بندر نسل سوم بندرلنگه؛ پلی به سوی اقتصاد جهانی + فیلم
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - بندرگاه جدید بندرلنگه، بهعنوان نخستین بندر نسل سوم ایران، نهتنها تحولی عظیم در توسعه اقتصادی کشور ایجاد میکند، بلکه در معیشت و آینده مردم منطقه نیز نقشی کلیدی ایفا خواهد کرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرلنگه، پروژه ساخت بندر جدید بندرلنگه بهعنوان نخستین بندر نسل سوم کشور، فصل تازهای در توسعه اقتصادی و اجتماعی جنوب ایران خواهد گشود چرا که این بندر با چشماندازی 50 ساله و طراحی مدرن برنامهریزی شده و گامی بلند در راستای تقویت اقتصاد دریا محور و تبدیل ایران به هاب تجاری منطقهای خواهد بود.
.
محمدعلی خاوند دبیر انجمن توسعه بندرلنگه با تأکید بر نقش کلیدی این بندر در زندگی مردم منطقه گفت: بندر جدید ارتباط مستقیمی با معیشت و آینده ساکنان بندرلنگه دارد و هر اقدامی که صورت میگیرد باید در راستای منافع مردم باشد، زیرا هدف اصلی توسعه، رفاه و آسایش آنهاست؛ این پروژه میتواند با آگاهسازی عمومی و اطلاعرسانی شفاف، تغییرات مثبتی در نگرش سرمایهگذاران داخلی و خارجی ایجاد کند مردم بندرلنگه سالهاست که با وجود کمبودها و مشکلات، از این منطقه محافظت کردهاند و حق دارند که از منافع اقتصادی و اجتماعی بندر جدید بهرهمند شوند.
بندر نسل سوم؛ پلی به سوی اقتصاد جهانی
بنادر نسل سوم بهعنوان نماد تحول در ساختار بندری و اقتصادی، فراتر از مفهوم سنتی بنادر عمل کرده و به مراکز پیشرفتهای برای تسهیل تجارت، تولید و صادرات تبدیل شدهاند این بنادر با زیرساختهای مدرن و قابلیت اتصال به شبکههای ریلی و جادهای، نقشی کلیدی در تقویت اقتصاد ملی و بینالمللی ایفا میکنند.
بنادر نسل سوم، برخلاف بنادر سنتی که صرفاً بر تخلیه و بارگیری کالا متمرکز هستند، زنجیره تأمین را به شکلی جامع مدیریت میکنند آنها با فعالیتهایی مانند تولید، مونتاژ، بستهبندی، و صادرات محصولات، به ایجاد ارزش افزوده و کاهش هزینههای لجستیک کمک میکنند.
نقش بنادر نسل سوم در اقتصاد دریا محور
بنادر نسل سوم، محور توسعه اقتصاد دریا محور محسوب میشوند و میتوانند به شکوفایی اقتصادی کشورها کمک شایانی کنند این بنادر با امکانات و ظرفیتهای پیشرفته، زمینهساز افزایش صادرات، جذب سرمایهگذاری و بهبود زیرساختهای اقتصادی هستند.
افزایش صادرات و تقویت تجارت بینالمللی: این بنادر با ارائه زیرساختهای پیشرفته و تمرکز بر تولید و پردازش مواد اولیه، صادرات کالاها به بازارهای جهانی را تسهیل میکنند و وابستگی به واردات را کاهش میدهند.
کاهش هزینههای لجستیک و حملونقل: اتصال بنادر نسل سوم به خطوط ریلی و جادهای، نهتنها هزینههای حملونقل را کاهش میدهد بلکه باعث تسریع فرآیندهای تجاری میشود.
جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی: زیرساختهای پیشرفته این بنادر، بستر مناسبی برای سرمایهگذاری در حوزههای صنعتی، صنایع تبدیلی و لجستیک فراهم میکند که به رشد اقتصادی کمک میکند.
توسعه پایدار مناطق ساحلی: بنادر نسل سوم با ایجاد اشتغال پایدار، رفاه اقتصادی و اجتماعی را در مناطق ساحلی افزایش داده و به توسعه این مناطق کمک میکنند.
تقویت موقعیت استراتژیک در اقتصاد جهانی: این بنادر با تسهیل تجارت منطقهای و بینالمللی، جایگاه کشورها را در زنجیره ارزش جهانی ارتقا داده و آنها را به هاب تجاری منطقه تبدیل میکنند.
مرتضی سالاری مدیر اداره بنادر غرب هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اهمیت راهبردی بندر جدید بندرلنگه گفت: این بندر، بهعنوان نخستین بندر نسل سوم ایران، با ظرفیت 9 میلیون تنی و تمرکز بر فعالیتهای صنایع تبدیلی، گامی بزرگ در گسترش تجارت از دریا به دریا و تعامل با بازارهای جهانی خواهد بود.
سالاری در این باره اظهار داشت: این بندر با اتصال به خطوط ریلی و جادهای، ظرفیت حملونقل خود را تا 14 میلیون تن افزایش خواهد داد و ایران را در مسیر تبدیل شدن به یک هاب تجاری منطقهای قرار خواهد داد.
به گفته سالاری، یکی از دلایل اصلی ساخت بندر جدید، محدودیتهای توسعهای بندر فعلی است که در مرکز شهر قرار دارد.بندر فعلی به دلیل کمبود پسکرانه و مشکلات شهری، امکان توسعه را ندارد. با پیشبینی تقاضای 9 میلیون تنی حملونقل دریایی تا سال 1414، ساخت بندر جدید در فاصله 30 کیلومتری غرب بندرلنگه ضروری بود.
وی به اهمیت این بندر در کاهش تأثیر تحریمها اشاره کرد و افزود: اقتصاد دریا محور یکی از راهبردهای کلان کشور در مقابله با تحریمهاست. بندر جدید، با توسعه صنایع تبدیلی و افزایش صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس، نقطه عطفی در تقویت این رویکرد خواهد بود.
آیندهای روشن برای اشتغال و گردشگری
موضوع اشتغالزایی و نقش جوانان بومی نیز از محورهای اصلی این طرح است، سالاری در این خصوص تأکید کرد: اشتغالزایی پایدار و جذب نیروهای بومی متخصص و ماهر، یکی از اهداف اصلی پروژه است آموزش مهارتهای فنی و تخصصی به جوانان منطقه، بخشی از برنامههای ما برای بهرهگیری از ظرفیتهای انسانی بومی است.
از سوی دیگر، همزمان با ساخت بندر جدید، بزرگترین ترمینال مسافری کشور به مساحت 9 هزار متر مربع نیز در بندر فعلی بندرلنگه در حال ساخت است این ترمینال که با طراحی برگرفته از نمادهای بومی منطقه ساخته میشود، نقش مهمی در توسعه گردشگری ایفا خواهد کرد.
چشمانداز توسعه 50 ساله بندر جدید
ساخت بندر جدید بندرلنگه با چشمانداز 50 ساله و تمرکز بر توسعه زیرساختهای مدرن برنامهریزی شده است این پروژه شامل احداث موجشکنهایی برای پذیرش کشتیهای 50 هزار تنی و ایجاد پسکرانهای به مساحت 319 هکتار در فاز اول است همچنین 1500 هکتار از اراضی برای توسعه پس کرانه آن برنامه ریزی شده است.
سالاری در پایان تأکید کرد: بندر جدید، برگ برندهای برای اقتصاد ایران است با بهرهبرداری از این پروژه، نهتنها بندرلنگه به یکی از قطبهای اقتصادی جنوب کشور تبدیل خواهد شد، بلکه جایگاه ایران در اقتصاد جهانی نیز ارتقا خواهد یافت.
بندر نسل سوم بندرلنگه، با ترکیب پیشرفتهترین زیرساختها و تمرکز بر منافع اقتصادی و اجتماعی، نهتنها آینده روشنی برای بندرلنگه و مردم منطقه رقم خواهد زد، بلکه ایران را در مسیر توسعه پایدار و استقلال اقتصادی قرار خواهد داد این بندر، نمادی از توانمندی ایران در مقابله با چالشها و بهرهگیری از فرصتهای اقتصادی بینالمللی است.
انتهای پیام/864/.
-
دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰:۰۹
-
۱۶ بازديد
-
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1256067/