بازار آریا

آخرين مطالب

درس‌هایی از برجام برای مذاکرات پیش رو مقالات اقتصادی

درس‌هایی از برجام برای مذاکرات پیش رو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - پس از امضای برجام و گشایش نسبی در امور، امید به پیوند مجدد ایران به اقتصاد جهانی از از این دریچه افزایش یافت. اگرچه این توافق در بعد سیاسی و دیپلماتیک یکی از بهترین عملکردهای دستگاه دیپلماسی ایران را با توجه به شرایط و تمام امکانات موجود به نمایش گذاشت، اما خوشبینی‌ها چندان دوام نیاورد و دیوار سخت واقعیت خیلی زود خود را نشان داد و با وجود پایبندی به توافقات هسته ای، ایران هرگز از مزایای اقتصادی مورد انتظار خود بهره‌مند نشد.
انتظار سرمایه‌گذاری برآورده نشد و بانک ها در فضایی تردیدآمیز به سر برده و شبح خروج ایالات متحده از برجام کسب و کارها را در حاشیه نگه داشت.
این شرایط ناشی از یک نقیصه ساختاری در بعد اقتصادی توافق بود که به دلیل بدیع و منحصر به فرد بودن توافق مذکور پیشتر خود را نشان نداده بود. در کوران مذاکرات تیم مذاکره کننده به ریاست جواد ظریف در مقام وزیر امور خارجه وقت بر جنبه های هسته‌ای و امنیتی تمرکز کرده بود، اما مکانیسم های اجرای اقتصادی نادیده گرفته شده بود و این توافق نتوانست به قرارگیری شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران در موقعیتی با ریسک بسیار بالا که پس از امضای برجام ظاهر می‌شد بپردازد. هیچ تضمین حاکمیتی، هیچ حمایت قانونی از سرمایه‌گذاری و هیچ تضمین اعتباری وجود نداشت. نتیجه گشایش‌های اقتصادی قطره‌چکانی و روبرویی با یک بخش مالی مردد بود که در نهایت با خروج ترامپ واژگونی کامل دستاوردهای اقتصادی را به همراه داشت و دست ایران خالی ماند.
اکنون که احتمال بالای می‌رود دور جدیدی از مذاکرات میان ایران و آمریکا و سایر طرفین در این خصوص در جریان باشد، نباید گذاشت این نقیصه همچنان باقی بماند و چنانچه طرف ایرانی بخواهد این بار دستاوردهای اقتصادی را تضمین کند، استراتژی سرمایه گذاری خارجی باید از ابتدا در این توافق گنجانده شود.
برای آنکه توافقات تازه یا به تعبیری برجام بازنگری شده کارساز باشد، باید شامل مکانیسم‌های امنیت اقتصادی شود که سرمایه‌گذاری در ایران را برای کسب و کارها تضمین و ارزشمند کند. در یک سو مهمترین تضمین‌های حاکمیتی قرار دارند. هر کشور برجام باید ضمانت آژانس‌های اعتبار صادراتی (ECA) را برای شرکت های خود که در ایران تجارت می کنند تعهد کند. ECAها به طور معمول از سرمایه گذاری در مناطق حساس سیاسی - از آنگولا گرفته تا قزاقستان - حمایت می‌کنند .در اصل، ریسک ایران ریسک سیاسی هست، و نمیشود که بخش بین‌المللی خصوصی آن را تضمین کند بلکه ان عمر از آنه بخش حاکم دولت‌ها ( (sovereign هست . اگر کشورهای گروه 1+5 به توافقی متعهد شوند، دولت‌های آنها باید ریسک مالی شرکت های خود را تضمین کنند. بدون این امر، شرکت‌های خصوصی مانند سال 2015 در تردید باقی خواهند ماند.
گزینه دیگر، توافق‌نامه جبران خسارت مکانیسم ماشه است تا کشوری که از توافق خارج می‌شود یا از نظر سیاسی باعث خروج شرکت‌ها می‌شود، مجبور به جبران ضررهای ناشی از آن شود. یک صندوق جبران خسارت چندجانبه، که توسط یک نهاد بی‌طرف مانند بانک جهانی مدیریت می‌شود، می تواند برای حصر بودجه هر کشور عضو در تخصیص‌های جدید برجام تامین مالی شود تا اجازه دهد محرک جبران خسارت به طور خودکار تحت بندهای توافق شده و توسط بانک جهانی پردازش شود. هرچه این مبلغ بیشتر باشد، احتمال خروج مخرب توسط امضا کنندگان را به همان نسبت کاهش خواهد داد. این امر قرار گرفتن در معرض ریسک بالا از سوی شرکت‌های مشارکت‌کننده در سرمایه‌گذاری را کاهش داده و سرمایه گذاری بلندمدت را تشویق می‌کند.
فراتر از میز مذاکره، ایران باید یک استراتژی اقتصادی آماده برای اجرای فوری داشته باشد. این به معنای پروژه های سرمایه‌گذاری از پیش برنامه ریزی شده با کشورهای برجام است که در آن مشوق‌ها، ضمانت های ECA و یارانه‌ها از قبل در آن گنجانده شده باشد. ایران باید مشوق‌های خاص پخش و یارانه های هدفمند، معافیت های مالیاتی، و معافیت‌های تعرفه‌ای را تحت چارچوب جدید مذاکرات و توافق احتمالی تعریف کند. انرژی های تجدیدپذیر، فناوری، خودرو و مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند گزینه‌های اصلی باشند. این بسته‌ها باید قبل از پایان مذاکرات آماده شوند تا شرکت‌ها بتوانند به سرعت وارد عمل شوند. در واقع، بحث‌هایی برای این منظور باید در داووس آغاز و به طور فعال با رهبران تجاری و سیاست گذاران جهانی پیگیری می‌شد. اگر تیم مذاکره کننده ایران برای شروع این پروژه های سرمایه گذاری وقت نگذاشته است یا اکنون در حال تنظیم این پروژه های سرمایه گذاری نیست، از هم اکنون می‌توان گفت دوباره چیزی از دست رفته است. زمینه‌سازی برای تعامل اقتصادی پس از برجام باید اکنون در حال انجام باشد، نه پس از امضای توافق. بدون تعهدات سرمایه گذاری آماده، این خطر وجود دارد که ایران بار دیگر امتیازات سیاسی را بدون پاداش اقتصادی تضمین کند.
بدون در نظر گرفتن این موارد به سرانجام نرسیدن برجام اول اجتناب پذیر بود و امروز روشن است که فقدان مکانیسم های امنیت اقتصادی به این نتیجه محتوم ختم می‌شد که پس از تغییر وضعیت سیاسی، سرمایه گذاری خارجی یک شبه تبخیر می‌شود. معامله دوم باید متفاوت باشد.
اگر ایران بر تضمین های حاکمیتی، مجازات های خروج قابل اجرا، و پروژه های سرمایه‌گذاری از پیش برنامه‌ریزی شده با کشورهای برجام اصرار نورزد، بار دیگر خود را در برابر وعده‌های روی کاغذ، اما بدون سود و دستاورد اقتصادی واقعی خواهد یافت. اکنون زمان درس گرفتن از گذشته است و بررسی پیشنهادات تضمین‌کننده از سوی ایران نمی‌تواند بدون درنظر گرفتن این موارد به نتیجه مطلوب در جهت برآوردن منافع ملی ایران منجر شود.
*اقتصاددان و کارآفرین
311314
کد خبر 2020265

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1261025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقشه غرب برای سوریه چیست؟/ وزیر امور خارجه روسیه دست به افشاگری زد

ادعای خضریان درباره شرکت کروز تکذیب شد

مجمع ایران‌خودرو با تایید بورس برگزار می‌شود+ جزئیات

عراقچی: دیپلماسی و میدان باید با همدیگر حرکت کنند

مشاور وزیر ورزش: کمترین وام که برای ازدواج است را هم نمی‌دهند

وزیر کار: مزد کارگران در سال آینده را بر اساس تورم تعیین می‎کنیم

تکریم و تجلیل استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از جانبازان سرافراز نخاعی

کار به‌جایی رسیده که اتباع در اسنپ هم کار می‌کنند/ برخی‌شان را 28 بار طرد کردیم و برگشتند/ اتباع برای برخی منفعت اقتصادی دارند

پیوستن به FATF؛ ادعای بی اساس در گره‌گشایی اقتصادی و رفع تحریم‌ها

نگاهی به عواقب تمدید نشدن گواهی سپرده 30 درصدی

مخالفت با «گسترش تهران از شمال»

تخفیف ترس در بورس

مصباحی مقدم: 70 میلیارد دلار ارز و طلا در دست مردم است

حجم تجارت کشور رکورد جدیدی ثبت کرد

جشن بزرگ علمداران انقلاب به مناسبت روز جانباز در بیجار برگزار شد

میانگین هزینه سبد معیشت کارگران؛ 29 میلیون و 940 هزار تومان

بده و بستان‌ها در کاخ سفید/ رمزگشایی از دیدار مهم نتانیاهو و ترامپ

جزئیاتی از صادرات ایران به عربستان

سبد خوراک صنعت پتروشیمی باید متنوع شود

ریشه‌های قاچاق سوخت کجاست؟

کنایه مصباحی مقدم به همتی: مسوؤلی با یک کلمه نسنجیده 25 درصد قدرت خرید مردم را کاهش داد

رشد 47 درصدی درآمد مالیاتی دولت نسبت به مدت مشابه سال گذشته

مبلغ جدید وام ازدواج اعلام شد/ اقساط ماهانه وام ازدواج سال آینده چقدر است؟

تضاد آشکار وزیر اقتصاد با تاکیدات رهبری انقلاب!/ گرای همتی به دشمنان ایران؟

67 پروند مولدسازی در خراسان شمالی ایجاد شده است

تضاد آشکار وزیر اقتصاد با تاکیدات رهبری انقلاب!/ «عبدالناصر همتی» جای وزیر نفت نشست؟!

حریق پتروشیمی مارون مهار شد

توافق ایران و روسیه برای احداث راه ‌آهن رشت-آستارا

بی‌توجهی اوپک‌پلاس به درخواست‌های ترامپ

هوش مصنوعی موضوع مذاکره نتانیاهو با ایلان ماسک

تحلیلگر مسائل اقتصادی: اواخر عمر حکومت پهلوی هم تورم دو رقمی داشتیم

دیدار استاندار هرمزگان با جانبازان سرافراز

آیین تکریم و تجلیل از جانبازان معزز قطع نخاعی آسایشگاه بقیه الله (عج) انجام شد

ذوالنوری: مردم احساس می‌کنند دولت ندارند/ مگر شما اعتقاد دارید که در کشور قحط الرجال است؟

برای دو بازیگر پرونده قضایی تشکیل شد

بازار ارز هرات بلوکه شد؛ قیمت دلار عقب نشست

چمران: تعدادی زیادی اتوبوس تا پایان سال وارد خواهد شد

عارف: برای رفع بیکاری، به سراغ تربیت تکنسین‌های ماهر بروید

آیت الله مصباحی مقدم: فقر وجود دارد اما با کمک اغنیا برطرف می شود

نماینده مجلس: دلالان بازار را تسخیر کرده‌اند

برنامه جدید برای جلوگیری از گرانی بنزین در 1404

افزایش 5 برابری مبادلات تجاری روسیه و هند در 5 سال گذشته

هدف بعدی قیمت سکه چند است؟

حریق شرکت پتروشیمی مارون در دست کنترل است

نگرانی بانک‌ها از خروج 280 همت نقدینگی

معیشت مردم مهم تر از هر چیز!

آتش سوزی گسترده در مجتمع پتروشیمی مارون ماهشهر

قتل هولناک خاله به دست خواهرزاده/ روی زمین افتاد و دیدم نفس نمی‌کشد

قیمت روز طلا و سکه؛ طلای 18 عیار از 5میلیون و 700هزار تومان عبور کرد

رونمایی ناسا از ربات حفاری ماه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی