بازار آریا

آخرين مطالب

افسانه حل تضاد منافع ذی‌نفعان اقتصاد ایران

افسانه حل تضاد منافع ذی‌نفعان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی ســــال 2019، انــــجـــمـــن غیــرانــتـفـاعی «میزگرد کسب‌‌و‌کار» آمریکا (The Business Roundtable)، ماموریت اجتماعی خود را تغییر داد و در آن از پیامی استفاده کرد که به سرعت تبدیل به شعار و الگویی برای سایر شرکت‌ها شد: شرکت‌ها نباید فقط بر ارزش‌‌‌آفرینی برای سهامداران خود تمرکز کنند، ‌‌‌ بلکه باید به دنبال تعادل‌‌‌بخشی به منافع تمام ذی‌نفعان خود باشند؛ از جمله مشتریان، کارکنان، تامین‌‌‌کنندگان، جوامع و در نهایت سرمایه‌گذاران.
به سختی می‌توان با چنین ادعایی مخالفت کرد ولی دلیل آن کلیشه‌‌‌ای و منسوخ بودنش است. یکی از نخستین نقص‌‌‌های این پیام، آن است که «ذی‌نفع» اصطلاح دقیقی نیست و هر کس به میل خود از آن استفاده می‌کند.
ذی‌نفع را می‌توان کسی تعریف کرد که امروز (یا فردا) نفعی در کسب‌و‌کار شما دارد. با این تعریف، تمام شرکت‌ها ذی‌نفعان خود را در فعالیت‌‌‌هایشان «دخیل» می‌کنند.
منتقدان اشاره کردند که با آنکه میزگرد کسب‌و‌کار به عنوان انجمنی متشکل از بسیاری از مدیران عامل شرکت‌های آمریکایی، اعلامیه خود را به عنوان تغییری بنیادین در حاکمیت شرکتی ارائه کرد، ‌‌‌ فقط تعداد اندکی از مدیران عامل حاضر در آن با اعضای هیات‌‌‌مدیره خود مشورت کرده بودند. آنها ممکن است به هر دلیلی این اعلامیه را امضا کرده باشند و شاید یکی از دلایل آنها، تصورشان از انطباق آن با سبک معمول کسب‌وکار بوده باشد.
از سوی دیگر، تشویق به تعادل‌‌‌بخشی بین منافع ذی‌نفعان، پیامی مبهم است و به طور ضمنی ادعا می‌کند که همواره راهکارهایی برد-برد در دسترس است. اگر شما مدیرعامل یک سازمان باشید و بخواهید به توصیه میزگرد کسب‌و‌کار عمل کنید، به زودی ناامید خواهید شد. آیا باید به کارکنانی توجه کنید که معتقدند سازمان شما باید دست از همکاری با شرکت‌های نفتی بردارد؟ آیا باید به نمایندگان اتحادیه‌‌‌ها گوش دهید که خواهان افزایش حقوق و دستمزدها به بالاتر از میانگین بازار هستند؟
آیا باید به سیاستمدارانی پاسخ دهید که مخالف «سرمایه‌‌‌داری ترقی‌‌‌خواه» هستند یا کارکنانی که انتظار دارند بیشترین توان خود را صرف حمایت از حقوق زادآوری آنها کنید؟ به فعالان اجتماعی و کنشگرانی که از شما می‌‌‌خواهند بر مبارزه با نابرابری‌‌‌ها تمرکز کنید، چه پاسخ خواهید داد؟ یا کسانی که مساله حقوق حیوانات یا ضایعات پلاستیکی را مهم‌ترین اولویت شما می‌‌‌دانند؟
واضح است که نه می‌توان همه را راضی کرد و نه می‌توان بین منافع و خواسته‌‌‌های مختلف ذی‌نفعان تعادل برقرار کرد. شاید عملی‌‌‌ترین و موثرترین اقدام ممکن، به کار گرفتن کنجکاوی برای یافتن نقاط کور و زوایای جایگزین و سپس استفاده از جسارت برای بده‌‌‌بستان‌‌‌های دشوار باشد. در حالی که نارضایتی یک گروه از ذی‌نفعان کلیدی و ادعای آنها مبنی بر نادیده گرفتن منافعشان برای شما ریسک دارد، ریسک بزرگ‌تر این است که تصمیمات کسب‌و‌کار خود را به عقایدی گره بزنید که دائم در حال تغییرند. تلاش برای راضی نگه داشتن همگان هیچ وقت به سرانجام نمی‌رسد و فقط شما را دمدمی‌‌‌مزاج و مردد نشان می‌دهد.
اما ایراد بزرگ‌تر این است که هرچند ایده تعادل‌‌‌بخشی بین منافع ذی‌نفعان، ایده‌‌‌ای جدید به نظر می‌‌‌رسد، همچنان ذی‌نفعان را تهدیدی برای اصول ارزشمند شرکت می‌‌‌پندارد. به این اظهارنظر از جان کافی جونیور، استاد حقوق دانشگاه کلمبیا توجه کنید: «آیا هیات‌مدیره وظیفه امانت‌‌‌داری در قبال ذی‌نفعان شرکت دارد؟ چنین ادعایی از نظر حقوقی تناقض دارد. نمایندگان وظیفه قیمومیتی و امانتداری دارند. آنها در قبال منافع توزیع‌‌‌نشده بین ذی‌نفعان مسوول هستند. ولی هیچ کس نمی‌تواند چنین وظیفه‌‌‌ای را در قبال دشمنان و مدعیان طبیعی شرکت‌ها (منظور او به‌‌‌اصطلاح ذی‌نفعان شرکت‌ها است) وارد بداند.»
در اینجا، جان کافی دیدگاه سنتی
(و همچنان رایج) در حاکمیت شرکتی را به خوبی نشان می‌دهد؛ جایی که ذی‌نفعان (مشتریان، تامین‌‌‌کنندگان، کارکنان و جوامعی که هر کسب‌و‌کاری برای بقا متکی به آنها است) مانند مدعیان طبیعی و دشمنان و موانعی تلقی می‌شوند که باید از آنها عبور کرد.
چنین نگاهی، فقط برآمده از یک ذهن حقوقی نیست. چارلز فومبران نیز در دهه 1990 و هنگام ایده‌‌‌پردازی درباره ریسک شهرت کسب‌و‌کارها چنین عنوان کرد: «آوازه و شهرت هر شرکت، سرمایه مهم آن و برابر میزان ارزش آن است که در تعاملات روزمره با ذی‌نفعان به خطر می‌‌‌افتد.»
در اینجا نیز ذی‌نفعان مانند تهدید تلقی می‌‌‌شوند. با این استدلال می‌توان مشاهده کرد که به چه سادگی کار دشوار کسب حمایت‌‌‌های اجتماعی برای فعالیت شرکت به هدف ابرازی کسب سرمایه شهرت تقلیل پیدا می‌کند.
اگر هدف شما حفاظت از سرمایه و اصول و داشته‌‌‌های شرکت باشد، تعجب ندارد که در تقلا برای حفاظت از خود در مقابل ذی‌نفعان برآیید. داستان‌‌‌ها و افسانه‌‌‌های قدیمی، ما را نسبت به پتانسیل‌‌‌های همکاری برای ارزش‌‌‌آفرینی مشترک کور کرده‌‌‌اند. بدتر آنکه توانایی شرکت‌ها را برای یافتن راهکارهای انفرادی محدود ساخته‌‌‌اند.
شما هیچ‌گاه قادر به راضی نگه داشتن تمام ذی‌نفعان نخواهید بود. با این حال، آنها دشمن شما نیستند و دلیلی برای جنگ با آنها وجود ندارد. فقط نیاز است ذی‌نفعان کلیدی و هم‌‌‌جهت خود را بشناسید و ذهنیتی چاره‌‌‌ساز و رویکردی عملی در مواجهه با تضاد منافع داشته باشید.
برگرفته از کتاب: زمین مرتفع / نوشته آلیسون تیلور

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1242345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بمباران دوباره غزه توسط جنگنده‌های اسرائیل

آخرین نرخ سکه امامی

لایحه اصلاح مصوبه افت قیمت خودرو به دولت می‌رود

54.2 میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد

تردد خودرو‌های سنگین بلای جان بزرگترین پل آجری شمال کشور + فیلم

سازمان های مردم نهاد خود را در حوزه اقتصادی توانمند کنند

اینترنت، فیلترینگ، ما و شما، پسا فیلترینگ

افزایش 53 درصدی مراودات تجاری ایران و قطر در 9 ماه سال جاری

برگزاری ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه

سیر تکاملی دلار در دولت های مختلف ایران

روسیه و طالبان گروه کاری مشترک تشکیل می‌دهند

السودانی: به دنبال توسعه روابط با تهران هستیم

استاندار خراسان جنوبی: تحول اقتصادی در خراسان جنوبی نیازمند تلاش و کار جهادی است

قتل فجیع جوان 17 ساله طی درگیری با سلاح سرد

موضع عراق درباره تحولات منطقه به روایت السودانی/ تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌ها با ایران

آغاز ثبت‌نام قطعی حج تمتع 1404+ شرایط و نحوه ثبت‌نام

آخرین فرصت خرید نهال گردو اصلاح شده ضمانتی فقط با 37 هزار

توضیحات نایب رییس کمیسیون اقتصادی در خصوص موضوع دستمزد ناعادلانه کارگران با توجه به تورم

اکنون زمان بخشی‌نگری به موضوع ناترازی انرژی نیست

سراجه قم؛ کلید مدیریت بحران‌های انرژی

آنفلوآنزا در این استان به مرز هشدار رسید

فردا؛ آغاز ثبت نام نهایی حج تمتع 1404

بازی آنکارا و تل‌آویو روی گسل شام؛ ترامپ اردوغان را دور می‌زند

دانلود جوکر 2 فصل 4 قسمت 6 ششم آخر بانوان (دانلود جوکر بانوان قسمت 6 اخر) با حجم رایگان

توجه به فرمایشات رهبر انقلاب؛ توان داخلی، رمز رشد 8 درصدی اقتصاد

آیا دوره بازاریان سنتی به پایان رسید؟ | ملاقات با تاریخ

سیاست جدید ارزی و پایان بهانه‌ها برای عدم بازگشت دلار صادراتی

پتروشیمی خلیج فارس نماینده جدید خود در باشگاه استقلال را معرفی کرد

مسئولیت اجتماعی پتروشیمی‌ها: از تأثیرگذاری تا تحول پیرامونی

چاپ براساس تقاضا و جدال با بحران‌های اقتصادی نشر در ایران

نفوذ غول‌های فناوری در دولت ترامپ

تحول اقتصادی در خراسان جنوبی نیازمند تلاش و کار جهادی است

رهبر انقلاب: کینه آمریکا نسبت به کشور و انقلاب کینه شتری است / در مسائل فرهنگی، اقتصادی، تورم، تولید، ارز، حجاب و غیره ملاحظه مواضع آمریکا را نکنید

چرا مکران به عنوان پایتخت جدید ایران انتخاب شد؟

گیلان و مازندران سالمندترین استان هستند؛ رشد نزولی جمعیت

طلا جهانی امروز (19 دی) چرا ریزش کرد؟+ قیمت جدید اونس

وزارت خارجه از هیچ کوششی برای مساعدت به فعالان اقتصادی فروگذار نخواهد کرد

واقعیتی مهم درباره واریز سود سهام عدالت سال 1398 در 1403+ جزئیات

قیمت مرغ و گوشت قرمز امروز 19 دی 1403

پزشکیان فردا به سیستان و بلوچستان می‌رود

این استان‎‌ها برفی می‌شوند

اقتدار مجتمع گاز پارس جنوبی در تولید پایدار گاز

با انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی موافقت شد/ به واردات خودرو ایرادی وارد نشد/ ویدئو

دفتر نتانیاهو آتش‌بس یک هفته‌ای در غزه را تکذیب کرد

عرضه اولیه ومپنا کلید خورد

شرط مهم برای کاهش قیمت دلار

رهبر انقلاب: امروز کار اصلی دستگاه های تبلیغاتی و فرهنگی پاره کردن پرده توهم اقتدار دشمن است

اعلام آخرین قیمت انواع گوشت مرغ در بازار

44.5 تن شمش طی 4 ماه گذشته وارد کشور شد

تاکید عراقچی بر مساعدت وزارت خارجه به فعالان اقتصادی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی