بازار آریا

آخرين مطالب

چرا آمارهای کمی و کیفی خودرو منتشر نمی‌شود؟

آمارهای خودرویی در حبس دولت اقتصاد ایران

آمارهای خودرویی در حبس دولت
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : انتشار آمارهای کمی، کیفی و وارداتی خودرو از سوی نهادهای مختلف متوقف شده است. این در حالی است که عدم‌انتشار آمارهای مذکور، شفافیت و پاسخ‌گویی را از عملکرد نهادهای مسوول در سیاستگذاری این صنعت سلب کرده است.وزارت صمت به عنوان سیاستگذار بسیاری از صنایع کشور به‌ویژه خودرو، مدت هاست با آماردهی غریبه شده و به نوعی اعداد و ارقام مربوط به تولید، کیفیت، سرمایه‌گذاری و واردات را حبس کرده است. وزارت اقتصاد و زیرمجموعه‌اش - گمرک- نیز در انتشار آمار خودرویی خست به خرج می‌دهند، چه آنکه مدت‌هاست خبری از آمار واردات خودرو نیست.
هرچند توقف یا ضعف آماردهی از سوی دولت، بسیاری از بخش‌ها و صنایع را در بر می‌گیرد، اما حبس آمار خودرویی بیش از سایر صنایع مورد توجه قرار گرفته، چه آنکه، خودرو نزد افکار عمومی از حساسیت بالایی برخوردار است و شهروندان ارتباط مستقیم با آن دارند.
حبس آمار خودرو از سال‌ها پیش کم و بیش رخ داده و در دولت فعلی نیز که حدودا هفت ماه از آغاز به کارش می‌گذرد، کماکان با جدیت ادامه دارد. وزارت صمت و وزارت اقتصاد، به جای اطلاع‌رسانی شفاف در مورد آمارهای مختلف در حوزه خودرو، اعداد و ارقامی را که می‌توانند پایه تحلیل‌های رسانه‌ای و کارشناسی باشند، در کشو‌های خود نگه داشته و از انتشار آنها خودداری می‌کنند. در حال حاضر تقریبا هیچ آمار خودرویی در حوزه‌های مختلف از تولید گرفته تا کیفیت از سوی وزارت صمت منتشر نمی‌شود و مبنای تحلیل و بررسی‌ها، گزارش‌های ارسالی خودروسازان به سامانه کدال بورس است. گزارش‌های بورسی نیز تنها بخش تولید و سود و زیان شرکت‌های خودروساز (فقط شرکت‌های بزرگ شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) را پوشش می‌دهد و مشخص نیست صنعت خودرو در بخش سرمایه‌گذاری، کیفیت و البته تولید بخش خصوصی در چه شرایطی به سر می‌برد.
در بخش واردات خودرو نیز وزارت صمت که سیاستگذار آن است، آمار دقیقی را که حاوی جزئیات کامل باشد، منتشر نمی‌کند و تنها مدیر طرح واردات این وزارتخانه هر چند وقت یک‌بار اعداد و ارقام کلی را منتشر می‌کند. البته جزئیات آمار مربوط به واردات خودرو معمولا توسط گمرک کشور به عنوان زیرمجموعه وزارت اقتصاد منتشر می‌شود که هنوز خبری از ریز این آمار نیست. گمرک در گذشته ریز آمار مربوط به واردات خودرو را منتشر می‌کرد و در دسترس عموم قرار می‌داد، بنابراین مشخص بود چه تعداد خودرو از چه کشورهایی با چه قیمتی و چه میزان ارزبری وارد کشور شده است. در حال حاضر اما تنها آماری که منتشر می‌شود، تعداد کلی واردات خودرو است که مشخص می‌کند نسبت به گذشته چه افت و خیزی داشته است.
عدم‌انتشار ریز گزارش‌های کمی و کیفی خودروهای داخلی و مونتاژی، اقدامی سابقه‌دار از سوی نهادهای دولتی به‌خصوص وزارت صمت است.
این وزارتخانه در مقطعی تا اوایل دهه 90 و قبل از تحریم‌های اولیه، تقریبا به طور مرتب آمارهای کمی و کیفی خودروها را منتشر می‌کرد. با انتشار این آمارها، امکان تجزیه و تحلیل فراز و فرودهای خودروسازان در تولید و کیفیت وجود داشت. همچنین شهروندان می‌توانستند با توجه به دسترسی به کلیات سطح کیفی خودروها، انتخاب بهتری در خرید خودرو داشته باشند. در گزارش‌های کیفی، نقاط ضعف و قوت هر خودروی تولید با مونتاژ داخل وجود داشت؛ ضمن آنکه خدمات فروش و پس از فروش آنها نیز مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و میزان رضایت مشتریان از خدمات موردنظر قابل مشاهده بود.
پس از تحریم‌های اوایل دهه 90، سیاستگذار تصمیم گرفت انتشار گزارش‌های کیفی را متوقف کند. این گزارش‌ها را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت ماهانه منتشر می‌کرد، اما با دستور وزارت صمت، گزارش‌های کیفی حبس شد. رفته‌رفته اما حبس آمار به گزارش‌های تولید نیز سرایت کرد. تا پیش از آن، انجمن خودروسازان ایران به صورت ماهانه گزارش‌ها را منتشر می‌کرد، اما با توقف ارسال این گزارش‌ها از سوی وزارت صمت به انجمن، تا مدت‌ها خبری از آمار کمی خودرو نیز نبود. در طول این سال‌ها اما سیاستگذار در مقاطعی به حبس آمارهای خودرویی پایان داد، به نحوی که هم گزارش‌های کیفی را منتشر کرد و هم گزارش‌های کمی را. روال کار در دور جدید انتشار گزارش کیفی به این شکل بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش مربوطه را در اختیار وزارت صمت می‌گذاشت و با مجوز این وزارتخانه، امکان انتشار عمومی آن وجود داشت. همچنین سایت وزارت صمت هم گزارش کیفی خودروها را منتشر می‌کرد.
پس از مدتی اما انتشار گزارش‌های کیفی متوقف شد، اتفاقی که در دوران تحریم‌های اولیه دونالد ترامپ علیه ایران، رخ داد. توقف انتشار گزارش کیفی در دوران تحریم، این تصور را به وجود آورد که تحریم سبب افت کیفیت خودروها شده و به همین دلیل جزئیات آن عمومی نمی‌شود. در حال حاضر نیز با وجود اینکه شرکت موردنظر همچنان گزارش کیفی خودروها را به صورت ماهانه تهیه می‌کند، این گزارش‌ها منتشر نمی‌شوند (در واقع وزارت صمت اجازه انتشار آنها را نمی‌دهد).
در بخش آمار کمی نیز وزارت صمت در سال گذشته رویه مناسبی را پیش گرفته بود، به نحوی که گزارش کاملی از جزئیات تولید را در اختیار رسانه‌ها می‌گذاشت. با توجه به حضور چهره‌های خودرویی در معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت در دولت سیزدهم، این معاونت در مقطعی البته نه‌چندان طولانی و نه به صورت پایدار، ماهانه گزارش مبسوطی را از وضع تولید کل خودروسازی کشور تهیه می‌کرد و در دسترس رسانه‌ها قرار می‌داد. در این گزارش‌ها، ریز اعداد و ارقام تولید خودروسازان وابسته به دولت و خصوصی‌ها در بخش‌های مختلف سواری و تجاری منتشر و حتی نسبت به مقاطع زمانی قبلی نیز مقایسه انجام می‌شد. با وجود این آمار، رسانه‌ها و کارشناسان از دیتا و اطلاعات رسمی بابت تجزیه و تحلیل اوضاع تولید خودروسازی کشور برخوردار بودند و طبعا تحلیل‌ها پایه مناسبی داشت چون آمار به صورت شفاف منتشر می‌شد.
این رویه اما پس از برخی تغییر و تحولات مدیریتی در این وزارتخانه (به‌خصوص رفتن چهره‌های خودرویی از معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت) متوقف شده، به نحوی که طی سال‌جاری آمارهای حاوی جزئیات در بخش تولید از سوی وزارت صمت منتشر نشده است. به نظر می‌رسد وزارت صمت همچنان آمار مربوط به تولید خودرو را در فرمت سال گذشته تهیه می‌کند، اما مشخص نیست چرا آن را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهد و به نوعی حبس کرده است.
نبود شفافیت با تصویر تاریک آماردهی
آنچه مشخص است، ‌‌‌عدم‌ارائه آمارهای خودرویی می‌تواند به معنای کاهش شفافیت در عملکرد نهادهای مرتبط با صنعت خودرو باشد. حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو و از مدیران پیشین وزارت صمت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این زمینه می‌گوید: اساسا مهم‌ترین عامل در تصمیم‌سازی صحیح، تولید دیتاست. بدیهی است در هر ساختاری برای آنکه بتوان نسبت به عملکرد درست آن سیستم و تحقق خروجی‌های مورد انتظار اطمینان لازم را کسب کرد، باید داده‌های مرتبط مورد پایش مستمر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه آمار تولید خودرو و بخش‌های مرتبط با آن از مهم‌ترین داده‌های تصمیم‌گیری برای بازار و صنعت خودرو به شمار می‌روند، می‌افزاید: البته این داده‌ها تنها مورد استفاده سیاستگذاران قرار نمی‌گیرد، بلکه کلیه ذی‌نفعان و بخش‌های مرتبط با بازار و صنعت خودرو مانند شرکت‌های تولیدکننده به علاوه سایر دستگاه‌هایی که آمار تولید قطعه و خودرو روی عملکرد و برنامه‌های آنها تاثیر‌گذار است- مانند تولیدکنندگان نهاده‌های تولید قطعه و خودرو- نیازمند این آمار هستند. به گفته این کارشناس، در واقع آمار تولید و واردات خودرو و قطعه شبیه یک نقشه راه برای تولیدکنندگان و فعالان این حوزه عمل می‌کند.
کریمی با بیان اینکه این آمار در گذشته به صورت روتین منتشر می‌شد، تاکید می‌کند: مشخص نیست هدف از توقف انتشار آمارهای خودرویی چیست، ولی هر هدفی که پشت آن باشد، جلوگیری از انتشار این آمار به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری بخش‌های مرتبط لطمه می‌زند.
اظهارات این کارشناس خودرویی در شرایطی است که دور جدید توقف انتشار آمار کمی و کیفی خودرو از ابتدای امسال و در دولت سیزدهم کلید خورد، انتظار می‌رفت دولت چهاردهم رویه قبلی را از سر گرفته و بار دیگر آمار مربوط به تولید خودرو از سوی وزارت صمت منتشر شود. با این حال، با وجود گذشت هفت ماه از آغاز به کار وزارت دولت چهاردهم، همچنان حبس آمار خودرویی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص تولید و البته کیفیت ادامه دارد. گویا دولت چهاردهم نیز علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن آمار کمی و کیفی ندارد، شاید به دلیل اینکه نسبت به تجزیه و تحلیل آمارها از سوی رسانه‌ها و کارشناسان بیمناک است.
این در حالی است که وقتی ریز اعداد و ارقام کمی و کیفی خودرویی به صورت رسمی منتشر نشود، رسانه‌ها و کارشناسان با کمبود دیتا و اطلاعات آماری مواجه می‌شوند و این مساله ممکن است به ارائه تحلیل‌های به دور از واقعیت درباره اوضاع خودروسازی کشور (با توجه به استفاده از آمار غیر‌رسمی که امکان دارد ضریب خطای بالایی داشته باشند) منجر شود.
عدم‌انتشار این آمارها، شفافیت را از عملکرد نهادهای مسوول در سیاستگذاری صنعت خودرو سلب می‌کند و اینکه فضای تحلیل و ارزیابی صنعت خودرو را محدود می‌کند و می‌تواند نشانه‌‌‌ای از ضعف در مدیریت شفافیت و پاسخ‌گویی در این حوزه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1280469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرکز ملی هنر و رسانه بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد خواهد شد

چگونه از تاریخچه دریافت سود سهام عدالت خود مطلع شویم؟

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت

قیمت دلار مبادله‌ای امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت+ جدول

قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت طلا 18 عیار+ جدول

قیمت طلا 18 عیار امروز دوشنبه 27 اسفند 1403/ کاهش قیمت+ جدول

خشم زلنسکی از پیش روی روسیه/ رئیس ستاد کل ارتش اوکراین برکنار شد

قیمت سکه، نیم‌سکه و ربع‌سکه امروز دوشنبه 27 اسفند 1403

گارد طلای جهانی افزایشی ماند

سود سهام عدالت واریز شد

دفتر مطالعات راهبردی پتروشیمی گشایش یافت

تخفیف 30 درصدی آخرسال نهال های اصلاح شده در پالیز نهال با تحویل 24ساعته!

آیا قیمت بیت کوین به اوج خود رسید؟

واریز مرحله نخست سود سهام عدالت به پایان رسید

رویداد《من نوه‌ی شهیدم》باهدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد

پرونده‌های قاچاق سوخت به دادگاه‌های ویژه جرایم اقتصادی ارسال می‌شود

اقتصاد اسلامی ـ 36 | اقتصاد اسلامی همان احکام اقتصادی است؟

رسیدگی به پرونده‌های قاچاق سوخت در دادگاه‌های ویژه جرایم اقتصادی

پیش‌بینی بازار مسکن تهران/ نوسانات ادامه خواهد داشت؟

سمنان آماده استقبال از سرمایه گذاران حوزه کشاورزی است

شهید رئیسی قائل به حمایت از نسل‌های پرانرژی‌تر، باخلاقیت و باجسارت بود

شرایط طرح فروش 3 خودروی وارداتی ویژه نوروز 1404+ جدول

آخرین مهلت برای ثبت نام در نوبت دوم کنکور سراسری 1404

حق مسکن 900 هزار تومانی پول اجاره یک متر خانه هم نیست

تخفیف ویژه حمایت از باغداران صنوبر دوساله 10 هزار تومان یک‌ساله فقط و فقط 5هزار

چگونه می ‌وان با قطار به ترکیه رفت؟

هشدار مهم به دارندگان سهام عدالت

طالبان: برای رضایت یک کشور، علیه کشور دیگری وارد جنگ نمی‌شویم

نقل و انتقال اسناد سبزرنگ با قولنامه قابل پذیرش نیست

بم از 38 کشور دنیا بزرگتر است

رمزگشایی منتقدان از نمادهای پنهان در فیلم سینمایی «رها»

یک ایده برای گشایش اقتصادی

اسامی 10 مدیر بانکی متهم در پرونده چای دبش

قیمت خودرو امروز 27 اسفند 1403/ موج گرانی قبل از تغییر سال به بازار رسید + جدول

تعداد دکل‌های حفاری آمریکا ثابت ماند

چگونه می توان با قطار به ترکیه رفت؟

میزان مصرف سوخت بنزین 21 درصد افزایش یافت

رشد 21 درصدی مصرف بنزین کشور در 25 اسفند

ورود سامانه بارشی به کشور طی چهارشنبه/ هوا در این مناطق 10 تا 15 درجه‌ کاهش می‌یابد

کاهش چشم‌گیر ارزش دلاری دستمزدها + فیلم

برگزاری همایش فرزندان شهدای فرهنگی به مناسبت بزرگداشت 22 اسفند

تخفیفات عیدانه رویال نهال برای نهال های گردو و بادام از همین الان تا لحظه تحویل سال

ترامپ زمان گفت‌وگو با پوتین را اعلام کرد

امیر قطر با سرکرده تحریرالشام گفت‌وگو کرد

دستمزد؛ کمتر از سبد معیشت، بالاتر از خط فقر

شهدا همواره به‌روز و نسبت به مسائل مختلف همیشه پیشگام بودند

تکذیب ارائه کمک مالی به اسرای سابق جنگ ایران و عراق از سوی دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

افزایش 45 درصدی دستمزد کارگران چه میزان از مشکلات اقتصادی را پوشش می‌دهد؟

با این 5 نمودار، ترامپ باید نگران اقتصاد آمریکا باشد +عکس

افزایش 45 درصدی حقوق کارگران تا برآورده شدن کامل انتظارات فاصله دارد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی