بازار آریا

آخرين مطالب

اقتصاد اسلامی ـ 38 | نقدی بر اسلامیزه شدن اقتصاد متعارف تحلیل بازار آریا

اقتصاد اسلامی ـ 38 | نقدی بر اسلامیزه شدن اقتصاد متعارف
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مباحث ارائه شده توسط طرفداران رویکرد «تلفیقی»، اغلب در محیط‌های ایده‌آل و با مفروضاتی دور از واقعیت قابل اجرا هستند. این رویکرد، نمی‌تواند بطور کامل مسائل و چالش‌های اقتصادی جوامع مسلمان را حل کند و به ایجاد یک نظام اقتصادی عادلانه و کارآمد منجر شود. - آریا بازار -
خبرگزاری تسنیم ؛ پرونده "اقتصاد اسلامی" بخش38 _ «رویکرد تلفیقی» در میان رویکردهای مختلف به مطالعه اقتصاد اسلامی، نگاهی است که فعالان آن، عموماً هم اسلام‌شناس هستند و هم اقتصاددان، و از هر دو حوزه دانش بهره می‌برند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این محققان، با آگاهی از اصول فقه و روش‌های تحقیق در اقتصاد، شایسته‌ترین افراد برای توسعه اقتصاد اسلامی محسوب می‌شوند. آنها می‌توانند با تلفیق دانش دینی و اقتصادی، به ارائه راهکارهای نوین در این حوزه بپردازند. این دسته از پژوهشگران، با آگاهی از دین و اقتصاد، به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از مفروضات اقتصاد متعارف با آموزه‌های اسلامی سازگار نیست. آنها با حذف این مفروضات و جایگزینی مفروضات اسلامی، زمینه‌ای برای ارائه تئوری‌های اقتصادی متفاوت فراهم کرده و با استفاده از دستگاه تحلیلی اقتصاد متعارف و رویکرد نئوکلاسیک، به ارائه مباحث اقتصادی جدید پرداخته‌اند. آنها با حفظ روش‌های تحلیل اقتصادی، به دنبال ترویج و توسعه تئوری‌پردازی در اقتصاد اسلامی هستند. در این زمینه بیشتر بخوانید
+ اقتصاد اسلامی همان احکام اقتصادی است؟ + نقدی بر نگاه نئوکلاسیک به اقتصاداسلامی یکی از نمونه‌های تحقیقات تلفیقی، نقد فرض «انسان اقتصادی» در اقتصاد متعارف است. محققان این رویکرد، فرض انسان عقلایی را ناکافی می‌دانند، زیرا بر فردگرایی و خودخواهی تأکید دارد، در حالی که انسان از منظر اسلام، موجودی خداگرا با ظرفیت خلافت الهی است. اسلام، ویژگی‌هایی نظیر میانه‌روی، مواسات و انفاق را برای انسان قائل است. محققان تلفیقی، این مفروضات اسلامی را جایگزین مفروضات اقتصاد متعارف می‌کنند و با استفاده از دستگاه تحلیلی اقتصاد، به بررسی رفتار اقتصادی انسان از منظر اسلام می‌پردازند. با جایگزینی مفروضات اسلامی، محققان به حداکثرسازی تابع مصرف یا تولید انسان با قیود و اهداف اسلامی می‌پردازند. آنها با استفاده از روش‌های تحلیل نهایی و حداکثرسازی، نتایجی متفاوت از اقتصاد متعارف به دست می‌آورند. این رویکرد، با ایجاد تغییر در مفروضات بنیادین اقتصاد متعارف، به نوآوری در اقتصاد اسلامی کمک می‌کند. محققان تلفیقی، با حفظ ابزارهای تحلیل اقتصادی، به دنبال ارائه دیدگاه‌های نوینی در حوزه اقتصاد اسلامی هستند.
محققان تلفیقی در حوزه اقتصاد کلان نیز به همین شیوه عمل می‌کنند. آنها با حذف بهره و جایگزینی سود، مفروضات تحلیل بازار پول و تعادل اقتصاد کلان را تغییر می‌دهند. سپس با استفاده از منحنی‌های IS و LM، به تحلیل اقتصاد کلان از منظر اسلامی می‌پردازند. توجیه این پژوهشگران برای حذف ربا و جایگزینی سود، قابل توجه است. آنها می‌گویند ربا، که جنگ با خدا و پیامبر است، باید حذف شود و سود، که از فعالیت‌های بازار حقیقی حاصل می‌شود، جایگزین آن گردد (ربا، قیمت پول قرض داده شده است، در حالی که سود، ما به التفاوت درآمد و هزینه در تولید است).
رویکرد تلفیقی، که بخش قابل توجهی از ادبیات اقتصاد اسلامی را به خود اختصاص داده، شایسته توجه و ارزیابی دقیق است. این رویکرد، با تلفیق دانش اقتصاد مدرن و آموزه‌های اسلامی، تلاش می‌کند تا تئوری‌های اقتصادی را با ارزش‌های اسلامی سازگار کند. استاد حسن سبحانی، اندیشمند صاحب‌نام اقتصادی در اثر ارزشمند «ابهام‌زدایی از اقتصاد اسلامی» در این موضوع آورده است:
مطالب اسلامی مطروحه در این رویکرد در واقع همان مطالب رایج در علم اقتصاد منتهی با لعابی از اسلامیت است. به همین جهت معمولاً رویکرد تلفیقی در مواردی، به اقدامی در مسیر اسلامیزه کردن مباحث علم اقتصاد هم نام‏گذاری شده است و درباره آن گفته شده است در رویکرد تلفیقی تلاش برای به‏وجود آوردن نوعی دانش بومی در اقتصاد ساماندهی شده است (ص 230).
باید توجه داشت که این رویکرد، در عین حال که می‌تواند به توسعه اقتصاد اسلامی کمک کند، نباید به ابزاری برای اسلامیزه کردن اقتصاد متعارف تبدیل شود. ارزیابی نتایج این رویکرد، باید با توجه به این نکته صورت گیرد که آیا این تحقیقات، به ارائه دیدگاه‌های نوینی در اقتصاد اسلامی منجر شده‌اند یا صرفاً به تکرار مباحث اقتصاد متعارف با لعابی از اسلامیت پرداخته‌اند. جا دارد اینجا حول رویکرد تلفیقی نکاتی مورد تذکر واقع شود:
الف) رویکرد تلفیقی، می‌تواند بدیلی برای موضوعات اقتصاد متعارف ارائه دهد. این مباحث، از دیدگاه اقتصاددانان علاقه‌مند به تلفیق مفاهیم اسلامی با اقتصاد، استخراج می‌شوند. درعین‌حال آزمون تجربی تئوری‌های استخراج شده توسط رویکرد تلفیقی، چالش‌برانگیز است. مفروضات این تئوری‌ها، که بر رفتار انسان متعالی و متدین مبتنی است، در جوامع واقعی قابل پیاده‌سازی نیست. جامعه‌ای متشکل از مؤمنان متدین و مقید به آموزه‌های اسلامی، به عنوان آزمایشگاه آزمون‌پذیری این تئوری‌ها وجود ندارد. جوامع موجود، با سطوح مختلفی از التزام به اسلام، نمی‌توانند آزمایشگاه‌های کاملی برای این منظور باشند. این پرسش مطرح است که آیا رسالت دین، ارائه تحلیل‌های انتزاعی از رفتارهای اقتصادی مسلمانان است؟ یا هدف دین، هدایت عملی مردم در زندگی اقتصادی است؟
درحقیقت رویکرد تلفیقی، عمدتاً موضوعات خود را از اقتصاد رسمی می‌گیرد و دیدگاه اسلام را در مورد آنها ارائه می‌دهد. یکی دیگر از چالش‌ها این است که تشکیل جامعه‌ای ایده‌آل از مسلمانان، که به تمام آموزه‌های اسلامی پایبند باشند، در شرایط کنونی دشوار است. ضمن اینکه حتی اگر امکان آزمون تجربی تئوری‌ها فراهم شود، نتایج آزمون لزوماً به معنای صحت یا نادرستی تئوری‌ها نیست.
ب) اصرار بر معرفی اقتصاد اسلامی به عنوان یک دانش تجربی، نشان‌دهنده نفوذ اقتصاد متعارف بر ذهنیت برخی اسلام‌شناسان است. این امر، منجر به تحت‌الشعاع قرار گرفتن تبیین اقتصاد اسلامی توسط نظم تئوریک و مبانی فلسفی اقتصاد سرمایه‌داری شده است. اولویت اقتصاد اسلامی، باید ارائه چارچوبی برای نظام اقتصادی باشد که در آن آزادی و عدالت توأمان محقق شوند. این نظام، باید رفتارهای اقتصادی را در راستای ارزش‌های اسلامی شکل دهد. افراط و تفریط در تبیین مضامین اقتصادی اسلام، ناشی از عدم توجه به اولویت‌های این حوزه است. این امر، منجر به ارائه تحلیل‌هایی شده که با اهداف و رسالت‌های اقتصاد اسلامی سازگار نیستند.
جمع‌بندی
رویکرد تلفیقی به اقتصاد اسلامی، اگرچه دستاوردهای قابل توجهی داشته و به غنای ادبیات این حوزه کمک کرده، اما نمی‌تواند به تنهایی، تمام اهداف اقتصاد اسلامی را محقق سازد. این رویکرد، بیشتر به ارائه مباحث انتزاعی می‌پردازد و در ایجاد یک سبک زندگی اقتصادی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، نقش تعیین‌کننده‌ای ندارد. مباحث ارائه شده توسط رویکرد تلفیقی، اغلب در محیط‌های ایده‌آل و با مفروضاتی دور از واقعیت قابل اجرا هستند. این رویکرد، نمی‌تواند بطور کامل، مسائل و چالش‌های اقتصادی جوامع مسلمان را حل کند و به ایجاد یک نظام اقتصادی عادلانه و کارآمد منجر شود. اقتصاد اسلامی، نیازمند رویکردی جامع‌تر است که علاوه بر ارائه مباحث نظری، به طراحی نهادها و سازوکارهای عملی نیز بپردازد. این رویکرد، باید با توجه به شرایط و نیازهای جوامع مسلمان، به ارائه راهکارهایی برای تحقق عدالت اقتصادی و ایجاد سبک زندگی اقتصادی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی بپردازد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1281680/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قاچاق کالا ضربه به تولید ملی

جاده‌های شمال همچنان پرترافیک

صنایع دستی، محور رونق اقتصادی و حفظ هویت استان

حذف رانت و نظارت بر عملکرد مدیران؛ مشوق اصلی برای سرمایه گذاری در تولید است

آل اسحاق: اعتماد کلید جذب سرمایه برای تولید است

قاچاق کالا؛ از ضربه به تولید تا تهدید امنیت ملی

ایروانی: ثبات قانونی پیش‌نیاز سرمایه گذاری در تولید است

نقطه عطف شاخص‌های اقتصادی در سال 1403/ بیشترین تورم ماهانه در کدام ماه به ثبت رسید؟

شنیده شدن آژیرهای خطر در مرزهای لبنان

موزه‌ها و اماکن تاریخی امروز تعطیل‌اند

باخرید انواع نهال میوه اقتصادی 28هزارتومانی پالیز به سود میلیاردی برسید

مسافران بخوانند/ جاده چالوس در این ساعت یک‌طرفه می‌شود

کدام پزشکان در بیمارستان‌ها حضور دارند؟

تصویر «ایست به مسافران شمال»/ فاکتور «آزادراه ناقص» را مسافران نوروزی پرداخت می‌کنند

اصلاح پولی ترکیه در سال 2005؛ تجربه‌ای مهم در مهار تورم

اقتصاد اسلامی ـ 40 |قیاس سیستم اقتصاد اسلام و اقتصاد اسلامی

جدول ساعت کار موظفی و تعطیلی کارگران در 1404

خطرات محصولات تراریخته برای سلامتی

خرید نیم‌سکه خطرناک شد!

ترامپ مجوزهای امنیتی کامالا هریس و هیلاری کلینتون را لغو کرد

گسترش تجارت ایران با این 5 کشور/ زمان اجرای تجارت آزاد اعلام شد

شعارسال از نگاه بخش خصوصی-3/حسینی:اتفاقات دامن تولید را گرفت

ترکیه در آستانه بی‌ثباتی؛ اردوغان چه در سر دارد؟

ترافیک سنگین در این محورهای جاده چالوس

ویتکاف: نتانیاهو بیشتر به جنگیدن تمایل دارد تا به آزادی اسرای اسرائیلی

علت 13 روزه بودن نوروز چیست؟

سهام کدام پتروشیمی را در سال 1403 می‌خریدیم بیشتر سود می‌کردیم؟

کوهنوردان به این ارتفاعات تهران صعود نکنند

اقتصاد روسیه چه وضعیتی دارد؟؛ مردم عادی پاسخ می‌دهند/ از خودسانسوری رسانه‌ها تا گذران زندگی از راه دریافت اجاره مسکن

ترکیه در آستانه بی‌ثباتی؛ آیا اردوغان سقوط می‌کند؟

گشایش نخستین ال‌سی روبل-ریال برای واردات غذای دام از روسیه

زمان تسویه بدهی تأمین‌اجتماعی به مراکز درمانی و داروخانه‌ها

مسافران بخوانند/ کدام خودروها توقیف ساعتی می‌شوند؟

هوای تهران پاک شد

بهبود تراز تجاری کشور با سرمایه‌گذاری برای تولید

وزیر نفت، تکلیف نرخ بنزین در سال 1404 را مشخص کرد

افزایش مجموع تجارت ایران با این 5 کشور

قیمت طلا امروز شنبه 2 فروردین 1404/ قیمت طلا بالا رفت+ جدول

پادکست «ایران و جهان در سالی که گذشت»/ قسمت دوم

بمباران 2 پایگاه نظامی سوریه توسط رژیم‌صهیونیستی

تصمیم ترامپ برای زمان پایان جنگ در اوکراین

آنتی شوک ایران در برابر فشار حداکثری ترامپ

مجلس برای تحقق شعار سال قوانین خوبی در حوزه تولید وضع کرده است

کاهش محسوس دما در این مناطق/ وقوع بارندگی در دومین روز تعطیلات

واکنش مسافران به حذف غذاهای مضر در ایرلاین‌ها

ادعای فرستاده آمریکا درباره محتوای نامه ترامپ به ایران

حمله موشکی یمن به فرودگاه بن‌گورین

آمریکا از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور خبر داد

ضرورت زمینه سازی دولت برای رفع موانع سرمایه گذاری در تولید

چاپ «اسکناس 200 تومانی» در بانک مرکزی/ حذف چهار صفر امسال نهایی می‌شود؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی