بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» تورم نقطه به نقطه خودرو را بررسی کرد

رنکینگ تورمی 10 خودرو اقتصاد ایران

رنکینگ تورمی 10 خودرو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : طبق گزارش مرکز آمار، در حالی تورم عمومی در آذرماه سال جاری کاهشی بوده که تورم مصرف‌کننده خودرو روند صعودی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهای خودروهای داخلی به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری نسبت به مونتاژی‌ها با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده که همین امر تورم خودرو نوسان در بازار را رقم زده است.
طبق آخرین اطلاعات منتشر‌شده از مرکز آمار ایران، تورم خرید وسایل نقلیه در آذرماه امسال تورم عمومی را پشت سر گذاشته است. به طوری که تورم نقطه به نقطه خرید وسایل نقلیه در آذرماه امسال به 31‌درصد رسید، این در شرایطی است که این رقم در آبان ماه 22‌درصد بود. در حالی که آمار رسمی از کاهش تورم عمومی درآذرماه سال‌جاری حکایت دارد، اما تورم خودرو در ماه‌‌‌های اخیر روند کاملا متفاوتی را طی کرده است و تورم خرید وسایل نقلیه به صورت تصاعدی رشد کرده است. 
اطلاعات تورم مصرف‌کننده که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می‌دهد وضعیت رشد قیمت خودرو در بازار یکی از پیشران‌‌‌های تورم در آذرماه بوده است. در حالی که تورم ماهانه کل کشور در آذرماه 2‌درصد گزارش شده، تورم ماهانه خرید خودرو با 5.1 درصد، بیش از دو و نیم برابر میانگین کشوری است. این اختلاف معنادار نشان می‌دهد بازار خودرو در مقایسه با سایر بخش‌‌‌های اقتصادی، با تلاطم‌‌‌های شدیدتری مواجه بوده است. تورم نقطه به نقطه خرید خودرو نیز با 31.1درصد، بالاتر از تورم نقطه به نقطه کل کشور است. این ارقام تایید می‌کنند که افزایش قیمت خودرو یکی از عوامل فشار بر شاخص کل تورم در کشور بوده است.
اما چرا تورم خودرو جلوتر از تورم عمومی حرکت کرده و این رشد قابل‌توجه در تورم مصرف‌کننده حوزه خودرو، از کدام بخش نشات می‌گیرد؟ «دنیای‌اقتصاد» برای پاسخ به این پرسش بهای 15 خودروی داخلی و مونتاژی پرطرفدار را از 10 دی ماه سال گذشته تا دیروز بررسی کرده است. جالب اینکه خودروهای مونتاژی تغییرات قیمتی شدیدی را تجربه نکرده‌‌‌اند، این در حالی است که بازار خودروهای داخلی شدیدا درگیر نوسانات قیمتی بوده است.
10 خودروی داخلی که تغییرات قیمتی آن را رصد کردیم، به طور میانگین 183.6 میلیون تومان معادل 30‌درصد رشد قیمت از دی سال گذشته تا مدت مشابه سال‌جاری داشته‌‌‌اند. این در شرایطی است که در همین بازه زمانی رشد قیمتی پنج خودروی مونتاژی مورد بررسی، 118 میلیون تومان معادل تنها 7‌درصد بوده است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که مداخلات دولت در صنعت خودروی کشور تا چه اندازه بازار محصولات داخلی را تحت تاثیر قرارداده است.
خودروسازان خصوصی طی سال گذشته با قیمت‌گذاری دستوری بیگانه بودند و از طرف دیگر به اندازه کافی ارز برای مونتاژ در اختیار داشته‌‌‌اند. به عبارت کلی‌‌‌تر دولت دخالت چندانی در نحوه فروش و قیمت و دیگر جزئیات کار این شرکت‌ها نداشته و تنها به عنوان یک تسهیل گر عمل کرده است، نتیجه اینکه محصولات این شرکت‌ها در بازار دچار نوسانات زیادی نشده است و به طور عجیبی از دی ماه سال گذشته تاکنون تنها 7‌درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است.
از طرف دیگر اما وضعیت برای خودروسازان داخلی کاملا متفاوت بوده است. دولت در بیشتر شئون و ارکان خودروسازی‌‌‌های داخلی دخالت دارد، نه‌تنها قیمت‌گذاری دستوری همچنان بر این صنعت حکم می‌‌‌راند بلکه تا پیش از 28 آبان، خودروسازان با 18 ماه فریز قیمتی مواجه بودند. دولت حتی برای آنها مشخص می‌کند که باید تیراژ خود را به چه میزان برسانند. طنز تلخ ماجرا اینکه همه این اقدامات به نام حمایت از مصرف‌کننده انجام می‌شود، مصرف‌کننده‌‌‌ای که حالا آمار و ارقام تورم خودروهای داخلی و تفاوت آن با خودروهای مونتاژی نشان می‌دهد که کاملا از این اقدامات متضرر شده است.
مشخص است که تاکید سیاستگذار بر سرکوب قیمتی باعث شده که بازار خودرو تنها به یک بازار جذاب برای دلالان و واسطه‌‌‌گران تبدیل شود. نتیجه دخالت‌‌‌های سیاستگذار این بوده که دلالان خودرو را به قیمت کمتر از کارخانه می‌‌‌خرند و به قیمت بیشتر در بازار می‌‌‌فروشند. دست مصرف‌کنندگان واقعی هم به خرید خودرو از کارخانه نمی‌‌‌رسد. طبق آمار 60‌درصد از خودروهایی که درب کارخانه فروخته می‌‌‌شوند، تا رسیدن به مصرف‌کننده واقعی چند دست جابه‌جا می‌‌‌شوند. نتیجه اینکه تورم خودرو از تورم عمومی کشور نیز پیشی می‌گیرد و بیشتر بار افزایش قیمت در بازار بر دوش خودروهای داخلی است که سیاستگذار سعی می‌‌‌کرد با تصمیمات نادرستی که می‌‌‌گرفت بهای آن را به نفع مصرف‌کننده پایین نگه دارد.
مقایسه قیمت خودرو با نرخ دلار
نرخ ارز نیز به عنوان یکی از مولفه‌‌‌های کلیدی در تعیین قیمت خودرو، نقش مهمی در افزایش تورم خودروهای داخلی داشته است. هرچند خودروسازان مونتاژی نیز به واردات قطعات وابسته هستند، اما به دلیل مدیریت بهتر و عدم‌دخالت‌‌‌های دولتی، توانسته‌‌‌اند تاثیر نوسانات ارزی را کنترل کنند. در مقابل، خودروسازان داخلی که به شدت تحت‌تاثیر سیاست‌‌‌های دستوری و محدودیت‌های ارزی قرار دارند، با افزایش هزینه‌‌‌های تولید مواجه شده‌‌‌اند که این موضوع در نهایت به افزایش قیمت تمام‌‌‌شده خودروها منجر شده است.اما بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که بهای دلار در بازار آزاد جلوتر از قیمت خودرو حرکت کرده است. برای مثال 21 آذر سال گذشته بهای دلار در بازار آزاد 50‌هزار و 450 تومان بود اما 21 آذر امسال این رقم به 72‌هزار و 700 تومان رسیده بود. بنابراین قیمت دلار در این مدت زمان حدود 44‌درصد افزایش داشت اما همان‌طور که اشاره شد طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه خرید وسایل نقلیه در آذر ماه31.1‌درصد بوده است. بنابراین برخلاف گذشته تاثیر نرخ دلار بر بازار خودرو به شدت کاهش یافته است.
دلیل اصلی عدم‌رشد قابل‌‌‌توجه قیمت‌ها در بازار خودرو را بیش از هر چیز می‌توان به رکود حاکم در این بازار نسبت داد. به عبارت دیگر به دلیل بی‌‌‌ثباتی‌‌‌هایی که از ابتدای سال تاکنون بر بازار خودروی کشور حاکم بوده و هر چند وقت یک بار قیمت خودرو افزایش یا کاهش پیدا کرده است، ظاهرا دیگر اطمینانی به شرایط حاکم برای خرید یا فروش خودرو نیست.
در واقع فعالان بازار خودرو منتظر هستند که تکلیف بی‌‌‌ثباتی سیاسی منطقه‌‌‌ای و همچنین نوسانات نرخ ارز مشخص شود و سپس برای خرید یا فروش خودرو اقدام کنند.همچنین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای بازار خودرو به سمت دیگر بازارهای سرمایه‌‌‌ای حرکت کنند تا ریسک کمتری را متحمل شوند. علاوه بر این رشد واردات خودرو، اخبار مربوط به آیین‌‌‌نامه‌‌‌های واردات خودروهای کارکرده و برقی و... ممکن است از نظر روانی روی بازار تاثیرگذار بوده باشد. همچنین به نظر می‌رسد قرار گرفتن خودرو در اوج قیمتی موجب شده که تغییرات بهای خودرو حتی به میزان اندکی باعث رکود معاملات شود؛ بنابراین خودرو نمی‌تواند پا‌به‌پای دلار مسیر رشد قیمت را طی کند.
جزئیات رشد قیمت خودرو
اما در میان خودروهای مورد بررسی کدام محصولات بیشترین رشد قیمتی را از سال گذشته تاکنون به خود دیده‌‌‌اند؟ از بین محصولات داخلی که تغییرات قیمتی آنها را زیر ذره‌‌‌بین قرار دادیم، بیشترین ‌درصد رشد قیمت مربوط به پژو پارس سال است. این خودروی محبوب که ایران‌خودرو در سال‌جاری خط تولید آن را نیز بست، دهم دی ماه سال گذشته به بهای 564 میلیون تومان خرید و فروش می‌‌‌شد، همین محصول روز گذشته در بازار 775 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا در مدت زمان مذکور رشد بهای 211 میلیون تومانی و 37 درصدی را ثبت کند.
همچنین راناپلاس نیز در بازه زمانی ذکر‌شده رشد 36‌درصد معادل 184 میلیون تومان در بهای خود داشته است. این محصول که دی ماه سال 1402 قیمتی معادل 516 میلیون تومان داشت اما روز گذشته 700 میلیون تومان معامله شد. مقام سوم در این بین نیز به پژو 207 دنده‌‌‌ای می‌رسد که بهای آن از 616 میلیون تومان در دی ماه پارسال به 820 میلیون تومان در روز گذشته رسیده و رشد قیمت33 درصدی و 204 میلیون تومانی را ثبت کرده است.
اما کمترین رشد قیمت بین خودروهای داخلی که تغییرات آن را رصد کردیم مربوط به دناپلاس اتوماتیک توربو است. این خودرو که دی ماه سال گذشته قیمت آن 809 میلیون تومان بود، روز گذشته در بازار یک میلیارد و 65 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا رشد 20‌درصدی را ثبت کند. همچنین بهای ساینا S نیز در مدت زمان یاد‌شده از 380 میلیون تومان به 465 میلیون تومان رسیده تا افزایش قیمت 22 درصدی و 85 میلیون تومانی داشته باشد.
اما بهای خودروهای مونتاژی چندان نسبت به دی ماه سال گذشته تغییرات جدی را ثبت نکرده و بیشتر محصولات خودروسازان خصوصی تغییر قیمتی زیر 10‌درصد را ثبت کرده‌‌‌اند. تنها خودروی فردا T5 بوده که رشد قیمت آن به 250 میلیون تومان معادل 17‌درصد رسیده است. این خودرو دی ماه سال گذشته بهایی معادل یک میلیارد و 450 میلیون تومان داشت اما روز گذشته قیمت آن به یک میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.
کمترین رشد قیمت ثبت‌شده بین خودروهای مونتاژی نیز مربوط به فیدلیتی پرایم 7 نفره است که بهای آن از یک میلیارد و 830 میلیون تومان به یک میلیارد و 890 میلیون تومان رسیده تا رشد آن تنها 60 میلیون تومان معادل 3.3‌درصد باشد.
مرور تمام این آمار و ارقام نشان می‌دهد که سیاستگذار باید به جای تمرکز بر راه‌‌‌حل‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت و دستوری، به دنبال اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو باشد. از جمله این اصلاحات می‌توان به حذف قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد شفافیت در فرآیند عرضه و تقاضا، تسهیل واردات خودرو برای ایجاد رقابت سالم و حمایت از خودروسازان داخلی برای افزایش بهره‌‌‌وری و کاهش هزینه‌‌‌های تولید اشاره کرد. تنها از طریق این اقدامات است که می‌توان امیدوار بود بازار خودرو از تلاطم‌‌‌های کنونی خارج شود و تورم این بخش کنترل شود.
در نهایت، تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که دخالت‌‌‌های غیرکارشناسی و سرکوب قیمتی نه‌تنها به نفع مصرف‌کننده نبوده، بلکه به افزایش مشکلات این صنعت و فشار بیشتر بر خریداران منجر شده است. بنابراین، بازنگری در سیاست‌‌‌ها و حرکت به سمت کاهش دخالت دولت و رقابتی‌‌‌تر کردن بازار خودرو، گامی ضروری برای خروج از این بحران خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1238401/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سنوات کارگران برای یک سال و کمتر از یک سال چگونه محاسبه می‌شود؟

شوک این محصول ایران خودرو به بازار/ تارا گران شد

انفجار شدید فرودگاه نظامی سوریه/ علت این انفجار مشخص نشده است

چرا باید نما را با پیچ و رولپلاک نمای ساختمان ایمن‌ سازی کنیم؟

خبر خوش رئیس مجلس برای مردم | طرح جدید اقتصادی مجلس برای سفره مردم | طرح کالابرگی جدید

کدام کشور صاحب قدرتمندترین بمب اتم جهان است؟

این گوشی‌های موبایل را با کمتر از 10 میلیون بخرید + جدول قیمت

توسعه زیرساخت‌های فناوری؛ کلید رشد اقتصادی و اشتغال در برنامه هفتم

تراکتور قهرمان نیم فصل لیگ برتر شد

وزیر دفاع: اهداف به شکل هدفمند دنبال نمی‌شوند

قطع یارانه نقدی تکذیب شد

تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد از طریق مالیات بر ارزش افزوده

زلنسکی: آماده برقراری ارتباط با سوریه هستیم

ربیعی: نگاه‌های امنیتی از سیستان و بلوچستان برداشته شده است

سریع ترین راه فروش فوری خودرو

الحوثی: یمن چالشی برای دشمن شده است

پزشکیان: دولت بر ایجاد پیوندهای مشفقانه میان نظامات دانش و سیاست تاکید دارد

قیمت تارا از جا پرید

تأکید سرپرست سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی و سیاحتی کوثر بر ضرورت اقدام به موقع و مدیریت بهینه زمان

مکتب حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک الگوی مدیریتی مورد توجه قرار گیرد

انتشار اخباری از وضعیت سلامت مهدی فخیم زاده

پزشکیان: شهید سلیمانی مطیع رهبرش بود

وضعیت بازار برق کشور/ ایران در بن بست ناترازی + نمودار

مرگ 27 مهاجر در حادثه واژگونی قایق

حمله جدید اسرائیل به این کشور

وزیر کار: پژوهشگران دانشگاهی آماده برخورد با مسائل واقعی نیستند

تزریق امید در جامعه با توسعه اقتصادی محقق می‌شود

علل مهاجرت پزشکان از نظر وزیر بهداشت

یارانه قطع نمی شود؛ تداوم واریز یارانه به دهک‌های یک تا 9

ایلان ماسک: بایدن به دلیل فروش مصالح دیوار مرزی خائن است

گرفتاری 662 نفر در کولاک/ هلال احمر امدادرسانی کرد

اف‌بی‌آی: عامل حادثه نیواورلئان از داعش الهام گرفته بود

پیش بینی جدید از قیمت بیت کوین در 2025

تاخیر در چند پرواز شرکت‌های هواپیمایی، دادِ مسافران را درآورد

کنایه ناصر ترکان به نماینده تهران | پاسخی تند به دعوت مناظره در مجلس

باید نسبت به فشارهای اقتصادی چاره‌اندیشی کنیم

سخنگوی سازمان هدفمندی: یارانه حذف نمی‌شود

تشکیل جلسه امنیتی در کاخ سفید

آخرین وضعیت پرداخت یارانه؛ کدام دهک‌ها یارانه می‌گیرند؟

فصل تازه رویارویی/ پکن و مسکو قربانی شاهین‌های آمریکایی می‌شوند؟

دیدار وزرای دفاع سوری و سعودی در ریاض

قیمت طلا، سکه، دلار و یورو امروز پنجشنبه 13 دی/ طلا کوتاه آمد، سکه گران شد!

سبحانیان: باید زمینه تفاهم حداکثری بین نظام مالیاتی و فعالان اقتصادی را ایجاد کنیم

رییس مجلس: مردم از مدیریت اقتصادی ناراضی هستند

ارزش روز پرتفوی بورسی وساپا چقدر است؟

رده‌بندی کیفیت زندگی در شهرهای جهان؛ رتبه تهران ناامیدکننده است +جدول

بازرگانان چشم به راه بسته حمایتی اتابک!

محبوبیت عجیب عادل فردوسی‌پور در دانشگاه شریف

تسریع پیشرفت پروژه‌های نیروگاهی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

شفافیت در فرایندهای مالیاتی، اولویت اصلی سازمان است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی