سیطره خودروسازان چینی در 2025 ادامه مییابد
سایه سنگین «اژدها» بر بازار جهانی خودرو
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیایاقتصاد - گروه اقتصاد بینالملل: خودروسازی چین در سال 2025 همچنان به تسلط بر بازارهای جهانی ادامه خواهد داد. یک موسسه معتبر تحلیل بازار پیشبینی میکند که کل فروش خودروهای چینی در سال 2025 به حدود 32میلیون دستگاه خواهد رسید، رقمی چشمگیر که نشاندهنده افزایش 3 درصدی نسبت به سال قبل است.
ژانگ یونگ وی، معاون رئیسجمهور و دبیرکل چاینا ایوی 100 (China EV100) این برآورد را هفته گذشته ارائه داد. (چاینا ایوی 100 یک سازمان تحقیقاتی غیردولتی است که تمرکز خود را بر صنعت خودروهای برقی (EV) در چین گذاشته است.) براساس گزارشی از چاینا دیلی، طبق پیشبینیها، فروش خودروهای انرژی نو در سال 2025 به 16.5 میلیون دستگاه خواهد رسید که حاکی از رشد تقریبا 30 درصدی نسبت به سال 2024 است. انتظار میرود از این تعداد، 15 میلیون دستگاه در بازار داخلی به فروش برسد و بیش از 1 میلیون دستگاه نیز به کشورهای دیگر صادر شود. ژانگ معتقد است که تحولات صنعت خودرو از دوره رشد سریع بین سالهای 2021 تا 2024 به مرحلهای جدید گذار کرده است که در آن، توسعه پایدار و باکیفیت بالا مورد توجه قرار دارد. وی معتقد است با رسیدن نرخ نفوذ خودروهای انرژی نو به حدود 50 درصد، بازار به طور طبیعی از رشد سریع به مرحلهای پایدارتر تغییر وضع داده و صنعت به مرحله بلوغ وارد میشود.
انتظار میرود در سال 2025، بیش از 55درصد از خودروهای فروخته شده در چین، از نوع انرژی نو باشند. این دستاورد بزرگ، نشاندهنده ورود صنعت خودرو به مرحله جدیدی از توسعه با کیفیت بالاست. در مقایسه با خودروهای تمام برقی، پیشبینی میشود که خودروهای هیبریدی قابل شارژ و خودروهای دارای برد گسترده اهمیت بیشتری پیدا کنند و در سال 2025 تقریبا 50درصد از بازار خودروهای انرژی نو را به خود اختصاص دهند. این روند توسط خودروسازان نیز تایید میشود. بسیاری از خودروسازانی که تمرکز خود را بر خودروهای برقی گذاشته بودند، اکنون به عرضه خودروهای هیبریدی قابل شارژ و دارای برد گسترده روی آوردهاند. از جمله این خودروسازان میتوان به آواتار، آیتو، زیکر و ایکس پنگ اشاره کرد. فولکسواگن نیز در حال برنامهریزی برای تولید خودروهای هیبریدی قابل شارژ و خودروهای دارای برد گسترده است و انتظار میرود که این خودروها سهم بازار این شرکت را در چین، به عنوان بزرگترین بازار جهان، افزایش دهند. ژانگ این موضوع را نشاندهنده افزایش تنوع تکنولوژیک در صنعت خودرو دانست.
گسترش فناوریهای هوشمند
این مقام چینی خاطرنشان کرد «این فناوریهای هیبریدی، تلفیقی از سیستمهای پیشرفته برقی و سوختمحور هستند و راهکارهای عملی برای نیازهای متنوع بازار ارائه میدهند.» همچنین، همگام با روند برقیسازی خودروها، ادغام فناوریهای هوشمند در صنعت خودرو به سرعت در حال افزایش است.
سیستمهای پیشرفته کمک راننده به سرعت در حال فراگیر شدن هستند.
ژانگ پیشبینی میکند که تا سال 2025، 65درصد از خودروهای سواری به قابلیتهای رانندگی خودکار سطح 2 یا بالاتر مجهز خواهند شد. این ویژگیها که پیشتر مختص خودروهای لوکس بود، اکنون به مدلهای اقتصادیتر نیز راه یافته است. وی همچنین بر گسترش فناوریهای هوشمند در خودروهای میانرده تاکید کرد و پیشبینی میکند که تا چند سال آینده، خودروهایی با قیمت بین
100,000 تا 200,000 یوآن به این فناوریها مجهز خواهند شد. ژانگ همچنین به اهمیت جهانی شدن صنعت خودروی چین اشاره و بر لزوم افزایش حضور خودروهای چینی در بازارهای جهانی تاکید کرد. آمارها نشان میدهد که صادرات خودروهای ساخته شده در خاک چین، از جمله برندهای جهانی مانند تسلا و هیوندای (که در چین تولید میشوند)، از ژانویه تا نوامبر 2024 به حدود 5.84 میلیون دستگاه رسیده است و نسبت به سال قبل 23درصد افزایش را نشان میدهد. ژانگ تاکید کرد که با افزایش حجم صادرات، خودروسازان باید استراتژیهای توسعه بلندمدت خود را در بازارهای خارجی مورد توجه قرار دهند. وی گفت: باید از رویکرد مبتنی بر تجارت به رویکردی مبتنی بر سرمایهگذاری منتقل شویم. این شامل ایجاد مشارکتهای محلی و سازگاری با فضاهای نظارتی منحصر به فرد است.
ژانگ، به عنوان نمونه، به همکاری بین لیپموتور و استلانتیس اشاره کرد. این همکاری به استارتآپ چینی اجازه میدهد تا از شبکه استلانتیس برای بازاریابی خودروهای خود بهره ببرد و در عین حال، به هر دو شرکت امکان میدهد تا در زمینه فناوری خودروهای انرژی نو با یکدیگر همکاری کنند. وی خاطرنشان کرد که اگرچه برندهای بینالمللی در بازار چین با چالشهای سازگاری روبهرو هستند، اما در سطح جهانی موقعیت قدرتمندی را حفظ کردهاند. ژانگ تاکید کرد که بازگشت به اوج در بازار چین، به شدت به فناوریهای هوشمند وابسته است. از کابینهای هوشمند گرفته تا رانندگی خودکار، فناوریهای هوشمند به عامل اصلی تمایز برندها تبدیل خواهند شد. او افزود: برندهای محلی در حال حاضر در حوزه فناوریهای هوشمند پیشتاز هستند. ژانگ سال 2025 را نقطه عطفی برای گسترش کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو معرفی کرد و پیشبینی کرد که در این سال، هوش مصنوعی در تمام مراحل تولید و استفاده از خودروها نقش محوری خواهد داشت.
علاوه بر این، بخش خودروهای تجاری آماده رشد قابلتوجهی است و پیشبینی میشود که فروش خودروهای انرژی نو در این بخش در سال 2025 از 900,000دستگاه فراتر رود، که نشاندهنده افزایش سالانه چشمگیر 80 درصدی است. انتظار میرود کامیونهای سنگین در این میان پیشتاز باشند و نرخ نفوذ خودروهای انرژی نو از 20درصد فراتر رود.
ژانگ با اشاره به کاهش قابلتوجه هزینههای کلی مالکیت وسایل نقلیه انرژی نو، بر افزایش جذابیت این خودروها برای مشتریان تاکید کرد. وی همچنین از اهمیت اتخاذ رویکردی متعادل بین نوآوریهای فناورانه و یکپارچگی با بازار در سال 2025 و سالهای آینده گفت. با پیشرفت سریع و برنامهریزی دقیق، چین شانس خوبی برای حفظ جایگاه برتر خود در صنعت خودرو جهان دارد. به گفته ژانگ، برای ادامه این موفقیت به رشد با کیفیت و همکاریهای گسترده نیاز است.
-
پنجشنبه ۲۰ دي ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۷:۵۴
-
۶ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1244546/