بازار آریا

آخرين مطالب

تحریم کوکاکولا و نستله؛ سقوط آزاد برندهای حامی رژیم اسرائیل اقتصاد ایران

تحریم کوکاکولا و نستله؛ سقوط آزاد برندهای حامی رژیم اسرائیل
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از مهر: چند ماه پیش، یکی از کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی، ویدئویی از یک شعبه مک‌دونالد در مالزی منتشر کرد: سالن خالی، صندوق‌دارهایی که بی‌کار ایستاده‌اند و تنها یکی دو نفر که انگار با تردید سفارش می‌دهند. زیر ویدئو نوشته بود: «این هم نتیجه حمایت از رژیم کودک‌کش.
» مرد جوان بطری نوشابه را روی پیشخوان گذاشت. مکثی کرد. به لوگوی قرمز و سفید روی بطری خیره شد. بعد انگار که ناگهان چیزی به ذهنش رسیده باشد، آن را به سمت فروشنده هل داد و گفت: «یه برند دیگه دارین؟ این و نمی‌خوام.»
این صحنه، دیگر فقط یک اتفاق فردی نیست؛ یک جنبش جهانی است. موج تحریم برندهایی که به رژیم اسرائیل مرتبط هستند، از کشورهای عربی تا اروپا کشیده شده و حالا در ایران، رسماً وارد سیاست‌گذاری شده است. دیگر ماجرا فقط به انتخاب‌های شخصی محدود نمی‌شود؛ حالا برخی برندها از قفسه‌های فروشگاه‌ها هم حذف شده‌اند. جزییات نقشه ایران برای مقابله با جملات احتمالی اسرائیل و آمریکا بخوانید

بازار آریا

این موج جهانی تحریم برندهای حامی رژیم اسرائیل، از نستله تا کوکاکولا و مک‌دونالد در واکنش به حملات غزه شدت گرفته بود. این اقدام که در کشورهای اسلامی و عربی گسترش یافت حالا در ایران، تحریم‌ها وارد فاز جدی‌تری شده است شورای شهر تهران اعلام کرد که دیگر نه‌تنها تبلیغات برندهای حامی رژیم اسرائیل، بلکه فروش آن‌ها در فروشگاه‌های وابسته به شهرداری نیز ممنوع خواهد بود. این یعنی کوکاکولا و نستله از قفسه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار حذف می‌شوند.
یکی از خریداران در بازارچه‌ای در تهران با دیدن این خبر گفت: «بالاخره! این محصولات سال‌هاست که باید حذف می‌شدند.» این تصمیم واکنش‌های زیادی به همراه داشت و نشان داد که تحریم دیگر فقط یک حرکت مردمی نیست، بلکه به سیاست‌گذاری رسمی هم راه یافته است. چرا برندهای غربی هدف تحریم قرار گرفتند؟
حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، علاوه بر واکنش‌های سیاسی، باعث شکل‌گیری موجی از تحریم برندهای غربی شد که به نحوی از این رژیم حمایت می‌کنند. برندهایی چون مک‌دونالد، استارباکس، کوکاکولا، نستله و…که در گذشته ارتباطات مالی و اقتصادی با اسرائیل داشته‌اند، حالا با فشار گسترده‌ای از سوی مصرف‌کنندگان روبه‌رو هستند. این برندها یا به‌طور مستقیم به رژیم اشغالگر کمک مالی کرده‌اند، یا از طریق پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، از اسرائیل حمایت کرده‌اند. بولدوزر 55 تنی اسرائیل، طعمه موشک مبارزان حماس شد بخوانید

بازار آریا

کوکاکولا که از قدیم به داشتن روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی متهم بوده، حالا با تحریم گسترده در کشورهای اسلامی روبه‌رو شده است. به گفته مدیرعامل این شرکت، جیمز کوئینسی، بحران‌های ژئوپلیتیکی تأثیر مستقیمی بر رفتار مصرف‌کنندگان داشته و منجر به کاهش فروش کوکاکولا در برخی بازارهای کلیدی شده است. مک‌دونالد؛ افت فروش
مک‌دونالد پس از آنکه گزارش شد رستوران‌هایش در اسرائیل به‌صورت رایگان به نیروهای نظامی این کشور غذا ارائه می‌دهند، با موجی از تحریم‌ها مواجه شد. پس از این افشاگری، کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای اسلامی و عربی با هشتگ‌های مختلف خواستار تحریم مک‌دونالد شدند. براساس گزارش میدل ایست فروش جهانی مک‌دونالد بین 1 تا 2 درصد کاهش یافته است. در پاسخ به این بحران، مدیرعامل مک‌دونالد تلاش کرد این افت فروش را به دلایلی دیگر، از جمله تأثیرات پساکرونا، نسبت داده بود.

بازار آریا

نستله نیز به دلیل ارتباطات تجاری با اسرائیل، شاهد افت فروش در کشورهای عربی و اسلامی بوده است. درحالی‌که مدیرعامل این شرکت کاهش فروش را به رقابت‌های بازار نسبت داده، تحلیلگران بر این باورند که تحریم‌ها و حمایت مردم از فلسطین، عامل اصلی این روند نزولی بوده است.

بازار آریا

برند استارباکس نیز به‌دلیل حمایت‌های قبلی‌اش از اسرائیل، هدف اعتراضات خیابانی و تحریم‌های گسترده قرار گرفت. در برخی کشورها، معترضان روی شیشه‌های فروشگاه‌های این برند شعارهایی چون «تحریم رژیم کودک‌کش» نوشتند. این تحریم‌ها به کاهش درآمد استارباکس در برخی بازارهای خاورمیانه منجر شد، به‌طوری که مدیران این شرکت در گزارش مالی خود به «شرایط غیرمنتظره در برخی کشورها» اشاره کردند.

بازار آریا

این تحریم‌ها تنها جنبه اقتصادی ندارند، بلکه نشان‌دهنده تغییری اساسی در رفتار مصرف‌کنندگان هستند. مردم دیگر فقط به کیفیت محصولات توجه نمی‌کنند، بلکه مواضع سیاسی و اجتماعی برندها را نیز در نظر می‌گیرند. نظرسنجی‌های مختلف نشان داده که در کشورهای مسلمان، از جمله اندونزی (با 70٪ حمایت مردمی از تحریم‌ها) و کشورهای عربی، مردم به تحریم محصولات اسرائیلی و برندهای حامی این رژیم پایبند مانده‌اند. آیا برندهای غربی مسیر خود را تغییر می‌دهند؟
تحریم برندهای حامی اسرائیل تنها یک اقدام اقتصادی نیست، بلکه حرکتی اجتماعی و فرهنگی برای حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم اشغالگر محسوب می‌شود. این روند نشان داد که مصرف‌کنندگان در کشورهای مسلمان و حتی سیاست‌گذاران در ایران، قدرت بالایی در شکل‌دهی به بازارهای جهانی دارند.
با ادامه این تحریم‌ها، شرکت‌های بین‌المللی ممکن است در سیاست‌های خود بازنگری کنند. آیا برندهای غربی حاضرند حمایت خود از اسرائیل را کاهش دهند تا جایگاه خود را در بازارهای کشورهای عربی و اروپایی حفظ کنند؟ یا همچنان بر مواضع خود پافشاری خواهند کرد و به کاهش فروش تن خواهند داد.

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1280916/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأثیر بادام بر کالری سوزی بدن

راه‌های پیشگیری از بروز لکه پوستی

مشکلات گوارشی را با این گیاه از بین ببرید

توسعه گردشگری دریایی در هرمزگان؛ گامی به سوی رونق اقتصادی و فرهنگی

ضیافت افطار وزیر امور خارجه با حضور سفرای کشورهای اسلامی

اسناد ترور کندی افشا می‌شوند؟

زلزله 3.9 ریشتری در دریای خزر

وزارت امور اقتصادی و دارایی یک اطلاعیه صادر کرد

نخست‌وزیر کانادا:ترامپ اظهارات غیرمحترمانه را متوقف کند

کشته شدن دو کودک در حملات آمریکا به یمن

مقام آمریکایی: باید اخراج مهاجران را جشن بگیریم!

اسرائیل در آماده‌باش/ پشت پرده نقشه تل‌آویو برای شام

حملات آمریکا به صنعا از سر گرفته شد

وزیر خارجه عراق: نیازمند همکاری مداوم با دولت جدید آمریکا هستیک

استقرار بیش از 3000 آتش‌نشان در تهران برای حوادث چهارشنبه‌سوری

گرامی‌مقدم: تولید در سال جاری به رشد مطلوبی نرسید

واکنش قالیباف به نامه ترامپ؛ انتفاع اقتصادی ما در برجام نباید «صدقه سری» باشد+فیلم

خودروسازان و واردکنندگان در پیچ تحولات 1404

معمای ملی‌شدن نفت

داستان طراح آوانگارد

نکاتی برای برنامه‏‌ریزی کسب‌و‌کارها در سال جدید

«جنگ، صلح است» به سبک ترامپ

اقتصاد دریامحور و تولید ناخالص داخلی

امنیت علیه تجارت

بهار بازار «ویلا» در راه است؟

نامه ایران به شورای امنیت در واکنش به تهدیدات ترامپ

خودروهای کارکرده پشت چراغ تعرفه

طرح ترافیک بدون تغییر ساختاری در 1404

تکمیل خطوط هفت‌گانه متروی پایتخت تا خرداد

گفت‌وگوی هسته‌ای تهران و توکیو

رونمایی سی‏‏‌ان‏‏‌ان از گورهای دسته‌جمعی علوی‌ها

روسیه تضمین‌های آهنین می‌خواهد

سقوط بیت‏‏‌کوین پس از انتخابات ترامپ

چت‌جی‌پی‌تی چه زمانی به حوزه روباتیک وارد می‌شود؟

سایه طلای جهانی بر بازار طلای ایران

افزایش بیش از 2‌درصدی تولید پالایشگاه‌های چین

حصر مهدی کروبی شکست

مروری بر تحولات انرژی چین

استراتژی طلایی سکانداران پولی

هوش مصنوعی در خدمت شمول مالی

مهربانی در آستانه نوروز؛ توزیع 1000 بسته معیشتی به همت خیرین و بنیاد گلستان / کمک به خانواده‌های نیازمند، تجلی همدلی در روزهای سخت اقتصادی

مهمترین کمک معیشتی به مردم ساخت مسکن است/ مجلس دوازدهم برای حل مسائل اقتصادی نقشه راه دارد

سرمایه «فارس» به 100 همت رسید

بازدهی سال 1403 گروه‌های فعال در بازار سرمایه

سردمداران ورود و خروج حقیقی‌ها

آیا بازدهی نقره به طلا می رسد؟

چشم انداز پرابهام بازارها در سال آینده

ترامپ: تهدید یا فرصت؟

ادعای مقام آمریکایی: نشانه‌ای از کشته شدن غیرنظامیان در حمله به یمن وجود ندارد

تور خالی سیاست‌های رفاهی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی