بازار آریا

آخرين مطالب

این شناور‌های ایرانی رکورد سرعت در دنیا را شکسته‌اند اقتصاد ایران

این شناور‌های ایرانی رکورد سرعت در دنیا را شکسته‌اند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مهر : ایران سریع‌ترین شناورهای تندرو نظامی دنیا را در اختیار دارد. سرعت برخی انواع قایق‌های ایرانی به 203 کیلومتر بر ساعت هم رسیده است.
نهم اسفند 1403 یکی از روزهای منحصر به‌فرد در حوزه دریایی برای نیروهای مسلح کشورمان بود در این روز و در جریان مراسم الحاق ناو شهید رئیسعلی دلواری و شناورهای تندروی موشک‌انداز جدید سپاه در بندرعباس، از شناور حیدر 110 نیروی دریایی سپاه با سرعت 110 نات، رونمایی شد که قابلیت شلیک موشک‌های کروز را دارد.
خبر مرتبط

بازار آریا


تکذیب ادعای جنجالی شبکه سعودی درباره شناور ایرانی شبکه سعودی الحدث مدعی شد نیرو‌های ایالات متحده شناور شناسایی ایرانی «زاگرس» را در دریای سرخ هدف قرار داده و غرق کرده‌اند.
شناور حیدر 110 یکی از شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که به عنوان یک قایق تندرو و جنگی طراحی و ساخته شده است. این شناور به دلیل سرعت بالای خود، قابلیت انجام مأموریت‌های مختلفی را داراست. در زیر به برخی ویژگی‌ها و مشخصات این شناور پرداخته می‌شود:
مشخصات فنی
1. سرعت: شناور حیدر 110 قادر است به سرعتی معادل 110 نات (حدود 203 کیلومتر در ساعت) دست یابد که این ویژگی آن را به یکی از سریع‌ترین شناورهای نظامی تبدیل می‌کند.
2. طراحی: طراحی آیرودینامیک و بدنه سبک این شناور به آن کمک می‌کند تا در شرایط سخت دریایی نیز عملکرد خوبی داشته باشد.
3. تسلیحات: این شناور معمولاً به انواع تسلیحات شامل موشک‌های ضد کشتی، توپ‌های خودکار و سیستم‌های دفاعی مجهز است که آن را برای انجام عملیات‌های تهاجمی و دفاعی مناسب می‌سازد.
قابلیت‌ها
• عملیات تهاجمی: با توجه به سرعت و تسلیحات پیشرفته، شناور حیدر 110 می‌تواند در عملیات‌های تهاجمی علیه ناوهای دشمن و همچنین در حملات سریع در سواحل و بنادر استفاده شود.
• پشتیبانی از عملیات‌های ویژه: این شناور می‌تواند به عنوان پشتیبان برای نیروهای ویژه دریایی عمل کند و در عملیات‌های نفوذی و شناسایی به کار گرفته شود.
• حفاظت از آب‌های سرزمینی: با قابلیت‌های بالا، این شناور می‌تواند به عنوان بخشی از نیروی دریایی سپاه، حفاظت از آب‌های سرزمینی ایران را بر عهده گیرد.
شناور حیدر 110 به عنوان یک قایق تندرو و جنگی، نمادی از توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سرعت بالا و تسلیحات پیشرفته آن، این شناور را برای انجام مأموریت‌های مختلف نظامی و دفاعی مناسب می‌سازد. با توجه به تحولات اخیر در حوزه نظامی، اهمیت چنین شناورهایی در حفظ امنیت ملی و منافع کشور بیشتر نمایان می‌شود.
البته این اولین و تنها شناور تندروی ساخته شده به دست متخصصان کشورمان نیست و ایران اسلامی با استفاده از تجارب گرانقدر دفاع مقدس و البته تحریم از یک سو و نیاز به تولید تجهیزات برای مقابله با ارتش رژیم بعث عراق و دفاع از کشور تولد و به کار گرفته است. به بهانه رونمایی از جدیدترین شناور تندروی موشک انداز سپاه مروری بر اقدامات و ظرفیت‌های کشور در حوزه شناورهای تند رو داریم.
چرا ایران به سوی استفاده از شناورهای تندرو رفت؟
سال‌های میانی دهه 60 و در دوران دفاع مقدس، رژیم بعثی عراق با پشتیبانی آمریکا و سایر کشورهای استکباری دست به اجرای جنگ نفتکش‌ها زد. هدف از این جنگ نابودی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با انهدام شناورهای تجاری و کشتی‌های حامل اقلام موردنیاز به مقصد ایران و یا اقلام صادراتی از ایران به سوی سایر کشورها بود.
در نخستین سال از جنگ نفت‌کش‌ها در برابر هر 6 حمله به شناورهای ایران تنها به یک حمله پاسخ داده می‌شد، ولی با افزایش استفاده از شناورهای تندرو در سال 66 موازنه قدرت ایجاد شد و هر حمله‌ای پاسخ داده می‌شد. اما در سال 67 این معادله کمی متفاوت شد و این بار ایران دست برتر را داشت به نحوی که ایران به هر حمله یک پاسخ متقابل می‌داد.
با تغییر موازنه قدرت در خلیج فارس به نفع ایران با استفاده از شناورهای تندرو، فرماندهان به این نتیجه رسیدند که باید راهبرد نیروی دریایی سپاه بر اساس شناورهای تندرو تنظیم شده و توسعه پیدا کند چراکه شناورهای تندرو هم سریع و چابک هستند و هم دارای قدرت تخریب بسیاری برای اجرای ضربات مهلک. البته قیمت ارزان شناورهای تندرو نیز دیگر مؤلفه تأثیرگذار برای استفاده از آن‌ها نسبت به شناورهای بزرگ‌مقیاس و غول‌پیکر هستند.
فرماندهان با توجه به کارایی شناورهای تندرو مصمم شدند تا راهبرد نیروی دریایی سپاه برای گسترش و توسعه را بر مبنای استفاده از شناورهای تندرو تنظیم کنند. در این راستا و با پایان دفاع مقدس، روند تحقیق و توسعه شناورهای تندرو در دستور کار قرار گرفت و متخصصان دفاعی مشغول طراحی و ساخت انواع شناورهای تندرو شدند.
قایق‌های تندروی ایران خار چشم دشمنان
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1364 با فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به همراه نیروی هوایی تشکیل و به ساختار سپاه اضافه شد. این نیرو مؤلفه‌های قدرت بسیاری دارد که یکی از آن‌ها شناورهای تندرو یا قایق‌های تندرو هستند.
شناورهای تندرو در حین دفاع مقدس بخشی از راهبردهای نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بودند و آن زمان فقط به تیربار مجهز بودند مگر اینکه در مواقع خاصی به مینی کاتیوشا نیز تجهیز می‌شدند. البته نیروهای پیاده سوار بر این شناورها نیز می‌توانستند تسلیحاتی مانند RPG7 هم با خود داشته باشند تا در صورت نیاز علیه دشمنان استفاده کنند.
قدرت قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه در آن زمان که فقط یک نوع و آن هم از نوع عاشورا بودند به حدی بود که با تعدادی نسبتاً بسیاری از منافع کشورمان در خلیج فارس دفاع کردند. البته آمریکایی‌ها دست از تهاجم به منافع ایران برنداشتند و تا پایان جنگ مزاحم بودند، ولی این شناورها خواب را از چشم آمریکایی به ویژه در جنگ نفتکش‌ها ربوده بودند.
شناورهای تندرو یکی از مهمترین نقاط قوت و ابزار دفاعی سپاه
پیشرفت‌های کشور در حوزه شناورهای تندرو به شکلی بوده که امروزه شناورهای تندرو به عنوان یکی از مهمترین نقاط قوت و مهمترین ابزار دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تأمین امنیت مناطق دریایی (بخصوص دریای خلیج فارس و دریای عمان) و دفاع در مقابل متجاوزان محسوب می‌شود، همچنین ایران به عنوان تنها دارنده‌ی شناورهای تندرو با قابلیت پرتاب موشک در سرعت‌های بالا در دنیا شناخته می‌شود، که این مهم اهمیت استراتژیک و منحصر به فردی دارد. در همین راستا 11 اردیبهشت ماه سال 1398 ششمین همایش ملی شناورهای تندرو در دانشگاه علوم دریایی امام خامنه‌ای در زیباکنار انزلی برگزار شد و در این مراسم سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به جنبه‌ای از توان دریایی و شناورهای تندرو اشاره کرد که می‌توان گفت تاکنون سخن زیادی از آن به میان نیامده بود و آن هم ساخت شناورهای بدون سرنشین بود.
سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه باید به سوی تولید شناورهای بدون سرنشین حرکت کنیم، گفت: دستیابی به چنین دستاوردی با توجه به دانشی که در اختیار داریم امکان‌پذیر است.
استفاده شناورهای بدون سرنشین رزمی یا همان USV عرصه‌ای نسبتاً جدید و اثرگذار در ایجاد قدرت دریایی است که طی سال‌های اخیر در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی بهره برداری از تجهیزات بدون سرنشین مانند خودروها، هواپیماها و قایق‌های بدون سرنشین که قابلیت اجرای عملیات‌های تعریف شده را بدون نیاز به حضور اپراتور درون آنها داشته باشد، روز به روز در حال افزایش است که مصداق بارز آن را می‌توان در فراگیر شدن استفاده از پرنده‌های هدایت پذیر از دور یا همان پهپاد برشمرد.
شناورهای بدون سرنشین در حقیقت شناورهایی هستند که کنترل و اجرای عملیات آنها از نقطه‌ای دیگر و از راه دور بدون حضور دریانوردان انجام می‌شود و به طور مسلم چنین فناوری برای اجرای مأموریت‌های رزمی در دریا نیز مورد توجه نیروهای نظامی کشورمان قرار گرفته است.
یا مهدی؛ گام اول ایران در حوزه USV
اما در کشورمان اولین گام سپاه به حوزه ساخت شناورهای بدون سرنشین را می‌توان شناور تندروی «یا مهدی» برشمرد که مجهز به سه جایگاه پرتاب راکت است و همچنین می‌تواند با حمل مواد منفجره تبدیل به یک بمب متحرک در دریا شود و به بدنه ناوهای دشمن اصابت کند.
سه جایگاه پرتاب راکت در قسمت جلوی قایق «یا مهدی» که با توجه به ابعاد آنها، احتمالاً این قایق پرتابگر راکت‌های فلق است.
از سویی بدنه کامپوزیتی و حجم کوچک این قایق که طولی کمتر از 12 متر و ارتفاعی 1.5 متری دارد باعث شده تا سطح مقطع راداری آن در دریا پایین باشد و احتمال اصابت آن توسط سامانه‌های دفاع سطحی دشمن پایین بیاید.
طول آبخور شناور بدون سرنشین یا مهدی 65 سانتی‌متر است و سرعت آن نیز در بیشترین میزان خود به 50 نات (بیش از 90 کیلومتر بر ساعت) می‌رسد.
سامانه هدایت قایق بدون سرنشین «یا مهدی» نیز به گونه‌ای است که قابلیت هدایت از ساحل و یا از شناورهای دیگر را دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا این قایق تندرو بدون ایجاد خطر برای هدایت کننده آن، به نزدیک ترین فاصله با ناوهای دشمن برسد.
قایق‌های تندرو رادارگریز می‌شوند
اما دومین محور مهمی که در خصوص آینده شناورهای تندرو ایرانی توسط فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی دریایی سپاه مطرح شد، موضوع رادارگریزی شناورهای تندرو بود که سرلشکر سلامی با تاکید بر اهمیت این موضوع، گفت: شناورهای ما باید قدرت اختفا از دید رادارها و چشم‌های مسلح و غیرمسلح را داشته باشند.
دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه هم این محور را مورد تاکید قرار داد که رادارگریزی و قدرت اختفا، گام بعدی در زمینه ساخت شناور است و گفت: باید از مرحله ساخت بدنه شناورها فراتر برویم و در گام دوم، اختفای شناور و هوشمندسازی آن را مورد توجه قرار دهیم.
ایران سریع‌ترین شناورهای تندرو نظامی دنیا را در اختیار دارد. سرعت برخی انواع قایق‌های ایرانی به 110 نات معادل 203 کیلومتر بر ساعت هم رسیده است. برای مقایسه می‌توان نسل جدید شناورهای تندرو ارتش آمریکا را مثال زد که بیشینه سرعتش 85 کیلومتر بر ساعت است. درحالی‌که اغلب شناورهای تندرو در جهان سرعتی بین 60 تا 120 کیلومتر بر ساعت دارند.
سرعت بالای شناورهای تندرو ایران باعث شده تا در سال‌های اخیر به «زنبورهای سرخ» معروف شوند؛ کوچک، سریع و زیاد با نیش گزنده و مرگ‌آور برای دشمن.
بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1283436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هک بانک سپه تکذیب شد

اسکناس 200 هزار تومانی جدید چه شکلی است؟

کیش در مسیر توسعه؛ از جذب سرمایه‌گذاری تا تبدیل شدن به هاب مالی

مخبر: تولید ملی رمز پیروزی اقتصاد ایران در جنگ اقتصادی است

کشف 60 هزار لیتر سوخت قاچاق در ایلام

احدی در لبنان خواهان عادی سازی روابط با اسرائیل نیست

بالا گرفتن اختلافات چین و کره‌جنوبی در دریای زرد

صعود قیمت طلا به کانال جدید

مردم آماده این تغییر در سهمیه بنزین باشند

دفتر آیت‌الله نوری همدانی میزان زکات فطره را اعلام کرد

قفل قیمت دلار در روز نیمه تعطیل بازار

بازگشت سونی به بازار ایربادهای اقتصادی با WF-C710N

کیش در مسیر نسل هفتمی شدن؛ جزیره‌ای هوشمند، سبز و پیشرو در سرمایه‌گذاری

روایتی از رکوردشکنی تاریخی شرکت انتقال گاز ایران در سرمای بی‌سابقه 1403

اساتید اقتصاد، مسیر اجرایی سازی سرمایه‌گذاری برای تولید را نشان دادند

یارانه چه کسانی در سال 1404 قطع می‌شود؟

سردار پاکپور: به هرگونه تجاوز مرزی پاسخ قاطع خواهیم داد

توسعه گردشگری موجب رونق اقتصادی آذربایجان غربی می شود

سید رحمت‌الله اکرمی: حمایت وزارت اقتصاد از بازار سرمایه تداوم دارد

نگاه تحلیلگران ترکیه به دستگیری امام اوغلو و وضعیت کشور

امسال همه ظرفیت‌های ملی برای حل مشکلات محیط زیستی بسیج خواهد شد

مناطق آزاد تقویت تعاملات بین‌المللی را دنبال کنند

تکذیب ادعای هک اطلاعات مشتریان بانک سپه

اعتراف آمریکا به کشتار غیرنظامیان سوری توسط عناصر الجولانی

قائم پناه: دولت همه تلاش خود برای تحقق منویات رهبری را انجام خواهد داد

ضرب الاجل بانک مرکزی برای خروج شبکه بانکی از بنگاه داری

مصرف بنزین کشور به 130 میلیون لیتر رسید

توسعه اشتغال و رونق اقتصادی در سیستان و بلوچستان/ رکورد حفاری در استان به ثبت رسید

عارف: سهم مناطق آزاد در اقتصاد ملی باید به‌طور دقیق تعریف شود

در لحظه مرگ چه اتفاقی در مغز ما رخ می‌دهد؟

حذف مجردها از نهضت ملی؛ برداشت اشتباه از رأی دیوان عدالت

اولتیماتوم به بانک‌ها برای اعلام اموال مازاد

آغاز فعالیت‌های سال جدید معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید از موزه مرکزی شهدا

اعلام مبلغ فطریه 1404 از سوی رهبر معظم انقلاب

بیانیه جامعه اسلامی مهندسین به مناسبت روز جهانی قدس

دور جدید جدال و درگیری لفظی نتانیاهو با مخالفان در «کنست»

رفع موانع سرمایه‌گذاری موتور محرک تحقق شعار سال است

بازوی اقتصادی کشور در شرایط تحریم، مناطق آزاد هستند

بازگشت پرهیاهوی ترامپ؛ سیاست داخلی آمریکا طی 2 ماه اول چگونه پیش رفت؟

مشاغل خانگی؛ پیشران توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در قم

راه‌اندازی گمرک منطقه آزاد اردبیل تسریع می‌شود

عارف: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مناطق آزاد، توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه است

توسعه پایدار؛ الزام توجه به محیط زیست در پروژه‌های اقتصادی و زیرساختی

خبرنگار صهیونیستی: برنامه ترامپ برای کنترل نوار غزه «جوک» است

طلا دوباره خیز برداشت

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ گران ترین سواری داخلی چند؟

تحریم ده‌ها نهاد و شرکت چینی توسط آمریکا

پرفروش‌ ترین فیلمها در اکران نوروزی

توسعه میادین نفتی مشترک تا کجا پیش رفت؟

عارف : مناطق آزاد بازوی اقتصادی کشور در شرایط تحریم هستند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی