بازار آریا

آخرين مطالب

سبزوار؛ شهری در مسیر توسعه نیازمند زیرساخت های ریلی اقتصاد ایران

سبزوار؛ شهری در مسیر توسعه نیازمند زیرساخت های ریلی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تین نیوز |
دیاری با تاریخ غنی و فرهنگی پربار، در غرب خراسان رضوی واقع شده و با موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، پتانسیل های عظیمی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد؛ این شهرستان که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، می تواند به عنوان یک هاب مهم حمل و نقل ریلی در کشور شناخته شود.
به گزارش تین نیوز، حمل و نقل ریلی، به عنوان یکی از کارآمدترین و اقتصادی ترین روش های جابجایی کالا و مسافر، می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی منطقه و ایجاد فرصت های شغلی مؤثر کمک کند؛ گرچه سبزوار با تاریخچه ای غنی و منابع معدنی فراوان، از جمله کرومیت، منگنز و سنگ های تزئینی، نیازمند زیرساخت های مناسب برای بهره برداری از این منابع و توسعه صنایع مرتبط است اما در سال های اخیر، شهرستان سبزوار به دلیل عدم اتصال به شبکه ریلی، از مزایای این نوع حمل و نقل محروم مانده است.
نبود زیرساخت های ریلی نه تنها به محدودیت های اقتصادی منجر شده، بلکه باعث افزایش هزینه های حمل و نقل جاده ای نیز شده است و عملاً این وضعیت می تواند به صرفه جویی سرمایه گذاران لطمه بزند و در نتیجه، مانع از جذب سرمایه گذاری های جدید در این منطقه شود. از این رو، توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک راهکار اساسی برای جذب سرمایه گذاران و رونق اقتصادی سبزوار مطرح است.
بهروز محبی نجم آبادی -نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد- در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه حوزه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی در برنامه هفتم توسعه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: چون هزینه های حمل و نقل جاده ای بسیار بالاست و بخش قابل توجهی از حوزه های اقتصادی را این هزینه ها تشکیل می دهند عملاً صرفه سرمایه گذاران زیر سؤال برده می شود.
وی اظهار کرد: متأسفانه در یکصد سال اخیر که موضوع راه آهن و ریل در ایران مطرح بوده دیار سربداران و شهر سبزوار با این میزان ظرفیت خاص و قرار داشتن در راه جاده ابریشم مغفول واقع شده است.
نجم آبادی با بیان اینکه به دلایل مختلف در گذشته ریل قطار از سبزوار عبور نکرده است، ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و در پیوست یک بودجه که مطالعات در نظر گرفته شده، انشعابی که برای سبزوار اجرا خواهد شد مسیر آنتنی نیست و ریل به سمت بردسکن و جنوب کشور ادامه دارد و ده ها کیلومتر مسیر شمال به جنوب را کوتاه تر می کند.
وی خاطرنشان کرد: پروژه حمل و نقل ریلی علاوه بر اینکه شهر سبزوار را به حوزه ریلی کشور متصل می کند، پروژه های اقتصادی که در منطقه مطرح هستند و در گذشته مجوزهای آن گرفته شده مانند منطقه ویژه اقتصادی که در شرق کشور یکی از مناطق خاصی محسوب می شود و در مجلس مصوب شده و در حوزه سرمایه گذاری و بارانداز ورود و خروج کالا در شرق کشور قراردادهایی دارد رونق بسیاری می گیرند.
احداث کارخانه های مؤثر بدون ریل راه آهن ممکن نیست نماینده غرب خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 1200 هکتار زمین برای این منطقه اختصاص داده شده تا بتوانیم از این فرصت برای تولید و توسعه کشور استفاده کنیم، قطعاً احداث کارخانه های مؤثر بدون ریل در چنین منطقه ای ممکن نیست.
وی با بیان اینکه اگر پروژه حمل و نقل ریلی نهایی نشود و به این شهرستان نیاید حتی سیمان سبزوار نیز صرفه اقتصادی نخواهد داشت، حوزه حمل و نقل ریلی را از ضرورت های سبزوار دانست و افزود: برنامه طولانی در منطقه داریم که همان هم نیازمند توسعه ریلی است.
نجم آبادی خاطرنشان کرد: علاوه بر اهمیت جابجایی مسافر، پروژه های اقتصادی که قرار است در سبزوار اجرا شود با اجرای این پروژه ریلی در شرایطی قرار خواهند گرفت که برای سرمایه گذاران به عنوان یک زیرساخت مؤثر صرفه اقتصادی داشته باشد و سود لازم را از سرمایه گذاری در منطقه ببرند.
وی افزود: بدون شک همه سرمایه گذارانی که بخواهند در غرب خراسان رضوی سرمایه گذاری کنند از جمله صنایع بزرگ و سنگین مانند فولاد که می خواهد از تصفیه فاضلاب شهر 300 هزارنفری سبزوار استفاده کنند توجه خاص به این زیرساخت دارند.
این نماینده مجلس از افتتاح تصفیه خانه توحید شهر در شمال سبزوار طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: از این آب صنعتی می شود برای حوزه های مختلف صنعت به خوبی استفاده کرد و در کنار آن ریل راه آهن نیز به عنوان زیرساخت یک ضرورت است.
نبود ریل راه آهن عامل اصلی عقب ماندگی شهرستان سبزوار وی نبود ریل راه آهن را عامل اصلی عقب ماندگی شهرستان سبزوار دانست و گفت: یکی از دلایلی که دیار سربداران دارای تعداد زیادی بیکاری است و بسیاری از جوانان آن اشتغال مولد و مؤثر ندارند محروم بودن از حمل و نقل ریلی است.
نجم آبادی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم مقرر بود این پروژه افتتاح شود، افزود: دو سال است که اختصاص 300 میلیارد ریال ماده 56 را گرفته ایم اما بیش از 200 مانع ایجاد شد ولی باز هم توانستیم موضوعات را به سرانجام برسانیم و اکنون این زمینه فراهم شده است.
وی با بیان اینکه در بودجه های سالانه نیز برای امسال حدود 220 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، بیان کرد: می توان با بودجه هایی هم که نمایندگان اختصاص می دهند میزان تخصیص را افزایش داد.
نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، با اشاره به اینکه برای به سرانجام رساندن این پروژه به حدود 1500 تا 2000 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، گفت: روزی که این پروژه شروع شد به کمتر از 17 میلیارد ریال اعتبار نیاز بود اما امروز به اعتباری بیش از 3000 میلیارد ریال نیاز داریم.
پیشرفت 55 درصدی پروژه وی در خصوص پیشرفت پروژه حمل و نقل ریلی سبزوار گفت: تاکنون 90 درصد زیرساخت و 30 درصد ایستگاه ها آماده شده است، اگر دولت اهتمام داشته باشد در حوزه تهاتری با روش های مختلف مولدسازی می توان این پروژه را به اتمام رساند.
نجم آبادی با اشاره به اینکه تنها مشکل موجود تخصیص اعتبارات مورد نیاز است، افزود: سال گذشته فقط 30 درصد تخصیص داشتیم و این نقص بزرگی است، نباید پروژه ای با این اهمیت و اولویت، طی این سال ها معطل می ماند.
وی گفت: متأسفانه در دوره رضاخان با دادن رشوه به افرادی که طراحی خط می کردند، خط را از سبزوار دور کرده و ما همچنان در شرایط سخت قرار داریم و منطقه از این پروژه مهم و زیرساختی محروم مانده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه خط ریل از سلطان آباد آغاز و در ادامه از کنار روستای ایزی و حاشیه شرق سبزوار می گذرد، افزود: ایستگاه که با نام شهید الداغی نام گذاری می شود حدود 47 تا 48 کیلومتر فاصله دارد و در ادامه به سمت بردسکن و جنوب کشور می رود.
وی با اشاره به اینکه در مجموع پروژه بیش از 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: صدها معدن منحصر به فرد در حوزه کرومیت، منگز، سنگ های تزئینی، طلا، مس، فولاد و حتی تیتانیوم را در سبزوار داریم.
وجود معادن غنی و منحصر به فرد در سبزوار نجم آبادی گفت: سال گذشته بعد از انجام ژئوفیزیک هوایی با 88 هزار کیلومتر خطی از ارتفاعات سبزوار تا بردسکن شرایط ویژه ای به دست آمد و معادن ارزشمندی در منطقه داریم.
وی بیان کرد: تمامی این شرایط ایجاب می کند که ریل راه آهن به عنوان یک عامل زیرساخت هر چه سریع تر اجرا شود، همچنین با کمک ویژه استاندار خراسان رضوی تلاش می شود تا شهرک فرآوری مواد معدنی شهرستان که دو سال قبل قرارداد آن با معاونت معدنی وزارت صمت و رئیس سازمان شهرک ها به امضاء رسید به سرانجام برسد و معادن، فرآوری را در منطقه روداب سبزوار انجام دهند.
نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، گفت: امیدواریم با اعتباراتی که داریم سال خوبی برای همه ملت ایران باشد و دیار سربداران که دیار بزرگان و نام آوران است به جایگاه واقعی خودش برسد.
با توجه به چالش ها و فرصت های موجود، توسعه حمل و نقل ریلی در سبزوار می تواند افق های جدیدی را برای دیار سربداران بگشاید و آینده ای روشن تر را برای نسل های آینده رقم بزند. تحقق این پروژه ها نیازمند همکاری مؤثر میان مسئولان محلی، دولت و بخش خصوصی است تا بتوان به اهداف اقتصادی و اجتماعی این شهرستان دست یافت و سبزوار را به جایگاه شایسته اش در عرصه ملی رساند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1292097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلار بالا رفت، سفر پایین آمد؟ | بررسی تأثیر نوسانات دلار بر تصمیم سفر ایرانیان

سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریاپایه کلید شکوفایی اقتصادی هرمزگان است

قیمت روز قند و شکر در بازار تهران | فروردین 1404 + جدول

پزشکیان: نباید اختلاف کیفی آموزشی باعث ایجاد نابرابری بین دانش‌آموزان شود

ارتش اسرائیل تعدادی از اسرا را آزاد کرد

چرا بازار مسکن برای سرمایه گذاران همچنان جذاب است؟

چشم پوشی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از یک تخلف بزرگ

آیین تکریم و معارفه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل برگزار شد

حدود 25 هزار نفر ساعت بر روی اصلاح قوانین ایثارگران کار کردند

پر طرفدارترین گوشی های سامسونگ تا 10 میلیون تومان

چرا فرهنگ یادگیری برای سازمان ها اهمیت دارد؟

تحریم‌های تازه آمریکا در رابطه با ایران در آستانه دور بعدی مذاکرات

ثبت روند صعودی ثابت آلودگی هوا در شهر تهران

چالش‌های تامین مالی کسب‌وکارها در ایران؛ از بانک‌محوری تا دشواری‌های پروژه‌ها

بالاخره مسقط یا رم؟

افزایش باورنکردنی تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی؛ 100 درصد!

چه میزان از خاک نقره‌ای هرمز بازگردانده شد؟

اعتراف وزیر جنگ اسبق اسرائیل درباره اتفاقات غزه

رزرو بلیط هواپیما ارزان و تاثیر آن بر کیفیت خدمات در پروازهای اقتصادی!

افشای تصمیم جدید بانک مرکزی درباره قیمت ارز از سوی یک نماینده

رکود بخش خصوصی اثر مستقیمی بر عملکرد بانک‌ها دارد

فشار مضاعف بر زنان شاغل در ژاپن؛ تبعیض شغلی و مسئولیت‌های خانوادگی

گسترش روابط تجاری با همسایگان منجر به دلارزدایی از اقتصاد کشور می‌شود

جسد دختر جوان در جنگل کشف شد/ ماجرا چه بود؟

عراق سفیر لبنان را احضار کرد

ادامه بررسی لایحه پیوستن به پالرمو به جلسه بعد موکول شد

قیمت سکه در تعقیب طلا؛‌ قیمت دلار قفل شد

تناقض در سیاست‌های تعرفه‌ای خودرو

مادر شهیدان والامقام «کردنیرسی» از مازندران آسمانی شد

اعلام تعرفه گمرکی واردات موبایل در سال 1404+ جزئیات

واکنش روسیه به سفر گروسی به تهران

گروسی به تهران رسید

آماری عجیب از دور ریز برنج در کشور؛ روزانه 8 تُن!

چشم‌انداز تجارت 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه تا سال 2029

لزوم نگاه کلان به موانع تولید و سرمایه‌گذاری و رفع آن

پزشکیان:به طور طبیعی توافقی صورت بگیرد، استقبال می‌کنیم

پیش بینی قیمت دلار فردا پنجشنبه 28 فروردین 1404

آکسیوس: دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در رم برگزار خواهد شد

بورس سبزپوش شد

چرا شماره‌گذاری محصولات ایران خودرو متوقف شد؟

تعویق در رسیدگی به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل

اعلام ترکیب استقلال برای بازی با گل گهر

انتصاب سرپرست اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل

رشد تقاضای جهانی نفت و عرضه نفت آمریکا کند می‌شود

سارقان خانه رئیس فدراسیون کشتی بازداشت شدند

بقائی: تغییر محل مذاکرات می‌تواند هر شروعی را در معرض تخریب قرار دهد

کمیسیون صنایع موضوع یکپارچگی سامانه‌های وزارت صمت‌ را پیگیری می‌کند

رتبه اول کشوری در شاخص درمان توسط بیمه دی در سال گذشته برای اولین بار/ بنیاد شهید و امور ایثارگران مسئول ستاد برگزاری یادواره شهدای خدمت

بانک مرکزی به سمت هدف‌گذاری نرخ بهره حرکت کند

سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی اولویت فرمانداری در بهارستان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی