بزرگنمايي:
بازار آریا - اکنون سه اپلیکیشن برتر از لحاظ تعداد دانلود در آمریکا تماما از اپلیکیشنهای تجارت الکترونیک چینی هستند که عبارتند از: DHgate، تائوبائو و SHEIN. البته دلیل اصلی این اتفاق، جنگ تعرفهای ترامپ و افزایش قیمتها در آمریکا ناشی از آن است.
لازم به ذکر است پیش از این اپلیکیشن چینی «شیائوهونگشو» (رِد) نیز به طور ناگهانی در ایالات متحده محبوبیت یافته بود که دلیل آن، تهدید به تعطیلی «تیک تاک» و مهاجرت کاربران آمریکایی به شیائوهونگ شو به عوان جایگزین تیک تاک بود.
چین بارها به آمریکا هشدار داده که هزینه تعرفههای اضافی را مصرفکنندگان آمریکایی به دوش میکشند. پیش از اجرای این تعرفهها، تأثیر فزاینده آن بر قیمتها نامحسوس بود، اما پس از اجرا، بسیاری از آمریکاییها دریافتند که خودشان باید هزینه افزایش تعرفهها را بپردازند. بنابراین، انبوهی از کاربران آمریکایی برای خرید کالاهای باکیفیت و به صرفه چینی به دانلود اپلیکیشنهای تجارت الکترونیک چینی روی آوردند، چرا که فعلاً خرید کالاهای چینی از این کانالها معاف از تعرفههای سنگین هستند.

ترامپ همواره به قدرت بازدارندگی تعرفههای بالا اعتقاد دارد و امیدوار است از این «ابزار» برای تحقق اهداف پیچیده زیادی استفاده کند. هنوز نمیدانیم چه اهدافی در نظر او است اما یک چیز قطعی است که او میخواهد «عظمت
آمریکا را بازگرداند»، چراکه این یک تعهد او در زمان انتخابات بود. اما آیا این عظمت یا عزت تا حالا با آغاز جنگ تجاری محقق شده است؟ پس از اعلام تعرفههای نجومی، بازارهای سهام،
دلار و اوراق قرضه
آمریکا همزمان سقوط کردند. این یک پدیده نادر است چراکه معمولاً در زمان بحران هنگامی که شاخص بازار
سهام سقوط میکند، سرمایهگذاران برای گریز از خطرات به سمت اوراق قرضه فرار میکنند و باعث رونق این بازار میشوند اما این بار هر دو سقوط کردند. احتمالا همین عامل بود که باعث شد
ترامپ ناگزیر طی 48 ساعت فهرست معافیتهای اضطراری برای 82 قلم
کالا از جمله صفحات خورشیدی و دوچرخه را منتشر کند. این در واقع عقبنشینی
ترامپ از وعده پیشین او تلقی میشود.
این تغییرات مکرر در سیاستهای
ترامپ بحث «عظمت دوباره آمریکا» را به موضوعی مضحک در سطح جهان تبدیل کرده است. وقتی دانمشند چینی در یک کنفرانس مطبوعاتی فریاد زد «We don’t care» (در واکنش به اینکه نرخ تعرفه
آمریکا هر چقدر بالا برود اهمیت نمیدهیم)،
اقتصاد فرانسه نیز تعرفههای تلافیجویانه 3.5 میلیارد دلاری بر کالاهای آمریکایی را اعلام کرد و کانادا هم رسماً پروندۀ نقض موافقتنامه «نفتا» را به جریان انداخت. در مقر سازمان
تجارت جهانی هم 39 عضو طرح «تخطی
آمریکا از قوانین» را به رأی گذاشتند.
با این حال، آیا میتوان گفت «عظمت آمریکا» بازگشته است؟ قطعا نه.
در حال حاضر، بالاترین تعرفهای که دولت
ترامپ بر کالاهای چینی وضع کرده به 245 درصد رسیده است. اما واقعیت این است که وقتی تعرفهها از یک حد خاص فراتر میروند، ادامه افزایش آنها دیگر تأثیر عملی ندارد. در چنین شرایطی، این کالاها عملاً دیگر شانسی برای ورود به بازار
آمریکا ندارند. بنابراین، افزایش بیشتر تعرفهها دیگر جنبه
اقتصادی ندارد و بیشتر به ابزاری برای ابراز موضعگیری یا احساسات سیاسی تبدیل میشود.
اما مصرف کنندگان
آمریکا با «پاهای» خود به سیاست تعرفهای رای مخالف داده و به اپلیکیشنهای
تجارت الکترونیکی فرامرزی
چین به منظور تهیه کالاهای به صرفه از
چین روی آوردهاند.
با وجود اینکه دولت
آمریکا اعلام کرده معافیت تعرفهای برای محمولههای کوچک (کمتر از 800 دلار) که از این طریق وارد کشور میشوند، از 2 مه لغو خواهد شد، اما مصرفکنندگان آمریکایی با استقبال گسترده از این اپلیکیشنها، نارضایتی خود را از سیاستهای تعرفهای
ترامپ بهروشنی نشان دادهاند.
رشد ناگهانی محبوبیت اپلیکیشنهایی مانند شیائوهونگشو و سایر پلتفرمهای
تجارت الکترونیک چینی نشان میدهد که سیاستگذاران آمریکایی در تصمیمگیریهای خود منافع واقعی مردم را نادیده گرفتهاند.
عزت یا عظمت واقعی ملی نه در عددهای بیاساس تعرفهای، بلکه در توانایی فراهم کردن گزینههای متنوع برای مردم در جریان پرشتاب جهانی شدن معنا پیدا میکند. شاید همین نکته، عمیقترین پیامی باشد که محبوبیت ناگهانی اپلیکیشنهای چینی در
آمریکا میتواند برای جهان به همراه داشته باشد.