سه عامل رشد اسقاط فرسودهها
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیایاقتصاد : روز گذشته مدیرعامل ایدرو از شکسته شدن رکورد سالانه اسقاط خودرو در کشور خبر داد. فرشاد مقیمی در خبری که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتشر کرد اظهار داشته که از ابتدای سالجاری تاکنون بالغ بر 328هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده که به این ترتیب پس از 10 سال، رکورد اسقاط خودرو در کشور شکسته شد. وی در ادامه تاکید کرده که رکورد اسقاط خودروی کشور در سال 1393 و با خروج 321هزار خودرو ثبت شده بود.
اینکه خروج 328هزار دستگاه خودروی فرسوده به چه میزان صرفهجویی در سوخت را به دنبال داشته، موضوع دیگری است که مقیمی به آن پرداخته و عنوان کرده با اسقاط این تعداد خودرو در سالجاری بالغ بر 2.6 میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت صورت گرفته که ارزش صادرات بالقوه این میزان صرفهجویی بالغ بر 2.9 میلیارد دلار است. معاون وزیر همچنین درباره خروج فرسودهها تا پایان سال پیشبینی کرده که تا پایان سال بیش از 340هزار دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حملونقل کشور خارج خواهد شد.
مقیمی ضمن اشاره به برنامهریزی وزارت صمت در خصوص تحقق قانون برنامه هفتم در حوزه نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده، ابراز امیدواری کرد که طی سال آینده، بتوانیم 500هزار خودروی فرسوده را اسقاط کنیم. همچنین مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل نیز در خصوص جزئیات خروج این تعداد خودروی فرسوده گفته است که از ابتدای سالجاری تاکنون نزدیک به 316هزار دستگاه خودروی سواری و وانت و حدود 12هزار دستگاه انواع خودروی سنگین باری و مسافری از رده خارج شده است. به گفته این مقام مسوول بالغ بر 90درصد از خودروهای اسقاط شده در طرحهای نقدی و حدود 10درصد در طرحهای جایگزینی و تاکسی اسقاط شدهاند.
رکوردشکنی وزارت صمت در خروج خودروهای فرسوده متاثر از سه عامل مهم در این زمینه بوده است بهطوری که سرعتگیری واردات خودرو از یک طرف و طرح مجلس برای در نظر گرفتن سهمیهای از فروش خودرو برای جایگزینی خودروهای فرسوده، از سوی دیگر نقش مهمی در افزایش اسقاط خودرو 1403 داشته است. از سوی دیگر اجبار دو خودروساز بزرگ کشور و تولیدکنندگان مونتاژی به ارائه گواهی اسقاط نیز در این زمینه بسیار موثر بوده است.
طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان میتوانستند در صورت نبود گواهی اسقاط در بازار به ازای هر خودروی تولیدی 1.5درصد از قیمت کارخانهای آن را به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته واریز کنند. این در شرایطی است که در سالجاری رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل و اسقاط خودروهای فرسوده، از مازاد گواهیهای اسقاط خودرو خبر داده بود بنابراین خودروسازان به جای پرداخت 1.5درصد از قیمت خودرو به صندوق حمایت از صنایع پیشرفته، برای دریافت مجوز تولید، گواهی اسقاط خریداری کردهاند.طبق آمارهای موجود سال گذشته تنها 72هزار خودرو اسقاط شد که به نظر میرسد همین تعداد خودرو نیز به واسطه سهمیه 20درصدی دارندگان این نوع خودروها از فروش خودروسازان بوده است، چرا که واردات در سال گذشته همچنان قطرهچکانی بوده است و خودروسازان نیز چندان زیر بار گواهی اسقاط نرفتند. همچنین درسال 1402 تنها 53هزار و 300 دستگاه خودروی سواری اسقاط شده است.
-
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰:۴۱
-
۱۳ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1267942/