بازار آریا

آخرين مطالب

واردات خودرو با کد ملی به سامانه جامع تجارت اضافه شد

پشت‌پرده واردات شخصی خودرو؛ فرق ایران و ژاپن کجاست؟ اقتصاد ایران

پشت‌پرده واردات شخصی خودرو؛ فرق ایران و ژاپن کجاست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - پس از کش و قوس‌های زیاد بین دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودرو در سال آینده با تعرفه 100 درصدی انجام خواهد شد.

سامانه جامع تجارت ایران، از شنبه هفته جاری گزینه‌ای را به‌عنوان «واردات خودروی شخصی» اضافه کرده است. این به معنای امکان ثبت سفارش واردات شخصی خودروی کارکرده و نوهیبرید و برقی با کد ملی است. با این حال این گزینه در 48ساعت گذشته غیرفعال بوده است.
واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و با کد ملی، اکنون یک گام به اجرایی شدن نزدیک‌تر شده است. سامانه جامع تجارت روز شنبه هفته جاری در بخش واردات خودرو گزینه‌ای را به‌عنوان «واردات خودروی شخصی» اضافه کرده است. سامانه جامع تجارت، سامانه‌ای مربوط به ثبت‌سفارش کالاست. حال اگر در این سامانه وارد شده و برای ثبت‌سفارش خودرو اقدام کنید بخشی نیز برای واردات خودروی شخصی می‌بینید.
این گزینه برای اولین بار و بعد از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو و کارکرده هیبریدی و برقی ابلاغیه 20 دی ماه به گمرکات کشور، اعمال شده است. با اینکه 48 ساعت از باز شدن این گزینه در سامانه جامع تجارت می‌گذرد با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش، گزینه مذکور غیرفعال و پاسخی به درخواست ثبت‌نام نمی‌دهد. واردات خودرو با استفاده از کد ملی توسط اشخاص حقیقی در آیین نامه واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی نو و کارکرده مطرح شده بود. 
در ماده 5 این آیین نامه تاکید شده که «شرکت‌های واردکننده، وارد کنندگان حقیقی و شرکت‌های حمل ونقل قادر به واردات خودرو هستند. علاوه بر اینکه اشخاص حقیقی به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا 5 سال می‌توانند از طریق ثبت آماری یک دستگاه خودرو وارد کنند.» این آیین نامه مربوط به قانون بودجه سال 1403 است و بسیاری ابلاغ آن را در دی ماه به گمرکات کشور بسیار دیرهنگام توصیف می‌کنند. 
چهارم بهمن با گذشت دو ماه از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو‌های نو و کارکرده برقی و هیبریدی، دستورالعمل ثبت‌سفارش واردات این خودرو‌ها نیز ابلاغ شد، اما بدون امکان ثبت‌سفارش در سامانه جامع تجارت. در دستورالعمل ابلاغ شده تاکید شده بود که امکان ثبت‌سفارش «پس از آماده‌سازی سامانه» فراهم خواهد شد.
حالا بعد از گذشت یک ماه گویا سامانه، آماده ثبت‌سفارش است یا دست کم گزینه واردات خودروی شخصی به آن اضافه شده است، اما در شرایطی که حدود 25 روز تا پایان سال باقی مانده است و عملا زمانی برای واردات این خودرو‌ها وجود ندارد. در بودجه سال آینده هم به طور مشخص به خودرو‌های برقی پرداخته نشده و به شکل کلی از واردات خودرو‌های نو و کارکرده یاد شده 2 میلیارد یورو برای آن اختصاص داده شده است. 
بنابراین تخصیص بخشی از این مبلغ به واردات خودرو‌های نو و کارکرده برقی و هیبریدی احتمالا بستگی به تصمیم دولت خواهد داشت. محمد اتابک وزیر صمت، نیز از ابتدای شروع به کار خود در وزارتخانه، نشان داده که علاقه‌ای به توسعه واردات این دست از خودروها، همچون وزیر پیشین ندارد. از طرف دیگر سازوکار واردات خودرو در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت؛ بنابراین مشخص نیست که با توجه به مدت زمان بسیار محدودی که تا پایان 1403 داریم، واردات این خودرو‌ها اجرایی خواهد شد یا خیر؟
با این حال احتمال می‌رود با توجه به این اتفاق، شاهد سیل عظیم آگهی‌ها برای فروش کد ملی نیز باشیم.
چرا واردات خودرو‌های شخصی آزاد شد؟
شاید بتوان گفت که مهم‌ترین هدف سیاستگذار از آزادسازی واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی، تنظیم بازار بوده است. واردات خودروی شخصی می‌تواند مزایای قابل‌توجهی برای بازار و مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. در درجه اول، اگر واردات در سطح گسترده انجام شود می‌تواند به افزایش رقابت در بازار خودرو منجر شود که به نوبه خود باعث کاهش قیمت و بهبود کیفیت خودرو‌های عرضه شده در بازار خواهد شد.
افزایش تنوع خودرو‌های موجود در بازار یکی دیگر از مزایای مهم این سیاست است. مصرف‌کنندگان می‌توانند گزینه‌های متنوع تری انتخاب کنند و خودرویی متناسب با نیاز‌ها و سلیقه خود برگزینند. این تنوع شامل خودرو‌هایی با کارآیی بالاتر، مصرف سوخت کمتر و فناوری‌های پیشرفته‌تر می‌شود که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.
به روزرسانی ناوگان خودرویی کشور از دیگر مزایای قابل‌توجه است. ورود خودرو‌های جدید با استاندارد‌های زیست محیطی بالاتر می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت کمک کند. همچنین، خودرو‌های جدید معمولا از سیستم‌های ایمنی پیشرفته تری برخوردار هستند که می‌تواند به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای کمک کند. علاوه بر این، دولت می‌تواند از محل عوارض گمرکی و مالیات بر واردات خودرو، درآمد‌های جدیدی کسب کند.
با وجود این مزایا، اما زیرساخت‌های لازم برای واردات کارکرده‌ها و خودرو‌های نو و کارکرده برقی و هیبریدی با کد ملی هنوز فراهم نشده است. یکی از این موارد تخصیص ارز است. در واقع مشکلات ارزی در کشور هنوز هم وجود دارد و حتی با روی کار آمدن دونالد ترامپ احتمالاتی هم در مورد کاهش فروش نفت و تشدید مشکلات ارزی در میان است. در این بین مشخص نیست که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی چگونه قرار است تامین شود؟
دیگر مشکلی که در این مورد می‌تواند وجود داشته باشد، احتمال واردات خودرو‌های مشکل دار از جمله خودرو‌های سرقتی است که حتی پلیس راهور نیز پیش از این نسبت به واردات این دست از خودرو‌ها در صورت آزادسازی واردات خودرو‌های کارکرده هشدار داده بود.
مشکلات مربوط به خدمات پس از فروش یکی دیگر از چالش‌های اساسی است. در صورت واردات خودرو‌های متنوع بدون وجود نمایندگی‌های رسمی و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات، مصرف‌کنندگان در تامین قطعات یدکی و تعمیر خودرو با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
این مساله می‌تواند هزینه‌های نگهداری خودرو را به شدت افزایش دهد. احتمال واردات غیراصولی و بدون رعایت استاندارد‌های لازم نیز وجود دارد. برخی واردکنندگان ممکن است برای کاهش هزینه‌ها، خودرو‌هایی با کیفیت پایین یا فاقد استاندارد‌های ایمنی و زیست محیطی وارد کنند.
مساله قاچاق و تخلفات گمرکی نیز از دیگر معایب احتمالی است. برخی افراد ممکن است با سوءاستفاده از مقررات واردات شخصی، اقدام به واردات غیرقانونی یا اظهار نادرست ارزش خودرو کنند که این امر می‌تواند به کاهش درآمد‌های گمرکی دولت و اختلال در بازار منجر شود.
دو سناریو برای واردات خودروی شخصی
اما با توجه به اینکه زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده می‌توان این احتمال قوی را مطرح کرد که واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و با کدملی دست کم در سال‌جاری اجرایی نخواهد شد، اما برای سال آینده دو سناریو را می‌توان مطرح کرد. سناریوی اول اینکه با توجه با برداشته شدن همه گام‌های بوروکراتیک برای اجرای آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو و کارکرده برقی و هیبریدی، سال آینده شاهد ورود این دست از خودرو‌ها باشیم.
با توجه به اینکه دولت همه اقدامات مورد نیاز برای اجرای این قانون را بسیار دیرهنگام انجام داد و اساسا زمانی آیین نامه را ابلاغ کرد که سه چهارم از سال گذشته بود، بنابراین این تصور ایجاد می‌شود که شاید دولت در حال برنامه ریزی برای واردات این دست از خودرو‌ها در سال آینده بوده است.
اما سناریوی دیگری هم مطرح است و آن اینکه اساسا سیاستگذار به دنبال اجرای این آیین نامه نبوده و با پایان یافتن سال 1403، تاریخ انقضای آن نیز به اتمام برسد و سال آینده از واردات خودروی شخصی توسط افراد حقیقی خبری نباشد. با توجه به اینکه شرایط واردات خودرو برای سال آینده تغییرات زیادی کرده این موضوع نیز بعید به نظر نمی‌رسد. پس از کش و قوس‌های زیاد بین دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام واردات خودرو در سال آینده با تعرفه 100 درصدی انجام خواهد شد. از طرف دیگر حقوق ورودی هم تاکنون با دلار 28هزار و 500تومانی محاسبه می‌شد. 
حالا، اما برای سال آینده دلار محاسباتی برای تعرفه واردات «نرخ مرکز مبادله طلا و ارز» در نظر گرفته شده است. ارز واردات خودرو نیز که توسط مجلس 3میلیارد و 300 میلیون یورو تعیین شده بود، کاهش یافته و سال 1404، 2میلیارد یورو به خودرو تخصیص داده شده است. با توجه به این تغییرات، عجیب نیست اگر سیاستگذار سال آینده واردات خودروی شخصی توسط افراد حقیقی را پیگیری نکند.
تجربه جهانی چه می‌گوید؟
تجربه جهانی در زمینه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی نشان می‌دهد که کشور‌ها عموما رویکرد‌های محتاطانه‌ای در این زمینه اتخاذ کرده‌اند. در اتحادیه اروپا، واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی تحت قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای انجام می‌شود. شخص واردکننده باید گواهی انطباق اروپایی (Certificate of Conformity) را برای خودرو دریافت کند و تمامی استاندارد‌های فنی و زیست محیطی را رعایت کند. همچنین، محدودیت‌هایی در مورد سن خودروی وارداتی و شرایط نگهداری آن وجود دارد.
در ژاپن، واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی مستلزم طی مراحل پیچیده‌ای است و شخص واردکننده باید گواهی‌های متعددی را از مراجع ذی صلاح دریافت کند. این کشور به منظور حفظ استاندارد‌های ایمنی و زیست محیطی، محدودیت‌های سنی برای خودرو‌های وارداتی تعیین کرده و بازرسی‌های دقیقی را الزامی کرده است.
در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، با وجود سیاست‌های آزاد در واردات خودرو، برای واردات توسط اشخاص حقیقی شرایط خاصی تعیین شده است. این شرایط شامل محدودیت در تعداد خودروی قابل واردات در سال، الزامات بیمه‌ای خاص و ضرورت اخذ مجوز‌های ویژه است. تجربه کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی عموما به عنوان یک استثنا و نه یک قاعده عمومی در نظر گرفته می‌شود. بیشتر کشور‌ها ترجیح می‌دهند واردات خودرو از طریق نمایندگی‌های رسمی و شرکت‌های واردکننده انجام شود تا نظارت بر استاندارد‌ها و خدمات پس از فروش به شکل موثرتری صورت گیرد.
در ترکیه، که یکی از بازار‌های مهم خودرو در منطقه است، واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی با محدودیت‌های خاصی همراه است و عمدتا برای شهروندان ترک مقیم خارج از کشور و با شرایط ویژه‌ای مجاز شمرده می‌شود.
این تجارب نشان می‌دهد که موفقیت در اجرای سیاست واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی، مستلزم تدوین چارچوب‌های قانونی دقیق، نظارت موثر بر فرآیند واردات و ایجاد سازوکار‌های مناسب برای اطمینان از رعایت استاندارد‌ها و تامین خدمات پس از فروش است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1271949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخی تحریم‌ها علیه سوریه لغو شد

اتحادیه اروپا: پیشنهادات ملموس به ایران می‌دهیم/ تاکید مسئول سیاست خارجی قاره سبز بر تعامل با ایران

ادارات در این استان تعطیل شد

فروش جک J4 آغاز شد+ شرایط

پزشکیان: برای تسهیل شرایط فرزندآوری منتظر تصویب یا اصلاح قانون نخواهیم بود

پایتخت فردا تعطیل می‌شود؟

تحول در پلتفرم‌های رمزارز ؛ هوش مصنوعی و بلاکچین در خدمت یکدیگر

حجم کل معاملات در بازار ارز تجاری

قطار‌های نوروزی چقدر ظرفیت دارند؟/ جزئیاتی از زمان فروش و قیمت بلیت‌ها

واکنش معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور به استیضاح همتی

مدیرعامل ایران خودرو: به سمت کاهش قیمت و افزایش کیفیت حرکت می‌کنیم

جدیدترین جزئیات برگزاری نمایشگاه بهاره

نتایج قرعه کشی محصولات ایران خودرو منتشر شد

دستاوردهای فناورانه صنعت نفت به نمایش گذاشته شود

تکذیب یک ادعا از سوی وزارت اقتصاد+ عکس

صعود به قله توسعه اقتصادی؛ مأموریت ممکن؟

روایت تجارت نیوز از صندوق توسعه ملی که از درآمدهای نفتی خالی شد

10 رمزارز زیر یک دلار برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

آزادی 2 گروگان در این شهر ایران بعد از 15 روز

اعلام نتایج قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو

حمله به کنسولگری روسیه در مارسی+ جزئیات

سیگنال دلار به بورس

امضای 2 تفاهم‌نامه پژوهشی میان نفت فلات قاره و دانش‌بنیان‌ها

توسعه میدان نفتی آذر در کوران تحریم‌ها

مراسم بزرگداشت شهید "سید حسن نصراله" در سمنان

آیا سال 2025 پروژه نفتی تهران و مسکو به سرانجام می‌رسد؟

توضیحات مهم مجلس درباره اعطای کالابرگ

رئیس سازمان انرژی اتمی: تحریم موجب فساد می‌شود/ دشمنان از ابزار تحریم برای کاهش مقبولیت نظام استفاده می‌کنند

اسرائیل برای آزاد کردن اسرای فلسطینی شرط گذاشت

رویداد بزرگ بانک و بیمه / فینشورتک

افزایش حقوق کارگران به تورم دامن می زند؟

شهروندان در این استان مراقب حمله گرگ باشند

ثبت سفارش 300 هزار تن برنج/ قیمت‌ها پایین می‌آید؟

ایجاد 2.2 میلیون نفر صندلی برای قطارهای نوروز 1404

اعضا جدید هیئت مدیره منطقه آزاد قشم انتخاب شدند

توسعه پایدار صنعت گاز با به‌کارگیری روش‌های نوین

اسنپ حامی اشتغال چهار هزار و 617 زن سرپرست خانوار

اعتماد عمومی، چه نقشی در تقویت اقتصاد دارد؟

تله دلار برای قیمت سکه/ تغییر فاز در راه است؟

دست رد پارلمان اوکراین به طرح زلنسکی

پول مالیات به خارج از کشور می‌رود؟/ رئیس سازمان امور مالیاتی توضیح داد

تدوین قوانین جدید برای جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان‌

سرعت‌گیری از فرار مغزها

بازار ارز مردد شد/ قیمت دلار در مسیر اصلاح؟

هشدار عراقچی درباره ضعف در کنترل تسلیحات هسته‌ای/ کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای باید پاسخگو شوند

واکنش روسیه به انتخابات آلمان/ رویکرد برلین در قبال مسکو تغییر می‌کند؟

معادن اوکراین وجه تضمین صلح

تصویب 8.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر تا پایان دی

تأثیر استیضاح همتی بر شرایط اقتصادی کشور

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ نوسان قیمت در بازار خودرو

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی