بزرگنمايي:
بازار آریا - اقتصادنیوز : به نظر میرسد سیاستگذار خودرویی به دنبال این است تا از مسیرهای مختلفی از جمله تعدد عرضههای گوناگون با تیراژ بالا و همچنین کاستن از قیمت خودروهای وارداتی در گمرک، زمینه را برای کاهش قیمتهای بازاری خودروهای وارداتی فراهم کند.
به گزارش اقتصادنیوز، عرضه خودروهای وارداتی از مسیر سامانه یکپارچه خودرو بیش از پایان سال 1403 در دستورکار سیاستگذار خودرویی قرار گرفت و آن طور که مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو خبر داد: پس از اخذ مجوزهای لازم در مراجع صاحب صلاحیت در هفته جاری عرضه محصولات برندهای جهانی خودروساز در برنامه قرار خواهد گرفت.
او تاکید کرد: در این مرحله علاوه بر تنوع بالا، شاهد عرضه محصولات برندهای بینالمللی خودروساز در تیراژ بالا خواهیم بود. در این دور از واردات خودرو به دنبال این هستیم که بتوانیم تأثیر مثبتی بر قیمت محصولات حاضر در بازار خودروهای وارداتی گذاشته و نمودار قیمتی این خودروها را نزولی کنیم.
با این حال، براساس بررسی اقتصادنیوز، به نظر میرسد سیاستگذار خودرویی به دنبال این است تا از مسیرهای مختلفی از جمله تعدد عرضههای گوناگون با تیراژ بالا و همچنین کاستن از قیمت خودروهای وارداتی در گمرک، زمینه را برای کاهش قیمتهای بازاری این خودروها فراهم کند؛ چرا که بازار خودرو بیقرار انتشار این خبر است.
سیاستگذار خودرویی علاوه بر مدیریت بازار خودروهای وارداتی، نیم نگاهی به بازار خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای پُرتقاضا دارد.
به گزارش اقتصادنیوز، مدیران صمت نیک میدانند که ریزش قیمت در بازار خودروهای وارداتی با توجه به اینکه رأس هرم را در بازار در اختیار دارند، کمک میکند قیمت بازاری خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای پُرتقاضا تا حدی از وضعیت بازاری خودروهای وارداتی اثر گرفته و شاهد نزولی شدن قیمت محصولات خودرؤسازان خصوصی و خودرؤسازان بزرگ باشیم. البته فراموش نکنیم بازار خودروهای مونتاژی در صوت نزولی شدن نمودار قیمتی محصولات برندهای بینالمللی خودروساز، از آمادگی بیشتری برای ارزان شدن برخوردار است.
حال سراغ کشف رمز صحبتهای ضیغمی در ارتباط با عرضه متنوع و تیراژ بالا در جدیدترین دور فروش خودروهای وارداتی برویم. به نظر میرسد علاوه بر محصولاتی که پیش از این در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه شده و مشتری پیدا نکردند، شاهد عرضه این سه خودرو پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی باشیم.

تویوتا کرولا الیت (نسخه هیبریدی تویوتا کرولا) که توسط خودروسازی سایپا وارد کشور شده را میتوان یکی از کاندیداهای خودروهای وارداتی جدید دانست که میتواند در آخرین دور عرضه محصولات برندهای جهانی خودرؤساز در سال 1403 در تیررس مشتریان قرار گیرد.
دو دلیل وجود دارد که احتمال حضور تویوتا کرولای الیت را پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در جدیدترین مرحله فروش خودروهای خارجی افزایش میدهد. دلیل اول، اعلام
قیمت نهایی این محصول هیبریدی خودرؤساز ژاپنی است. نارنجیهای جاده مخصوص در دی 1403 از
قیمت جدیدترین محصول وارداتی خود رونمایی کردند و براساس اعلام این خودروسازی هر دستگاه تویوتا کرولا الیت در سامانه یکپارچه فروش محصولات وارداتی برندهای جهانی خودروساز با
قیمت حدود یک میلیارد و 990 میلیون تومان عرضه میشود.
به طور معمول هر گاه شرکت واردکنندهای
قیمت نهایی محصول قابل عرضه خود در سامانه فروش را اعلام میکند، این موضوع را میتوان به معنای نهایی شدن پروسه واردات این محصول از دریافت مجوزهای لازم از وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و سایر سازمانها و نهادهای دست اندرکار واردات محصولات برندهای بینالمللی خودرؤساز دانست. دلیل دومی که میتوان به استناد آن عرضه تویوتا کرولا الیت از سوی سایپا در سامانه یکپارچه تخصیص
خودرو تا پیش از تمام شدن سال 1403 نهایی دانست؛ اعلام حضور این محصول وارداتی در سایت کدال سازمان
بورس است.
خودروساز ساکن کیلومتر 15 درگزارش فعالیت ماهانه خود در دوره یک ماهه منتهی به 30 بهمن 1403 که در سایت کدال منتشر شده است. در کنار لیست محصولات پیشین خود ردیفی به نام محصولات خانواده تویوتا ایجاد کرده و در این ردیف اعلام کرده بیش از 310 دستگاه تویوتا را وارد کشور کرده است. سایپا این تیراژ تویوتا را در ستون تولید منعکس کرده است، اما در ستون فروش خبری از تیراژ عرضه شده نیست. این احتمال وجود دارد که ستون فروش محصولات خانواده تویوتا در آخرین ماه سال جاری با توجه به تعداد تویوتای فروخته شده در سامانه یکپارچه پُر شود.
محصول دیگر که به احتمال زیاد در دور جدید فروش خودروهای وارداتی شاهد حضورش هستیم، محصول وارداتی جدید شرکت زیرمجموعه خودروسازی سایپا، -پارس خودرو- یعنی Roewe rx5 است. پارس خودروییها این محصول را بعد از رایزنی با برند چینی MG وارد کشور کردند.
پارس خودروییها در تیر امسال در سایت کدال سازمان
بورس از برنامهریزی برای واردات پنج هزار دستگاه از این خودروی پلاگینهیبرید خبر دادند. آنچه فروش این محصول از برند چینی MG را به واقعیت نزدیک میکند مربوط به
تبلیغات محیطی انجام شده برای این محصول کراس اوور پلاگین هیبریدی است. پارس خودروییها از
تبلیغات محیطی این محصول جدید وارداتی خود در حوالی جاده مخصوص رونمایی کردند.
این خودروساز در گام اول واردات محصولی از دیگر برند خودروسازی
چین را در دستورکار داشت. زوتی DL5 جز اولین خودروهایی است که از سوی پارس خودروییها روانه سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی شد. این کراس اوور شهری در کنار چانگان CS35 پلاس را میتوان اولین خودروهایی دانست که بعد از گذشت حدود پنج سال از ممنوعیت ورود محصولات برندهای بینالمللی خودرؤساز وارد کشور شدند.
بررسیهای اقتصادنیوز نشان میدهد سومین خودرویی که به احتمال زیاد در آخرین طرح فروش خودروهای وارداتی در دسترس متقاضیان قرار میگیرد Voyah Free محصول یک شرکت واردکننده خصوصی است. اما چرا این محصول برند دانگ فنگ نامزد عرضه در سامانه یکپارچه فروش
خودرو در هفته جاری شده است. دلیل این کاندیدا شدن را باید در بروزرسانی
قیمت نهایی این محصول کراس اوور چینی دانست.
طی بهمن امسال
قیمت نهایی Voyah Free حدود سه میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام شد، اما در ادامه شرکت واردکننده در اسفند
قیمت این محصول خود را حدود 190 میلیون تومان افزایش داد. به نظر میرسد این افزایش
قیمت به معنای آغاز شمارش معکوس این شرکت واردکننده برای فروش محصول خود در سامانه یکپارچه فروش
خودرو باشد. فراموش نکنیم Voyah Free در ششمین نمایشگاه خودروی تهران که در بهمن امسال برگزار شد، حضور داشت و توجه علاقهمندان
خودرو را به خود جلب کرد.
باید منتظر باشیم تا در نهایت ببینیم این طرح فروش خودروهای وارداتی چه زمانی و با چه محصولاتی در اسفند 1403 برگزار میشود.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.