بازار آریا

آخرين مطالب

مصرف‌کنندگان، پایداری واقعی از شرکت‌ها می‏‏‌خواهند گزارش ویژه

مصرف‌کنندگان، پایداری واقعی از شرکت‌ها می‏‏‌خواهند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مهدی نیکوئی مصرف‌کنندگان از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها انتظار دارند که سبک زندگی پایدار آنها را تسهیل کنند. در حالی که ویژگی‌‌‌های پایدار محصولات، به عنوان مزیتی جانبی و یک ارزش‌‌‌افزوده اضافی تلقی می‌شود، همیشه معیاری تعیین‌‌‌کننده در تصمیمات خرید مصرف‌کنندگان نیست. شواهد نشان می‌دهد که راهکار بهتر، انطباق ویژگی محصولات با ترجیحات مصرف‌کنندگان و نهادینه ساختن پایداری در محصولات/خدمات به عنوان هسته مرکزی ارزش آن است. درک شیوه تفکر و اقدام مصرف‌کنندگان در قبال پایداری زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی از آن رو اهمیت دارد که شرکت‌ها را قادر به ارائه محصولات و خدماتی منطبق با خواسته‌‌‌های مخاطبان واقعی خود می‌کند. گزارش پیش‌‌‌‌رو، بر اساس بررسی‌‌‌های موسسه پژوهشی یورو مانیتور در سال 2024 تهیه شده است. این گزارش، ارزش‌‌‌ها و نگرش غالب مصرف‌کنندگان را نشان می‌دهد.
پایداری به عنوان مکمل محصول، نه مزیتی اضافی
پایداری را به تنهایی نمی‌توان راحت فروخت. مصرف‌کنندگان سختگیر بیش از هر چیز در انتخاب محصولات و خدمات مصرفی خود به کیفیت و عملکرد بها می‌دهند (بیش از نیمی از پاسخ‌‌‌دهندگان این دو معیار را در تصمیم‌گیری‌‌‌هایشان مهم دانسته‌‌‌اند). در عین حال 45‌درصد از مصرف‌کنندگان جهانی عنوان کرده‌‌‌اند که خواهان محصولات و خدماتی پایدار هستند که اثرات زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی اندکی داشته باشند. آنها همچنین به ارزش محصولات نسبت به قیمتشان حساس‌‌‌اند. به این معنا که حاضر نیستند پایداری محصولات به بهای از دست رفتن کیفیت و عملکرد آنها یا قیمت نامتناسب با ارزششان تمام شود، بلکه محصولات و خدمات با کیفیت و با عملکرد بالایی می‌‌‌خواهند که به شیوه‌‌‌ای پایدار تولید شده‌‌‌اند. مصرف‌کنندگان به آن دسته از برندها (نشان‌‌‌های تجاری) جلب می‌‌‌شوند که داشتن سبک زندگی پایدار را برای آنها راحت‌‌‌تر و در دسترس‌‌‌تر می‌‌‌سازند؛ چرا که یک محصول پایدار اما گران‌‌‌تر از گزینه‌‌‌های مشابه، زندگی و مدیریت هزینه‌‌‌ها را برای آنها دشوارتر می‌کند. شرکت‌ها فقط در صورتی که بتوانند مزایای پایدار و غیرپایدار (کیفیت و عملکرد) محصولات را با یکدیگر تلفیق کنند، قادر به توجیه قیمت‌های بالاتر درخواستی خود می‌‌‌شوند. مصرف‌کنندگان دغدغه‌‌‌مندی که می‌توان آنها را خرج‌‌‌کنندگان سبز (Green Spenders) نامید، آماده پرداخت مبالغی بیشتر برای محصولات و خدمات انتخابی خود هستند، ولی این کار را به بهای از دست دادن کیفیت یا عملکرد محصولات انجام نمی‌‌‌دهند. به همین دلیل، شرکت‌ها باید اطمینان یابند که پایداری در طراحی محصول آنها ادغام شده است، قیمت‌ها منصفانه هستند و شفافیت و قابلیت ردگیری کافی در زنجیره تامین آنها برای افزایش اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان وجود دارد.
عمل به ادعا
مصرف‌کنندگان خواهان شواهد محکم از عمل‌‌‌گرایی شرکت‌ها و وفا به وعده‌‌‌هایشان هستند. آنها همچنین در صورت نیاز، کل چرخه عمر محصولات (چه زمانی که به شکل مواد اولیه در دست تامین‌‌‌کنندگان هستند و چه در پایان عمر آنها که زمان دورریز یا بازیافت می‌شود) را بررسی می‌کنند. مصرف‌کنندگان به‌‌‌ویژه نسبت به میزان انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای حساس هستند و ابتدا شرکت‌هایی با این نوع ادعا را پیدا می‌کنند و سپس عمل‌‌‌گراترین آنها را انتخاب می‌کنند. البته بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در بازارها، توضیحات کافی درباره استراتژی‌‌‌های کربن خنثی و کربن کاهش‌‌‌یافته داده نمی‌شود. این موضوع تا حد زیادی به این دلیل است که هنوز بخشی از جامعه، اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای‌(از جمله دی‌‌‌اکسید کربن و مونواکسید کربن) را جدی نگرفته است. چنین وضعیتی به‌‌‌ویژه در اقتصادهای در حال توسعه دیده می‌شود. با این حال، حتی در کشوری مانند سوئد، فقط 1.2درصد از محصولات ارائه شده در بازارهای دیجیتال، با نشان‌‌‌های کربن‌‌‌خنثی و کربن کاهش‌‌‌ یافته متمایز شده‌‌‌اند. سایر کشورها از این حیث، عقب‌‌‌تر از سوئد هستند. به عنوان مثال، در کشورهایی مانند هند و برزیل، بسیاری از فعالان زیست‌‌‌محیطی و مصرف‌کنندگان معتقدند که محصولات کربن‌‌‌خنثی خریده‌‌‌اند، ولی در بازارهای آنها محصولاتی با این نوع نشان و تضمین کمتر پیدا می‌شود. تغییر مقررات دولتی و افزایش شفافیت‌‌‌ها تا حدی این مساله را مرتفع خواهد کرد.
نسل جوان، سبک رفتاری کاملا متفاوتی دارد
جوان‌‌‌ترین نسل مصرف‌کنندگان موسوم به نسل زِد (متولدان 1997 تا 2013) گرایش زیادی به الگوی اقتصاد چرخشی دارند(الگویی که ویژگی بارز آن کاهش چشمگیر ضایعات و پسماند از طریق افزایش کیفیت و دوام محصولات و قابلیت بازیافت و بازاستفاده آنها است). بسیاری از آنها مایل به خرید از فروشگاه‌‌‌های دست‌‌‌دوم به منظور یافتن پوشاک شیک و خوش‌‌‌قیمت هستند. آنها سبک زندگی متفاوتی را دنبال می‌کنند که یکی دیگر از ویژگی‌‌‌های برجسته‌‌‌اش سادگی و کنار گذاشتن یا تغییر کاربری داشته‌‌‌های کم‌‌‌استفاده‌‌‌شان است. در حالی که رفتارهای پایداری در نقاط مختلف جهان تفاوت‌‌‌هایی با یکدیگر دارند، یک ویژگی مشابه در آنها دیده می‌شود: از شرایط اقتصادی کلان تاثیر می‌‌‌گیرند. به عنوان مثال، در کشورهای آسیا و اقیانوسیه که فرهنگ بازاستفاده و بازتعریف کالاها و اقلام مصرفی ترویج می‌شود، مغازه‌‌‌های تعمیراتی و بازارهای محصولات دست‌‌‌دوم در حال افزایش هستند تا به تقاضای فزاینده پاسخ دهند. چنین رفتاری در اتحادیه اروپا هم کم‌‌‌وبیش دیده می‌شود ولی دلیل اصلی آن تعهد به کاهش پسماند و آسیب به محیط‌‌‌زیست است. صنایع پوشاک و محصولات الکترونیک بیش از بقیه حوزه‌‌‌ها زیر ذره‌‌‌بین قرار دارند. این صنایع به طور سنتی فشارهای سنگینی به محیط‌‌‌زیست وارد می‌‌‌کرده‌‌‌اند. اکنون مصرف‌کنندگان با ایجاد کمپین‌‌‌هایی مبنی‌بر «حق تعمیر» تولیدکنندگان را به طراحی محصولات بادوام‌‌‌تر و باقابلیت تعمیر و بازاستفاده تشویق می‌کنند.
منبع: Euromonitor

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1235363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس جمهور این کشور مذاکره با ترامپ را رد کرد

خط و نشان انصارالله یمن برای اسرائیل/ پاسخ قاطع خواهیم داد

ماجرای اختلاس چندهزار میلیاردی در گل‌گهر

لزوم توجه به رفع مشکلات گمرک و پایانه مرزی آستارا

رئیس جمهور خراسان شمالی را ترک کرد

با تائید پنج کشور عضو؛ ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد

هشدارهای سقوط طبقه متوسط را جدی بگیرید/ نگرانی جدی از ناترازی‌های اجتماعی

زمان سفر مسعود پزشکیان به روسیه

9 ایالت آمریکا به حالت آماده باش درآمد

انصارالله یمن: اسرائیل قادر به مقابله با ما نیست

روسیه هشدار داد/ نباید اجازه داد سوریه تجزیه شود

ادعای گستاخانه اسرائیل درباره یمن

نتانیاهو: اعضای تیم مذاکره کننده اسرائیل اظهارات حماس را تکرار می‌کنند

20 درصد گوشت مصرفی داخل وارداتی است

ببینید | حرف‌های تلخ یک پسر جوان روی آنتن زنده صداوسیما درباره شرایط اقتصادی با چاشنی مهریه

دیدار وزیر صمت با پوتین

اسرائیل: رهبران انصارالله یمن را هدف قرار خواهیم داد

نتانیاهو: اعضای تیم مذاکره کننده اسرائیل دروغ‌های حماس را تکرار می‌کنند

یک کشتی روسی در این کشور توقیف شد

رییس پلیس گمرک کشور منصوب شد

بانک مرکزی باز هم به دنبال کاهش وام ازدواج

بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقتصادی چین را افزایش داد

12 قفس پرورش ماهی در عباس آباد ماهی دار شدند

تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیاردی در گل‌گهر سیرجان

جذب سرمایه‌گذاردرمنطقه آزادانزلی با تخصیص زمین و رفع موانع

اعلام آمادگی ایران برای اتصال اتحادیه اقتصادی اوراسیا به بازارهای هدف

درگیری شدید در مناطق مسکونی علویان شهر حمص

کرملین: اظهارنظر درباره سقوط هواپیمای آذربایجانی زود است

متقاضیان وام ازدواج بخوانند

کشف 30 هزار لیتر سوخت مازوت قاچاق در این شهر

اتفاق خوب برای ایران در سن‌پترزبورگ

گفت‌وگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا

تکذیب خبر اختلاس چند هزار میلیادری در گلگهر سیرجان

لزوم توجه به حل مشکلات گمرک و پایانه مرزی آستارا

ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآمد

آمادگی ایران برای اتصال اوراسیا به خلیج فارس و دیگر بازارهای هدف

مسدودسازی 40 صفحه اینستاگرامی

بازدید معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت از پردیس رازی

زمان آغاز پیش فروش خودروهای سایپا

طی روزهای آینده قیمت دلار کاهشی می‌شود؟

بیانیه 'گستاخانه اتحادیه عرب علیه ایران

کشف 30 هزار لیتر سوخت مازوت قاچاق در شهرستان ملایر

استقبال بی‌نظیر مخاطبان از حضور فعال ساعیان ارتباط در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام

اتابک با پوتین گفت و گو کرد+ فیلم

حوثی ها به حملات اسرائیل پاسخ خواهند داد/ آماده‌باش ارتش اسرائیل

2 شهید در نتیجه حمله اسرائیل به فرودگاه صنعا

قیمت انواع خودرو؛ رانا در بازار غرق شد

جزئیات تازه از حمله اسرائیل به یمن/ چند نفر شهید و مجروح شدند؟

آملی لاریجانی: عده‌ای احساس کردند باید هر لحظه طعنه‌ای بزنند

فشارها زیاد است اما می‌توان مشکلات را برطرف کرد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی