«زومرها» کیستند و چه مشخصاتی دارند؟
بزرگنمايي:
بازار آریا - سردار خالدی خبرنگار «دنیای اقتصاد» با راهنمایی دکتر مهدی حقباعلی، پژوهشگر اقتصاد مالی، به علایق مالی نسل زد در ایران و رویکرد آنها به سرمایه گذاری پرداخته است.
به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد ؛ نسل زد (Generation Z) که به زومرها هم شناخته میشود، به نسلی گفته میشود که در محدوده زمانی تقریبی سالهای 1374 تا 1390 ه.ش متولد شدهاند.
زومرها که با عنوان بومی دیجیتال نیز شناخته میشوند، در ایران به فرمانروایان دهه هشتادی معروفاند و از این حیث ویژگیها و خلقوخوی خاصی دارند.
نسل زد نخستین نسل اجتماعی است که از طفولیت با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل، رشد کرده است.
البته این لزوماً به معنای سواد بالای دیجیتال نیست و چهبسا بسیاری از آنان سواد دیجیتال ندارند، اما در بستر آنلاین زیست میکنند.
نسل Z همانطور که با زیست خاصی بزرگ شده، خلقوخوی خاص و متفاوتی هم نسبت به نسلهای قبل از خود دارد، ازاینرو همواره مسأله «درک میاننسلی» یکی از چالشها در برخورد با این نسل است.
جوانان نسل Z بیشتر تمایل به خوشرفتاری، پرهیزگاری و ریسکگریزی و نیاز به باور و اعتماد دارند و نسبت به پیشینیان خود محتاطتر زندگی میکنند.
نسل Z، در سیاست پیشرو هستند؛ دوست دارند اظهارنظرها و احساسهای شخصیشان را آزادانه بیان کنند و در زندگی آنان خبری از آرمانگرایی نیست.
برخلاف نسل قبل که با ایدئولوژی زیست خود را سر کردند، آنان تنها به دنبال رفع نیازها و دغدغهمندیهایشان هستند.
عموماً به خاطر ایدهآلیست بودنشان شناخته میشوند، اما بخشی از موج جدید مصرفکنندگان فراگیر و رویاپردازان مترقی اجتماعی هستند.
افراد نسل Z همواره در حال جستوجو هستند و با ابزارهای آنلاین و شبکههای اجتماعی بهروز سروکار دارند، از این حیث، تغییرات در دنیای کسبوکارها برای آنان امر بدیهی محسوب میشود.
این نسل از کارفرمای خود «رفاه»، «اخلاقمداری»، «رهبری شفاف» و «محل کار متنوع» میخواهد.
تعاملات نسل Z نشان میدهد آنان به مشارکت تیمی اهمیت میدهند، اما شاید در این مورد، نیازمند تشویق هم باشند.
-
چهارشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۲:۴۰
-
۱۰ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1284271/