بازار آریا

آخرين مطالب

مدیریت مالی دولتی در ایران؛ استراتژی ها و تجربیات موفق کشورهای پیشرفته اقتصاد ایران

مدیریت مالی دولتی در ایران؛ استراتژی ها و تجربیات موفق کشورهای پیشرفته
  بزرگنمايي:

بازار آریا - سازمان‌های برنامه‌ و بودجه در کشورهای پیشرفته به‌عنوان نهادهای کلیدی در فرآیند تدوین و اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این سازمان‌ها به مدیریت استراتژیک منابع، نظارت بر اجرای برنامه‌ها و ارزیابی عملکرد اقتصادی و مالی کلان کشور می‌پردازند. در دنیای امروز که به‌سرعت در حال تغییر است، این سازمان‌ها با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و رویکردهای نوآورانه، توانسته‌اند به بهبود کارآیی و شفافیت در فرآیندهای مالی و اقتصادی کمک کنند.
مطالعه و تحلیل عملکرد این سازمان‌ها در کشورهای توسعه‌یافته می‌تواند الگوهای مفیدی برای بهبود نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، ارائه دهد. نویسنده با امید به تحول و توسعه فردای ایران، در این یادداشت به بررسی نقش و عملکرد سازمان‌های برنامه‌ریزی و بودجه در کشورهای پیشرفته اقتصادی پرداخته و درس‌های کلیدی برای بهبود عملکرد این سازمان‌ها در ایران را ارائه می‌دهد.
نقش و اهمیت سازمان‌های برنامه‌وبودجه در کشورهای پیشرفته
سازمان‌های برنامه‌ریزی و بودجه در کشورهای پیشرفته به‌طور اساسی در فرآیند تدوین و اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی نقش دارند. این سازمان‌ها با استفاده از رویکردهای علمی و ابزارهای مدرن، به بهبود کارآیی، اثربخشی و شفافیت در مدیریت منابع مالی و برنامه‌ریزی استراتژیک کمک می‌کنند.
– تدوین برنامه‌های استراتژیک
در کشورهای پیشرفته، سازمان‌های برنامه‌ریزی و بودجه به‌طور مداوم برنامه‌های استراتژیک را تدوین می‌کنند که به تعیین اهداف بلندمدت اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند. این برنامه‌ها شامل تحلیل‌های عمیق اقتصادی، پیش‌بینی‌های مالی و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری هستند.
سازمان برنامه‌وبودجه کانادا (Treasury Board of Canada Secretariat) مسئول تدوین برنامه‌های اقتصادی و مالی و نظارت بر اجرای آنهاست. این سازمان با استفاده از داده‌های اقتصادی و مالی، برنامه‌های بلندمدت را تدوین کرده و به دولت کمک می‌کند تصمیمات استراتژیک را اتخاذ کند. (Government of Canada, 2023) به‌عنوان نمونه، این سازمان در سال‌های اخیر برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتقاء زیرساخت‌های دیجیتال و بهبود بهره‌وری در بخش دولتی تدوین کرده که به تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور کمک کرده است.
وزارت دارایی آلمان به‌طور منظم برنامه‌های استراتژیک را با استفاده از داده‌های جامع اقتصادی و پیش‌بینی‌های دقیق تدوین می‌کند. این برنامه‌ها به تخصیص منابع بهینه و اجرای مؤثر پروژه‌های ملی کمک می‌کند (Federal Ministry of Finance Germany, 2023).
سازمان برنامه‌ریزی اقتصادی ژاپن با تحلیل‌های پیشرفته و رویکردهای مبتنی بر داده، به تدوین برنامه‌های اقتصادی برای رشد پایدار و مقابله با بحران‌های مالی پرداخته است. (Ministry of Economy, Trade and Industry Japan, 2023)
– تخصیص منابع و بودجه‌بندی
سازمان‌های برنامه‌ریزی و بودجه مسئول تخصیص منابع مالی به پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف هستند. این تخصیص منابع براساس اولویت‌ها و نیازهای استراتژیک انجام می‌شود و به تأمین مالی پروژه‌های کلیدی کمک می‌کند.
سازمان بودجه و مدیریت مالی انگلستان (HM Treasury) مسئول تهیه و اجرای بودجه ملی است. این سازمان با استفاده از تحلیل‌های اقتصادی و مشاوره‌های تخصصی، منابع مالی را به بخش‌های مختلف دولت تخصیص می‌دهد و نظارت بر هزینه‌ها و برنامه‌ها را انجام می‌دهد (HM Treasury, 2023). این سازمان به‌دلیل استفاده از مدل‌های پیشرفته اقتصادی و تحلیل‌های دقیق، قادر است به‌طور مؤثری منابع مالی را به نیازهای مختلف تخصیص دهد و از افزایش هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کند.
سازمان مدیریت مالی سوئد به‌طور مؤثر منابع مالی را براساس تحلیل‌های دقیق و نیازهای استراتژیک تخصیص می‌دهد و نظارت مستمر بر اجرای برنامه‌ها دارد. (Swedish National Financial Management Authority, 2023)
سازمان مدیریت مالی استرالیا با استفاده از ابزارهای تحلیل پیشرفته و مدل‌های اقتصادی به تخصیص منابع و نظارت بر پروژه‌های دولتی می‌پردازد (Australian Department of Finance, 2023).
– نظارت و ارزیابی عملکرد
نظارت بر اجرای برنامه‌ها و ارزیابی عملکرد یکی از وظایف کلیدی این سازمان‌هاست. آنها با استفاده از معیارهای عملکرد و شاخص‌های کلیدی، تأثیرگذاری برنامه‌ها را ارزیابی کرده و به بهبود مستمر فرآیندها کمک می‌کنند.
سازمان ارزیابی و حسابرسی استرالیا (Australian National Audit Office) مسئول نظارت و ارزیابی عملکرد دولت و سازمان‌های دولتی است. این سازمان با انجام بررسی‌های مستقل، به شفافیت و کارآیی دولت کمک کرده و گزارش‌های مفصلی را منتشر می‌کند (ANAO, 2023). به‌طور مثال، این سازمان اخیرا گزارشی منتشر کرده که به تحلیل عملکرد پروژه‌های کلان ملی پرداخته و پیشنهادات مفیدی برای بهبود فرآیندهای اجرایی ارائه داده است.
سازمان حسابرسی عمومی کانادا با نظارت دقیق بر پروژه‌های دولتی و ارزیابی عملکرد آنها به بهبود شفافیت و کارآیی کمک می‌کند (Office of the Auditor General of Canada, 2023).
سازمان حسابرسی ملی فرانسه به‌طور مستمر عملکرد دولت و برنامه‌های مالی را بررسی کرده و به ارائه گزارش‌های جامع و تحلیلی می‌پردازد(Cour des Comptes, 2023).
الگوهای موفق از کشورهای پیشرفته
بررسی عملکرد سازمان‌های برنامه‌ریزی و بودجه در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که استفاده از روش‌های نوین و رویکردهای سیستماتیک می‌تواند به بهبود مدیریت مالی و برنامه‌ریزی کمک کند. این الگوها شامل استفاده از فناوری‌های پیشرفته، شراکت‌های عمومی-خصوصی و فرآیندهای شفاف و مشارکتی است.
– سیستم‌های هوش تجاری و تحلیل داده‌ها
کشورهای پیشرفته به‌طور فزاینده‌ای از سیستم‌های هوش تجاری و تحلیل داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها به سازمان‌های برنامه‌ریزی و بودجه کمک می‌کند تا با استفاده از داده‌های جامع و تحلیل‌های پیشرفته، برنامه‌های استراتژیک را تدوین کنند.
آلمان با استفاده از سیستم‌های هوش تجاری پیشرفته و تحلیل‌های داده، به بهبود فرآیندهای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی پرداخته است. این کشور با استفاده از داده‌های دقیق و پیش‌بینی‌های اقتصادی، به تخصیص منابع بهینه و اجرای مؤثر برنامه‌ها می‌پردازد. (Federal Ministry of Finance Germany, 2023)به‌طور خاص، آلمان با به‌کارگیری سیستم‌های تحلیل داده‌های مالی و اقتصادی، توانسته به‌طور مؤثری روندهای اقتصادی را پیش‌بینی کرده و برنامه‌های اقتصادی را مطابق با تغییرات سریع بازار تنظیم کند. همچنین در آلمان با استفاده از فناوری‌های تحلیل داده، به شبیه‌سازی سناریوهای مختلف اقتصادی پرداخته و برنامه‌ریزی‌های خود را بهبود می‌بخشد (Federal Ministry of Finance Germany, 2023).
ژاپن با استفاده از سیستم‌های هوش تجاری پیشرفته، تحلیل‌های دقیق‌تری از داده‌های اقتصادی و مالی به‌دست آورده و از آنها برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک استفاده می‌کند (Ministry of Finance Japan, 2023).
– شراکت‌های عمومی وخصوصی
بسیاری از کشورهای پیشرفته از شراکت‌های عمومی و خصوصی برای تأمین مالی و اجرای پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کنند. این شراکت‌ها به دولت‌ها کمک می‌کند تا منابع مالی اضافی را جلب کرده و پروژه‌های کلیدی را به‌طور مؤثر اجرا کنند.
فرانسه با استفاده از شراکت‌های عمومی و خصوصی، به اجرای پروژه‌های زیرساختی و توسعه اقتصادی پرداخته است. این کشور با همکاری بخش خصوصی، منابع مالی لازم را تأمین کرده و پروژه‌ها را با کیفیت بالا اجرا می‌کند (Ministry of Economy, Finance and Recovery France, 2023). برای مثال، پروژه‌های بزرگ زیرساختی مانند شبکه‌های حمل‌ونقل و تأسیسات انرژی با همکاری بخش خصوصی به مرحله اجرا درآمده‌اند و به بهبود زیرساخت‌های ملی کمک کرده‌اند.
بریتانیا با استفاده از شراکت‌های عمومی و خصوصی، پروژه‌های زیرساختی و خدمات عمومی را به‌طور مؤثری اجرا کرده و نتایج مثبتی به‌دست آورده است (HM Treasury, 2023).
استرالیا نیز با استفاده از شراکت‌های عمومی و خصوصی به تأمین مالی پروژه‌های بزرگ و بهبود کیفیت خدمات عمومی پرداخته است (Australian Department of Finance, 2023).
– فرآیندهای شفاف و مشارکت عمومی
کشورهای پیشرفته به‌طور فزاینده‌ای بر شفافیت و مشارکت عمومی در فرآیندهای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی تأکید دارند. این رویکردها به افزایش اعتماد عمومی و بهبود کیفیت تصمیمات اقتصادی کمک می‌کند.
سوئد با تأکید بر شفافیت و مشارکت عمومی، فرآیندهای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی خود را بهبود داده است. این کشور با ارائه اطلاعات مالی و اقتصادی به‌طور عمومی و برگزاری جلسات مشاوره‌ای با شهروندان، به افزایش شفافیت و مشارکت عمومی پرداخته است. (Swedish National Financial Management Authority, 2023) به‌طور خاص، سوئد به‌طور منظم گزارش‌های مالی و بودجه‌ای را منتشر کرده و با استفاده از نظرسنجی‌های عمومی، نظرات و پیشنهادات شهروندان را در فرآیندهای تصمیم‌گیری دخالت می‌دهد.
هلند با استفاده از شفافیت در گزارش‌های مالی و برگزاری مشاوره‌های عمومی، به افزایش اعتماد و مشارکت شهروندان پرداخته است (Netherlands Court of Audit, 2023).
دانمارک با تأکید بر شفافیت و مشارکت عمومی در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی، به بهبود کیفیت تصمیمات اقتصادی و اجتماعی کمک کرده است (Danish National Audit Office, 2023).
درس‌های کلیدی برای ایران
اگرچه یکی از اساسی ترین مشکلات برنامه و بودجه کشور اختصاص ردیف بودجه هایی است که به جز هزینه برای کشور و ملت، اساسا ماهیت و محصول ملی و مردمی ندارد لیکن در سایر امور برنامه و بودجه ایران می‌تواند با توجه به الگوهای موفق کشورهای پیشرفته، به بهبود عملکرد سازمان‌های برنامه‌ریزی و بودجه کشور بپردازد. این درس‌ها شامل استفاده از فناوری‌های نوین، تقویت شراکت‌های عمومی-خصوصی و افزایش شفافیت و مشارکت عمومی است.
– استفاده از فناوری‌های نوین
ایران باید از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های هوش تجاری و تحلیل داده‌ها برای بهبود فرآیندهای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی استفاده کند. این فناوری‌ها می‌تواند به افزایش دقت و کارآیی در تدوین برنامه‌ها و تخصیص منابع کمک کند. به‌کارگیری فناوری‌های مدرن مانند تحلیل داده‌های بزرگ و سیستم‌های هوش مصنوعی می‌تواند به سازمان‌های برنامه‌ریزی کمک کند تا پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از روندهای اقتصادی داشته باشند و برنامه‌های کارآمدتری تدوین کنند.
استفاده از تکنیک‌های تحلیل داده‌های بزرگ می‌تواند به بهبود پیش‌بینی‌های اقتصادی و تحلیل روندها کمک کند. همچنین استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف و بهبود تصمیم‌گیری‌های مالی.
– تقویت شراکت‌های عمومی و خصوصی
ایران باید شراکت‌های عمومی و خصوصی را به‌عنوان یکی از استراتژی‌های کلیدی برای تأمین مالی پروژه‌ها و بهبود زیرساخت‌ها در نظر بگیرد. این شراکت‌ها می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری و بهبود کیفیت اجرای پروژه‌ها کمک کند. برای موفقیت در این زمینه، ایران نیاز به توسعه چارچوب‌های قانونی و مالی مناسب برای همکاری با بخش خصوصی دارد و باید از تجربیات موفق کشورهای دیگر در این زمینه بهره‌برداری کند.
توسعه و تقویت چارچوب‌های قانونی و مقررات برای حمایت از شراکت‌های عمومی و خصوصی.
توسعه استراتژی‌های مدیریت ریسک برای شراکت‌های عمومی و خصوصی به‌منظور کاهش خطرات و افزایش موفقیت پروژه‌ها.
– افزایش شفافیت و مشارکت عمومی
ایران باید بر شفافیت و مشارکت عمومی در فرآیندهای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی تأکید کند. ارائه اطلاعات مالی و اقتصادی به‌طور عمومی و برگزاری جلسات مشاوره‌ای می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی و بهبود تصمیمات اقتصادی کمک کند. ایجاد بسترهای ارتباطی مؤثر با شهروندان و فراهم کردن دسترسی به اطلاعات مالی و بودجه‌ای به‌طور شفاف می‌تواند به بهبود عملکرد نظام مالی کشور کمک کند.
استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال برای ارائه اطلاعات مالی و برگزاری نظرسنجی‌های عمومی.
ایجاد سازوکارهای مشارکت فعال شهروندان در فرآیندهای بودجه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های مالی.
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
سازمان‌های برنامه‌ریزی و بودجه در کشورهای پیشرفته اقتصادی نقش کلیدی در بهبود کارآیی و شفافیت اقتصادی این کشورها دارند. استفاده از فناوری‌های نوین، تقویت شراکت‌های عمومی و خصوصی و افزایش شفافیت و مشارکت عمومی از جمله استراتژی‌های موفق این سازمان‌هاست. ایران با بهره‌برداری از این الگوها و درس‌های کلیدی می‌تواند به بهبود نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی خود پرداخته و به توسعه پایدار و رشد اقتصادی دست یابد. تطبیق این استراتژی‌ها با شرایط خاص ایران و پیاده‌سازی مؤثر آنها می‌تواند به افزایش کارآیی و شفافیت در نظام مالی کشور کمک کند. آیین چراغ خاموشی نیست. نویسنده در این سلسله یادداشت ها می کوشد تا در حد مقدورات و بضاعت، روشنایی بخش راه تحول و توسعه فردای ایران باشد.
منبع:+

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1210975/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مباحث اقتصادی در اولویت برنامه دولت قرار گیرد

آغاز به کار سومین خط تولید فیبر نوری کشور در قم+فیلم

همتی: رئیس جمهور بر صادق بودن با مردم تاکید دارد

دولت چقدر خرج کند تا برق قطع نشود؟

اخلاق در نظام اقتصادی ایران

«سمت تاریک خرس» روی صحنه تئاتر شهرزاد

اهدای جایزه بوکر 2024 به رمانی شاعرانه

بازگشت روز کتاب‌گردی به پاییز

سایه تورم بر سفر آمریکایی‏‏‌ها

چه زمانی سازمان‌ها باید فراموش کنند؟

کره‌شمالی به یاد کریم!

واقعا این مرد را می‌خواهید؟

کمدی‌ترین عکس هفته

در خروج، رستگاری نیست

فرق می کند چه کسی «سرمربی» باشد!

زنجیره فولاد - 1403/08/24

بازار فولاد - 1403/08/24

بازار آتی - 1403/08/24

تداوم رشد قیمت میلگرد بورسی

مناطق آزاد تجاری مشمول مالیات ارزش افزوده هستند

قانون جامع خانواده، پراکندگی در قوانین را حل می‌کند

خبر خوش وزیر کار برای بازنشستگان تامین اجتماعی

گسل بودجه با برنامه هفتم

تغییر لوگوی آئودی در چین

جولان خودروهای برقی چینی در نروژ

تصمیم یک‌شبه وزارت کشاورزی؛ صادرات گوجه‌فرنگی ممنوع شد

دریچه‌ای برای شناخت سیاست رسمی روسیه

آپارتمان‏‏‌های 5 میلیاردی

ارزیابی مثبتی از مدیریت بازار ارز و طلا داریم

پیش‌بینی رئیس کل از وضعیت نقدینگی تا پایان سال

پوست‌اندازی سیاست پولی ویتنام

دلار در کانال 68 معامله شد

اهرم رشد شاخص دلار

قوی قرمز بازار‌های جهانی

آینده مبهم بازار مس

نبض شاخص - 1403/08/24

بازار سهام - 1403/08/24

تداوم رشد بورس وابسته به چیست؟

محور تاب‏‏‌آوری تهران

1800 همت؛ کسری بودجه عملیاتی 1404

جای خالی رهبران آلاینده در کاپ 29

علیه پولانی

نوآوری‌های آینده‌ساز صنعت ساختمان

مسیرهای منتهی به «مسکن اقتصادی»

حکمرانی فضای مجازی، جایگزین فیلترینگ؟

سکته مجازی تجارت خارجی

رقبای سابق، دوستان فعلی

صعود قیمت در بازار سیمان

درخشش بانوی اقتصاددان ایرانی

خطر صنعت‌زدایی زودهنگام

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی