبر داد؛ اقدامی که تحولی مهم در بازار بهینهسازی انرژی کشور بهشمار میرود.
به گزارش شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با تاکید بر تحویل گاز به خریداران و دارندگان گواهیهای صرفهجویی در دوره اوج مصرف سال1403 اظهار کرد: این ابتکار عمل که در نقاط چالشبرانگیز خطوط شبکه گاز محقق شد، سنگبنایی اطمینانبخش و ثباتآفرین در بازار بهینهسازی انرژی و محیطزیست بوده و بهمثابه محرکی کارآمد در ارتقای شاخصهای بهرهوری نظام انرژی کشور، ایفای نقش میکند.
او با اشاره بهفروش 50میلیون مترمکعب گواهی صرفهجویی در دوره اوج مصرف پارسال افزود: حصول قیمت بیسابقه 128هزارریال برای هر مترمکعب گواهی صرفهجویی گازطبیعی در 1403، گواه روشنی بر اقبال گسترده فعالان اقتصادی و عزم راسخ سرمایهگذاران در عرصه بهینهسازی انرژی است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از صدور قریب به 840میلیون مترمکعب گواهی صرفهجویی گازطبیعی در دوره غیراوج مصرف خبر داد و تصریح کرد: این گواهیها در چارچوب پروژههای بهینهسازی ذیل ماده12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر به سرمایهگذاران اعطا شدهاست.
به گفته توکلی، برجستهترین این پروژهها شامل طرح توسعه ناوگان حملونقل مسافری ریلی کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز به ارزش 18هزار میلیاردریال (معادل 359.4میلیون مترمکعب)، پروژه توسعه حملونقل ترکیبیبار و مسافر ریلی به ارزش 6,600میلیاردریال (معادل 131.7میلیون مترمکعب) و طرح حمایتی تولید خودروهای دوگانهسوز به ارزش 17,400میلیاردریال (معادل 348.4میلیون مترمکعب) میشود. حجم کل تخصیصیافته بالغبر 4.2هزار میلیاردتومان (معادل 840میلیون مترمکعب) برای 26شرکت سرمایهگذار است.
او با اشاره به آغاز فرآیند تسویهحساب گواهیهای صرفهجویی در صورتحساب مشترکان بیان کرد: این رویداد مهم، سند گویایی بر اهتمام جدی شرکت ملی گاز ایران به توسعه بازار بهینهسازی انرژی و محیطزیست است. بهینهسازی مصرف در بخش صنعت، نهتنها گامی استوار در مسیر کاهش شکاف عرضه و تقاضای گاز طبیعی بهشمار میرود، بلکه ضامن تداوم چرخه تولید در اوج مصرف زمستانی نیز خواهد بود. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اقدامهای این شرکت در حوزه بهینهسازی و مدیریت مصرف را در راستای تحقق شعار سال1404 با عنوان «سرمایهگذاری برای تولید» دانست و گفت: بیتردید، بهکارگیری سازوکار بازار بهینهسازی بهعنوان ابزاری راهبردی، سهمی بیبدیل در محقق ساختن این آرمانهای ملی داشته و بسترساز رشد پایدار و ارتقای بهرهوری در عرصه صنعت و تولید است.
-
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۲:۱۲
-
۱۴ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1291684/