بازار آریا

آخرين مطالب

نبرد تویوتا پرادو با هیوندای سانتافه؛ برنده کدام است؟ اقتصاد ایران

نبرد تویوتا پرادو با هیوندای سانتافه؛ برنده کدام است؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - برخی از شاسی‌بلندها برای انجام وظایف سنگین مثل آفرود و یدک کشی ساخته می‌شوند درحالی‌که برخی دیگر روی راحتی و انجام وظایف خانوادگی تمرکز دارند.

در سال 2024، نسل جدید لندکروزر پرادو به‌عنوان نسخه‌ای کوچک‌تر و ارزان‌تر از لندکروزر اصلی به بازار آمد و در همین حال، هیوندای هم سانتافه را کاملاً از نو طراحی کرده و در داخل و بیرون حسی کاملاً جدید به این کراس‌اوور بخشید. ازاین‌رو، حالا می‌توان بین این دو خودرو شباهت‌های زیادی از پیشرانهٔ هیبریدی گرفته تا فرم جعبه‌ای شکل را دید. ازاین‌رو، یک سانتافه هیبریدی از تیپ پرچم‌دار کالیگرافی با قیمت حدود 50 هزار دلار را در برای یک لندکروزر پرادو با قیمت حدود 70 هزار دلار قرار داده‌ایم تا ببینیم کدام‌یک برای خرید گزینهٔ بهتری خواهد بود.
پیشرانه هیبریدی
قوای محرکهٔ هیبریدی دو خودرو در نگاه اول بسیار شبیه به هم به نظر می‌رسد زیرا هردو از پیشرانه‌های چهار سیلندر توربو با موتورهای الکتریکی و گیربکس‌های سنتی اتوماتیک استفاده می‌کنند. همچنین هردو خودرو همچنان به سامانهٔ چهارچرخ محرک مکانیکی مجهز هستند. قوای محرکهٔ سانتافه از یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو با 178 اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با 60 اسب بخار قدرت و پکیج باطری 1.5 کیلووات ساعتی تشکیل شده است و مجموعاً 231 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

بازار آریا


از سوی دیگر، تویوتا به یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر توربو با 278 اسب بخار قدرت و یک موتور الکتریکی 48 اسب بخاری با مجموع خروجی 326 اسب بخار قدرت مجهز است درحالی‌که باطری آن تنها 0.9 کیلووات ساعت ظرفیت دارد. این قدرت بیشتر اما باعث نمی‌شود پرادو سریع‌تر باشد زیرا شاسی‌بلند تویوتا با وزن 2470 کیلوگرم، حدود 400 کیلوگرم از رقیب کره‌ای سنگین‌تر است. EPA مصرف سوخت ترکیبی سانتافه را 6.9 لیتر و پرادو را 10.2 لیتر اعلام کرده است که در طول آزمایش هم تقریباً به همین ارقام رسیدیم و بنابراین، به‌وضوح هیوندای کم‌مصرف‌تر از تویوتا خواهد بود.
سامانه چهارچرخ محرک و تعلیق
هرچند هردو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند ولی هدف و نوع این سیستم‌ها کاملاً باهم تفاوت دارد. سامانهٔ چهارچرخ محرک سانتافه برای گهگاهی استفاده در مسیرهای لغزنده و حفظ کشش خودرو طراحی شده و از یک کلاچ مرکزی برای تغییر میزان گشتاور ارسالی به چرخ‌های عقب (از 80 به 20 تا 50 به 50 بین محورهای جلو و عقب) استفاده می‌کند درحالی‌که لندکروزر به دیفرانسیل مرکزی، قفل دیفرانسیل عقب و سیستم مالتی تراین با حالت‌های آفرود مجهز است. پرادو همچنین از کرال کنترل هم برای بالا رفتن از شیب‌های تند بهره می‌برد و کاملاً روی استفاده‌های آفرودی تمرکز دارد و میدانیم که در خارج از جاده کاملاً سانتافه را مغلوب می‌کند.
این خودروها در سیستم تعلیق هم باهم تفاوت دارند زیرا پرادو در عقب به اکسل صلب مجهز است که امکان یدک کشی تا 2720 کیلوگرم را فراهم می‌کند درحالی‌که این رقم برای سانتافه تنها 750 کیلوگرم است. لندکروزر همچنین به آنتی‌رول بار قطع شونده در جلو هم مجهز است که انعطاف و کشش بیشتری را برای تعلیق فراهم می‌کند. سانتافه اما با فنرهای پیچشی در جلو و تعلیق چند اتصالی در عقب، بسیار شبیه خودروهای سواری است. این تفاوت خود را در کیفیت سواری خودروها نشان می‌دهد زیرا هیوندای در رانندگی‌های شهری خودرویی نسبتاً نرم است که درعین‌حال برای جلوگیری از بادی‌رول در پیچ‌ها از کنترل کافی برخوردار است اما از سوی دیگر پرادو در شهرها خودرویی آشفته، خشن و پرسروصدا است که در پیچ‌ها هم بادی‌رول زیادی دارد. دلیل این موضوع به یک تفاوت کلیدی بازمی‌گردد. پرادو شاسی مستقل دارد درحالی‌که ساختار سانتافه یکپارچه است.
کابین و فضای بار
لندکروزر در ابعاد بیرونی کمی بزرگ‌تر از رقیب کره‌ای است و با 4,925 میلی‌متر طول، 94 میلی‌متر کشیده‌تر، 80 میلی‌متر عریض‌تر و 70 میلی‌متر بلندتر است اما در داخل این ابعاد بزرگ‌تر کاملاً ناپدید می‌شود و سانتافه بسیار جادارتر است. همچنین درحالی‌که پرادو دو ردیف صندلی دارد، کراس‌اوور هیوندای به سه ردیف صندلی مجهز است هرچند که صندلی‌های ردیف سوم بیشتر مناسب کودکان خواهد بود. علاوه بر این، صندلی‌های خلبانی ردیف دوم هیوندای احساس لوکسی دارند اما فضای زانو در صندلی‌های عقب پرادو به‌طور عجیبی محدود است.

بازار آریا


سانتافه در داخل خودرویی مدرن و لوکس احساس می‌شود و کیفیت متریال و تزئینات آن یک پله بالاتر از پرادو است زیرا کابین لندکروزر با پلاستیک‌های خشک پوشیده شده که در طول زمان خراشیده می‌شوند. با وجود طول بیشتر و فقدان صندلی‌های ردیف سوم، عجیب نیست که پرادو پشت صندلی‌های ردیف دوم فضای بار بیشتری را ارائه می‌کند (1310 لیتر در برابر 1150 لیتر) اما مشکل بزرگ تویوتا، ارتفاع بالای کف صندوق است که بسیار آزاردهنده خواهد بود.
رانندگی
برخلاف روی کاغذ، در دنیای واقعی عملکرد پیشرانه‌های هیبریدی دو خودرو بسیار متفاوت است. پیشرانهٔ بنزینی هیوندای خیلی ساکت است تا جایی که راننده حتی متوجه روشن بودن آن نمی‌شود ولی موتور بنزینی پرادو بسیار بیشتر از خودروهای هیبریدی کار می‌کند و صدای بلندی دارد. این در حالی است که پیشرانهٔ هیوندای معمولاً فقط هنگام رانندگی با سرعت‌های بالا روشن می‌شد و در سرعت‌های پایین خاموش می‌ماند. در بخش شتاب، هردو خودرو در کمتر از 8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسند و سانتافه با وجود 95 اسب بخار قدرت کمتر، شتابی مشابه رقیب ژاپنی را ارائه می‌کند. هرچند هنگام تخته کردن پدال گاز، هردو خودرو کمی مکث دارند ولی هنگام نیاز به شتاب گیری ناگهانی، پرادو بسیار سریع‌تر احساس می‌شود.
قیمت
در تیپ بالا ردهٔ کالیگرافی سانتافه، امکاناتی مثل نمایشگر هدآپ، گرم‌کن آینده‌های جانبی، سیستم صوتی Bose، صندلی‌های خلبانی ردیف دوم، گرم‌کن غربیلک فرمان و گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. قیمت این تیپ از 50,215 دلار آغاز می‌شود. از سوی دیگر، پرادو قیمت پایهٔ 63,345 دلاری دارد و از لحاظ امکانات استاندارد در برابر سانتافه حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. بااین‌حال، خودروی آزمایشی ما به پکیج 4,600 دلاری پریمیوم مجهز بود که سیستم صوتی با 14 بلندگو، سانروف، شارژر بی‌سیم گوشی، نمایشگر هدآپ و… را به همراه دارد و در کنار چند آپشن دیگر، قیمت خودروی آزمایشی ما را به 71,534 دلار رساند.
نتیجه
هرچند تویوتا پرادو در یدک کشی و آفرود توانایی‌های بسیار بیشتری دارد ولی در دیگر قسمت‌ها مثل راحتی، جاداری و مصرف سوخت، قافیه را به رقیب کره‌ای می‌بازد و بااین‌وجود، قیمت بیشتری هم دارد. البته در سبد محصولات تویوتا، کراس‌اوور گرند هایلندر رقیب بسیار نزدیک‌تری برای سانتافه محسوب می‌شود ولی مقایسهٔ بین سانتافه و پرادو نشان می‌دهد که چرا این روزها شاسی‌بلندهای سنتی شاسی مستقل بازار محدودی پیدا کرده‌اند. در حال حاضر، برای کسانی که خواهان شکل و ظاهر یک شاسی‌بلند سنتی هستند ولی به توانایی‌های چنین خودرویی نیازی ندارند، نسل جدید سانتافه گزینهٔ بسیار مناسبی خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1278060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه اتحادیه اروپا و کانادا برای مقابله با تعرفه‌های ترامپ

تصادف مرگبار پژو و تریلی 5 کشته و مصدوم برجای گذاشت

نخستین گفت‌وگوی رئیس سیا با رئیس آژانس اطلاعات خارجی روسیه

کار ساماندهی گلزار شهدا در مازندران در سال 1404 به پایان خواهد رسید

وضعیت سدهای تهران بحرانی شد

پزشکیان هرگونه اقدام قضایی علیه هتاکان به خود را ممنوع کرد

جمعیت ایران چقدر شد؟

بلو دُنگ شما را حساب می‌کند

دیدار و رایزنی مقام اماراتی با عراقچی

واکنش حماس به ممنوعیت عبور کشتی‌های اسرائیلی توسط یمن

توضیح جدید وزیر نفت درباره سهمیه نوروزی بنزین

تهدیدات انصارالله یمن اسرائیل را نگران کرد

پزشکیان: آمریکا تحریم و اروپا تهدید می‌کند اما نمی‌توانند جلوی مسیر ما را بگیرند

فراهم شدن امکان مصالحه ریالی تعهدات ارزی+ جزئیات

بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر وام ازدواج و فرزندآوری گرفتند

گشایش نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی در موزه شهدا همزمان با هفته شهید

زلنسکی: آماده اجرای طرح پیشنهادی آمریکا درباره آتش‌بس هستیم

بیت‌کوین در دو راهی صعود یا سقوط؛ آیا حمایت کلیدی حفظ می‌شود؟

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته اعلام شد

آخرین وضعیت آمار حوادث چهارشنبه سوری

معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری موضوع بازنگری ممنوعیت‌های صادراتی را بررسی می‌کند

دیدار هزاران دانشجو با رهبر انقلاب+ عکس

تجارت‌نیوز: طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی محکوم به شکست است

استقبال چشمگیر از تویوتای یک میلیاردی/ عکس

زمان توزیع میوه شب عید مشخص شد

واکنش حماس به قطع آب و برق غزه و منع ورود کمک‌ها

پزشکیان: با زور و رفتارهای خشک و سلبی نمی‌توان در جامعه تغییر ایجاد کرد

اعلام نرخ بیمه شخص ثالث برای سال 1404

عراقچی: باید تلاش و فعالیت بیشتری داشته باشیم

توضیحات وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات با اوکراین در عربستان

چرا مجلس هفتم متهم ردیف اول ناترازی انرژی است؟

توضیحات عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه چرا مردم نباید طلا و دلار نگه دارند؟

اعلام زمان پرداخت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی+ جزئیات

رئیس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت: به 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم

زمان توزیع میوه شب عید در این استان مشخص شد

اعلام آمار تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های اخیر سوریه

سودای اسرائیل برای عادی سازی روابط با لبنان

بورس سبزپوش شد

3 گانه تخلف شهرداران

جنجال بزرگ بورس

واریز حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی از 25 تا 27 اسفندماه

ابهامات بسته حمایتی وزارت صمت برای جبران ناترازی انرژی چیست؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: حقوق کارگران به اندازه تورم افزایش خواهد داشت؛ تورم حدود 30% است

پورابراهیمی: 90 درصد حجم تجارت ایران با 10 کشور است

تولید نفت و گاز آمریکا در سال 2025 رکورد می‌زند

وزیر اقتصاد رفت، تورم و رکود و افزایش قیمت طلا و ارز ماند

دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی

بازار طلا درخشید؛ تحلیلی به آخرین وضعیت طلا و ارز

مقام اماراتی حامل نامه ترامپ به ایران است

انتصابات تازه در شهرداری تهران

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی