روزنامه «دیترویتنیوز» بررسی کرد؛
بازار برقیهای آمریکا زیر ضرب تعرفه
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - دنیایاقتصاد - گروه اقتصاد بینالملل: تعرفههای اعمالشده بر خودروها و قطعات وارداتی به آمریکا میتواند جدیدترین مانع در مسیر توسعه بازار فروش خودروهای برقی در این کشور باشد.
بسیاری از خودروهای برقی، بهویژه مدلهای ارزانقیمتتر، از خارج از کشور به آمریکا وارد میشوند و به گزارش «روزنامه دیترویتنیوز»، انتظار میرود تعرفههای 25 درصدی که دونالد ترامپ بر آنها اعمال کرده است، باعث افزایش هزینه تولید و در نهایت بالا رفتن قیمت فروش شود. افزایش قیمتها، کاهش تقاضا برای خرید خودروهای جدید و همچنین نیاز به سرمایهگذاریهای سنگین برای انتقال تولید به داخل آمریکا، میتواند حاشیه سود خودروسازان را کاهش داده، جریان نقدی آنها را محدود کرده و منابع کمتری برای تحقیق و توسعه جهت رقابت جهانی باقی بگذارد.
سام ابوالسمید، معاون تحقیقات بازار شرکت ارتباطاتی تلمتری در این باره میگوید: «اگر شرکتها مجبور شوند پول بیشتری صرف پرداخت تعرفهها یا انتقال تولید به آمریکا کنند، این سرمایهگذاری سنگینی برای بیشتر آنها خواهد بود. این یعنی پولی برای تحقیق و توسعه باقی نمیماند و آنها نمیتوانند نوآوری کنند و فناوریهای جدید به بازار عرضه کنند، و همین باعث کاهش توان رقابتیشان در بازار جهانی میشود، آن هم در زمانی که از بازار چین هم کنار گذاشته شدهاند.»
اما در مورد توانایی خرید مصرفکننده، دادههای شرکت خدمات دیجیتال فروشندگان خودرو «کاکس اتوموتیو»، نشان میدهد میانگین قیمت فروش یک خودروی برقی جدید بیش از 55هزار دلار است. این مساله در کنار نگرانی درباره مسافت پیمایش، زیرساختهای شارژ، سرعت شارژ، پایداری شبکه برق و بحثهای سیاسی پیرامون خودروهای برقی قرار دارد. ترامپ همچنین به دولت خود دستور داده تا مشوقهای مربوط به این خودروها، از جمله یارانه که تا سقف 7500 دلاری برای خودروهای پلاگین بود، مورد بازنگری قرار داده شود.
شرکت جنرال موتورز، که پس از تسلا بیشترین فروش خودروهای برقی را در آمریکا دارد، اعلام کرده که فروش خودروهای برقی تولید این شرکت، در سه ماه اول سال 2025 نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر شده است. با این حال، مدلهای اکویناکس، بلیزر و کادیلاک اپتیک از مکزیک وارد میشود که کف قیمت پایه آنها از 33هزار دلار آغاز میشود. کورت کلتی، معاون بخش باتری، پیشرانه و پایداری این شرکت، در اجلاس SAFE در واشنگتن گفته بود: «با تطبیق باتریهای مناسب با هر خودرو، عملکرد، هزینه و برد را بهینه میکنیم تا پاسخگوی نیازهای مشتریان باشیم.»
وی افزود: «با پیشبرد فناوری باتری و نوآوری، تقویت تولید داخلی و رقابتیتر کردن زنجیره تامین، نهتنها باتریهای بهتری میسازیم بلکه صنعتی قویتر و مقاومتر در آمریکا برای آینده شکل میدهیم.»
خودرو موستانگ Mach-E شرکت فورد نیز در مکزیک تولید میشود و مدل هیبریدی لینکلن ناتیلوس از چین وارد میشود. سخنگوی این خودروساز از اظهارنظر درباره تاثیر تعرفهها بر راهبرد خودروهای برقی فورد خودداری کرده است.
تمام خودروهای برقی شرکت استلانتیس در خارج از آمریکا (در کانادا و مکزیک) تولید میشوند. همچنین نسخه پلاگین هیبریدی کرایسلر پاسیفیا از کانادا و دوچ هورنت و آلفا رمئو توناله از ایتالیا وارد میشوند.
روز دوشنبه، استلانتیس اعلام کرد که به دلیل تعرفهها، کارخانه تولاکا (مکزیک) و کارخانه ویندزور (کانادا) را به طور موقت تعطیل میکند. این تعطیلی دو هفته در ویندزور و یک ماه در تولاکا ادامه خواهد داشت و عرضه خودروهای برقی را محدود میکند.
جودی تینسون، سخنگوی استلانتیس میگوید: «در سال 2024، به سمت نسل بعدی محصولات خود حرکت کردیم که به مشتریان آزادی انتخاب ارائه میدهد. این استراتژی همچنان پابرجاست در حالی که تاثیر تعرفههای اعلامشده را بررسی میکنیم.»
همه خودروهای برقی برخی قطعات وارداتی نیز دارند. تعرفه 25 درصدی برای قطعات خودرو از سوم ماه مه اعمال خواهد شد. البته برای قطعاتی که با توافق تجاری آمریکا-مکزیک-کانادا همخوانی دارند، معافیت موقت در نظر گرفته شده است.
به گفته ایلین بورست، رئیس انجمن خودروهای برقی آمریکا: «اکنون یکی از بهترین زمانها برای تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای برقی است. مشوقهای فدرال برای خودروهای نو و دستدوم همچنان برقرار است، اما با ورود تعرفهها و احتمال حذف اعتبارات مالیاتی، این پنجره در حال بسته شدن است.»
پاسخ بازار و نگرانی خریداران
بر اساس نظرسنجی گالوپ، 51درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی در آمریکا، در اوایل 2025 گفتهاند که به خرید خودروهای برقی فکر میکنند، در حالی که این عدد در سال 2023، 59درصد بود.
گسیکا کلاین، 39 ساله از اوهایو، که همیشه به دلیل حفظ محیطزیست تمایل به خرید خودروی برقی داشت، پس از تصادف خودروی هوندا قدیمیاش، در مارس 2025 تصمیم گرفت یک موستانگ Mach-E مدل 2024 اجاره کند. او میگوید: «هر روز با نگرانی درباره تعرفهها بیدار میشوم. با این کار مطمئن شدم خودرویی که میخواهم را گرفتم.»
فورد نصب رایگان شارژر خانگی سطح 2 را نیز برای مشتریان، تحت طرح «تعهد برقی فورد»، ارائه داده است.
در منطقه خلیج سانفرانسیسکو، بیشتر فروش نمایندگیهای گروه «خردهفروشی خودروی کالیفرنیا» مربوط به محصولات برقی است. ایندر دوسانج، مدیرعامل گروه گفت: «همه سعی دارند بفهمند تعرفهها بر کدام برندها اعمال میشود. هر خودروی برقی که داریم، درحال به فروش رفتن است.» وی افزود: «در زمان کووید که موجودی کمتری داشتیم، سود بیشتری میکردیم. نمایندگیها راه خودشان را پیدا میکنند.»
فعلا خودروسازان افزایش قیمتی اعلام نکردهاند. فورد و استلانتیس حتی پس از اعمال تعرفهها، تخفیفهای مخصوص کارکنانشان را به مشتریان عمومی هم ارائه کردهاند. اما به گفته ابوالسمید: «در نهایت بیشتر هزینه تعرفهها به مشتری منتقل خواهد شد، زیرا خودروسازان حاشیه سود لازم برای جذب این هزینهها را ندارند.»
اتحادیه کارگران خودروهای آمریکا (UAW) در بیانیههایی از تخصیص پاداشهای سنگین به مدیران و خرید سهام توسط خودروسازان انتقاد کرده و به طور مشروط از تعرفههای ترامپ حمایت کرده است.
بزرگترین هزینه خودروهای برقی باتریهای آنهاست. قانون کاهش تورم (IRA) که بایدن در 2022 امضا کرد، میلیاردها دلار برای تولید باتری در آمریکا اختصاص داد. تعرفههای جدید ترامپ قرار است تنها کالاهای ساخت آمریکا را از مالیات معاف کند، بنابراین خودروهایی که در مکزیک ساخته شدهاند اما از باتری ساخت آمریکا استفاده میکنند، ممکن است مشمول معافیت شوند.
جنرال موتورز با همکاری الجی در اوهایو و تنسی کارخانه باتری دارد و در حال ساخت واحد دیگری با سامسونگ در ایندیاناست. فورد در سال 2025 تولید باتری در کنتاکی را آغاز خواهد کرد. استلانتیس هم کارخانههایی در کانادا و ایندیانا با همکاری الجی و سامسونگ دارد.
هدف قانون IRA و تعرفهها مقابله با یارانههای گستردهای است که چین به صنعت خودروهای برقی میپردازد. چین با فروش حدود نیمی از کل خودروهای خود به صورت برقی یا پلاگین، رهبر جهانی این حوزه محسوب میشود. شرکت بیوایدی بیش از هر خودروساز دیگری در جهان خودروهای برقی میفروشد.
در حالی که خودروسازان آمریکایی سهم خود را در بازار چین از دست دادهاند، شرکتهای چینی در آمریکای جنوبی، مکزیک و اروپا در حال رشد هستند و پیشبینی میشود به زودی در آمریکا هم خودرو بفروشند یا حتی تولید کنند.
ابوالسمید هشدار میدهد که اگر تعرفهها باعث کاهش رقابت جهانی خودروسازان آمریکایی شود، آنها فقط در بازار داخلی باقی میمانند و شاید حتی در آنجا هم با خطر مواجه باشند. در این صورت، دیگر مقیاس کافی برای رقابت نخواهند داشت و در نهایت بازنده خواهند بود.
-
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۲:۴۵:۰۷
-
۱۴ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1295223/