بازار آریا

آخرين مطالب

روایت تجارت نیوز از بیشتر شدن ابهامات واردات خودرو در سال جدید اقتصاد ایران

روایت تجارت نیوز از بیشتر شدن ابهامات واردات خودرو در سال جدید
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تجارت نیوز / در آخرین تصمیمات اتخاذشده برای واردات خودرو در سال جاری مقرر شده تعرفه واردات خودروهای پاک به منوال سال گذشته ادامه یابد و تعرفه خودروهای بنزینی نیز مورد بازنگری مجدد قرار گیرد؛ اما دلیل تغییرات مکرر در حوزه واردات خودرو چیست؟ آیا شعار دسترسی عموم مردم به خودرو با کیفیت در سال جاری محقق می‌شود؟
در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از مقامات ارشد دستگاه‌های مرتبط برگزار شد، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی بدون تغییر و طبق روال گذشته تعیین شد. مطابق این مصوبه، واردات خودروهای برقی همچنان با تعرفه چهار درصد و خودروهای هیبریدی با نرخ 15درصد انجام می‌گیرد.
این در حالی است که درباره تعرفه خودروهای بنزینی تصمیم‌گیری به آینده موکول شد تا پس از بررسی‌های کارشناسی، ارقام جدید تعرفه‌ها اعلام شوند.
بازار
پشت‌پرده تعلل در تصمیم‌گیری درباره تعرفه واردات خودرو
بلاتکلیفی تعرفه خودروهای بنزینی تنها یک تأخیر ساده نیست، بلکه به‌نوعی ترفند شوک قیمتی را در بطن خود پنهان کرده‌ است. بازار در چنین فضای بی‌تصمیمی به حالت انجماد درمی‌آید، قیمت‌ها به شکل غیررسمی افزایش می‌یابند و سودجویان با بهره‌گیری از فضای مبهم، قیمت‌های گزاف را به‌عنوان نرخ‌های محتمل در ذهن افراد جامعه جا می‌اندازند.
این همان ترفند «قیمت‌گذاری لنگری» است که ذهن مصرف‌کننده را به اعداد بالا عادت می‌دهد تا وقتی تعرفه نهایی اعلام شد با مقاومت کمتری روبه‌رو شود. در نتیجه تاخیر دولت در اعلام تعرفه‌ها نه‌تنها نشانه سردرگمی در سیاست‌گذاری است، بلکه ابزاری برای مدیریت ذهنی بازار در آستانه تصمیمات پرهزینه نیز محسوب می‌شود.
حتی واردات خودرو با تعرفه 60 درصد به‌اضافه انبوه هزینه‌های جانبی از جمله سود بازرگانی، هزینه‌های گمرکی، عوارض پلاک، هزینه حمل، بیمه و… باعث می‌شد قیمت نهایی خودروهای وارداتی به طرز چشمگیری از توان مالی اکثریت مردم فاصله داشته باشد و انتقادات را به سمت دولت روانه کند. به همین دلیل، گرچه امیدهایی برای کاهش تعرفه واردات ایجاد شده بود، اما در اصل دولت با بهره‌گیری از ترفندهای روان‌شناختی توانست میزان انتقادات را کاهش دهد.
دور جدید واردات خودرو گرچه با شعارهایی چون دسترسی عمومی به خودروهای باکیفیت و ایمن آغاز شد، اما واقعیت‌های اقتصادی و تجربه بازار گویای چیز دیگری است.
به نظر می‌رسد در نهایت تقابل این شعار در برابر تعرفه‌های وضع‌شده، تنها به مناسبت زمان خود در فضای رسانه‌ها معنا یافته و در تابلوی قیمت‌گذاری نمایشگاه‌ها، جای خود را به موتورسیکلت‌ها و ارابه‌های مرگ کارکرده داده باشد.
ناکامی در ایجاد بستر واقعی برای خودروهای سبز
گرچه تعرفه پایین برای خودروهای برقی و هیبریدی در مقایسه با نرخ‌های سنگین سایر خودروها مزیتی نسبی محسوب می‌شود، اما زمانی‌ که خریدار ایرانی مجبور است در غیاب زیرساخت، خدمات و مشوق‌های واقعی اقدام به خرید چنین خودرویی کند، این مزیت رنگ می‌بازد.
با وجود آنکه ثبات تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی در ظاهر نشانه‌ای از استمرار سیاست‌گذاری قبلی به شمار می‌رود، اما در عمل ثبات در نرخ تعرفه به‌تنهایی نتوانسته انگیزه‌ای جدی برای رونق بازار این خودروها ایجاد کند.
بازار خودروهای پاک نه‌تنها از زیرساخت‌های حیاتی مانند جایگاه‌های متعدد شارژ سریع و خدمات تخصصی محروم مانده، بلکه نبود مشوق‌های مالی و یارانه‌ای نیز مسیر استقبال خریداران را دشوار کرده است.
دولت‌های توسعه‌یافته با وضع سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های متنوع، استفاده از خودروهای برقی را نه یک انتخاب لوکس، بلکه ضرورتی برای کاهش آلایندگی می‌دانند، اما در ایران مسیر متفاوتی در پیش گرفته شده است.
سازمان حمایت مسیر جدیدی برای واردات خودرو می‌گشاید؟
تغییری دیگر که معادلات بازار واردات را متأثر کرده، واگذاری مسئولیت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی از شورای رقابت به سازمان حمایت است. این جابه‌جایی گرچه از منظر برخی کارشناسان می‌تواند راه را برای واردکنندگان هموار سازد و بوروکراسی را کاهش دهد، اما در سوی دیگر، شفافیت فرایند قیمت‌گذاری را تردیدآمیز کرده است. به‌ویژه که در فقدان نظارت‌های موثر و بلاتکلیفی تعرفه‌ها، احتمال سوق بازار به سمت تخلفات و سودجویی‌های پنهان همچنان وجود دارد.
واردات خودرو به مثابه آینه سیاست‌های اقتصادی
بازار خودرو، بیش از آنکه بازاری صنعتی یا مصرفی تلقی شود، آینه‌ای از شیوه سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران است. تعلل در تصمیم‌گیری، بی‌ثباتی در مقررات، ناپیوستگی در تدوین سیاست‌ها و البته غلبه ملاحظات سیاسی بر مبانی اقتصادی، پازل چندتکه‌ای این بازار را شکل داده‌اند.
در این میان، مصرف‌کننده تنها حلقه‌ای‌ است که نه‌تنها در تصمیم‌گیری مشارکتی ندارد، بلکه در نتیجه نهایی هم سهمی از منافع نمی‌برد. آنچه نصیب او می‌شود گسیختگی توان اقتصادی در سایه قیمت‌هایی‌ است که هر لحظه می‌توانند تغییر کنند و سرگردانی میان تصمیم‌هایی که به‌جای حل مساله به تعویق آن دامن می‌زنند.
از سوی دیگر، تعرفه خودروهای بنزینی هنوز معلق است و سیاست تعرفه‌ای خودروهای پاک روی کاغذ باقی مانده و فاصله میان شعارهای عدالت‌محور و واقعیت‌های بازار هر روز بیشتر می‌شود.
در شرایطی که مردم با موجی از بی‌اعتمادی، قیمت‌های لنگرشده و چشم‌اندازی مبهم روبه‌رو هستند، سیاست‌گذار باید به‌جای مدیریت ذهن بازار، دست‌کم یک‌ بار تصمیمی شفاف، به‌موقع و منطبق با واقعیات اقتصادی اتخاذ کند.
تنها با ایجاد ثبات در سیاست‌گذاری، بازتعریف منطقی تعرفه‌ها و فراهم‌سازی زیرساخت‌های استفاده از خودروهای نوین می‌توان به بازاری رقابتی، شفاف و مردمی امیدوار بود.
در غیر این‌صورت، خودروسازی و بازار خودرو نه یک محل رقابت سالم، بلکه به عنوان میدان بازی‌های روانی میان سیاست‌گذار، دلال و مصرف‌کننده، به کار خود ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1288396/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش 120 درصدی حجم تجارت ایران با اوراسیا

شکستن: سخنرانی پاول، رئیس فدرال رزرو – نکات کلیدی آنچه او مطرح کرد

طلای جهانی در مسیر صعود ماند

وزیر دفاع عربستان مورد استقبال سرلشکر باقری قرار گرفت

شهدا ستاره‌های فروزانی هستند که در مسیر زندگی انسان قرار گرفتند/ همه باید از مکتب شهید سلیمانی الگوگیری کنند

ترسیم نقشه‌راه 20 ساله و تحقق همکاری‌های مطلوب آتی میان تهران و مسکو

سفر مدیرعامل بانک ملی ایران به ارومیه، گامی برای تقویت تولید و اقتصاد منطقه‌ای

در موضوع مذاکرات و مشکلات اقتصادی باید حرف رهبری را سرلوحه اقداماتمان قرار دهیم

جزئیات «وعده صادق» از زبان سردار حاجی زاده/ اسرائیل به التماس روی آورد/ درخواست چند روز مهلت کرده بود

آمریکا و چین وارد فاز جدید جنگ تجاری شدند

بازار ارز محتاط شد/ قیمت دلار همچنان در سرازیری؟

عراقچی: عمان محل مذاکرات با آمریکا را انتخاب می‌کند

متحدان آمریکا زیر سایه تهدید؛ چین دست به کار شد

حرکت الاکلنگی قیمت دلار و طلا/ مسیر قیمت سکه مشخص شد؟

گروسی: تلاش می کنیم از بهره‌برداری سیاسی سایر کشورها از برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کنیم

نرخ بهره بین بانکی رشد کرد

رشد 33 درصدی انتقال سوخت در نوروز 1404

تنگستان نقش موثری در اقتصاد دریامحور ایفا کند

رایزنی «پوتین» با امیر قطر

قیمت طلا در بازار جهانی امروز 28 فروردین 1404: جهش قیمت

افزایش 120 درصدی تجارت ایران با اوراسیا/ پیگیری مکانیزم صادرات ریالی

تحلیل ویژه/ چرا آمریکا این‌قدر اصرار به مذاکره با ایران دارد؟

خط ریلی رشت - آستارا بدون مشکلات زیست محیطی اجرا می‌شود

قیمت دلار پس از مذاکرات رم چقدر می شود؟

رونالدو در عربستان ماندنی شد

ناترازی انرژی بلای جان تولید/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

راه‌اندازی شهرک زیست فناوری تنگستان در سال جاری

پیش‌بینی مشوق‌های ویژه برای سرمایه‌گذاری در گلستان

زورآزمایی آمریکا و چین در آسیا؛ بازگشت ترامپ شکاف‌ها را عریان کرد/ از هند تا کره جنوبی و تایوان؛ خط و نشان‌های ترامپ کارساز می‌شود؟

اسرائیل باید احتمال برخورداری ایران از قابلیت‌های هسته‌ای را از بین ببرد!

حجم تجارت ایران با کشورهای اوراسیا رو به افزایش است

خراسان رضوی پل اقتصادی میان ایران و افغانستان است

ایران هشتمین کشور دارای بالاترین نرخ تورم

توضیح عراقچی درباره مضمون پیام رهبر انقلاب به پوتین

دستورکار بن‌سلمان در تهران

هشدار معاون پزشکیان درباره عواقب مهاجرت کنترل‌نشده به حاشیه کلان‌شهرها

بازار کم نوسان سکه و طلا؛ دلار در کانال 86 هزار تومان قرار گرفت

پیام وزیر دفاع به مناسبت روز ارتش

پیام مجارستان به اروپا: مذاکرات صلح اوکراین را تحت الشعاع قرار ندهید

عقب‌نشینی سازمان توسعه تجارت از اخذ 100 درصدی تعرفه خودرو

آغاز رقابت در بازار جهانی با 6 تولیدکننده مطرح گلیسیرین در ایران با خلوص 99.5%!

نرخ بهره بین بانکی بالا رفت

عکسی از دیدار گروسی از نمایشگاه «دستاوردهای صنعت هسته‌ای» در تهران

آمار و ارقام اقتصادی چه می‌گویند؟

هژمونی خشکسالی

تعطیلی 6 سفارت آمریکا در آفریقا

عراقچی به مسکو رسید

انگیزه ایثارگران مشغول به‌کار دستخوش نگاه‌های تبعیض‌آمیز قرار نگیرد

چراغ سبز ایران به تاجیکستان

رایزنی «پوتین» با امیر قطر پیرامون اوکراین و غرب آسیا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی