درخواست افزایش قیمت خودرو روی میز شورای رقابت
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیایاقتصاد: روز گذشته مدیرعامل ایرانخودرو در کنفرانس پرسش و پاسخ با سهامداران به برنامههای این شرکت، پس از واگذاری مدیریت به بخش خصوصی پرداخت.سوالات مطرح شده در این کنفراس بیشتر حول قیمتگذاری محصولات تولیدی، عرضه خودرو در بورسکالا و همچنین میزان تولید خودرو و نحوه عرضه محصولات این شرکت بود.
قیمتگذاری دستوری یکی از موضوعاتی است که تداوم آن در شرایط «پساواگذاری» با سوالات زیادی همراه است. پیشبینی میشد که قبل از واگذاری مدیریت دولتی به بخش خصوصی موضوع قیمتگذاری دستوری روشن شود، این در شرایطی است که این امر محقق نشد و با وجود خصوصیسازی بزرگترین شرکت خودروساز، تعیین قیمت خودرو توسط دولت همچنان پابرجاست. با این حال اما دیروز عادل پیرمحمدی مدیرعامل ایرانخودرو در پرسش و پاسخ با سهامداران در مورد آینده قیمت خودرو در این شرکت عنوان کرد که باید متناسب با افزایش قیمت نهاده ها قیمت خودرو هم افزایش پیدا کند که اگر این اتفاق نیفتد نمیتوان به طور مطلوب برنامههای توسعهای را پیش برد.
وی در ادامه نیز تاکید کرده که در ماههای قبل با حمایت وزارت صمت بخشی ازعقبماندگی قیمت خودرو جبران شد، این در شرایطی است که به فاصله دوهفته بعد از اصلاح قیمتها، نرخ ارز افزایشی شد به این ترتیب نرخ نهادههای تولید هم با همین تناسب افزایش داشته است (حدود 50درصد) و اکنون محصولات بار دیگر با زیان تولید میشود.جمشید ایمانی، قائممقام ارشد گروه صنعتی ایران خودرو نیز در مورد قیمتگذاری محصولات این شرکت عنوان کرد که «از شورای رقابت و سازمان حمایت درخواست کردیم که نظارت مراجع به صورت پسینی باشد یعنی هر ماه هیاتمدیره خودروساز بر اساس نرخ ارز و تورم قیمت خودرو را تعدیل کند و بعدا مراجع نظارتی بر قیمتها نظارت کنند.»
با توجه به اظهارات مدیرعامل و قائممقام وی، به نظر میرسد که بخش خصوصی خواستار تعیینتکلیف قیمتگذاری دستوری از سوی دولت است چرا که همراه با افزایش نرخ ارز، قیمت نهادههای تولیدی نیز افزایشی شده که همین موضوع بار دیگر زیان تولید را کلید زده است.
آقاپور، قائممقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این سمینار تاکید کرده که به دلیل تغییر نرخ ارز از نیمایی به توافقی و در راستای اجرای صحیح و به موقع دستورالعمل شماره 543 شورای رقابت، درخواست افزایش قیمت محصولات به شورای رقابت و سازمان حمایت طی مکاتباتی ارسال شده است. وی تاکید کرده تا وقتی حاشیه قیمت کارخانه و بازار افزایشی باشد لاتاری خودرو هم تداوم خواهد داشت.
آقاپور تاکید کرده اگر دستورالعمل شورای رقابت اصلاح شود در آینده میتوان امیدوار بود قرعهکشی حذف شود و در برخی حالتها خودروساز محصول خود را به روش اقساطی هم بهفروش رساند. اما سوال دیگر در مورد عرضه خودرو در بورسکالا بود که جمشید ایمانی، به دستورالعمل شورای رقابت در این زمینه استناد و عنوان کرده که در عرضه خودروهای سواری در بورسکالا مطابق دستورالعمل 543 شورای رقابت عمل میکنیم.شورای رقابت به عنوان یکی از مخالفان عرضه خودرو در بورس شناخته میشود، این در شرایطی است که با توجه به اظهارات ایمانی، شرکت ایران خودرو نیز قرار نیست برخلاف دستورالعمل شورای رقابت عمل کند. با این حال وی تاکید کرد که در هفته گذشته 370 دستگاه وانت آریسان در بورسکالا عرضه شد که تا پایان سال برنامه داریم یک بار دیگر عرضه این خودرو انجام شود.
در ادامه این مراسم پیرمحمدی به موضوع کاهش هزینهها نیز اشاره کرد و افزود: کاهش هزینهها باید همراه با ارتقای کیفیت رخ دهد. با توجه به استقرار تیمهای ما در دفاتر خارج از کشور و مذاکرات با تامینکنندگان خارجی، توانستهایم 25 میلیون دلار کاهش هزینه محقق کنیم که قطعا در کاهش هزینههای تولید اثرگذار خواهد بود.
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین از تغییر منابع تامین خارجی و حرکت به سمت کاهش قیمت و افزایش کیفیت خبر داد و گفت: در تامین قطعات خارجی و تغییر منابع به سمت کاهش قیمت و افزایش کیفیت گام برداشتهایم. توسعه محصولات برنامه بعدی ماست که انتظار مشتریان را برآورده خواهد کرد.
پیرمحمدی همچنین از برنامههای کوتاهمدت شرکت برای تولید خودروهای هیبریدی خبر داد و اعلام کرد: در برنامه کوتاهمدت، تولید خودروهای هیبریدی را در جهت کاهش مصرف سوخت آغاز خواهیم کرد و تا پایان سال آینده تولید این محصولات را شروع میکنیم. با توجه به توانمندیهای فنی و مطالعات انجامشده، در محصولات جدید کاهش 35 درصدی مصرف سوخت را محقق خواهیم کرد که به نفع مشتریان خواهد بود.
-
سه شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷:۳۶
-
۵ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1272204/