بازار آریا

آخرين مطالب

18 سال چشم‌ انتظاری برای برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد اقتصاد ایران

18 سال چشم‌ انتظاری برای برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - فارس /پروژه راه‌آهن برقی تهران ـ مشهد یکی از پروژه‌های کلیدی حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت کشور به شمار می‌رود که می‌تواند تحولی بزرگ در جابه‌جایی مسافران و ترانزیت کالا ایجاد کند که قریب به دو دهه چشم‌انتظاری را تجربه کرده‌ است.
تأمین مالی و حل چالش‌های اجرایی از جمله مسائل مهمی است که برقی‌سازی قطار تهران-مشهد را تحت تاثیر قرار داده است.
برآوردها می‌گوید که با همکاری همه نهادهای مرتبط، این پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد و به یکی از افتخارات حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شود.خط ریلی تهران-مشهد به عنوان یکی از محورهای پرتقاضا و اصلی شبکه راه‌آهن کشور از جنبه‌های مسافری، باری و ترانزیتی اهمیت ویژه‌ای دارد.
از 31 میلیون نفر مسافر راه‌آهن در سال 1402، بیش از 8 میلیون نفر در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد جابه‌جا شده‌اند. همچنین، طبق آمار مدیرعامل سابق راه‌آهن، 70 درصد از ترددهای ریلی برون‌شهری در این مسیر انجام می‌شود.
سرعت طراحی این خط ریلی 160 کیلومتر بر ساعت است، اما با توجه به شرایط خط و نوع بهره‌برداری، معمولاً با سرعت حدود 120 کیلومتر بر ساعت و زمان تقریبی 12 ساعت در حال بهره‌برداری است.

این خط که در تمام ایام سال پذیرای زائران حرم امام رضا (ع) است، با مشکلاتی مانند کمبود بلیت و دسترسی دشوار و همچنین زمان سفر طولانی مواجه است. به گونه‌ای که گاهی به دلیل خرابی قطار، زمان سفر به 18 ساعت نیز می‌رسد.
این شرایط باعث شد تا موضوع احداث خط راه‌آهن پرسرعت تهران-مشهد در دستور کار قرار گیرد.برای اولین در سال 1385 موضوع راه آهن پرسرعت تهران-مشهد در دولت نهم مطرح شد که مطالعات این پروژه توسط شرکت مشاوره مترا و سیسترا فرانسه صورت گرفت. هدف اولیه این پروژه، کاهش زمان سفر به طوری که مردم بتوانند در یک روز سفر زیارتی داشته‌باشند، مطرح شده‌بود.
پروژه قطار پرسرعت تهران-مشهد چهار پشتوانه حائز اهمیت برای اجرایی شدن دارد:
نخست تاکید رهبری بر اجرای این پروژه، گنجانده شدن این پروژه در برنامه بالادستی هفتم توسعه کشور، مطالبه اجتماعی برای سفر مطلوب به مشهد مقدس و کسب سهم از زنجیره ارزش چین-اروپا با ترانزیت کالا بین این دو قطب اقتصادی
مهدی نایینی، کارشناس ترانزیت، در مصاحبه با خبرگزاری فارس عنوان کرد احیای کریدور شرق-غرب عبوری از ایران با ورودی سرخس در امتداد راه‌آهن تهران-مشهد، بازار ترانزیتی 30 میلیون تنی در اختیار ایران قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: با هدف‌گذاری کسب 10 میلیون تن از این بازار و با فرض درآمد 75 دلاری برای ترانزیت هر تن، درآمد ارزی 750 میلیون دلاری در اختیار ایران قرار می‌گیرد که این هدف با برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد، افزایش بهر‌وری این مسیر و بهینه‌سازی گراف عبور قطارهای باری و مسافری محقق خواهد شد.
طبق نظر کارشناسان، موقعیت جغرافیایی ایران در این پیوند چین و اروپا غیرقابل انکار است؛ زیرا دسترسی چین به بازارهای اروپا، آمریکا، آفریقا و غرب آسیا عمدتاً از طریق دریا صورت می‌گیرد که علاوه بر مسافت طولانی و زمان‌بر بودن، ریسک‌های امنیتی نیز به همراه دارد.
اکنون در دولت چهاردهم نیز نگاه‌ها به این پروژه دوخته شده است که آیا می‌توان مسیر تهران-مشهد را در زمان کمتری طی کرد و تحولی در راه‌آهن تهران-مشهد رخ خواهد داد یا همچنان باید منتظر ماند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1230424/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقلال 6 هزار و 500 دلار جریمه شد

پول غول نیست اما قدرت می آورد

کاهش رکود اقتصادی در آلمان

رئیس‌جمهور درگذشت زنده‌ یاد حاج‌ سید علاءالدین میرمحمد صادقی، تسلیت گفت.

نماینده ملایر: باید بین ایران و افغانستان دیوارکشی کرد، ولی با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم

نشست D8 در قاهره فرصتی برای نزدیکی بیشتر کشورهای اسلامی به یکدیگر است

انگلیس باز هم روسیه را تحریم کرد

ساعات کاری ادارات استان کرمان تغییر کرد

واکنش قالیباف به بغض پزشکیان در پی دیدن عکس همسر مرحومش+ فیلم

خبر مهم طحان نظیف درباره لایحه بودجه 1404

گزارشی از وضعیت نیروهای شرکتی به دولت ارائه می شود

ساعت کاری ادارات یک استان دیگر هم تغییر کرد

علت مکث پزشکیان هنگام سخنرانی+ فیلم

جناح کاهشی در بازار طلا و سکه تقویت شد؟

برگزای چهارمین جلسه دادگاه نتانیاهو

جرقه رشد پایدار بورس؟

پای ناترازی انرژی به بورس انرژی رسید

قیمت دلار حواله در سامانه ارز تجاری از 62 هزار عبور کرد

آغاز بررسی لایحه بودجه 1404 کل کشور در شورای نگهبان

مدیرعامل توانیر: 13 نیروگاه به دلیل کمبود سوخت از مدار خارج شدند

تجلیل نماینده مجلس از عملکرد شرکت ملی گاز

توقیف محموله 120 میلیارد ریالی بلوریجات قاچاق در اراک

فوری/ تعیین تکلیف نهایی دولت درباره آیین نامه واردات خودرو

رئیس بسیج سازندگی کشور: فعالیت در حوزه اقتصاد مقاومتی جهاد در مقابل دشمن است

فوری/ تعیین تکلیف نهایی دولت درباره آیین نامه واردات خودروهای نو

حاج‌آقا علاء میرمحمدصادقی پیام‌آور اعتدال و ترجمان اصالت، اعتماد و امید بود

دختران مسعود پزشکیان و قالیباف در هم و در اجلاس خانواده

پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت حاج‌ سید علاءالدین میرمحمد صادقی

تغییر پایتخت چه مزایایی دارد؟

علاءالدین میرمحمد صادقی که بود؟ از چک 2 میلیون دلاری برای پرواز امام تا رد پیشنهاد شهید رجایی!

مشارکت ایران در نشست شورای عالی اوراسیا

پزشکیان: سید علاءالدین صادقی نقش‌ مؤثری در عرصه تولید و صادرات کشور داشت

پیام پزشکیان برای درگذشت حاج‌ علاء میرمحمد صادقی

هوای کرج بسیار ناسالم شد

گزارش توئیتری مهدی سنایی از سفر پزشکیان به مصر + عکس

پزشکیان هدفش از سفر به قاهره را اعلام کرد

کاهش 77 درصدی مصرف نفت‌گاز در استان بوشهر

اختلاف حجم عرضه در بازار مسکن پایین‌شهر

قطعی گاز کدام شرکت‌ها را زمین‌گیر کرد؟

فرشاد مومنی: 3 میلیارد دلار از بودجه کالای اساسی را کم کردند و به خودرو اختصاص دادند

گزارشی از وضعیت نیروهای شرکتی به دولت ارایه می شود

برخورد جدی با تخلف و قاچاق مواد سوختی در استان قزوین

آخرین قیمت ارز توافقی نیما؛ دلار حواله 62هزار و 45 تومان شد

اصلاح آیین‌نامه واردات خودروهای نو | واردات خودروهای سواری و ون به مناطق آزاد تجاری-صنعتی مجاز شد

تکلیف واردات خودرو به مناطق آزاد مشخص شد

قطعی برق گریبان گیر خط تولید کارخانه‌های خودرو شد

آیین نامه واردات خودرو های نو را اصلاح شد

6 ماموریت حیاتی در مناطق آزاد/ مروری بر مناطق آزاد چین، امارات، مراکش، لهستان و کره جنوبی

نابودی اقتصادی در انتظار ایران؟

تداوم تحرکات نظامیان اسرائیل در سوریه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی