خودروسازان در مسیر خروج از زیان؛ پیش بینی سوددهی در پایان 1403
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - طبق آنچه ایرانخودرو اعلام کرده، مبلغ فروش محصولات این شرکت در سال 98 بیش از 33هزار و 300میلیارد تومان بوده، حال آنکه مبلغ بهای تمامشده تولید خودروها بالای 38هزار و 200میلیارد تومان گزارش شده است. بنابراین ایرانخودرو حدود چهارهزار و 900 میلیارد تومان زیان خام در آن سال ثبت کرده است.
به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد ؛ ایرانخودروییها در سال 99 بیش از 78هزار و 300میلیارد تومان صرف بهای تمامشده محصولاتشان کردهاند، در حالی که کمی بیش از 67هزار میلیارد تومان، مبلغ فروش آنها بوده است. این ارقام نشاندهنده زیان خام حدودا 11.3هزار میلیارد تومانی این شرکت در سال تحت بررسی است.
در سال 1400 نیز ایرانخودرو نزدیک به 110هزار میلیارد تومان به عنوان مبلغ فروش کسب کرده، اما در مقابل، بالای 115هزار میلیارد تومان، بهای تمامشده تولید آن بوده است. با این حساب، زیان خام این شرکت در سال 1400 به حدود پنجهزار میلیارد تومان رسیده است. در سال 1401 مبلغ فروش ایرانخودرو افزون بر 188هزار میلیارد تومان بوده؛ این در حالی است که این شرکت بیش از 208هزار و 600میلیارد تومان را به عنوان مبلغ بهای تمامشده تولید هزینه کرده است. زیان خام ایرانخودرو در این سال به 20.6 همت رسیده است.
طبق اعلام ایرانخودرو، مبلغ فروش این شرکت در سال 1402 حدود 254هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که مبلغ بهای تمامشده تولید محصولات به نزدیکیهای 270 همت رسیده است. با این حساب، زیان خام ایرانخودرو در سال گذشته حدود 16هزار میلیارد تومان بوده است.
ایرانخودروییها اما مبلغ فروش 9 ماه امسال خود را بیش از 217.1هزار میلیارد تومان و بهای تمامشده را نیز 218.3 همت اعلام کردهاند تا اختلاف بین این دو -زیان خام- به حداقل خود در شش سال گذشته برسد. در نهایت اما ایرانخودرو پیشبینی کرده که در پایان سالجاری، مبلغ فروش از بهای تمامشده، بالغ بر 34 همت پیشی خواهد گرفت تا این شرکت ضمن عبور از زیان خام، به سود خام دست پیدا کند.
از ایرانخودرو بگذریم و به سایپا برویم. مبلغ فروش محصولات این شرکت در سال 98 بیش از 13هزار و 500میلیارد تومان بوده، حال آنکه مبلغ بهای تمامشده تولید محصولات بالای 13هزار و 300میلیارد تومان گزارش شده است. بنابراین سایپا بدون احتساب هزینههای مالی، سود خام اندکی به ثبت رسانده است.
در سال 99 اما سایپاییها بیش از 19هزار و 100میلیارد تومان صرف بهای تمامشده محصولاتشان کردهاند، در حالی که کمتر از 17هزار و 700میلیارد تومان، مبلغ فروش آنها بوده است. در سال 1400 نیز سایپا بیش از 44هزار میلیارد تومان به عنوان مبلغ فروش کسب کرده، اما در مقابل، بالای 47هزار و 500میلیارد تومان، بهای تمامشده تولید آن بوده است. این به معنای زیان خام حدودا 3.5 همتی است.
در سال 1401 نیز مبلغ فروش سایپا افزون بر 60هزار میلیارد تومان بوده؛ این در حالی است که بیش از 69هزار میلیارد تومان را به عنوان مبلغ بهای تمامشده تولید هزینه کرده که ماحصل آن، زیان خام حدودا 9هزار میلیارد تومانی است.
دومین خودروساز بزرگ ایران اما در سال 1402 مبلغ فروش حدودا 86.3 همتی را در مقابل مبلغ بهای تمامشده 89.9 همتی به ثبت رسانده تا اختلاف این دو به 3.6 همت برسد. سایپا در 9 ماه امسال نیز برای مبلغ فروش و مبلغ بهای تمامشده، به ترتیب ارقام 77.8 و 78.6 همت را ثبت کرده است. پیشبینی این شرکت این است که در انتهای امسال با ثبت رقم حدودا 127.7 همت به عنوان مبلغ فروش در مقابل رقم 124.4 به عنوان مبلغ بهای تمامشده، به سود خام 3.3 همتی دست پیدا کند.
-
سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳:۵۲
-
۷ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1272513/