بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» سرنوشت بازار سال آینده خودرو را با محور واردات بررسی کرد

سه سناریوی خودروی 1404 اقتصاد ایران

سه سناریوی خودروی 1404
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : آنچه در بازار خودروی1403 همراه با افزایش واردات اتفاق افتاد، کمک به کنترل قیمت‌ها در بازار بود. با رشد ورود خارجی‌ها، قیمت خودرو کمتر تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفت. با این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به مصوبات خودرویی بودجه1404 چه سرنوشتی در انتظار بازار خودرو است؟ در این زمینه دولت سه سناریو با محوریت وعده‌های وارداتی برای بازار خودرو پیش‌بینی کرده است. در یک سناریو تخصیص 2میلیارد یورو، واردات 100هزار خودرو را برای کنترل قیمت‌ها ممکن می‌سازد.
بازار خودروی ایران طی سال‌جاری در بیشتر مقاطع روزهای کم تنشی را پشت سر گذاشته است، اتفاقی که بدون تردید یکی از دلایل آن افزایش واردات نسبت به دو سال قبل بوده است. با این پیش‌فرض -کنترل قیمت در بازار خودرو به واسطه واردات- سرنوشت بازار خودروی 1404 را می‌توان در سه سناریوی کلی بررسی کرد.
هر سه سناریو بر پایه تصمیم سیاستگذار درباره سقف ارزی و تعرفه واردات خودرو در سال آینده استوار است، به نحوی که سناریوی نخست براساس قانون فعلی - سقف ارزی 2میلیارد دلاری و تعرفه 100درصدی- مطرح است و دو سناریوی دیگر نیز با توجه به پس و پیش شدن این قانون، طرح می‌شوند. پیش از اینکه به مرور این سناریوها بپردازیم، ابتدا این موضوع را که چرا از رشد واردات، به عنوان عامل کنترل‌کننده قیمت در بازار خودرو یاد می‌شود، واکاوی می‌کنیم. مرور روند بازار خودرو طی سال‌جاری نشان می‌دهد منحنی قیمت به جز دو، سه مقطع خاص که بیشتر به دلیل تشدید تنش بین ایران و اسرائیل بود، صعود چندان بلندی را تجربه نکرد.
گزارشی که مهر ماه در همین صفحه به چاپ رسید، عنوان شد بازدهی خودرو در نیمه نخست امسال (انتهای شهریور نسبت به ابتدای سال) بالغ بر 13‌درصد افت کرده است. اتفاق دیگری که طی سال‌جاری و از اواسط تابستان به بعد رخ داد، جدایی نسبی (نه مطلق) بازار خودرو از بازار ارز بود. تا پیش از آن، منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد کاملا گوش به فرمان ارز بود، اما از مقطع موردنظر به بعد، شرایط به شکلی پیش رفت که اثرپذیری بازار خودرو از نوسان ارز کاهش یافت.نه اینکه منحنی قیمت در بازار خودرو هیچ تاثیری از افت و خیز قیمت ارز نپذیرد، مساله اینجاست که اثرپذیری مطلق تبدیل به اثرپذیری نسبی شده است. به عبارت بهتر، در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد تاثیر کمتری از قیمت ارز نسبت به گذشته می‌‌پذیرد. به عنوان مثال، در اواخر فروردین امسال و در اوج تنش بین ایران و اسرائیل، قیمت دلار در بازار آزاد 64‌هزار و 700 تومان بود و در همان مقطع، پژو 207 دنده‌ای 810 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.
از آن زمان تا به امروز، قیمت دلار حدود 19‌هزار تومان معادل 29‌درصد رشد کرده است. این در حالی است که رشد قیمت پژو 207 دنده‌ای در بازه زمانی تحت بررسی، 20میلیون تومان معادل کمتر از 3درصد بوده است. در گذشته اما چنین نبود، به نحوی که بازار خودرو نوسانی بسیار نزدیک‌تر از مقطع فعلی نسبت به بازار ارز داشت. به اعتقاد کارشناسان، اگر قرار بود بازار خودرو رابطه سال‌های قبل را با بازار ارز داشته باشد، حالا با توجه به دلار نزدیک به 84‌هزار تومان، منحنی قیمت در این بازار ارتفاع بسیار بلندتری داشت.

بازار آریا

برخی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند یکی از عوامل کنترل قیمت خودرو
(در بازار آزاد) افزایش عرضه از سمت واردات بوده است. هرچند بیش از 2 سال از لغو ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد، اما در سال‌های 1401 و 1402 آمار بسیار ضعیفی از ورود خودروهای خارجی ثبت شد. طبق آخرین آمار رسمی، تا پایان آذر امسال بیش از 35‌هزار دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 700‌درصد رشد را نشان می‌دهد. بنابراین هرچند واردات 35‌هزار دستگاهی در طول 9 ماه، عدد چندان بالایی محسوب نمی‌شود، اما اولا در مقایسه با سال گذشته رشد بسیار زیادی کرده و ثانیا توانسته نقشی قابل‌توجه در کنترل قیمت داشته باشد. در واقع اگر نبود همین تعداد واردات، به احتمال فراوان منحنی قیمت خودرو به‌خصوص در بخش مونتاژی‌ها حالا ارتفاع بلندتری نسبت آنچه اکنون است، داشت.
سه تصویر از بازار خودروی 1404
با در نظر گرفتن سه سناریوی مطرح شده در ابتدای گزارش، تصویرهای متفاوتی از بازار خودرو در سال آینده وجود دارد. هرچند بازار خودرو 1404 از نواحی مختلفی (مثلا نتیجه مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا) تحریک خواهد شد، اما در این گزارش تنها به عامل محرک «واردات» پرداخته‌ایم. طبق سناریوی نخست، در سال آینده 2 میلیارد یورو ارز به واردات خودرو اختصاص خواهد یافت و تعرفه 100درصدی نیز لحاظ می‌شود. با 2 میلیارد یوروی موردنظر، می‌توان 100‌هزار دستگاه خودرو با متوسط قیمت 20‌هزار یورو وارد کرد (بیشترین واردات خودرو از دهه 80 تاکنون متعلق به سال 93 بوده که تعداد 102‌هزار خودرو وارد کشور شده است).
با فرض اینکه در کل سال‌جاری 50‌هزار دستگاه خودرو وارد شود، این رقم در سال آینده با توجه به سقف ارزی 2میلیارد یورویی، رشد 100درصدی خواهد داشت (در واقع طبق سناریوی تحت بررسی، می‌تواند داشته باشد). بنابراین اثرگذاری واردات بر منحنی قیمت بازار خودرو، در سال آینده بیش از امسال خواهد بود و می‌توان به کنترل هر چه بیشتر قیمت (و حتی در شرایطی خاص، کاهش قیمت) امیدوار بود. این در حالی است که طبق سناریوی دوم، اگر سیاستگذار به وعده خود مبنی بر تخصیص 2 میلیارد یورو ارز به واردات عمل نکند، طبعا از اثرگذاری بالقوه - با در نظر گرفتن واردات 100‌هزار دستگاهی- کاسته خواهد شد. با توجه به تجربه تقریبا 3 سال گذشته، در عمل کردن سیاستگذار به وعده ارزی واردات خودرو، تردید وجود دارد، به نحوی که ممکن است 2میلیارد یوروی وعده داده شده، اختصاص نیابد. سیاستگذار امسال نیز قرار بود 2 میلیارد یورو ارز به واردات خودرو اختصاص دهد، حال آنکه کل ارز داده شده به واردات طی کمتر از 3 سال گذشته (از ابتدای ازسرگیری واردات در سال 1401 تا انتهای آذر گذشته) کمتر از یک میلیارد یورو بوده است. از همین رو ممکن است در سال آینده نیز این اتفاق تکرار شود و در این صورت از حجم بالقوه واردات -100‌هزار دستگاه- کاسته خواهد شد و به همان اندازه، تاثیر عرضه خودروهای خارجی بر منحنی قیمت بازار خودرو کاهش می‌یابد.
اما سناریویی خوش‌بینانه نیز وجود دارد که طبق آن، رکورد واردات خودرو به کشور شکسته خواهد شد. این سناریو بستگی مستقیم به دولت دارد، چه آنکه دولت با استفاده از اختیاراتش، می‌تواند سقف ارزی واردات خودرو را افزایش دهد. در این صورت، بازار خودرو قطعا شرایط بهتری نسبت به سناریوی نخست خواهد داشت، زیرا می‌توان خودروی بیشتری وارد کرد و هرچه عرضه بالاتر رود، قیمت نیز بیشتر کنترل می‌شود و حتی امکان کاهش قیمت وجود دارد.
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، قرار بود سقف ارزی واردات خودرو در سال آینده 3.3میلیارد یورو باشد و تعرفه نیز 60‌درصد لحاظ شود. با این حال، مجمع تشخیص مصلحت نظام رای به سقف ارزی 2میلیارد یورویی و تعرفه 60 درصدی داد. این در شرایطی است که دولت امکان تغییر در این اعداد را دارد و می‌تواند علاوه بر بالا بردن سقف ارزی، تعرفه را هم کاهش دهد. اگر این اتفاق رخ دهد، جدا از شکسته شدن رکورد واردات خودرو در سال آینده، خودروهای خارجی - از محل کاهش تعرفه- با قیمت تمام شده کمتری-نسبت به اعمال تعرفه 100 درصدی- به‌دست شهروندان ایرانی خواهند رسید.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1257604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروژه گردشگری قشلاق- گریزه محور توسعه و تحول استان باشد

رویکرد بانک‌ها به اقتصاد ایران ضرر می‌زند

ترامپ تهدید کرد/ چین هدف بعدی خواهد بود

دولت اخبار منفی تاثیرگذار بر اقتصاد را کنترل کند

انفجار در رشت/ ماجرا چه بود؟

بمب شبانه پرسپولیس/ خرید جدید رونمایی شد

واکنش حماس به شهادت محمدضیف

پافشاری ترامپ بر طرح خود برای کوچاندن اجباری مردم فلسطین از غزه

بیانیه تازه حماس: اسرایمان را رها نمی‌کنیم

جولانی وعده تازه داد

دستور جدید ترامپ اوکراین را به دردسر انداخت

این جاده‌ها زیر بار محدودیت‌های ترافیکی

اولین واکنش سازمان ملل به سقوط هواپیمای آمریکا

هراس عربستان، امارات و مصر از ردپای نظامی ترکیه در قاره سیاه

همایش منطقه‌ای تجلیل از مسئولان منتخب تشکل‌های شاهد و ایثارگر در تبریز برگزار شد

اولین واکش سازمان ملل به سقوط هواپیمای آمریکا

برترین های کیک بوکسینگ زنان و مردان قهرمانی کشور مشخص شدند

هدف دولت گره گشایی از بخش خصوصی است

اولین تصویر رسمی از شهید محمد ضیف+ عکس

دیدار سرکنسول ایران در اربیل با «عبدالطیف رشید»

بازسازی غزه ممکن است 10 تا 15 سال طول بکشد

وزیر ارتباطات به قزاقستان سفر کرد

پزشکیان: ممکن است عده‌ای در خیابان ناسزا بگویند، اما با آنها هم باید گفتگو کنیم/ من هم دلم می‌خواهد کشورمان در منطقه اول باشد، چرا باید شرایط اقتصادی و معیشتی مردم برخی کشورهای همسایه از ما بهتر باشد؟

رهبری فرصت را برای دولت جهت تغییر شرایط اقتصادی ایجاد کرده‌اند

معاون رئیس‌جمهور از فعالان اقتصادی عذرخواهی کرد

عارف به قزاقستان سفر کرد

کواکبیان: ترامپ اهل معامله و مذاکره است/ باید بلد باشیم چگونه مذاکره کنیم/ رفع تنگناهای اقتصادی باید اولویت دولت باشد

لحظه ترور «محمد ضیف» فرمانده گردان های قسام + فیلم

کارکنان آژانس «آنروا» مجبور به ترک قدس شدند

بلومبرگ: تجارت امن در دستور کار ترامپ وجود ندارد

روایت قالیباف از شوک قطعی برق و گاز به صنایع/ باید سیاست‌گذاری‌های اقتصادی را تغییر دهیم

عارف: هدف دولت چهاردهم گره گشایی و نه مچ‌گیری از بخش خصوصی است

عارف به آلماتی رفت/ معاون اول رئیس‌جمهور ایران با نخست وزیر قزاقستان دیدار و گفت و گو کرد

تایلند از ایران قدردانی کرد

ثبت رکورد بی‌سابقه تحویل گاز به نیروگاه‌ها

هشدار روسیه نسبت به سامانه‌های موشکی هسته‌ای آمریکا

12 هزار داعشی خطر جدی برای عراق هستند

نظر سران قوا این است که اختیارات را به استان‌ها واگذار کنیم

بازسازی غزه چند سال طول می‌کشد؟

تجلیل از رضا بابک در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر + فیلم

هشدار؛ وزش بادهای شدید در راه این مناطق کشور

چرا کروز نمی‌تواند ایران‌خودرو را بخرد؟

افتتاح 205 طرح صنعتی در آذربایجان شرقی همزمان با دهه فجر

نشست وزیر صمت با فعالان اقتصادی استان

ضرورت افزایش سهم استان گلستان از تسهیلات بانکی و سرمایه‌ گذاری

پیام روشن برای تقویت مناسبات با کشورهای مختلف/مسیر آینده ایران در چارچوب وفاق و پرهیز از تشتت ترسیم شده است

هزار و 10 پروژه اقتصادی و عمرانی در لرستان افتتاح و یا کلنگ‌زنی می‌شوند

تاکید معاون اقتصادی منطقه آزاد ارس بر هم‌افزایی و همراهی اصناف برای رونق مجتمع‌های تجاری

پیام روشن برای تقویت مناسبات با کشورهای مختلف/ مسیر آینده ایران در چارچوب وفاق و پرهیز از تشتت ترسیم شده است

زمان واریز یارانه بهمن ماه 1403 | یارانه نقدی بهمن 1403 کی واریز می شود؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی