بازار آریا

آخرين مطالب

جای خالی سند جامع حمل‌‌‌ونقل مقالات اقتصادی

جای خالی سند جامع حمل‌‌‌ونقل
  بزرگنمايي:

بازار آریا - محمود صفارزاده / کارشناس عمران و حمل‌ونقل سند جامع حمل‌ونقل باید به‌‌‌عنوان یک برنامه داینامیک طراحی شود. این برنامه باید با پیش‌بینی تقاضا و استفاده از شاخص‌‌‌های اقتصادی، مسیر توسعه را به‌‌‌طور مستمر بازنگری و اصلاح کند.
مطالعات مرتبط با این سند نیازمند هماهنگی یکپارچه میان متخصصان است و واگذاری آن به تیم‌‌‌های پراکنده، نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. سند جامع حمل‌ونقل چیزی نیست که در مجلس مصوب و قانون شود بلکه یک برنامه اقتصادی برای هدایت توسعه زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقل در طول زمان و متناسب با تقاضاست. بنابراین طرح جامع اولا یک برنامه است که تاریخ و زمان‌بندی دارد؛ دوما اقتصادی است یعنی باید به صرفه باشد و نمی‌توان ایده‌‌‌آل‌‌‌ها و آرزوهای غیرممکن را در آن آورد.
طرح جامع حمل‌ونقل مشخص می‌کند که زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقلی باید به کدام سمت هدایت شود. این طرح مشخص می‌کند که هدف و الگوی دستگاه اجرایی در هر کدام از روش‌های هوایی، ریلی، جاده‌‌‌ای و دریایی چیست و باید به کدام سمت برود. در گذشته گفته می‌‌‌شد طرح جامع هر 10 یا 20 سال باید مورد بازنگری قرار گیرد، اما امروز به دلیل تحولات سریعی که در فناوری، زیرساخت‌‌‌ها، روش‌های حمل‌ونقل و در دنیا رخ می‌دهد؛ بحث بازنگری 10 یا 20 ساله مطرح نیست. بنابراین طرح جامع حمل‌ونقل باید یک برنامه منعطف و داینامیک باشد تا بتواند با توجه به این تحولات خود را بهنگام کند. بنابراین طرح جامع باید به صورت یک الگو، روش یا چیزی که به‌تازگی مطرح می‌شود به صورت یک برنامه کامپیوتری باشد و در آن آینده زیربنایی بر اساس تقاضای سال پایه و طبق شاخص‌‌‌های اقتصادی مانند ارزش پول ملی، اشتغال، درآمد ناخالص ملی، تولید ناخالص داخلی و... پیش‌بینی شود. این طرح باید منعطف باشد تا در صورت بروز اتفاقات غیرمنتظره یا محقق نشدن پیش‌بینی‌‌‌ها، اولویت‌‌‌ها را تغییر دهد.
بنابراین طرح جامع حمل‌ونقل یک سند نیست که ثبت شود و نتوان در طول 10 یا 20 سال بعد به آن دست زد، بلکه یک برنامه داینامیک است که باید بر اساس تقاضا در طول زمان تغییر کند. اقدامات برای تدوین طرح جامع حمل‌ونقل در کشور آغاز شده و سال گذشته اعلام شد که بخش تقاضا برای مشخص کردن اینکه در هر بخش حمل‌ونقل چقدر تقاضا وجود دارد تا حدی پیش خواهد رفت. در همین راستا پروژه را به چند بخش تقسیم کردند و هر بخش را به یک دانشگاه و مرکز تحقیقاتی دادند.
در بخش شبکه هنوز کاری انجام نشده و برای آن یک پروژه تکه‌تکه تعریف کرده‌‌‌اند. این هم چون منفک و به افراد مختلف سپرده شده مشخص نیست در نهایت به نتیجه برسد یا خیر. البته بدبین نیستم، اما واقعیت این است که تحقیقات مربوط به حمل‌ونقل باید به صورت همزمان توسط یک گروه کارشناس متخصص مشخص انجام شود چون پیشبرد هر بخش توسط یک گروه یا دانشگاه چندان نتیجه‌‌‌بخش نخواهد بود. به همین دلیل است که طی 15 سال اخیر هنوز هیچ‌کدام از شبکه‌‌‌ها نهایی نشده است.
بهترین کار این است که یک گروه در قالب یک ستاد یا کمیته این پروژه پژوهشی و مطالعاتی را با اجماع کلی از متخصصان حمل‌ونقل به سرانجام برساند. امیدوارم وزیر راه و شهرسازی نظرات و دیدگاه‌‌‌های متخصصان حوزه حمل‌ونقل را بشنود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1233917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازار ارز روند صعودی در پیش گرفت/ قیمت درهم امارات چند شد؟

وزیر خارجه دولت انتقالی سوریه: ما صفحه ظلم و استبداد را ورق خواهیم زد

تعطیلی مدارس این استان برای فردا

گاز ما را قطع کنید، تلفن تان را قطع می‌کنیم!/ ویدئو

آرینا، دختر فوتبالیست ایرانی پلیس جنایی در انگلیس

بررسی بودجه 1404 در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد

تدوین سند چشم‌انداز جدید به چه عواملی نیاز دارد؟

واکنش حماس به اقدام اسرائیل در بیمارستان اندونزی

بازار ارز روند صعودی در پیش گرفت/ قیمت درهم و دینار چند شد؟

جلسه علنی مجلس فردا تشکیل نخواهد شد

محور کندوان مسدود می‌شود+ جزئیات

نوسان شاخص‌های اقتصاد کلان ناشی از خطا‌های سیاست‌گذاری اقتصادی

ممنوعیت تردد در محور کندوان تا 6 دی ماه

بررسی راهکارهای رفع معضلات معیشتی با حضور همتی در مجلس

توصیه اقتصادی علی لاریجانی به دولت و مجلس

نقش هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی در حمایت از اندیشکده‌ها

رسانه عبری: نتانیاهو همچون دادگاه در کنست هم دروغ می‌گوید

عراق در عصر دوم ترامپ/ بغداد به میدان رویارویی تهران و واشنگتن تبدیل می‌شود؟

نخست‌ وزیر پاکستان تحریم‌های آمریکا علیه کشورش را محکوم کرد

وضعیت فعالیت بازار سرمایه برای در چهارشنبه مشخص شد

پیش بینی قیمت طلا و سکه 5 دی 1403

صحبت های رییس کمیسیون کشاورزی از جاماندن زعفرانی ایرانی از بازار بین‌المللی

با یک ثبت نام ساده 5 میلی‌ طلای رایگان جایزه بگیرید

تحلیلی از معاملات امروز بازار سهام؛ تخته گاز خودرویی‌ها در بازار سرمایه

چگونه 30 میلیون لیتر سوخت روزانه گم می‌ شود؟

تمامی مقاطع تحصیلی مشهد چهارشنبه تعطیل شد

مدیر کل پیشین نظارت بر بانک ها: قانون پولی و بانکی قدیم حافظ ریال نبود

عدم انطباق رشد اقتصادی، بهره‌وری و کنترل تورم در بودجه 1404 با سیاست های کلی برنامه هفتم

جراحی لوزه چه تاثیری بر روان انسان ها دارد؟

توسعه ظرفیت‌ها در سیستان و بلوچستان؛ راهی به سوی اقتصاد پایدار و کاهش قاچاق

روایت وزیر ارتباطات از رفع فیلتر واتساپ و گوگل‌پلی

فوری/ آلودگی هوا استان تهران را تعطیل کرد+ جزئیات

واکنش الحوثی به تهدیدات آمریکا علیه صنعا

چرتکه افزایش دلار برای دو‌ اتفاق

دهک اول بیشترین تورم ماهانه آذرماه را متحمل شد

تبریک پزشکیان به مناسبت کریسمس

احتمال تبدیل شدن بغداد به میدان رویارویی تهران و واشنگتن

انسداد جاده چالوس و آزادراه تهران+ جزئیات

پیش بینی قیمت دلار 5 دی 1403

جنایت تازه اسرائیل در کرانه باختری

مدارس و ادارات فردا تعطیل است؟

عدم انطباق رشد اقتصادی و کنترل تورم در بودجه 1404 با سیاست‌های کلی برنامه هفتم

آلودگی هوا تعدادی از مدارس این استان را غیرحضوری کرد

خبر بد ایران خودرو برای متقاضیان هایما S7 پلاس

امتناع یون سوک یول از حضور در جلسه بازجویی

مهلت برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تمدید شد

سمت و سوی بازار ارز تجاری

چرا ارز تک نرخی نشد؟

وزیر راه: توسعه تجهیزات کشور برای دفاع و توسعه اقتصادی است

حذف فاصله بین نرخ ارز نیمایی و بازار تجاری نیازمند تحلیل جامع است + فیلم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی