وعده وزیر برای ساخت بندری جدید در سواحل مکران
گزارش ویژه
بزرگنمايي:
بازار آریا - مکان یابی بندر دیگری در منطقه مکران با هدف پشتیبانی لجستیکی در دست اقدام است تا ظرفیتهای توسعهای را شکوفا کند.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرزانه صادق؛ وزیر راه و شهرسازی پنجشنبه 20دی ماه و جمعه بیستویکم دی ماه با سفر به سیستان و بلوچستان بههمراه رئیسجمهور از پروژههای این استان بازدید و اظهار کرد: مهمترین موضوعات در جهت افزایش سهم تجارت در سواحل جنوبی منطقه مکران، تهیه طرح توسعه دریا بر اساس اسناد دریامحور و اقتصاد دریا است و با تاکیدات و پیگیریهایی که رئیسجمهور نسبت به سواحل مکران و اقتصاد دریامحور دارد، برای بازنگری طرح از ظرفیتهای دانشگاهی، بخشهای خصوصی، مشاوران داخلی و خارجی استفاده میشود.
وی افزود: کریدور ریلی شمال به جنوب از چابهار تا سرخس که بخشی از آن در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، همینطور کریدور جادهای از چابهار به سمت زاهدان که به استانداری تفویض اختیار شده و محور زاهدان-زابل جمعه بیستویکم دی ماه افتتاح میشود.
دستور آغاز ریلگذاری راهآهن زاهدان به سمت خاش را در سفر دو ماه قبل به استان سیستان و بلوچستان صادر کردم و تاکنون بیش از 25کیلومتر در این مسیر ریلگذاری شدهاست.
انشاءالله ظرف یک سال تا یک سالونیم آینده تکمیل میشود
صادق در ادامه بیان کرد: کریدور بسیار مهم دیگری هم بهنام کریدور شرق به غرب از بندر گواتر تا شلمچه وجود دارد که بازهم بخشی از این کریدور در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در حال تکمیل است که روز پنجشنبه حدود 45کیلومتر آن در منطقه گردشگری لیپار افتتاح شد. وی با اشاره اقدامات حوزه بنادر و دریانوردی اظهار کرد: تکمیل و توسعه فاز2 بندر چابهار با هدف افزایش ظرفیتبار در دست اقدام است و همچنین مکان یابی بندر دیگری در منطقه مکران با هدف پشتیبانی لجستیکی در دست اقدام است تا ظرفیتهای توسعهای را شکوفا کند. روز جمعه نیز فرزانه صادق اظهار کرد: در پروژههای پل حمیری، محور فنوج-تنگه سرحه(ارتباط استان با کرمان و هرمزگان) و کمربندی نیکشهر، زمان تکمیل و بهرهبرداری را مشخص کردیم. وی افزود: یکی مهمترین پروژههای ملی ما کریدور بزرگراهی از بندر گواتر تا شلمچه است که 600کیلومتر آن در منطقه مکران و 300کیلومتر آن در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. البته تاکنون 100کیلومتر این کریدور به چهارخطه یا از راه فرعی به اصلی تبدیل شدهاست اما تمام تلاش ما این است که 200کیلومتر از این پروژه را از فرعی به اصلی یا چهاربانده تبدیل کنیم. صادق تاکید کرد: برای توسعه مکران و جنوب سیستان و بلوچستان باید ابتدا زیرساخت کریدورهای ریلی و جادهای شکل بگیرد. وی گفت: ریلگذاری راهآهن خاش به چابهار را آغاز کردیم که در همین مدت کوتاه نزدیک به 29کیلومتر ریلگذاری انجام شدهاست و تمام تلاش خود را انجام میدهیم که تا پایان سالآینده اتصال ریلی انجام شود.
-
شنبه ۲۲ دي ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲:۴۰
-
۱۰ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1245498/