فولاد مبارکه در قله برترین ها
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - به گزارش ، اقتصاد زمانی رونق می گیرد و به شکوفایی می رسد که با حضور فعالان بسیار در عرصه های گوناگون به مسیر خود ادامه دهد. هرچقدر تعداد بنگاههای اقتصادی بیشتر باشد، امر مهم رقابت بیشتر مطرح می شود و انگیزه شرکتها پشت سرگذاشتن رقبا بیشتر می شود. در این صورت شرکتهای برتر نه تنها در عرصه تولید و فروش بهتر عمل کرده اند، بلکه در زمینه کیفیت نیز خوش درخشیده اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
از سوی دیگر انحصار باعث ویرانی می شود. اینکه بازار را در اختیار یک یا چند مجموعه بخصوص قرار دهیم، نه تنها فایده ای ندارد، بلکه رقابت را از بین می برد، کیفیت به پایین ترین درجه نزول می کند، قیمت را بالا می برد و در بدترین حالت، مصرف کننده تاوان همه این نوع سیاستگذاری را می دهد.
اما برای آنکه بنگاههای اقتصادی عملکرد بهتری داشته باشند و انگیزه برای رقابت بالاتر برود، سازمانها و نهادهایی برای ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی به صورت دولتی یا ان.جی.او شکل گرفته که با بررسی های دقیق و مستند، بنگاههای اقتصادی را دسته بندی می کنند و با دادن نمره، عملکرد آنها را رتبه بندی می کنند.
یکی از مهمترین اتفاقاتی که سالهاست در عرصه ارزیابی عملکرد بنگاههای اقتصادی صورت می گیرد، همایش شرکتهای برتر ایران (IMI-100) است که به همت سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار می شود. در اهمیت این همایش می توان به حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر صمت اشاره کرد که هدایا را به شرکتهای برتر می دهند. این همایش رتبهبندی 500 شرکت برتر ایران را از سال 1377 بهطور مستمر انجام میدهد و امسال نیز 33 شاخص کلیدی شامل میزان فروش، سودآوری، صادرات، بهرهوری، تعداد کارکنان، نقدینگی و ارزش بازار در نظر گرفته شده است.
در بین شرکتهای برتر که موفق به دریافت لوح موفقیت در این همایش شدند، شرکت فولاد مبارکه بود، با این تفاوت که فولاد مبارکه در تمامی عرصه ها یک سروگردن بالاتر از شرکتهای بزرگ دیگر قرار گرفت و رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات آهنی، رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه فلزات آهنی، رتبه دوم از نظر شاخص سودآوری، ارزش افزوده و ارزش بازار را کسب کرد.
همچنین بخوانید یکه تازی فولاد مبارکه در مسیر هوای پاک در حالی فولاد مبارکه با 2 پله صعود نسبت به سال قبل در شاخص فروش، توانست در جایگاه ششمین شرکت برتر ایران قرار گیرد که این صعود نشانگر درایت و استراتژی درستی است که در سالهای اخیر اتخاذ شده و در کنار توسعه متوازن کمی و کیفی، نگذاشته محدودیتهای انرژی و دیگر موانع موجود، راه پیشرفت و توسعه فولاد مبارکه را مسدود کند.
بی شک درک درست مدیران، سیاستگذاران و پژوهشگران از اتمسفر حاکم بر فضای کسب و کار، در سایه ارائه آمار و اطلاعات شفاف ایجاد میشود؛ جایی که بنگاههای بزرگ اقتصادی از نظر شاخصهای مختلف ارزیابی شوند و همگان بتوانند تصویر واضحتری از عملکرد صنایع و بنگاهها داشته باشند. ارائه فهرستی از ارزیابی ابرشرکتهای ایرانی میتواند در این مسیر راهگشا بوده و رونق و رکود حاکم بر بنگاههای بزرگ اقتصادی را نمایان سازد.
در اهمیت این همایش کافی است بدانیم بهعنوان یک پلتفرم مهم برای ایجاد شفافیت در آمار و اطلاعات بنگاههای اقتصادی و ترسیم تصویری روشنتر از فضای کسبوکار کشور عمل میکند. اطلاعات آماری این رتبهبندی به تحلیل وضعیت بزرگترین بنگاههای اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.
شرکتهای برتر این همایش به عنوان لوکوموتیو اقتصاد کشور شناخته میشوند و مجموع فروش 100 شرکت برتر حدود 45 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهد. در واقع این رتبهبندی به شرکتها در توسعه برند ملی و بینالمللی کمک میکند.
در مسیر ارزیابی بنگاههای بزرگ، یکی از مهمترین شاخصها میزان فروش است که اصلیترین فهرست شرکتهای برتر ایران بر این اساس تنظیم میشود. در واقع میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد. فروش شرکت، میزان تعامل بنگاه را با ساختار اقتصادی کشور نشان میدهد و هر چه بنگاهی تعامل بیشتری با سایر اجزا اقتصادی داشته باشد، رونق و رکود آن اهمیت بیشتری مییابد. بنابراین انتخاب و رتبهبندی شرکتها براساس شاخص «حجم فروش» از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است.
-
يکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵:۵۰
-
۱۰ بازديد
-
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1255613/