بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس دیوان محاسبات:

از 15 صندوق بازنشستگی،12 صندوق در وضعیت بحرانی قرار دارند اقتصاد ایران

از 15 صندوق بازنشستگی،12 صندوق در وضعیت بحرانی قرار دارند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به عملکرد صندوق‌های بازنشستگی بیان کرد: از 15 صندوق بازنشستگی،12 صندوق در وضعیت بحرانی قرار دارند.

سیداحمدرضا دستغیب در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه سال 1402 کل کشور گفت: در تدوین گزارش تفریغ بودجه سال 1402 به اصلاح ساختار بودجه توجه شده است. در واقع ما معتقدیم که تفریغ باید به تدوین بودجه منجر شود.
وی با اشاره به افزایش قابلیت بهره وری گزارش تفریغ بودجه سال 1402، گفت: ارائه بسته‌های سیاستی همراه با گزارش تفریغ و تمرکز بر آسیب شناسی زنجیره جریان مالی کشور از موضوعات مهمی است که در رویکرد‌های جدید گزارش تفریغ بودجه مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس کل دیوان محاسبات تاکید کرد: ما به درستی می‌دانیم که گزارش‌هایی که باید تقدیم نمایندگان مجلس شود، قابلیت بهره برداری را داشته باشد از این رو بعضا گزارش‌های حجیم قابلیت بهره برداری را ندارد لذا در گزارشی که به نمایندگان ارائه کردیم، مسائل قابلیت بهره برداری لازم را دارد.
دستغیب تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم گزارش مطلوبی را به نمایندگان ارائه دهیم کلیه استاندارد‌ها و چارچوب‌های مربوطه را تغییر دادیم. این گزارش به نحوی اصلاح شده که قابلیت ارائه داشته باشد از این رو اطمینان کافی برای اعمال استاندارد‌های جدید در فرآیند گزارشگری وجود دارد.
رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به فرآیند تدوین گزارش تفریغ سال 1402، گفت: مجموعه چارچوب‌های گزارشگری احکام و بند‌های پیشنهادی 447 بند و جز است، همچنین 12 هزار و 115 گزارش حسابرسی عملکرد بند‌ها در این گزارش آماده شده است.
وی با بیان اینکه دیوان محاسبات در 45 جلسه هیات عمومی کلیه گزارش‌های مربوطه را مورد بررسی قرار داد، گفت: همچنین 210 روز فرآیند بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 1402 به طول انجامیده است همچنین مجموع جلسات هیات عمومی طی 2 سال اخیر در هر سال معادل 5 سال گذشته به طور منظم برگزار شده است.
وی افزود: ما در این گزارش تمامی تخلفات و انحرافات و یافته‌ها را به صورت برخط و همزمان به دادسرای دیوان منتقل کرده ایم. از این رو جا دارد اینجا از دادستان دیوان محاسبات برای اقدام به موقع جهت رسیدگی به تخلفات و انحرافات بودجه سال 1402، تقدیر و تشکر کنم.
دستغیب با اشاره به ویژگی‌های گزارش تفریغ بودجه سال 1402، گفت: شفافیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گزارش تفریغ بودجه سال 1402 است.
رئیس کل دیوان محاسبات با بیان اینکه کارشناسان ارشد دیوان محاسبات در 31 استان در جلسات هیات عمومی دیوان حضور داشتند، ادامه داد: همچنین بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در حوزه حقوقی و مالی و همچنین اقتصادی جلسات هیات عمومی را به صورت زنده دنبال کردند و ما از نظرات این عزیزان در گزارش جدید بهره‌مند شده ایم.
وی گفت:بیشترین تعداد بند‌ها و اجزای تبصره‌ها در قانون بودجه سال 1402 منعکس شده است. این نشان می‌دهد بسیاری از قوانین دائمی در بودجه سنواتی آورده شده بود، خیلی از احکام نیز، احکام غیر بودجه‌ای است. البته این احکام غیر بودجه‌ای در بودجه سال 1403 کاهش پیدا کرده است آن هم به جهت توجه به قانون برنامه هفتم توسعه و قانون الحاق.
دستغیب با بیان اینکه منابع عمومی دولت در بودجه سال 1402، 2 هزار و 82 همت است، گفت: اگر دولت بخواهد گزارشی از تحقق منابع عمومی بودجه سال 1402 ارائه کند در این بخش 104 درصد تحقق را مورد اشاره قرار خواهند داد، اما واقعیت این است که از مجموع ردیف‌هایی که نمایندگان به عنوان منابع قانون بودجه قرار داده اند، چیزی قریب به 350 همت محقق نشده است از این رو از منظر دیوان محاسبات عدد واقعی 1732 خواهد بود.
وی افزود: آنچه که باعث می‌شود شاهد افزایش بودجه مربوط به منابع عمومی دولت در سال 1402 باشیم مربوط به 3 عامل مهم است.
دستغیب ادامه داد: در سال 1404 این عدد در تحقق 170 هزار میلیارد بوده که عدد قابل توجهی است و باید در جداول پیش‌بینی درستی صورت گیرد.
وی افزود: برداشت از صندوق توسعه ملی 173 همت و مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سال 1402 قریب به 135 هزار میلیارد است؛ بنابراین منابع یا سقف بودجه سال 1402 با قرار دادن 442 همت از 3 محل یاد شده افزایش پیدا کرده و تبعات و آثار خاصی را در بودجه خواهد داشت.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: در بحث کسری و مبنا مازاد بر 350 همت اشاره شده، 93 همت نیز مربوط به افزایش هزینه‌های مربوط به دولت در سال 1402 است که این عدد قریب به 450 هزار میلیارد تومان خود را نشان می‌دهد، اما کسری هدفمندی و کسری سایر منابع در بودجه را به این عدد اضافه نکردیم.
دستغیب در مورد تحقق منابع بودجه شرکت‌های دولتی نیز گفت: در بودجه 1402 برای این موضوع دو هزار و 883 هزار میلیارد تومان مصوب شد؛ شرکت‌های دولتی مستند به ماده 2 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تغییراتی را ایجاد کردند و به مبلغ هزار و 6 هزار میلیارد تومان رسید که معادل 35 درصد رشد داشته است و بعد از اینکه بودجه آنها مجدد تصویب و تغییرات ایجاد شد، عدد 947 هزار میلیارد بیشتر از مصوب پس از تغییرات را در عملکرد و صورت‌های مالی شاهد بودیم.
وی ادامه داد: شرکت‌ها می‌توانند تغییرات ایجاد کنند، اما چرا وقتی دولت لایحه می‌دهد چرا بودجه باید دو هزار هزار میلیارد افزایش یابد؛ افزایش مبلغ 2800 به 4800 انحراف بزرگی از جهت پیش‌بینی ایجاد می‌کند؛ بنابراین این اشکال دارد که باید در این خصوص تدبیر شود.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: یکی از نکات قابل توجه این است که گردش نقدی انجام نمی‌شود و بسیاری از شرکت‌ها گردش نقدی خزانه را ندارند و رعایت نمی‌کنند؛ چون از سال گذشته در مورد شرکت‌ها یک بسته مجزا و یک حسابرسی و رسیدگی جدا را داریم، یافته‌ها ما در ارتباط با بودجه 1404 شرکت‌ها که تا 15 روز دیگر مهلت قانون به پایان می‌رسد و گزارش مجزای آن ارائه می‌شود، عمده انحرافات در حوزه شرکت‌ها صورت می‌گیرد که قابل تأمل است.
وی تصریح کرد: در قانون بودجه 1402 آمده بود که 17 شرکت با میزان 21 هزار میلیارد تومان زیان ده هستند، اما در گزارش عملکرد با افزایش 17 برابری مبلغ 134 همت با 354 هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد؛ بنابراین لایحه غیرشفاف است و باید اعداد و ارقام واقعی شود، چرا که در غیر این صورت با اتفاقی که شاهد هستیم مواجه می‌شویم.
دستغیب، گفت: 80 درصد زیان شرکت‌ها مربوط به 6 شرکت از جمله شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان هدفمند سازی یارانه ها، سازمان بیمه سلامت ایران، شرکت مادرتخصصی و ... است که دیگر ماهیت شرکتی نداشته و باری را در بودجه ایجاد کرده بنابراین باید از این روند خارج شود. تمامی احکام و تکالیف در برنامه هفتم، بودجه‌ریزی عملیاتی جهت محاسبه دقیق بهای کالا و خدمات باید در شرکت‌ها اعمال شود که متأسفانه محقق نمی‌شود؛ همچنین نباید قیمت تکلیفی را برای خدماتی که شرکت‌ها می‌خواهند ارائه کنند بیش از حق مجوز قانونی و حد متعارف قرار دهیم.
وی افزود: طبق وضعیت عملکرد مصارف در سال 1402 حدود 350 همت کسر شده و از طرف دیگر غریب بر 100 هزار میلیارد هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است، همچنین مطابق تراز عملیاتی که حاصل تفاوت بین درآمد‌های عمومی دولت مانند درآمد‌های مالیاتی، گمرک، فروش کالا و خدمات، اخذ عوارض و جرایم با هزینه‌های جاری دولت مانند حقوق و مزایا و سایر پرداخت‌های اجتناب ناپذیر است، اما چه موقع این کسری شکل می‌گیرد، زمانی که از محل واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه گذاری یعنی از فروش نفت، محل فروش اموال و دارایی‌های ثابت کشور، محل واگذاری‌های دارایی‌های مالی به معنای (فروش یا واگذاری شرکت های، استقراض از صندوق توسعه ملی یا انتشار اوراق مالی اسلامی) می‌خواهیم هزینه‌های جاری خود را برطرف کنیم، در واقع در صدد این هستیم که منافع آتی را صرف مصارف هزینه جاری می‌کنیم.
دستغیب گفت: در سال 1402 تراز عملیاتی منفی 600 هزار میلیارد تومان است بدین معنا که این مبلغ را از محل دیگری که مربوط به سرمایه گذاری برای افزایش تولید، ایجاد اشتغال و ایجاد زیرساخت‌های کشور است را صرف هزینه جاری می‌کنیم، اما این شرایط سخت‌تر است چرا که کسری تراز عملیاتی بدون محاسبه بودجه هدفمندی و موارد فرابودجه‌ای است.
وی تاکید کرد: برای اطلاع دقیق‌تر از این مسئله باید نمودار سال 1404 را بررسی کرد چرا که در سال آینده اگرچه هدفمندی منتقل شده است، اما با نگاه به تراز عملیاتی متوجه می‌شویم که به عدد 1800 رسیده است در واقع از 600 به 1800 رسیده‌ایم یعنی که بیش از پیش از سرمایه کشور برداشت شده است و بیشتر استقراض کرده‌ایم تا حقوق و هزینه‌های جاری را پرداخت کنیم، بنابراین تراز عملیاتی شاخص بسیار بسیار مهمی است.
رئیس سازمان دیوان محاسبات کشور با اشاره به نمودارمانده وجه انتقالی، گفت: مانده وجه انتقالی موضوع مهمی است چرا که در سال 97 ما اصلا چنین مانده‌ای نداریم و سال‌های 98 و 99 به دلیل کرونا تا 1400 این مانده وجه انتقالی بر سر کشور بلا‌های بسیاری آورده است لذا باید ادامه این روند را متوقف کرد. مجوز انتقال داده شده است که مانده وجه از یک سال به سال دیگر برای هزینه کرد انتقال پیدا کند، اما در سال 1402 مانده وجه انتقالی 405 هزار میلیارد تومان است که این مسئله موضوع بسیار مهمی است چرا که این میزان از بودجه انتقال پیدا کرده است.
وی ادامه داد: از مانده وجه انتقالی بیش از 31 درصد یعنی 127 هزار میلیارد تومان مربوط به اوراق مالی اسلامی مصرف نشده است بدین معنا که در انتهای سال 1402، اوراق منتشر کرده، اما پول آن را مصرف نکرده و هزینه آن پرداخت شده است و بعد این پول منتقل شده است که تا شهریور 1403 قابلیت مصرف داشته باشد در حالی که باید هر زمان که نیاز بود همان موقع اقدام صورت گیرد، بنابراین باید این مسئله را نمایندگان محترم نیز از دولت مطالبه کنند.
دستغیب گفت: من 405 هزار میلیارد را به سه قسمت تقسیم کرده ام که 200 میلیارد آن مربوط به اعتبار هزینه‌ای است، اما می‌دانید انتقال 200 هزار میلیارد بدین شکل به چه معنایی است؟، یعنی در فروردین که 15 روز تعطیل است دستگاه‌های اجرایی این میزان از بودجه را هزینه می‌کنند، در واقع شما 200 هزار میلیارد در 15 روز هزینه می‌کنید که ما اسم آن را مانده وجه انتقالی می‌گذاریم، لذا دلیلی ندارد این انتقال توسط دستگاه‌ها صورت بگیرد، اگرچه این اقدام قانونی است، اما آثار در آن مترتب است، چرا که تراز عملیاتی ما را منفی‌تر کرده و در ادامه در این حد هزینه برای کشور ایجاد می‌شود.
رئیس سازمان دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: همچنین 51 درصد از بودجه عمرانی سال 1402 به سال 1403 انتقال یافته است، در حالی که اگر قرار است از صندوق توسعه برداشتی شود و اوراقی فروخته شود باید همان ابتدا این کار را انجام دهیم و نباید به آخر سال منتقل شود که منجر به بیشتر شدن هزینه خدمات و هزینه تمام شده پروژه‌های عمرانی با توجه به تورم طی سال‌های متمادی شود و این باید با یک تصمیم درست جلوی ادامه این اتفاق ناگوار را گرفت.
وی خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان محترم وضعیت تصویب آیین‌نامه‌ها را ملاحظه کنید تا متوجه شوید چقدر مقدار آیین‌نامه‌ها در قانون بودجه افزایش پیدا کرده است مثلا در سال 98، 30 و در سال 99، 36 و 1402، 68 آیین‌نامه به قانون بودجه اضافه شده است و در سال 1402 فقط 15 آیین‌نامه‌ها در مهلت مقرر مصوب شده است که به معنای 23 درصد است، بنابراین شما حکم گذاشته‌اید و در ادامه برای مردم انتظار ایجاد شده است، اما آیین‌نامه این حکم در مهلت مقرر مصوب نشده است. در واقع 77 درصد از آیین‌نامه‌ها مساوی با 49 آیین‌نامه در مهلت مقرر مصوب نمی‌شود بنابراین باید پرسید تصویب این آیین‌نامه‌ها به چه دردی می‌خورد؟ لذا پیشنهاد ما این است که آیین‌نامه‌ها به لایحه بودجه پیوست شود.
دستغیب با اشاره به اینکه 117 حکم به طور کامل رعایت شده که 26 درصد از قانون بودجه است، عنوان کرد: 52 حکم یعنی 12 درصد نیز فاقد عملکرد است، 91 حکم نیز عدم رعایت حکم خورده که رأی هیأت عمومی را دارد همچنین از میان 187 حکم، بخشی از آن رعایت شده و بخشی رعایت نشده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور در توضیح بهتر آمار ارائه شده، عنوان کرد: مجموع عدم رعایت احکام و فاقد عملکرد به طور کامل 32 درصد است یعنی یک سوم از احکام بودجه 1402 هم فاقد عملکرد است و هم رعایت نشده است که متقن است. در خصوص بخشی از احکام که می‌گوییم رعایت نشده ممکن است در یک استان رعایت شده باشد و در استان دیگری رعایت نشده باشد که به عنوان دیوان آن را اعلام می‌کنیم چرا که باید به طور کامل رعایت شود.
وی در ادامه با اشاره به ماهیت بودجه‌ای و غیربودجه‌ای احکام، اظهار داشت: نباید در قانون بودجه، ماهیت غیربودجه‌ای داشته باشیم که البته در قانون برنامه هفتم پیشرفت به این موضوع تأکید شده است. درباره ماهیت دائمی و سالانه احکام بودجه نیز باید گفت که 66 درصد در سال 1402، احکام ماهیت دائمی دارد در حالی که ما قانون بودجه سالیانه را تصویب می‌کنیم و نباید در آن احکام دائمی بیاید چرا که مهلت اجرای آن تنها یک سال است که البته باز هم در برنامه هفتم در این خصوص تدبیر شده است.
دستغیب گفت: بسیاری از پیشنهادات، پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی است؛ نباید اجازه داد دستگاه‌های اجرایی برای ارائه پیشنهادات خود وارد مجلس شوند بلکه باید پیش از آن، موضوعات را با دولت حل کنند. بسیاری از مشکلات به دلیل پیشنهاداتی است که اینگونه طرح می‌شود و می‌خواهند خلاء‌های قانون خود را برطرف کنند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1210928/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مباحث اقتصادی در اولویت برنامه دولت قرار گیرد

آغاز به کار سومین خط تولید فیبر نوری کشور در قم+فیلم

همتی: رئیس جمهور بر صادق بودن با مردم تاکید دارد

دولت چقدر خرج کند تا برق قطع نشود؟

اخلاق در نظام اقتصادی ایران

«سمت تاریک خرس» روی صحنه تئاتر شهرزاد

اهدای جایزه بوکر 2024 به رمانی شاعرانه

بازگشت روز کتاب‌گردی به پاییز

سایه تورم بر سفر آمریکایی‏‏‌ها

چه زمانی سازمان‌ها باید فراموش کنند؟

کره‌شمالی به یاد کریم!

واقعا این مرد را می‌خواهید؟

کمدی‌ترین عکس هفته

در خروج، رستگاری نیست

فرق می کند چه کسی «سرمربی» باشد!

زنجیره فولاد - 1403/08/24

بازار فولاد - 1403/08/24

بازار آتی - 1403/08/24

تداوم رشد قیمت میلگرد بورسی

مناطق آزاد تجاری مشمول مالیات ارزش افزوده هستند

قانون جامع خانواده، پراکندگی در قوانین را حل می‌کند

خبر خوش وزیر کار برای بازنشستگان تامین اجتماعی

گسل بودجه با برنامه هفتم

تغییر لوگوی آئودی در چین

جولان خودروهای برقی چینی در نروژ

تصمیم یک‌شبه وزارت کشاورزی؛ صادرات گوجه‌فرنگی ممنوع شد

دریچه‌ای برای شناخت سیاست رسمی روسیه

آپارتمان‏‏‌های 5 میلیاردی

ارزیابی مثبتی از مدیریت بازار ارز و طلا داریم

پیش‌بینی رئیس کل از وضعیت نقدینگی تا پایان سال

پوست‌اندازی سیاست پولی ویتنام

دلار در کانال 68 معامله شد

اهرم رشد شاخص دلار

قوی قرمز بازار‌های جهانی

آینده مبهم بازار مس

نبض شاخص - 1403/08/24

بازار سهام - 1403/08/24

تداوم رشد بورس وابسته به چیست؟

محور تاب‏‏‌آوری تهران

1800 همت؛ کسری بودجه عملیاتی 1404

جای خالی رهبران آلاینده در کاپ 29

علیه پولانی

نوآوری‌های آینده‌ساز صنعت ساختمان

مسیرهای منتهی به «مسکن اقتصادی»

حکمرانی فضای مجازی، جایگزین فیلترینگ؟

سکته مجازی تجارت خارجی

رقبای سابق، دوستان فعلی

صعود قیمت در بازار سیمان

درخشش بانوی اقتصاددان ایرانی

خطر صنعت‌زدایی زودهنگام

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی