بازار آریا

آخرين مطالب

ایران؛ شاهراه حیاتی کریدور شمال-جنوب اقتصاد ایران

ایران؛ شاهراه حیاتی کریدور شمال-جنوب
  بزرگنمايي:

بازار آریا - کریدور شمال- جنوب پروژه‌ای عظیم و استراتژیک، با هدف اتصال کشورهای جنوب‌آسیا، آسیای‌میانه، خاورمیانه، قفقاز و اروپا، جایگاه ایران را به‌عنوان شاهراه حیاتی ترانزیت منطقه‌ای بیش از پیش تقویت می‌کند. این مسیرکه به دو شاخه اصلی شرقی و غربی تقسیم شده‌است، نقشی کلیدی در کاهش زمان و هزینه انتقال کالاها بین آسیا و اروپا ایفا می‌کند و فرصت‌های اقتصادی بی‌سابقه‌‌‌‌‌‌‌ای را برای کشور به ارمغان می‌آورد.
جزئیات شاخه‌‌‌‌‌‌‌های کریدور شمال - جنوب
مسیر شاخه غربی از هند و خلیج‌فارس آغاز می‌شود و از طریق بنادر جنوبی ایران، مانند بندرعباس و بندر امام‌خمینی، وارد کشور می‌شود؛ سپس با استفاده از شبکه‌‌‌‌‌‌‌های حمل‌ونقل زمینی و ریلی ایران به جمهوری‌آذربایجان و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود؛ نزدیکی این مسیر به بازارهای اروپایی و تسریع انتقال کالاها، شاخه غربی را به یکی از مسیرهای پرطرفدار تبدیل کرده‌است.
در شاخه شرقی، بندر چابهار نقش کلیدی ایفا می‌کند؛ این مسیر، هند را به ایران متصل‌کرده و از طریق شبکه‌‌‌‌‌‌‌های حمل‌ونقل داخلی کشور، به آسیای‌میانه یعنی ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان و سپس به روسیه و اروپا متصل می‌کند؛ این شاخه نه‌تنها به تقویت تعاملات اقتصادی با آسیای‌مرکزی کمک می‌کند، بلکه بندر چابهار را به قطب مهمی در حمل‌ونقل بین‌المللی تبدیل می‌سازد.
مسیرهای عبوری کریدور در ایران
این کریدور از نقاط کلیدی زیر در ایران عبور می‌کند: بندرعباس به‌عنوان دروازه اصلی شاخه غربی، محوری‌‌‌‌‌‌‌ترین نقطه اتصال دریایی است. چابهار در شاخه شرقی؛ به دلیل دسترسی آزاد به آب‌های بین‌المللی اهمیت راهبردی دارد و بنادری چون بندر انزلی و بندر امیرآباد به دریای خزر متصل شده و مسیر انتقال کالا به روسیه و اروپا را هموار می‌کنند و مسیرهای قزوین-رشت-آستارا برای اتصال به جمهوری‌آذربایجان و خطوط ریلی منتهی به آسیای‌میانه نقشی حیاتی در این کریدور دارند.
ایران؛ برنده بزرگ کریدور شمال - جنوب
ایران با بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از این کریدور، مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیک بی‌‌‌‌‌‌‌نظیری به‌دست می‌آورد که درآمد ترانزیتی بالا، تقویت جایگاه ژئوپلیتیک، رشد اقتصادی مناطق مرزی، کاهش زمان و هزینه انتقال کالاها و مقابله با تحریم‌ها به‌عنوان این مزیت‌ها هستند.
در تشریح هریک از این مزیت‌ها می‌توان گفت ایران به‌عنوان یکی از نقاط کلیدی این مسیر می‌تواند از عبور کانتینرها و خدمات لجستیکی درآمدی قابل‌توجه کسب کند همچنین قرارگرفتن ایران در قلب این کریدور، نقشش را به‌عنوان یک هاب ترانزیتی بین‌المللی تقویت‌کرده و وابستگی کشورهای منطقه به مسیرهای ایرانی را افزایش می‌دهد و بندرعباس، چابهار، گیلان، آذربایجان‌شرقی و استان‌های مرزی دیگر از نظر اقتصادی و زیرساختی توسعه‌یافته و از رشد اقتصادی برخوردار خواهند شد.
علاوه‌بر موارد گفته‌شده این مسیر زمان حمل‌ونقل بین آسیا و اروپا را از 40روز به حدود 20روز کاهش می‌دهد که منجر به دوچندان‌شدن جذابیت آن را برای کشورهای منطقه می‌شود و شاید یکی از بهترین مزیت‌های کریدور شمال-جنوب برای ایران کاهش تحریم‌ها باشد. این مسیر می‌تواند به ایران کمک کند تا راه‌های جایگزینی برای تجارت بین‌المللی و مقابله با فشارهای اقتصادی غرب پیدا کند.
کریدور شمال - جنوب؛ فرصتی بی‌‌‌‌‌‌‌نظیر برای ایران
این کریدور نه‌تنها به تقویت روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه و جهان کمک می‌کند، بلکه جایگاه ایران را در معادلات اقتصادی و سیاسی بین‌المللی تثبیت می‌کند. اکنون توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری حداکثری از این فرصت بزرگ، به یکی از اولویت‌‌‌‌‌‌‌های اصلی کشور تبدیل شده‌است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1251005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اروپا از اتهام زنی به روسیه عقب نشینی کرد

محصولات سرطان‌زا در خانه که از آن اطلاع ندارید + اینفوگرافیک

بلایی که ورم و عفونت لثه سر مغز می‌آورد

هویج به درمان دیابت نوع 2 کمک می‌کند؟

روش درمانی مؤثر برای غلبه بر معایب شیمی‌درمانی

مهم‌ترین عوارض دیر عوض کردن پوشک بچه چیست؟

چرا نوشیدن آب کافی برای سلامتی ضروری است؟

سریال پایتخت 7 با یک داستان غافلگیرکننده می‌آید

ویروس‌هایی که شما را فقط یک‌ بار بیمار می‌کنند

پاستیل‌‌های ویتامینه مفیدند یا مضر؟/ این پاستیل را در فروشگاه‌ها نخرید

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در اولین فرزندآوری

یک توصیه تند برای سلامت قلب/ جایگزینی برای نمک در سفره

برای درمان بیماری التهابی روده چه کنیم؟

مزایا و معایب حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه

شناسنامه دار شدن خودروهای شوتی به کجا رسید؟

چطور بعد از دعوا با همسرتان صحبت کنید؟

این کارمندان بیشتر دچار بی‌خوابی می‌شوند

دیدار و رایزنی معاون ترامپ و رئیس‌جمهور چین

وزیر خارجه اسرائیل: ترامپ ما را مجبور به توافق نکرد

رقم مراودات اقتصادی ایران و نیجریه چقدر است؟ + فیلم

هویت 90 اسیر فلسطینی برای آزادی تایید شد

زلنسکی به مراسم تحلیف ترامپ دعوت نشد

تهران شعبه دومین بانک بزرگ روسیه می‌شود

دور جدید درگیری گروههای مسلح در کلمبیا/ تایید کشته شدن 80 نفر

نخست‌وزیر انگلیس: اجازه ارسال کمک‌ها به غزه داده شود

واکنش مدیران تیک‌تاک به اظهارات ترامپ/ به آمریکا برمی‌گردیم

حمله نظامیان اسرائیلی به منازل اسرا در آستانه آزادی

از همکاری نظامی تا مشارکت برای راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب؛ اهرم های تهران و مسکو برای دور زدن تحریم ها

اگر این 5 نشانه را دارید هرگز پنیر نخورید

مقصد اولین سفر ترامپ بعد از تحلیف اعلام شد

«xDrive» در خودرو به چه معناست؟

درخواست مصر برای بازگشایی گذرگاههای غزه/ این توافق باید آغازگر آتش‌بس پایدار باشد

پوتین و معادلات پیچیده با آمریکا/ نفت؛ پاشنه آشیل یا فرصتی بالقوه برای ایران و روسیه؟

قائم‌پناه: سامانه‌های مدیریتی در ارتقای عدالت اقتصادی ـ اجتماعی نقش مهمی دارند

پوتین و معادلات پیچیده با آمریکا؛ تزار چه نقشه‌ای کشید؟

سفر هیات نروژی به دمشق/ دیدار وزیر خارجه این کشور با الجولانی

معدن روی ریل رونق

مس؛ جایگزین نفت در اقتصاد ایران

رشد 13درصدی در تور حقوق دولتی

بررسی قوانین رمزارزها در ایران و اروپا

چقدر از ثروت ترامپ به ارزهای دیجیتال اختصاص دارد؟

اتفاق تاریخی در بازار جهانی رمزارز

افزایش سهم اوپک از واردات هند

آغاز فعالیت‌های اکتشافی در بخش دریایی

سراب نفت در ویرانه‌های شام

ایران؛ شاهراه حیاتی کریدور شمال-جنوب

ساخت خط ریلی رشت – آستارا اولویت کشور است

توافق های ایران و روسیه در حوزه حمل‌ونقل

بازار - 1403/11/01

تاریخ نخستین حراج شمش طلا در بهمن ماه اعلام شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی