بزرگنمايي:
بازار آریا - برخی خودروهای افسانهای نهتنها با عملکرد خیرهکننده بلکه با رنگ اختصاصی و منحصربهفردشان در تاریخ ماندگار شدند. در این مقاله، با پنج نمونه از این ماشینها آشنا خواهیم شد که فقط در یک رنگ خاص عرضه شدند.
در دنیای خودروهای مدرن، تنوع رنگهای بدنه به یکی از جذابترین امکانات برای خریداران تبدیل شده است. از رنگهای استاندارد گرفته تا گزینههای سفارشی خاص، خودروسازان امروزی گزینههای بیشماری را پیش روی مشتریان قرار میدهند. بااینحال، در برخی موارد نادر، مدلهای خاص و محدود تنها در یک رنگ عرضه شدند که این محدودیت، بهجای کاهش جذابیت، به هویت و افسانهای شدن آنها کمک کرد.
در ادامه پنج خودروی پرقدرت و نمادین را معرفی میکنیم که فقط در یک رنگ خاص به بازار آمدند.
بیوک GNX

در اوایل دهه 1980، بیوک برای جلبتوجه و احیای جایگاه خود، تصمیم گرفت پرفورمنس را به محصولاتش تزریق کند. نتیجه این تصمیم، معرفی مدل بیوک گرند نشنال در سال 1982 بود که بهافتخار موفقیت بیوک در سری مسابقات نسکار گرند نشنال نامگذاری شد.
این مدل ابتدا بهصورت یک نسخه محدود یکساله عرضه شد اما موفقیت چشمگیر آن باعث شد بیوک از سال 1984 تا 1987 به تولید گرند نشنال ادامه دهد. در سال آخر تولید، بیوک نسخه نهایی و قدرتمند این مدل را با نام GNX معرفی کرد.
این
خودرو که با همکاری مکلارن پرفورمنس تکنولوژی توسعه یافت، در ظاهر شبیه گرند نشنال معمولی بود اما زیر کاپوت، یک موتور V6 توربوشارژ 3.8 لیتری کاملاً بازطراحیشده قرار داشت. این موتور 276 اسب بخار قدرت و 488 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و GNX را قادر میساخت تا در 5.5 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد و مسافت 400 متر را در 13.4 ثانیه طی کند.
GNX که یکی از سریعترین خودروهای آمریکایی دهه 80 بود، تنها در رنگ مشکی یکدست عرضه شد. این رنگ تیره و مرموز، بهخوبی با شخصیت خشن و قدرتمند
خودرو هماهنگ بود تا جایی که تصور GNX در رنگی دیگر تقریباً غیرممکن است.
لوتوس کارلتون

در اواخر دهه 1980، جنرال موتورز
اروپا با هدف ارتقاء
اپل اومگا (در بریتانیا با نام واکسهال کارلتون) از لوتوس طراحی نسخهای قدرتمند و پرفورمنس از این
خودرو را خواست. پایه این پروژه، نسخه اسپرت اومگا CSi با موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی تنفس طبیعی بود. مهندسان لوتوس این موتور را به یک نیروگاه 3.6 لیتری توئین توربو تبدیل کردند که 382 اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ قدرتی که حتی از موتور LT5 V8 کوروت C4 ZR1 (که آنهم توسط لوتوس طراحی شده بود) بیشتر بود.
کارلتون با شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت در 5.2 ثانیه و حداکثر سرعت 285 کیلومتر بر ساعت، در زمان معرفی یکی از سریعترین سدانهای جهان بود. علاوه بر موتور قدرتمند، لوتوس کارلتون به دیفرانسیل لغزش محدود، ترمزهای بزرگتر، سیستم تعلیق تقویتشده و کیت بدنه تهاجمیتر مجهز شد.
این
خودرو که بین سالهای 1990 تا 1992 تنها در 950 دستگاه تولید شد، فقط در رنگ سبز امپریال (مشابه سبز مسابقهای بریتانیایی) عرضه شد. این رنگ، یادآور خودروهای مسابقهای افسانهای بریتانیا بود و به هویت خاص این سدان افزود.
سوبارو ایمپرزا 22B STi

سری WRX STi یکی از معروفترین خودروهای تاریخ سوبارو است و نسخه 22B بدون شک محبوبترین مدل این سری به شمار میرود. این مدل در سال 1998 برای جشن چهلمین سالگرد آغاز تولید
خودرو توسط سوبارو و سومین قهرمانی متوالی این شرکت در مسابقات رالی WRC معرفی شد.
22B که بر اساس WRX تایپ R کوپه ساخته شد، از کیت بدنه عریض الهام گرفته از رالی بهره میبرد که توسط طراح افسانهای، پیتر استیونز، طراحی شده بود. قلب تپنده این خودرو، یک موتور تخت چهار سیلندر توربوشارژ EJ بود که از 2.0 لیتر به 2.2 لیتر ارتقا یافته بود.
این موتور بهصورت رسمی 276 اسب بخار قدرت داشت اما در واقعیت، نزدیک به 300 اسب بخار تولید میکرد و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در 4.6 ثانیه ممکن میساخت. این
خودرو که تنها در 424 دستگاه با فرمان چپ تولید شد، فقط در رنگ آبی سونیک میکا عرضه شد؛ رنگی که به نماد این مدل تبدیل شد و طرفداران سوبارو را شیفته خود کرد.
فراری F40

فراری در طول تاریخ خود، خودروهای بینظیری تولید کرده است اما اگر از طرفداران بپرسید کدام مدل بهترین است، اغلب F40 در صدر فهرست قرار میگیرد. این سوپراسپرت که بین سالهای 1987 تا 1992 تولید شد، دومین پرچمدار فراری پس از 288 GTO محسوب میشد و یکی از افسانهایترین طراحیهای پینینفارینا را به نمایش گذاشت.
F40 به یک موتور 2.9 لیتری V8 دو توربو با 478 اسب بخار قدرت مجهز بود و بدون هیچگونه سیستم الکترونیکی کمکی، رانندگی با آن چالشی هیجانانگیز بود. فراری 1, 311 دستگاه از F40 تولید کرد و بهصورت رسمی، تمام آنها تنها در رنگ قرمز مسابقهای عرضه شدند. بااینحال، پینینفارینا برای سلطان برونئی حدود هفت دستگاه F40 را به رنگهای دیگری درآورد. این نمونهها ابتدا بهصورت فرمان چپ و با رنگ قرمز از
کارخانه خارج شدند اما به درخواست سلطان، به فرمان راست تبدیل شده و رنگهای متفاوتی از پالت فراری روی بدنهٔ آنها پاشیده شد.
پورشه 911 GT3 RS نسل 996.2

نسل 996 پورشه 911 به خاطر چراغهای جلوی جنجالیاش ملقب به تخممرغ نیمرو، چندان محبوب نیست اما دراینبین یک استثنا وجود دارد. GT3 که در سال 1998 معرفی شد، اولین نسخه از سری افسانهای GT3 بود و برای هومولوگیشن 911 در مسابقات کلاس GT3 فیا طراحی شد.
GT3 با تیونینگ گسترده و کاهش وزن، نسخهای متمرکز بر پیست بود. در سال 2003، پورشه نسخهای حتی پیست محورتر به نام GT3 RS را بر اساس نسخه فیسلیفتشده 996 (معروف به 996.2) معرفی کرد.
این مدل از همان موتور 3.6 لیتری تخت شش سیلندر تنفس طبیعی GT3 معمولی استفاده میکرد اما با ارتقاهایی، قدرت آن به 381 اسب بخار رسید. برخلاف GT3 استاندارد، نسخه RS تنها در رنگ سفید عرضه شد. البته پورشه به مشتریان این امکان را داد که برای رینگها و نوارهای کناری، بین رنگهای قرمز یا آبی انتخاب کنند.