بازار آریا

آخرين مطالب

نقش کریدور شمال-جنوب در توسعه نوار شرقی ایران اقتصاد ایران

نقش کریدور شمال-جنوب در توسعه نوار شرقی ایران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ورود بخش غیردولتی به سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب، تحولی در امنیت و توسعه نوار شرقی کشور ایجاد خواهد کرد. - آریا بازار -
توسعه چابهار و خط ریلی چابهار-سرخس، علاوه بر رونق کریدور شمال-جنوب، بازارهای ترانزیتی جدیدی در اختیار قرار می‌دهد که بدون همکاری با بخش غیردولتی، فرصت‌های تجاری مذکور به وجود نمی‌آیند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در شرایطی که قدرت‌های جهانی برای نفوذ در منطقه در حال رقابت هستند، هند نیز به دنبال تثبیت جایگاه خود است و سیاست‌های اقتصادی و خارجی‌اش نقش کلیدی در دستیابی به این هدف خواهند داشت.
توافق استراتژیک 10 ساله هند با ایران برای بهره‌برداری از بندر چابهار، به همراه مذاکرات برای توافق تجارت آزاد (FTA) با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، نشان‌دهنده عزم این کشور برای تقویت حضور اقتصادی و سیاسی‌اش در منطقه است.
هدف‌گذاری ترانزیت 15میلیون تن کالا در کریدور شمال ـ جنوبتوافق ایران و روسیه برای توسعه حمل‌ونقل در کریدور شمال-جنوب اختلالات گسترده در تجارت جهانی و منطقه ای ناشی از بحران های پی در پی از جمله کووید-19، سقوط دولت افغانستان و روی کارآمدن طالبان، جنگ روسیه و اوکراین و بحران دریای سرخ، هند را به بازنگری در مسیرهای تجاری خود مجبور کرد.
در کنار چالش های اساسی زنجیره های تامین برای تنوع تجاری، روابط تیره هند با رقبای همسایه ای خود یعنی پاکستان و چین، منجر به مسدود شدن مسیرهای زمینی دسترسی به کشورهای غربی هند شده‌است.
قرارداد 10 ساله بندر چابهار که اردیبهشت امسال میان ایران و هند امضا شد، به هند این امکان را می‌دهد تا با انتقال کالا از طریق مسیر ایران به قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و حتی فراتر از آن به بازار اوراسیا، دسترسی پیدا کند.
در واقع، مسیر ایران گلوگاه‌های دریایی را برای کالاهای هندی دور می‌زند و آنها را از اختلالات تجاری دور نگه می‌دارد تا بتوانند به‌صورت ایمن و قابل پیش‌بینی به بازارهای مصرف برسند.
کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) با مسیری به طول حدود 7200 کیلومتر اوایل دهه 2000 میلادی به عنوان جایگزینی برای مسیر سنتی دریایی کانال سوئز معرفی شد و در سال‌های اخیر، به یکی از گزینه‌های اصلی هندی‌ها برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا تبدیل شده‌است.
در توافق‌نامه اولیه این کریدور، سه کشور آسیای مرکزی (قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان) به عنوان امضاکننده حضور داشتند. کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و افغانستان برای توسعه تجارت خود به دسترسی به آب‌های گرم جنوب نیاز دارند.
هند نیز شرایط و ویژگی‌های منحصر به فرد کشورهای آسیای مرکزی را درک کرده و قصد دارد به‌ طور جدی وارد بازار اقتصادی آن‌ها شود. آرون کومار چاترجی، سفیر هند در قرقیزستان، گفته بود «هند به اهمیت ارتباطات منطقه‌ای آگاه است و به ایجاد کریدورهای ترانزیتی برای دسترسی به آسیای مرکزی و فراتر از آن اعتقاد دارد. به همین دلیل، ما از کشورهای آسیای مرکزی دعوت می‌کنیم تا از بندر چابهار در ایران و پایانه شهید بهشتی این بندر برای تجارت دریایی با هند و سایر کشورهای جهان بهره‌برداری کنند.»
چندی پیش علی اکبر صفایی، مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار کرده بود که هندی‌ها در حال بهره‌برداری از فاز اول بندر چابهار هستند. مبلغ قرارداد با هندی‌ها 120 میلیون دلار است و اکنون تجهیزات بندری به ارزش 85 میلیون دلار از این قرارداد در حال انتقال است.
با توجه به شناخت نیازهای لجستیکی و ترانزیتی هندی‌ها و کشورهای آسیای مرکزی، ضروری است هر چه سریع‌تر از مزایای بندر چابهار و مسیر ریلی چابهار-سرخس برای اتصال شبه‌قاره هند به کشورهای محصور در خشکی شمال شرق ایران استفاده شود.
فعال‌سازی شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب باید در اولویت‌های دولت قرار گیرد، زیرا این اقدام می‌تواند با پیوند منافع اقتصادی کشورهای ذی نفع، گامی مهم در جهت بهبود موقعیت ژئواستراتژیک کشور در نظم نوین جهانی باشد.
توصیه می‌شود ساخت و بهره‌برداری راه‌آهن چابهار-سرخس، به بخش غیردولتی واگذار شود تا این بخش بتواند با توجه به منافع خود، تأمین مالی و اجرای پروژه را تسریع کند و کشور از منافع مستقیم و غیرمستقیم آن بهره‌مند شود.
ورود بخش غیردولتی به سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب، تحولی در امنیت و توسعه نوار شرقی کشور ایجاد خواهد کرد. این تغییر می‌تواند به اشتغال‌زایی، احیای نقش فعال در زنجیره ارزش منطقه‌ای و فراتر از آن تنظیم منافع مشترک مردم با دولت و حاکمیت منجر شود.
محمدی مهدی کریمی قهی، کارشناس ترانزیت
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1253927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرکبات ایران در بازارهای جهانی؛ گامی بلند به سوی خوداتکایی اقتصادی

رقم نجومی خسارات اقتصادی آتش‌سوزی‌ لس‌آنجلس چقدر است؟

معافیت‌های مالیاتی و گمرکی شرایط سرمایه را تسهیل کرده است

ادعای رسانه آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای/ ایران آماده توافق جدید است

خودرو جدید تسلا به آمریکا رسید

جایزه بزرگ همراه اول رونمایی شد

دسته چک، ثبت در سامانه املاک و اسکان را 3 برابر کرد

خدمت به ایثارگران، وظیفه‌ای مقدس و بی‌وقفه است

برگزاری اردوی یک روزه ویژه دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر در زاهدلن

حداقل حقوق 1404 کارگران به 30 میلیون رسید/ منتظر افزایش حقوق نجومی باشید

کشتیرانی ایران در محاصره بحران؛ تحریم‌های بی‌سابقه و چالش‌های داخلی

حداقل و حداکثر عیدی کارگران مشخص شد

قطار سریع السیر اصفهان تهران نیازمند 30 هزار میلیارد تومان اعتبار است

توفق ایران و عمان برای تجارت ترجیحی

برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان

اقامه نماز جمعه هفته آینده در حرم امام خمینی (ره)

خروج 12 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ها از مدار تولید با «قطعی برق»

جزئیاتی مهم از توافقنامه اجرایی راه‌آهن رشت _ آستارا

کاهش چشمگیر فعالیت کارخانه‌ها در ژاپن

کاهش خروج پول از بورس تهران

افت قیمت نفت به‌دنبال در خواست ترامپ از اوپک

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در اهواز: عملکرد شهردار این شهر مایه تأسف است

قدرت مانور ایران در بازار نفت هیچ است

خبر مهم معاون وزیر نفت از کاهش سهم عوارض آلایندگی نفتی

افزایش نجومی همه قیمت‌ها در ایران از مواد غذایی تا دارو و درمان

ترامپ تغییرات در پنتاگون را کلید می‌زند

اظهارات ترامپ درباره توافق با ایران؛ می‌توان با ایران به توافق رسید

یک مقام مسئول: داشتن هزار ملک توسط یک نفر اشکالی ندارد!

یک میلیون و 800 هزار نفر از خانواده معظم شهدا و جانبازان کشور تحت پوشش بیمه دی قرار دارند

دلار در بازار رسمی 68 هزار تومان قیمت خورد

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان

قطار سریع السیر اصفهان - تهران روی ریل مشکلات/ 30 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است

زندگی در تهران با حقوق زیر 30 میلیون غیرممکن است

خط و ربط کودک همسری با بحران‌های اقتصادی؛ بررسی وضعیت در 5 استانی که بیشترین و کمترین آمار را دارند!

بازی دلار با معیشت مردم!/ کالاهای اساسی گران‌تر می‌شوند؟

نشریه آمریکایی: ترامپ دلار را ضعیف می‌کند!

سرلشکر سلامی: نه از حصر اقتصادی و نه از ارعاب نظامی هراسی نداریم

پزشکیان: ما به دنبال جنگ نیستیم/ ایران و روسیه قرار نیست تسلیم خواسته‌های زیاده‌خواهان شوند

پلن متفاوت بازارها

افزایش تولید نفت تا 40 هزار بشکه در روز

ضربه جدید روسیه به اوکراین

خبر جدید درباره بازگشایی نماد شرکت‌های پتروشیمی

التهاب در بازار طلای سرخ؛ قاچاق زعفران رونق گرفت

توافق‌نامه جامع ایران و روسیه، زیربنای تحولی عظیم در اقتصاد کشور است

دولت از همه ابزارها برای پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد کشور استفاده کند

دولت برای آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی فعلا شرکتی را واگذار نکند

این اندیشه غلط می‌گوید که «بازار آزاد همه جا خوب عمل نمی‌کند و ورود دولت لازم است»

از حصر اقتصادی دشمن نگران نشدیم

خبر مهم از افتتاح کنسولگری دو کشور در مشهد

راه‌آهن چابهار زاهدان تا سال آینده تکمیل می‌شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی