معاون اول رئیسجمهور در جلسه شورای سیاستگذاری ایراناکسپو؛
تسهیل روابط سیاسی با ابزار «دیپلماسی اقتصادی» بهتر صورت می گیرد
گفتگو
بزرگنمايي:
بازار آریا - معاون اول رئیسجمهور گفت: «بازرگانی»، ابزاری بهتر از سیاست برای توسعه دیپلماسی سیاسی است، توسعه روابط تجاری و دیپلماسی اقتصادی می تواند زمینه ساز دیپلماسی سیاسی باشد و اگر بازرگانی با کشورهای هدف تقویت شود، روابط سیاسی ما با دنیا نیز تسهیل میشود.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد؛ جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو 2025 ) در دفتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
در اینجلسه طرح بزرگ دولت چهاردهم برای افزایش صادرات و ارتباط با بازرگانان و افراد ذی نفوذ اقتصادی در سراسر دنیا و گسترش این تعاملات، به عنوان پیشران تعاملات سیاسی با جهان تشریح شد.
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: تجار و بازرگانانِ صاحب نفوذ و مسوولان بلندپایه اقتصادی کشورها را به ایران دعوت کنید تا واقعیتهای ما را ببینند.
در این جلسه معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه صادرات، از مهمترین برنامههای دکتر پزشکیان و دولت چهاردهم است گفت: متاسفانه به دلیل شرایط خاصی که بر کشور حاکم بود، در دهههای اول و دوم پیروزی انقلاب، امر صادرات چندان جدی گرفته نشد؛ البته که نخستین دلیل آن هم، پایین بودن کیفیت کالاهای داخلی بود.
عارف در ادامه افزود: موضوع دیگری که باعث شد دولتها چندان به دنبال صادرات نباشند، رفع نیازهای داخلی بود که اجازه صادرات نمی داد، همچنین کیفیت نامناسب بستهبندی نیز چالش مهمی برای صادرات بود، اما اکنون از این شرایط گذر کردهایم، کیفیت تولیدات داخلی مناسب است و در بسته بندی هم انصافا جزو رده های یک رقمی دنیا هستیم.
وی افزود: تعاملهای منطقه ای، قوی و مستحکم است. در اتحادیه ها و پیمانهای منطقه ایِ مهمی عضویت داریم و از آن طرف هم، کشورهای منطقه دید و نگاه خوبی به کالاهای ایرانی دارند که همه اینها فرصتها و زمینههای خوبی را برای افزایش صادرات فراهم کرده است، اما واقعیت آن است که ما از حوزه تمدنی ایران به خوبی استفاده نکردهایم.
عارف در عین حال بیان کرد: متأسفانه کشورهای خارجی، ذهنیت منصفانه و درستی از واقعیت ایرانِ امروز ندارند، اما برگزار کنندگان این نمایشگاه باید کاری کنند که فعالان اقتصادی ذی نفوذ، ذهنیت واقعی از کشورمان پیدا کنند.
وی افزود: بازرگان خارجی، زمانی که به ایران می آید، تازه حس می کند که به چه کشور بزرگی سفر کرده است، اغراق نیست اگر بگوییم که «بازرگانی»، ابزاری بهتر از سیاست برای توسعه دیپلماسی سیاسی است، توسعه روابط تجاری و دیپلماسی اقتصادی می تواند زمینه ساز دیپلماسی سیاسی باشد و اگر بازرگانی با کشورهای هدف تقویت شود، روابط سیاسی ما با دنیا نیز تسهیل میشود.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: راهبرد دولت چهاردهم در زمینه اقتصادی، برگزاری باشکوه چنین رویدادهایی و بخصوص زمینه سازی برای سفر تجار و فعالان اقتصادی به ایران است، اگر چه مخالف این نیستیم که حضور ایران درنمایشگاههای خارجی، می تواند برای تجربه اندوزی مسوولان ما مفید باشد، اما آمدن مهمانها به ایران است که باعث گسترش روابط تجاری و معرفی واقعیِ ایران به دنیا می شود.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: دانش بنیان ها و پارک های فناوری باید پای کار بیایند، همچنین سفارتخانه های ما در سراسر دنیا و خصوصاً در کشورهای هدف باید با جدیت فعال شوند. در دولت چهاردهم، سفارتخانه های ما باید در سراسر دنیا تجار بزرگی که نقش کلیدی در اقتصاد آن کشورها را دارند شناسایی کرده و دعوت کنند.
در بخش دیگری از این جلسه، وزیرصمت با بیان آنکه تا برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو دراردیبهشت 1404 زمان زیادی باقی نمانده است گفت: برای برگزاری بزرگترین رویداد تجاری ایران در دولت چهاردهم، باید با برنامه ریزی دقیق پیش برویم، در این دوره برای حضور دانش بنیانها و صنایع های تک ایرانی ، تأکید زیادی داریم.
-
جمعه ۱۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷:۱۹ PM
-
۲۱ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1223274/