بازار آریا

آخرين مطالب

مثلث ناکارآمدی صنعت خودرو اقتصاد ایران

مثلث ناکارآمدی صنعت خودرو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - خراسان /مرکز پژوهش های مجلس در تازه ترین گزارش خود، به عوامل عقب ماندگی صنعت خودرو از جمله سرگردانی در اهداف، روزمرگی در تولید و فسادخیزی در تعاملات بنگاهی پرداخته است.
 ​​​​
 با گذشت بیش از نیم قرن از عمر صنعت خودرو در ایران، این صنعت هنوز جایگاه تثبیت شده ای در کشور ما ندارد. این در حالی است که بیش از 900 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم به آن مرتبط هستند و این صنعت با دارا بودن بیش از 2200 واحد فروش، بزرگ ترین مشتری اعتبارات بانک هاست. با این اوصاف، مرکز پژوهش های مجلس در تازه ترین گزارش خود، به جزئیات قابل توجهی از ناکارآمدی صنعت خودرو در کشور پرداخته که نشان می دهد دولتی سازی در پوشش خصوصی سازی، سیاست های متناقض و ناکارآمد و وجود بسترهای فساد در صنعت موجب عقب ماندگی این صنعت شده است.
بیش از نیم قرن از عمر صنعت خودروی کشور می گذرد. با این حال، مقایسه این صنعت در ایران با کشورهایی نظیر کره جنوبی که حتی خودروسازی را دیرتر از کشور ما آغاز کردند، نشان می دهد که فاصله عمیقی بین این صنعت در دو کشور ایجاد شده است. بررسی های مرکز پژوهش های مجلس که در گزارش اخیر این مرکز منعکس شده، هم اینک اهم عوامل عقب ماندگی این صنعت را مورد تاکید قرار داده است.
سرگردانی در اهداف!

مرکز پژوهش ها تصریح کرده به رغم همه تحولات سال های اخیر، هنوز یک راهبرد بلندمدت در صنعت خودروی کشور که مورد مفاهمه تصمیم گیران بخش خودرو باشد، وجود ندارد. در سه دهه گذشته، دایم این صنعت شاهد نوسان مداوم در حرکت میان توسعه برند داخلی و مونتاژ خودروهای بین المللی بوده است. به عنوان مثال در دهه 70، سیاست افزایش عمق داخلی سازی در خودروهای پیکان، پژو 405 و پراید و پس از آن طراحی تولید سمند در دستور کار قرار گرفت. بلافاصله اندکی بعد از آن، استراتژی خودروسازی کشور در ابتدای دهه 80 به سمت مونتاژ خودروهای فرانسوی تغییر جهت داد و مونتاژ پژو 206 و رنو ال 90 به کارویژه خودروسازان تبدیل شد. در نیمه دوم دهه 80، ایران خودرو به سمت طراحی موتور داخلی حرکت کرد. در ابتدای دهه 90 طراحی و تولید دو خودروی تیبا و دنا به هدف خودروسازان تبدیل شد، اما پس از امضای برجام، در سال 1396، مجدد هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرارداد بلندمدت مونتاژ خودرو را با پژو سیتروئن امضا کردند که البته پس از خروج آمریکا از برجام به نتیجه نرسید. مجدد از اواخر همان سال، هر دوی این شرکت ها مجدد به سمت طراحی و تولید خودروی داخلی گام برداشتند. در سال 1399 سایپا خودروی شاهین را روانه بازار کرد و از آریا رونمایی کرد. ایران خودرو نیز از تارا رونمایی کرد.
در بخش دیگری از گزارش مذکور، به سیاست های متناقض و ناکارآمد حول صنعت خودرو اشاره شده است. از جمله این که : ممنوعیت واردات یا تعرفه های بسیار بالا امکان رقابت اندک خودروسازان داخلی با خارجی را سلب کرده است، تعرفه واردات قطعات به دلیل طراحی اشتباه پلکان های آن، عملاً داخلی سازی بیش از 40 درصد را از صرفه اقتصادی خارج کرده است، استانداردهای خودرویی بدون توجه به نیازهای بازار منطقه و ظرفیت های خودروسازان تدوین شده است، دستورالعمل قیمتی، خودروسازان را به سمت کاهش کیفیت و عدم انگیزه افزایش تولید سوق می دهد، از سایر ابزارهای سیاستی از جمله عوارض و مالیات به منظور تشویق به صادرات، طراحی پلتفرم و توسعه برند استفاده نشده که این مورد موجب شده است حرکت به سمت کاهش داخلی سازی، حفظ تولیدات گذشته و کاهش کیفیت، بیشترین منافع را برای تولیدکنندگان این عرصه رقم بزند.
پارک صنعت خودرو در سایه سنگین 29 نهاد
بررسی ها نشان می دهد بر اساس قوانین و آیین نامه های تدوین شده، پس از انقلاب 29 نهاد حاکمیتی در حوزه خودرو توان تصمیم گیری دارند که موجب شده امکان راهبری واحد برای این صنعت وجود نداشته باشد. هیئت وزیران، شورای رقابت، شورای عالی حفاظت از محیط زیست، شورای عالی استاندارد، وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی از جمله این نهادها هستند. علاوه بر این، رفت و آمد دولت ها به شدت به ثبات مدیریت صنعت خودرو آسیب زده است به طوری که در چهار دهه اخیر، بیش از 10 مدیر از جناح ها و با تفکرات مختلف بر صنعت خودروی ایران حاکم بوده اند.
روزمرگی صنعت در نتیجه دولتی و نه خصوصی سازی!
مرکز پژوهش ها تصریح کرده که دولتی سازی در پوشش خصوصی سازی و آثار آن، رابطه بدون درنگ دولت با خودروسازان بدون هیچ محدودیتی و نیز وضعیت نامطلوب حاکمیت شرکتی در این بنگاه یکی از مسائل ساختاری صنعت خودرو است. ماجرای این دولتی سازی به این شرح است که دولت برخلاف آن که در ظاهر حدود 5 درصد از سهام ایران خودرو و 17 درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد، اما با واگذاری سهام خود به شرکت های عمومی و تحت کنترل خود (مانند صندوق های بازنشستگی) و نیز ایجاد یک نظام سهامداری چرخه ای در شرکت های خودروسازی، عملاً مدیریت ایران خودرو و سایپا را در اختیار نگه داشته است. در این نظام سهام داری، شرکت های زیرمجموعه دو خودروساز به طور مستقیم و غیر مستقیم سهام آن ها را خریداری کرده اند. حجم این بخش از سهام در ایران خودرو به 26 و در سایپا به حدود 40 درصد می رسد. این نظام چرخه ای به دلیل ایجاد یک حلقه بسته، عملاً تحت مدیریت سهامدارانی قرار می گیرد که دارای بیشترین سهم از شرکت اصلی هستند. از این طریق، اعمال نظر دولت در دو خودروساز و دخالت بی واسطه و به سرعت دولت در دو شرکت به سرعت امکان پذیر است. در نتیجه این سیستم مدیریتی معیوب، با تغییر کلی و جزئی دولت ها و حتی تغییر در نهادهایی که امکان چانه زنی و اعمال قدرت دارند، صنعت خودرو تحت تحولات فراوان قرار گرفته است.
این تحولات آسیب خود را بر صنعت خودرو، آن جا گذاشته که به صورت ساختاری، امکان سرمایه گذاری بلندمدت به ویژه در حوزه با فناوری بالا –که به دلیل بازدهی دیرهنگام و طولانی نیازمند پیش بینی پذیری بالایی است- در این صنعت از بین رفته و بنگاه ها را درگیر روزمرگی کرده است.
بسترهای فساد در صنعت خودرو
در شرایط کنونی، وجود بسترهای فساد در صنعت خودرو، عدم لزوم افشای هیچ گونه اطلاعاتی از شیوه همکاری خودروسازان با شرکت های زیرمجموعه خود و همچنین شیوه فروش خودروها در دوره های مختلف موجب شده تا دو حوزه تامین قطعات (داخلی و خارجی) و فروش، طی این سال ها پذیرای فسادهای فراوانی باشد. علاوه بر آن، وجود شرکت های متعدد ذیل خودروسازان و عدم افشای برخی از داده های این زیرمجموعه ها، عملاً در مواردی موجب از کارافتادگی موتور حرکت شرکت های ایران خودرو و سایپا شده است!

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1248903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مذاکرات به اقتصاد ایران چه سگنالی وارد می کند؟

3 راهبرد جهان برای مقابله با خطری بزرگ به نام ترامپ

انگلیس اوکراین را تقویت کرد/ بسته نظامی 4.5 میلیارد پوندی در راه کی‌یف

وزارت خارجه مصر بیانیه داد

واکنش فوری طلا و دلار به آتش‌بس غزه

اختلاف ارز در بازار آزاد و نیمایی به 22 درصد رسید!| آیا تک نرخی و محو فساد محقق می شود؟

آشوری: اقتصاد دریامحور محور اصلی توسعه پارسیان است

دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس سنای کامبوج

چای سبز از مغز محافظت می‌کند

امضای 13 سند همکاری در جریان سفر هیات تجاری ایران به تاجیکستان | نقشه راه بلندمدت برای توسعه مناسبات بین ایران و تاجیکستان تدوین شود

خبر مهم پزشکیان برای ایرانیان

اعلام زمان پیش فروش ایران خودرو/ اعلام اسامی خودروهای عرضه شده

آیت‌الله سیدحسن افتخارزاده درگذشت

5 میلی طلای رایگان بدون قرعه کشی

ضرورت به روز رسانی قوانین برای رونق اقتصادی ایران و تاجیکستان

شهرک‌های صنعتی استان تهران هنرستان احداث کنند

بازگشت 97 درصدی ارز حاصل از صادرات شرکت ملی مس به کشور/تعامل 100 درصدی با بانک مرکزی

تندیس بلورین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به سیمیدکو اهدا شد

تورم جهان تا 3 سال آینده صعودی است

پزشکیان: تلاش داریم تمامی موانع پیش‌روی روابط ایران و تاجیکستان را رفع کنیم

بیت‌کوین به 99 هزار دلار رسید

آتش بازی ساینا و کوییک در بازار خودرو+ فیلم

دیدار مهم مسعود بارزانی با سرکرده قسد

روابط تهران و مسکو‌ مستحکم تر می شود

پزشکیان: هم‌زبانی مردم ایران و تاجیکستان مزیت بزرگی است

قیمت طلا، سکه و دلار امروز پنجشنبه 27 دی 1403/ کاهش قیمت‌ دلار و نیم سکه+ جدول

قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه 27 دی 1403/ نیم سکه ارزان شد+ جدول

گزارش قیمت طلا، سکه و دلار امروز پنجشنبه 27 دی 1403

صمصامی: طرح دلار 20 هزار تومانی را تقدیم رئیس جمهور کردیم، جوابی به ما نداد

پیشنهاد پزشکیان برای تسهیل روابط ایران و تاجیکستان

اسرائیل محل نگهداری یکی از اسرای خود را بمباران کرد

نقض آتش‌بس در جنوب لبنان/ 2 شهرک هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

برخی اتحادیه‌ها بر طبل گرانی مرغ می‌زنند

همتی: روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان طی یکسال اخیر 50 درصد افزایش یافته است

دانشگاه آزاد پیشگام تحول در نظام مالی؛ از نشست‌های تخصصی تا کنفرانس بین‌المللی

رییس شورای اطلاع رسانی دولت: اعتماد و امید مردم با حضور مدیران سالم و صادق بازمی گردد / حل مشکلات اقتصادی مستلزم تقویت امید و همبستگی در جامعه است

تورم سال 1403 حدود 32 تا 35 درصد برآورد می‌شود/ در کلانشهر‌ها بیش از 50 درصد درآمد ماهانه صرف هزینه مسکن می‌شود

زمان برگزاری راهپیمایی جمعه نصر در سراسر کشور

پیشنهاد پزشکیان برای تسهیل روابط ایران و این کشور

برآورد سازمان ملل از مدت‌زمان بازسازی غزه

دستور نوروزی وزیر راه برای مسافران

قیمت سیب زمینی در بازار

فیروزآبادی: آمار دقیقی از ماینینگ بیت‌کوین نداریم

واکنش اتحادیه اروپا به توافق آتش‌بس در غزه

روادید این کشور برای ایرانیان حذف شد + فیلم

پیام مخبر برای توافق آتش‌بس در غزه/ توافق با حماس معنایی جز شکست ندارد

جلالی: پیام‌رسان محرمانه ایران و روسیه افتتاح شده است

برنامه ایران و تاجیکستان برای به‌روزرسانی قوانین تجاری

درخواست الشیبانی برای خروج اسرائیل از خاک سوریه

دیدار آل‌ثانی با الجولانی/ آغاز روابط قطر و این کشور بعد از 13 سال

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی