بازار آریا

آخرين مطالب

از تسهیلات کلان تا نظارت صفر؛ مجلس به تحلیل‌های مرکز پژوهش‌ها بی‌اعتناست اقتصاد ایران

از تسهیلات کلان تا نظارت صفر؛ مجلس به تحلیل‌های مرکز پژوهش‌ها بی‌اعتناست
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مهر /باوجود گزارش جامع مرکز پژوهش‌ها در خصوص تسهیلات اشخاص مرتبط در سال 1401، مجلس عملاً به آن‌ها بی‌توجه بوده است. این بی‌تفاوتی نشان‌دهنده ضعف در عملکرد نظارتی و قانون‌گذاری مجلس است
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای تحقیقاتی و مشورتی در کشور، همواره تلاش کرده است تا با تهیه گزارش‌های دقیق و جامع در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قانونی، ابزارهای لازم را برای تصمیم‌گیری‌های بهتر و کارآمدتر در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهد.
این گزارش‌ها که توسط کارشناسان متخصص و با استفاده از داده‌های پیدا و پنهان تهیه می‌شوند، می‌توانند نقش بسیار مهمی در بهبود فرایند قانون‌گذاری و نظارت ایفا کنند. بااین‌حال، مشکلی که در روند کار نمایندگان مجلس مشاهده می‌شود، عدم توجه کافی به این گزارش‌ها و نتایج آنها است.
یکی از نمونه‌های بارز این بی‌توجهی، گزارش جامع مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص «تسهیلات کلان اشخاص مرتبط با شبکه بانکی در سال 1401» است.
انتظار می‌رود که مرکز پژوهش‌های مجلس باتوجه به اهمیت این موضوع، به‌شکل دقیق و جامع به بررسی آن پرداخته و نتایج تحقیقات خود را به‌صورت شفاف و قابل‌اتکا در اختیار تصمیم‌گیران قرار دهد.
شبکه بانکی و تسهیلات اشخاص مرتبط
موضوع تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط در شبکه بانکی از جمله مسائل کلیدی و حساس در اقتصاد کشور است. این موضوع به دلیل ارتباط مستقیم با مسائل فساد، رانت‌خواری و توزیع ناعادلانه منابع، همواره موردتوجه افکار عمومی و نهادهای نظارتی بوده است.
طبق تعریف «آئین‌نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» مصوب 1394 شورای پول و اعتبار، منظور از مرتبط «اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که به نحوی از انحا نظیر داشتن روابط شخصی، مالکیتی، مدیریتی و نظارتی بتوانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تصمیم گیری مؤسسه اعتباری اعمال کنترل نموده یا نفوذ قابل ملاحظه‌ای داشته باشند، به گونه‌ای مؤسسه اعتباری را تبدیل به منبع تأمین مالی ترجیحی خود نموده و بدین ترتیب منافع مؤسسه اعتباری، تحت الشعاع مذکور قرار گیرد.»

ردیف
اشخاص مرتبط
1-2
مدیران مؤسسه اعتباری مشتمل بر اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل، قائم‌مقام مدیرعامل و سایر اعضای هیئت‌مدیره
2-2
حسابرس مستقیم و بازرس قانونی مؤسسه اعتباری
2-3
شخص حقیقی و اعضای خانواده وی شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان که منفرداً یا جمعه مالکیت حداقل 5 درصد از سهام مؤسسه اعتباری باشند
2-4
پدر، مادر، همسر و فرزندان مصادیق مذکور در ردیف‌های (1-2) و (2-2)
2-5
شخص حقوقی که سهام یا سرمایه آن متعلق به مصادیق مذکور در ردیف‌های (1-2)، (2-2)، (1-3) و (1-4) است، به گونه‌ای که اشخاص مرتبط مذکور قادر به تعیین حداقل یک عضو هیئت‌مدیره در آن شخص حقوقی باشند.
2-6
شخص حقوقی که اشخاص مرتبط مذکور در ردیف‌های (1-2)، (2-2)، (1-3) و (1-4) دارای مناصب مدیریتی (عضو هیئت‌مدیره، هیئت عامل، مدیرعامل و قائم‌مقام مدیرعامل) در آن شخص حقوقی باشند.
2-7
شخص حقوقی که مستقیماً، مالیکت حداقل 5 درصد از سهام مؤسسه اعتباری را دارا باشد.
2-8
شخص حقوقی که حداقل 10 درصد سهام یا سرمایه آن مستقیماً متعلق به مؤسسه اعتباری است.
2-9
شخص حقوقی که حداقل 20 درصد سهام یا سرمایه آن مستقیماً متعلق به اشخاص حقوقی مندرج در بند (2-8) است.

همچنین مطابق با آئین‌نامه حدود فردی و جمعی اعطا یا ایجاد تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، مجموع خالص تسهیلات و تعهدات به هر شخص مرتبط نباید از 3 درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری تجاوز کند، درعین‌حال مجموع خالص تسهیلات و تعهدات به اشخاص مرتبط نباید از 40 درصد سرمایه پایه بانک تجاوز کند.
نواقص فراوان گزارش تسهیلات کلان اشخاص مرتبط بانکی
مطابق با بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، آمار منتشر شده بانک‌ها در تارنمای بانک مرکزی دارای نواقص بی‌شماری است، نواقصی که از سال 1401 تا به امروز مرتفع نشده است.
فقدان اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط برای سه بانک خاورمیانه، رسالت و پست‌بانک یکی از نواقص آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی است، درحالی‌که یادداشت صورت مالی این بانک‌ها، نشان از تسهیلات و تعهدات چندین شخص مرتبط دارد، درواقع بانک مرکزی هیچ‌گونه صحت سنجی برای بررسی، تطبیق و تقاطع‌گیری انجام نداده است.
از سوی دیگر، برخی از بانک‌ها، بخشی از تسهیلات اشخاص مرتبط با خود را گزارش نداده‌اند، به‌عنوان نمونه ارتباط شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با بانک پاسارگاد بر کسی پوشیده نیست، اما این شرکت باوجود تسهیلات 145 هزار میلیارد تومانی از بانک پاسارگاد، در لیست اشخاص مرتبط گزارش نشده است.
همچنین داده‌های مربوط به وثایق ، مانده غیرجاری تسهیلات، مدت قرارداد، دوره تنفس، نرخ سود و… دارای نواقص جدی است و اکثر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از افشای آن خودداری کرده‌اند.
از طرفی بانک‌های ایران‌زمین، آینده، پارسیان، دی، شهر و مؤسسه اعتباری ملل باتوجه‌به سرمایه پایه منفی در هر دو معیار سرمایه پایه نظارتی مورد تأیید بانک مرکزی و سرمایه پایه اعمال شده در صورت مالی، به‌طورکلی مجاز به اعطای هیچ‌گونه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط نبوده‌اند.
درعین‌حال بانک‌های ملی، سرمایه، صادرات و صنعت و معدن نیز بر اساس سرمایه پایه اعلامی در صورت‌های مالی، مجاز به پرداخت تسهیلات اشخاص مرتبط نیستند، اما گزارش بانک مرکزی حکایت از تخلف از آئین‌نامه فوق دارد.
درواقع بانک‌ها با نادیده‌گرفتن آئین‌نامه رسمی بانک مرکزی، 221.7 همت تسهیلات به اشخاص مرتبط با خود پرداخت کرده‌اند، در این بین بانک آینده با 112 همت با سهم 42 درصدی در صدر این تخلف عجیب قرار دارد.
نام بانک
اصل مبلغ تسهیلات اشخاص مرتبط
جمع اصل مبلغ تسهیلات و تعهدات
درصد سهم از کل اصل مبلغ تسهیلات و تعهدات
آینده
112.3
112.4
42
شهر
25.1
55.9
21
ایران‌زمین
24.9
24.9
9
ملل
23.8
24.2
9
سایر بانک‌ها
35.6
50
19

همچنین مطابق با اعلام نظر کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، غیر از بانک‌های توسعه صادرات، گردشگری، مسکن و مؤسسه اعتباری ملل، تمامی بانک‌ها حد فردی تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط با خود را رعایت نکرده و دچار تخلف شده‌اند.
البته همان‌طوری که عنوان شد، گزارش فوق بر اساس اطلاعات موجود در تارنمای بانک مرکزی است، درواقع فهرست برخی از شرکت‌های مرتبط با بانک‌ها به شکل دقیق اعلام نشده است، به‌عنوان نمونه شرکت‌های مرتبط با بانک پاسارگاد و سپه در لیست اشخاص مرتبط مشاهده نمی‌شود، لذا در صورت قرارگیری این شرکت‌ها، اوضاع به‌مراتب وخیم‌تر و تخلفات بانک‌ها نمود بیشتری خواهد داشت.
لازم به ذکر است مطابق با پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون اصل نود و دیوان محاسبات باید به موضوع فوق ورود نمایند تا حداکثر نظارت بر اجرای مستمر قانون حاصل شود.
از تسهیلات کلان تا نظارت صفر؛ مجلس به تحلیل‌های مرکز پژوهش‌ها بی‌اعتناست
این گزارش که به بررسی وضعیت تسهیلات کلان اعطایی به برخی افراد و شرکت‌ها در بانک‌ها پرداخته و ابعاد مختلف آن را تحلیل کرده است، نه‌تنها وضعیت نگران‌کننده‌ای را در بخش بانکداری کشور نشان می‌دهد، بلکه در صورت توجه به آن، می‌توان به اصلاحات ضروری در این بخش پرداخت. بااین‌حال، تا به امروز هیچ واکنشی از سوی مجلس به این گزارش مشاهده نشده است.
البته بی‌توجهی صورت‌گرفته تنها معطوف به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های نیست و مطالعات اندیشکده‌های معتبر نیز باوجود تحقیقات پژوهشی جامع، عملاً در تصمیم‌گیری مجلس و دولت جایگاهی ندارد.
از طرفی این گزارش‌ها معمولاً شامل اطلاعات دقیق، تحلیل‌های علمی و پیشنهادات کاربردی هستند که می‌توانند در حل بسیاری از مشکلات اقتصادی، بانکی و اجتماعی کشور مؤثر باشند. اما به نظر می‌رسد که از سوی برخی از نمایندگان مجلس و حتی بعضاً دولتمردان، این گزارش‌ها به دیده تحقیر نگریسته می‌شوند یا به‌سادگی نادیده گرفته می‌شوند.
دلایل مختلفی برای این بی‌توجهی می‌توان ارائه داد. یکی از دلایل اصلی، عدم آگاهی یا درک کافی نمایندگان از اهمیت این گزارش‌ها و کاربرد آنها در فرایند تصمیم‌گیری است. بسیاری از نمایندگان ممکن است مشغول به امور روزمره و مسائل انتخاباتی خود باشند و زمان و انرژی کافی برای مطالعه و بررسی دقیق این گزارش‌ها نداشته باشند. همچنین، برخی از نمایندگان ممکن است تحت‌فشارهای سیاسی و اقتصادی، از ورود به مسائلی که ممکن است نارضایتی برخی از گروه‌ها را برانگیزد، اجتناب کنند.
دیگر دلیل مهم این است که مجلس به‌طورکلی در فرایند نظارتی خود نیز ضعف‌هایی دارد. به‌رغم اینکه نظارت بر اجرای صحیح قوانین و عملکرد دستگاه‌های اجرایی از جمله وظایف اساسی مجلس است، اما در عمل، این نظارت به‌ندرت به شکل مؤثر و سیستماتیک انجام می‌شود.
در بسیاری از موارد، گزارش‌های ارائه‌شده از سوی مرکز پژوهش‌ها و سایر اندیشکده‌ها به‌صورت فراموش‌شده و در نهایت به آرشیوها منتقل می‌شوند، بدون اینکه تغییر ملموسی در روند اجرایی یا قانون‌گذاری کشور ایجاد کنند.
از طرفی، فقدان پیگیری‌های دقیق و مداوم در خصوص پیشنهادات ارائه‌شده در این گزارش‌ها، موجب می‌شود که عملاً اثرگذاری آنها به حداقل برسد. به‌جای اینکه این گزارش‌ها به مبنای اصلاحات ساختاری و قانونی تبدیل شوند، بیشتر به‌عنوان مستنداتی آرشیوی باقی می‌مانند.
در نهایت، این وضعیت نه‌تنها مانع از استفاده بهینه از منابع علمی و تحقیقاتی کشور می‌شود، بلکه باعث می‌شود که کشور از بسیاری از ظرفیت‌ها و راهکارهای مفیدی که می‌تواند برای حل مشکلات جاری خود به کار بگیرد، محروم بماند.
برای جلوگیری از این وضعیت، ضروری است که مجلس با تغییر نگرش و رویکرد خود نسبت به گزارش‌ها و تحلیل‌های تخصصی، نقش فعال‌تری در پیگیری و تحقق پیشنهادات علمی و مشورتی ایفا کند و از طریق نظارت‌های دقیق و مستمر، به بهبود شرایط کشور کمک نماید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1219632/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش چشمگیر تولید گاز در ایران

جایزه‌ی 10 میلیارد تومانی بلوبانک از آنچه می‌بینید به شما نزدیک‌تر است

گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 منتشر شد

صعود دوباره بیت‌کوین

بررسی وضعیت 2 طرح‌ پتروشیمی با حضور معاون وزیر نفت

درآمد هزار و 50 میلیارد تومانی با انتقال پرونده‌های مالیاتی به خراسان جنوبی

فهرست اقلام مجاز ترخیص بدون دریافت کدرهگیری بانک مرکزی

چالش‌های سرمایه‌گذاری در دوران رکود اقتصادی: راهکارهای نوین

تاثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی بر سلامت افراد

عزم جدی دولت برای تقویت صنعت نفت و گاز کشور

یمن برای آمریکا شرط گذاشت

شیوه جدید کلاهبرداری به بهانه پیش‌ثبت‌نام حج تمتع

وزیر نیرو: ناترازی سوخت نیروگاه‌ها بهبود یافته است

استاندار مازندران معارفه شد

خرافات فرانک لمپارد،‌ یکی‌ از یکی‌ عجیب‌تر!+ عکس

پشت پرده درگیری‌ها در شمال سوریه

قانون حجاب نهایی شد+ متن قانون

روسیه مواضع این گروه را بمباران کرد

نقشه اروپا برای دور زدن ترامپ/ غرب دو تکه شد؟

فروش ملک تجاری کوروش کمپانی در حراج

ترمز بورس کشیده شد؛ حقیقی‌ها 446 میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج کردند

نظر ستاره تراکتورسازی درباره احتمال قهرمانی در لیگ‌ برتر

آلودگی هوا در تهرای روی مرز هشدار/ این افراد توصیه‌ها را جدی بگیرند

فرق شمش طلا و طلای آب شده چیست؟

گزارش لحظه‌ای از بازار طلا و سکه؛ شنبه 10 آذر 1403

افتتاح 3 پروژه کنترل سیلاب با اعتبار 550 میلیارد تومان در کنگان

ا‌ستاندار گلستان: جوانان برای اشتغال مها‌جرت کرده‌اند

چالش‌های جنوب فارس؛ از مسئله آب تا نبود منطقه ویژه اقتصادی

بسته‌های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری منطقه ویژه اقتصادی سرو تهیه می‌شود

نوسان نرخ دلار به دلیل تحولات سوریه | قیمت طلا و ارز تغییر میکند؟

جریان انحرافیِ دولت پزشکیان نشوید لطفا! / اشک شوق یک آیت‌الله با دیدن توانمندی نیروی دریایی ایران

«حشمت اله عسگری» معاون اقتصادی استاندار تهران شد

فوری/ انتشار گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404+ متن کامل

ماجرای مازوت چه شد؟

ماجرای صف تانکرها در مرز باشماق چه بود؟

نوسان نرخ دلار به دلیل تحولات سوریه مقطعی است

هشدار مهم وزارت رفاه درباره یک وام جعلی

معاون پزشکیان: درباره ظریف با مجلس مذاکره کردیم

اظهارات نیکزاد درباره سمت گرفتن ظریف/ مملکت را علاف یک نفر نکنید!

از ظرفیت‌هایی گردشگری گلستان باید برای رونق اقتصادی بهره برد

صرفه جویی اقتصادی با تولیدات گیاهی مرکز نهالستان شهرداری یزد

اخبار اقتصادی فارکس با کمک تلگرام و معرفی بازار فارکس با لایت فایننس

چین چگونه چین شد؟

آموزش ساده ثبت نام در لایت فارکس و بررسی و تاثیر اخبار فارکس تلگرام و تقویم اقتصادی در بازار فارکس

کشف احتکار میلیاردی انواع کالای قاچاق در قم

برای حفظ بازارهای بین‌المللی باید رفتار اقتصادی خود را به‌روز کنیم

دلالان ارز خیابان منوچهری تهران نقره داغ شدند

مهدی طارمی به فروش گذاشته می‌شود/ پایان حضور ستاره ایرانی در جمع افعی‌ها

اعلام مواضع جدید آمریکا درباره انرژی هسته‌ای ایران

هشدار وزارت رفاه درباره پیام جعلی «وام 30 میلیونی بدون سود و ضامن»

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی