بازار آریا

آخرين مطالب

نارضایتی مردم از دفاتر خدمات غیرحضوری با فیلترینگ ارتباط دارد؟

اختلال در دولت الکترونیک اقتصاد ایران

اختلال در دولت الکترونیک
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : بر اساس نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس، 42درصد مردم کارهای اداری خود را با مراجعه به دفاتر دولتی انجام می‌دهند. از نظر 72درصد همین افراد کندی و قطع سیستم بیشترین چالش دریافت خدمات الکترونیکی دولت است.
دو ماه از گام اول رفع فیلترینگ می‌گذرد و همچنان بازار گمانه‌زنی‌ها درباره گام‌های بعدی دولت در نبود شفافیت و اطلاع‌رسانی داغ است؛ تا جایی که یک نماینده مجلس در روزهای اخیر از رفع فیلتر اینستاگرام و تلگرام تا شش ماه آینده خبر داده است. 
در همین وضعیت مرکز پژوهش‌های مجلس دیدگاه مردم را نسبت به خدمات الکترونیک و اینترنتی دولت بررسی کرده است که بر اساس نتایج آن، حدود یک‌سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، معادل 34.5 درصد از 1100 کاربر، از سرعت و کیفیت اینترنت ناراضی هستند و 49.4 درصد از آنها از فیلترشکن رایگان و 30.3 درصد کاربران اینترنت نیز از فیلترشکن پولی برای دسترسی به شبکه اینترنت استفاده می‌کنند. در بخش دیگری از همین گزارش تاثیر منفی تداوم فیلترینگ گسترده بر رضایت کاربران از خدمات اینترنتی دولت مشهود است؛ زیرا بیش از 40 درصد مردم به دلیل کندی و قطع سیستم‌ها ترجیح می‌دهند تا برای دریافت خدمات به ادارات دولتی مراجعه کنند.
نارضایتی یک‌سوم کاربران
در شرایطی که گام‌های بعدی دولت برای رفع محدودیت‌های دسترسی به شبکه اینترنت در ابهام قرار دارد، مرکز پژوهش‌های مجلس در نظرسنجی اخیر خود دیدگاه مردم را نسبت به خدمات الکترونیکی و اینترنتی دولت بررسی کرده است. این نظرسنجی در آذر ماه امسال و پیش از رفع فیلترینگ پلتفرم‌های گوگل‌پلی و واتس‌اپ با مشارکت 1100 نفر به‌صورت مصاحبه تلفنی انجام شده است و 31.7 درصد از شرکت‌کنندگان آن معتقدند که دولت مسعود پزشکیان تا حد «زیاد یا خیلی زیادی» توان رفع محدودیت شبکه‌های اجتماعی را دارد. با این حال 26.7 درصد به این موضوع احتمال کمی داده و 24.8 درصد رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در دولت ایشان را منتفی می‌دانند. این آمار در حالی ثبت شده است که پس از رفع فیلتر واتس‌اپ و گوگل‌پلی موجی از اعتراضات و انتقادات به روند دولت برای رفع محدودیت‌های دسترسی به اینترنت راه افتاد؛ تا جایی که تاکنون بیش از 12 هزار نفر کارزار اعتراض به رفع فیلتر قطره‌چکانی و ادامه سانسور و محدودیت اینترنت را امضا کرده‌اند. همین نظرسنجی رضایت کاربران از سرعت اینترنت را نیز بررسی کرده است که بر اساس آن، حدود یک‌سوم از کاربران 34.5‌درصد اصلا از سرعت اینترنت خود راضی نیستند. 
همچنین 43.3‌درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس به‌میزان کمی و فقط 22.2‌درصد تا حد زیاد یا خیلی زیادی از سرعت اینترنت رضایت داشته‌اند. علاوه بر این، بررسی‌های این گزارش از میزان رضایت از سرعت اینترنت نسبت به جنسیت، محل سکونت و متوسط درآمد پاسخ‌دهندگان، نشان می‌دهد که نارضایتی مردان از زنان بیشتر است. همچنین هر چه سطح تحصیلات و متوسط هزینه خانوارها بالاتر برود، سطح نارضایتی آنها از سرعت اینترنت نیز بیشتر می‌شود. نارضایتی شهرنشینان از روستاییان نیز بیشتر بوده است. در ادامه گزارش بازوی پژوهشی مجلس، نوع فیلترشکن مورد استفاده کاربران نیز بررسی شده است که طبق آن، 49.4 درصد از کاربران اینترنت از فیلترشکن رایگان و 30.3‌درصد آنها از فیلترشکن پولی برای دسترسی به شبکه اینترنت استفاده می‌کنند. از طرفی 18.9درصد از کاربران اینترنت نیز بیان کردند که اصلا از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند که به نظر می‌رسد بیشتر آنها سالمندان باشند. نکته جالب این بررسی استفاده بیشتر مردها از فیلترشکن پولی نسبت به زنان است. بررسی‌های بازوی پژوهشی مجلس علاوه بر اینکه عدم رضایت اکثریت کاربران شرکت‌کننده در نظرسنجی را از سرعت و کیفیت اینترنت نشان می‌دهد از تاثیر منفی تداوم فیلترینگ گسترده بر رضایت کاربران از خدمات اینترنتی دولت نیز گزارش می‌دهد؛ زیرا بیش از 40 درصد مردم به دلیل کندی و قطع سیستم‌ها ترجیح می‌دهند تا برای دریافت خدمات به ادارات دولتی مراجعه کنند.
در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس میزان استفاده از خدمات غیرحضوری و اینترنتی دولتی بررسی شده است که بر اساس آن، 42.1 درصد از مردم معمولا کارهای اداری خود را با مراجعه حضوری به اداره‌ها، 30.1 درصد به روش اینترنتی و 17.1 درصد با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی انجام می‌دهند. همچنین 48 درصد از مردم اذعان کرده‌اند که مهارت لازم برای انجام کارهای اداری به صورت اینترنتی را به میزان زیاد یا خیلی زیاد داشته و 38.9 درصد به میزان کمی مهارت‌های لازم را دارند. حتی 11.8 درصد از افراد اصلا توانایی مورد نیاز برای انجام این امور را به صورت اینترنتی ندارند. در بخش دیگری از همین گزارش نظر مردم را درباره میزان سختی انجام کارهای اداری به صورت اینترنتی پرسیده شده که 40.6 درصد پاسخ‌دهندگان انجام کارهای اداری به صورت اینترنتی را بسیار یا خیلی زیاد سخت توصیف کرده‌اند. البته از نظر 11.3‌درصد از مردم انجام کارهای اداری به صورت اینترنتی اصلا پیچیده نیست، اما 44.8درصد پیچیدگی آن را کم می‌دانند. این نظرات در حالی مطرح می‌شود که اکثر پاسخ‌دهندگان یعنی معادل 63.8درصد از مردم معتقدند که اطلاع‌رسانی دولت درباره ارائه خدمات اینترنتی کم یا خیلی کم است.
قطع سیستم؛ چالش جدی خدمات دولتی
بررسی تجربه و نظر مردم درباره دفاتر الکترونیک نیز نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته 53.3درصد از پاسخ‌دهندگان به دفاتر پلیس+10، 53.3درصد به دفاتر پیشخوان دولت، 31.6درصد به دفاتر پیشخوان قوه‌قضائیه و 10.7 درصد به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه داشته‌اند. رضایت مراجعین دفاتر مختلف الکترونیک درباره خدمات ارائه شده در این دفاتر این‌گونه است که 73.3 درصد از آنها به دفاتر پیشخوان دولت، 72.2 درصد از مراجعان به دفاتر پلیس+10، 62.7 درصد از مراجعان به دفاتر پیشخوان قوه‌قضائیه و 49.8 درصد از مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک شهر از خدمات این دفاتر راضی بوده‌‌اند. البته بیشترین چالش برای کسانی که طی یک سال گذشته حداقل به یکی از دفاتر نام برده شده مراجعه کرده‌اند، به ترتیب کندی و قطع شدن سیستم‌ها 72.6درصد، درخواست کپی از مدارک هویتی مثل کارت ملی یا شناسنامه 67.9درصد، کم بودن تعداد کارمندان 45.9 درصد و درخواست کپی برابر اصل مدارک 40 درصد بوده است. علاوه بر این، نزدیک به سه چهارم از مراجعان( 72.4درصد) بیان کرده‌اند که هنگام مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، درباره نرخ مصوب خدمات به آنها اطلاع‌رسانی نشده بود. 43.1 درصد از آنها نیز معتقدند اطلاع‌رسانی مناسبی درباره مدارک مورد نیاز هنگام مراجعه به این دفاتر نشده است. بر اساس این گزارش، در حالی دریافت کپی مدارک مورد نیاز برای ارائه خدمات بیشترین چالش مردم اعلام شده که طبق بخشنامه مورخ 17 شهریور سال 1399 سازمان اداری استخدامی کشور دریافت هرگونه کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی از خدمت‌گیرندگان ممنوع است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این نظرسنجی میزان استفاده مردم از خدمات الکترونیکی دولت ارزیابی کرده که بر اساس یافته‌های آن، فقط 27.5‌درصد از مردم برای پرداخت‌های مربوط به خودرو از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌کنند. 18.5‌درصد از همین افراد با مراجعه به دفاتر خدمات دولتی و 13‌درصد با استفاده از سایت‌های اینترنتی این خدمات را انجام می‌دهند. از طرفی، 34 درصد از مردم اذعان کرده‌اند که این پرداخت‌ها را خودشان انجام نمی‌دهند یا از این قبیل پرداخت‌ها ندارند. 

بازار آریا

نیمی از مردم نیز برای پرداخت قبوض خود از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌کنند. درصد استفاده از سایت‌های اینترنتی، خودپردازهای بانکی، دستگاه پوز و مراجعه به بانک نیز به ترتیب 11.4، 7.9، 4.6 و 3.2درصد است. البته 15.8 درصد از مردم نیز اعلام کرده‌اند که این پرداخت‌ها را خودشان انجام نمی‌دهند یا چنین پرداخت‌هایی ندارند. همچنین نیمی از مردم نیز اذعان کرده‌اند که از خدمات قضایی شامل پیگیری پرونده‌های قضایی، دریافت گواهی عدم سوء‌پیشینه و... استفاده نکرده‌اند. از طرفی، 16.1 درصد از آنها از طریق سایت‌های اینترنتی، 12.8درصد با مراجعه به دفاتر خدمات دولتی، 10.4 درصد با مراجعه حضوری و 5.6 درصد نیز با مراجعه به کافی‌نت خدمات قضایی خود را انجام می‌دهند. در مجموع به نظر می‌رسد که تداوم فیلترینگ و اعمال محدودیت‌های مختلف و متعدد بر شبکه اینترنت موجب شده است تا دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات الکترونیکی با چالش مواجه شوند و اکثر مردم نیز از دریافت این خدمات رضایت نداشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1271393/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پلیس در تعقیب عاملان تیراندازی در سراوان/ نتیجه پیگیری پرونده اطلاع‌رسانی می‌شود

قیمت بلیت بی‌آرتی و اتوبوس‌های عادی گران شد

پروژه‌های مسئولیت اجتماعی باید زمینه‌ساز توانمندسازی جوامع پیرامونی باشد

تولید بیش از 2500 تن ماده بودارکننده گاز در پارس جنوبی

ظرفیت انتقال گاز به غرب و شمال‌ غرب کشور افزایش می‌یابد

کمک به کاهش آلودگی هوا با یک سفر ارزان‌تر

آقامیری: «عواقب زمین‌لرزه بزرگ» به قدری است که از بیان آن خودداری می‌کنم

حضور حمید رسایی و امیرحسین ثابتی در مراسم تشییع شهدا+ فیلم

عضو هیات رئیسه مجلس: افزایش حقوق کارگران براساس نرخ تورم باشد

تنوع خدمات بیمه دی پاسخگوی نیازهای جامعه ایثارگری است

بورس مثبت شد

درآمد 8 میلیاردی با کاشت نهال گردو دیرگل در 1 هکتار

عکسی از دیدار هیات دیپلماتیک ایران با رئیس جمهور لبنان

قیمت جدید انواع میوه در سازمان میادین میوه و تره بار

آقامیری: زمین‌لرزه بزرگ «کاری‌ می‌کند» که اینجا نمی‌شود گفت

افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن تا 25 میلیون تومان

نهمین جشنواره ملی «تئاتر ایثار» 6 تا 10 اسفند در تهران برگزار می‌شود/ اجرای 17 نمایش در بخش خیابانی و صحنه‌ای

رونالدو باز هم لباس عربی پوشید+ عکس

پیشنهاد افزایش 30 تا 40 درصدی حقوق در کمیسیون اجتماعی و موافقت ضمنی رییس جمهور

پیشنهاد متفاوت یک نماینده به دولت: یک سخنگو برای ارز داشته باشید تا دیگران بازار را ملتهب نکنند

مهدی چمران برای تشییع سیدحسن نصرالله به لبنان رفت

سوء قصد به رئیس آموزش و پرورش سراوان+ جزئیات

جزئیات پرداخت وام فرزندآوری؛ 394 هزار نفر هنوز در صف هستند

خبر کاخ سفید از توافق صلح روسیه و اوکراین ظرف چند روز آینده

مادر شهیدان والامقام «نعمت و محمدرضا کلول» آسمانی شد

جمع‌آوری 15 میلیون مترمکعب گاز همراه تا پایان سال 1404

قیمت محبوب ترین دوربین های بازار برای تولید محتوا

دیوارنگاره جدید میدان انقلاب همزمان با تشییع سیدحسن نصرالله+ عکس

این کشور زیباترین پاسپورت جهان را دارد+ عکس

خبر بد برای تهرانی‌ها؛ بلیت مترو گران شد

قیمت تخم مرغ در بازار اعلام شد

نقش کلیدی فناوری‌های نوین در توسعه صنعتی کشور

حضور نمایندگان رهبر انقلاب در مراسم تشییع شهیدان حسن نصرالله و صفی الدین

گزارشی از تحولات پولی کشور/ خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی افزایش یافت

بلیت اتوبوس BRT و اتوبوس‌های عادی چقدر گران می‌شود؟

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به کانال 92 هزار تومان بازگشت

رشد 21 هزار واحدی شاخص کل بورس

بغداد فشار واشینگتن برای ازسرگیری صادرات نفت کردستان عراق را رد کرد

ساخت 50 کالای بار اول در پروژه خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک

اتوبوس برقی امروز تهرانی‌ها را به مقصد رساند + عکس

واکنش یک نماینده به ادعای جنجالی حاجی‌دلیگانی درباره پرداخت هدیه به نمایندگان

اولین تصاویر از محل تدفین شهیدان نصرالله و صفی الدین+ فیلم

مدارس و دانشگاه‌های مازندران تا پایان هفته غصرحضوری شد

نرخ بلیت مترو در سال 1404 تعیین شد

قیمت طلا، سکه و ارز 5 اسفندماه 1403؛ ریزش قیمت سکه، میلیونی شد

انتقاد تند مقام کارگری از حقوق 14 میلیون تومانی؛ فاجعه است

توسعه فناوری‌های هوشمند در صنعت نفت؛ راهبرد اصلی شرکت ملی نفت ایران

آمادگی حماس برای انجام مذاکرات درخصوص مرحله دوم توافق

نرخ افزایش بلیت مترو در سال 1404 مشخص شد

نمایندگان مجلس بیانیه دادند/ تجدید بیعت با آرمان‌های شهید نصرالله

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی